back to start !

 

GENT JAZZ

 


 

 

-persteksten -

 

-  onze concertverslagen  HIER ! -


 


                    

 


 

 

   donderdag 7 Juli   vrijdag 8 Juli   zaterdag 9 Juli   vrijdag 15 Juli

 



 



Zaterdag 9 Juli




eclectisme troef met flarden wereldmuziek, prog rock, avant garde, ambient en hedendaags klassiek




Matthew Halsall & the Gondwana Orchestra
 

hoofdpodium 16u30

 

Matthew Halsall (trompet), Jordan Smart (saxofoon), Rachael Gladwin (harp), Taz Modi (piano), Gavin Barras (bass), Jon Scott (drum), Bryony Jarman-Pinto (zang)


  

 

 

 

Pech voor de uit Manchester afkomstige componist en trompettist Matthew Halsall want zijn band zal ingekort worden met twee muzikanten daar de saxofonist en zanger vastzitten ergens op een luchthaven en hier niet tijdig kunnen zijn. Het wordt dus een spannend concert met een aangepast programma. Het wordt een mix van ambient, klassiek en een stevige portie jazz en dat mag op Gent Jazz natuurlijk. Dat is jazz, je aanpassen aan de omstandigheden en improviseren in laatste instantie.






Het Gondwana Orchestra speelt vandaag dus met vijf op trompet, piano, drums, bas en Japanse harp en bansuri fluit. Het is en blijft een speciale samenstelling en hiermee verlegt Halsall nog maar eens zijn muzikale grenzen en sluipt er een vleugje ‘Verre Oosten’ in het geluid van zijn band. Ze beginnen eerst jazzy swingend met ‘When the World was One’ om daarna de harp solo te laten schitteren in ‘a Far Away Place’. Nu horen we haar wel duidelijk spelen onder het storende geluid van publiek dat toestroomt. De band zet het ritme zacht in en brengt voortkabbelende jazz gekruid met fijne electronics en een zachte trompet en dit gaat naar een climax op pianospel. Ik moet zeggen ze spelen op zeker en het is op den duur teveel van hetzelfde: lichte swingende drums, mooi harpspel en zacht trompetgeschal. Bon, het is goed om de dag te beginnen en misschien is de plaat wel beter? Ze brengen veel nummers van het album ‘When the world was one’ uit 2014 en die is uiteraard te koop bij specialist Rombaux die er gouden zaken doet en alles al mooi op voorhand heeft geselecteerd. Elke dag presenteert hij vakkundig de complete discografie van elke groep. Het nummer ‘Cleo’ is een mooi samenspel van trompet à la Avishai Cohen met harp en zachte soundscapes zonder overdaad en mooi gedoseerd. Ook hoor ik flarden van Pink Floyd doorschemeren zoals de bekende synthesizerloops uit “On The Run” uit 'Dark Side of the Moon'. De band citeert ook voortdurend uit de rijke muziekgeschiedenis. Alles is vlot beluisterbaar en genietbaar. We leren hier weer een band bij kennen op Gent Jazz. Toch de moeite waard om te blijven zitten tot het einde en niet zoals velen die we hier al 3x zien passeren hetgeen storend werkt op mensen die van muziek willen genieten...



Michel Proesmans



Lyenn

 garden stage 17u50 -19u50 - 21u50

 

Frederic Lyenn Jacques (zang), Joachim Badenhorst (basklarinet, sax), ...



   

 

 

   Belg Frederic Lyenn Jacques (zang), eigenlijk groep Lyenn werd uit de grond gestampt naast Frederics' werk als 1/3 van jazztrio Dans Dans en als trouwe bassist van Mark Lanegan. Hij mag hier drie sets spelen in de Garden Stage.
Hij stelt zijn band samen met bas, drums , buffetpiano, gitaren maar ook Joachim Badenhorst op sax en basklarinet is er bij. De nummers beginnen vaak traag en worden gaandeweg complexer. Het is toch niet helemaal mijn ding , soms een te luide kakofonie die ik niet snap. ‘Show me the Way’ klinkt haast smekend maar mist diepgang en stemvastheid. In ‘Fading’ is de stem breekbaar in de lage regionen. Het gaat er donker aan toe met free jazz met hoogtes en laagtes naar mijn gevoel. De band brengt veel nummers  ‘In Reveries’ , Vaguely Lit’ en’Lion’s Heart’, allen zijn ze van CD ‘Slow Healer’. Lyenn brengt melancholische nummers met een duister kantje, die je ziel moeten treffen. Zit het ongelukkige overlijden van zijn ouders er voor iets tussen?..Ik verkies  wat verder rond te trekken op het terrein...


  



 


Michel Proesmans

 


Dave Harrington Group

 hoofdpodium 18u30

 

Dave Harrington (diversen), ...

 

  

   

 

Dit kwartet bestaat uit leider gitarist (soms op toetsen) Dave Harrington bijgestaan door twee keyboard spelers in het zwart en een drummer.
Dave Harrington (°1986) is vooral bekend naast collega Nicolas Jaar Samen vormen zij het bejubelde elektroduo Darkside.  Dave is als multi-instrumentalist nu een eigen pad ingeslaan en door de jazz vrijheid kan hij het niet laten om met 12 muzikanten (waarvan er vandaag maar 4 muzikanten aantreden) de langspeelplaat 'Become Alive' te maken . Ze spelen sombere elektro-rock en onstuimige jazzimprovisatie. Je hoort techniciteit in laagjes met veel goede gitaarriffs en wat gekunstelde effecten erbij. Dave houdt duidelijk van psychedelica en indie-rock. Pink Floyd invloeden hoor je ook hier duidelijk doorschemeren. Er is ook ruimte voor ambient dancebeats tot zelfs rock.
In de rustige passages,  vaak aan het begin van een nummer,hoor je wel wat storende voorbijgaande vaten bier en andere zaken die verplaatst worden over het terrein. Ik vind dat er wel opvallend minder volk dan gisteren hier zit maar we verwachten straks zeker een invasie van John Cale fans...



 

 

 

 

Michel Proesmans


 


 


John Cale
 

 hoofdpodium 20u30



John Cale (Lead Voc / Keys / Guitar), Dustin Boyer (Guitars), Deantoni Parks (Drums), Joey Maramba (Bass)

 

           

 

 

 

  

Tesamen met leeftijdsgenoot Lou Reed was John Cale het gezicht van de invloedrijke band The Velvet Underground. John Cale heeft zich gaande weg en nu ook op zijn 74ste nog weten staande te houden en steeds weten te vernieuwen als avant-gardist. Zijn recente plaat M:FANS (Music For A New Society) heeft hij herwerkt en herbouwd van kale soundscapes, zang en piano tot een hedendaagse, minder subtiele mix van rock, industrial en elektronica. Cale gaat mee met zijn tijd !





De band zet de set direct stevig en luid in met ‘Endless’ , gevolgd door ‘Hemingway’. Die song drijft op loeiende synthesizers en een vervormde gitaar. Wat zingt hij nog goed en krachtig ! Dat is zijn handelsmerk. Hij bouwt een strakke set op, al gaat hij soms ver in de exploratie van hedendaagse elementen. Je bent het niet gewend om oude nummers in een nieuw jasje te horen. Mooi zijn ook de psychedelische visuals op de achtergrond. Cale speelt met timbres en kleuren. De song ‘Sunday Morning’ bevat nog altijd mooi die ongemakkelijke ochtendstemming. In ‘Hanky Panky’ mengt hij zelfs een hoge operastem (wat een beetje misliep volgens mij) op een nineties tempo. De klassieker ‘Close Watch’ ontbreekt gelukkig niet en is ontdaan van alle barok en als slot klinkt het dramatische ‘Wasteland’ op drumcomputer en elektronica . Zijn prachtsongs zijn sterk genoeg om ze ook sober te brengen zoals vroeger en als toemaatje brengt hij solo het prachtige ‘Waiting for my man’ ontdaan van alle electronische geweld. Zo horen we weer de oude John Cale.




Michel Proesmans

 


Max Richter: Infra & The Blue Notebooks

 hoofdpodium 22u30



Max Richter (piano, composer), ...


 


Helaas geen details over de muzikanten en samenstelling van de aanwezige muzikanten. De Site Gent Jazz geeft minder details dan vroeger...
Max Richter (°1966) is een Duitse klassiek geschoolde muzikant die al te graag muzikale crossovers maakt met minimalisme en postmodernisme à la Brian Eno, Philip Glass of Julia Wolfe. Vandaag brengt hij gezeten achter de vleugelpiano of aan de synthesizer met wat elektronica en laptop en een kamerorkestje slechts twee werken ten gehore met tussenin een korte pauze. Net na John Cale is er nu tijd voor ‘something completely different’, zo blijkt.
De twee suites die Richter voorstelt op het Gent Jazz festival zijn 'The Blue Notebooks' en 'Infra'. Deze werken zijn dusdanig ook op CD en andere media verkrijgbaar. Voor beide opnames vormde literatuur een grote inspiratiebron. Of het nu gaat om Kafka of T.S. Elliot: Richter verwerkt het allemaal in zijn muziek zonder de literaire werken oneer aan te doen. Richter legt alles uit bij zijn uitgebreide inleiding. Dat moeten meer muzikanten zo doen. Deutsche Gründlichkeit zeker ?



Bij The Blue Notebooks uit 2004 is er in enkele nummers wat spoken word, ingefluisterd door een mooie dame gezeten op stoel maar ze is helaas moeilijk te verstaan want de micro staat veel te stil. Richter moet het hebben van stille, melancholische composities vol kleine details. De muziek is heel intimistisch, voor de nodige pit zorgt vooral de altviolist. Af en toe schakelt één van de cellisten over op toetsen en brengt die samen met Max Richter orgel- en pianostukken. De muziek is klassiek, van basis maar minimalistisch, computergestuurde geluiden zorgen voor de moderne toets. Soms werden we gestoord door heen en weer gaande mensen op de plankenvloer of rammelende bakken bier en mensengetater. Ik doe mijn ogen wat dicht om de muziek beter te laten doordringen en ga wat korter bij zitten.
Na een 5 min pauze komt dan het tweede luik,  de suite ‘Infra’ uit 2010. Het werk duurt 25 minuten en is deels geïnspireerd op Schubert's “Winterreise” en ook de bomaanslagen in Londen waren een aanleiding voor het werk vertelt Max Richter aan het stille publiek. Op de achtergrond worden witte figuurtjes (Walking Figures) geprojecteerd en die beelden versterken de impact van de muziek een beetje. 'Infra' is een reis in 13 afleveringen, opkomende uit een vervaging van het statische en het vinden van zijn weg in een herhaalde zoeken naar de liefde. Het grote verschil is dat hier geen spoken word meer aan te pas komt. Het is heel rustgevende muziek die ontstressend werkt wat nodig is in deze te jachtige maatschappij. De moeite weer méér dan waard hier op een Gent Jazz dat de vleugels openspreidt en meer toegang wil hebben tot niet de jazzy fans alleen.




 

Michel Proesmans

 


Oaktree

 garden stage  00u00



Adriaan de Roover (electronics, synths), Laura De Jongh (harp), Silke Janssens (keys, clarinet, vocals), Hester Bolle (violin, electronics), Willem Schonenberg (drums)


Het collectief Oaktree achter Antwerpenaar Adriaan de Roover is een jong vitaal gezelschap dat inventief omgaat met elektronisch experiment en niet alledaagse instrumenten zoals een heuse grote harp. De componist, producer en multi-instrumentalist heeft zich niet heel lang geleden samen met zijn groep een tiental dagen opgesloten in de Ardennen om te broeden op een reeks ideeën. Daaruit is zijn nieuwste EP 'Dust' voortgekomen. Een werk dat bewust zijn balans vindt in een uitgekiende combinatie van elektronische en akoestische soundscapes.
Dit concert heb ik in feite van ver gehoord terwijl we aan de (te kleine) koffie-VW-Van staan. Slechts op één plaats koffie te krijgen is wel wat weinig van het goede vinden we...


© cobra.canvas.be


 

Michel Proesmans

 


 

 


 ©  JAZZEPOES

 

 

 

up again !

 

 

back to start !