concertverslagen

Tussen 7 en 16 juli op de Bijlokesite

Persbericht (17.07.16)

Verjaardagseditie Gent Jazz Festival 2016 meteen ook die van ‘meest enthousiaste publiek ooit’

© Maarten Mellemans

Gent Jazz Festival (7-16 juli) klokte bij afsluiter dEUS af op 34.000 bezoekers voor 7 festivaldagen. Geen evenaring van het publieksrecord van vorig jaar, maar de festivalorganisatie is meer dan tevreden met deze verjaardagseditie waarop 52 groepen, w.o. 24 Belgische, de Main Stage en de Garden Stage kleurden. Drie concertdagen haalden het bordje ‘uitverkocht’ met als headliners: 7 juli (Kamasi Washington/Ibrahim Maalouf), 8 juli (Scofield-Mehldau-Guiliana), 15 juli (St Germain).

Festivaldirecteur Bertrand Flamang is alvast trots op het gevolgde parcours van de voorbije 15 jaar en de onafhankelijke koers die hij op alle vlakken kon varen. Tot zijn persoonlijke hoogtepunten 2016 rekent hij Terence Blanchard, Ibrahim Maalouf, Scofield-Mehldau/Guiliana, Carate Urio Orchestra, The Budos Band en Lianne La Havas. De artiesten die het publiek het meest in vervoering brachten, waren Kamasi Washington, Hugh Coltman, Allen Stone, Perfume Genius en De Beren Gieren. Ook de lunchconcerten, op verplaatsing in het Sandton Grand Hotel Reylof Gent, trekken een vast publiek en blijken de perfecte en gezellige setting voor wie jazz op een andere manier wil ontdekken.

Meest enthousiaste publiek ooit

Los van het hoogstaande en gediversifieerde muzikale programma beschouwt Bertrand Flamang deze 15e editie als ‘het Gent Jazz Festival met het meest enthousiaste publiek ooit’.  “Het succes van een festival wordt altijd mee bepaald door de sfeer, het publiek en het weer. Deze drie elementen vielen wonderbaarlijk samen in deze feestelijke editie. Er domineerde een relaxte sfeer, een positieve vibe en een feelgood ambiance die o zo belangrijk is als verademing en als tegenwicht voor deze woelige tijden. De Bijlokesite bevestigt als thuishaven. De doorstroming van het publiek, van de Main Stage naar de gezellige tuinen rond de Garden Stage, gebeurde hoofdzakelijk onder een stralende zon. Diverse foodtrucks en gezellige bars zorgden er voor een instant festivalsfeer”, aldus Bertrand Flamang. Ook Gentse kunstenaars en designers waren voor deze editie opgeroepen om festival- en jazzgerelateerde producten en hebbedingen te ontwerpen en kenden uitermate veel succes op de merchandisingstand die nu verder leeft in de online webshop.

Hoera. wint Jong Jazztalent Gent 2016

Op Gent Jazz Festival is de winnaar van Jong Jazztalent Gent 2016 bekend gemaakt, een initiatief van Brouwerij Duvel Moortgat en Gent Jazz Festival. Nieuw dit jaar was de selectieprocedure waarbij de uiteindelijke winnaar werd gekozen via een online poll onder 55 toonaangevende tenoren uit de Belgische jazzsector. Steeds moet het gaan om een groepsproject en niet om een soloartiest of bandleader. Het werd uiteindelijk Hoera., een trio met de broers Bert Cools (gitaar) en Stijn Cools (drums), en Dries Laheye (bass). Met een budget van 10.000 euro en in nauw overleg met de festivalorganisatie werkt Hoera. nu een jaar lang op zijn project. Hoera. krijgt alvast een podium op Gent Jazz Festival 2017 en zal in mei 2017, als enige Belgische inzending, ook deelnemen aan B-Jazz. Dat is een internationale wedstrijd voor aanstormende jazzmusici, vroeger gekend onder Jazz Hoeilaart, en georganiseerd door het magazine Jazzmozaïek. Sinds 2016 is Jazzmozaïek overigens ook een nieuwe structurele partner in de wedstrijd Jong Jazztalent Gent.

© Maarten Mellemans

- PERSBERICHT (11.07.16) -

SABAM Jazz Awards tijdens Gent Jazz Festival gaan naar Peter Vermeersch en Bram De Looze

© Bruno Bollaert

Op 8 juli werden tijdens Gent Jazz Festival de 7e SABAM Jazz Awards uitgereikt.

Het is een mooie traditie geworden: SABAM heeft een hart voor jazz en onderstreept dat met deze geldprijzen. Hiermee kunnen de winnaars de aankoop van

instrumenten, studiotijd, een nieuwe website, videomateriaal financieren. Kortom alles wat hen kan helpen om verdere stappen in hun carrière te zetten.

De SABAM Jazz Award voor Jong Talent en de bijhorende cheque van 5.000 Euro ging naar pianist en componist Bram De Looze. Met deze keuze drukken de juryleden hun waardering uit voor het overweldigende instrumentale talent van de 25-jarige pianist, maar ook voor de muzikale integriteit en de grote en doelgerichte daadkracht waarvan hij op zijn jeugdige leeftijd getuigt. Info: www.bramdelooze.com
.

De SABAM Jazz Award ‘Gevestigde Waarde’ was voor Peter Vermeersch. Hij is de veelzijdige klarinettist, componist en orkestleider van Flat Earth Society. Aan deze award is een bedrag van 10.000 Euro verbonden.  Uit het juryrapport: Met deze bekroning drukken de juryleden hun waardering uit voor het duurzame traject en de veelzijdige talenten van de laureaat, en voor zijn grote en blijvende impact op de ontwikkeling van het muzikale landschap. Info: www.fes.be
.

Peter Vermeersch vervoegt Kris Defoort, Fred Van Hove, David Linx, Fabrice Alleman, Bart Maris en Laurent Blondiau in het palmares.  Bram De Looze volgt op Janos Bruneel, Seppe Gebruers, Lander Gyselinck, Guillaume Vierset, Igor Gehenot en Antoine Pierre.

De jury bestond uit Rob Leurentop (voorzitter), Toon Van Deuren, Pieter Koten, Mik Torfs en Wim Wabbes.

- PERSBERICHT (20.06.2016) -

SABAM Jazz Awards worden 8 juli uitgereikt op Gent Jazz Festival

SABAM For Culture reikt op 8 juli tijdens Gent Jazz Festival voor de zevende keer de SABAM Jazz Awards uit. Twee muzikanten, een ‘Gevestigde waarde’ en een ‘Jong talent’ worden door een vakjury gekozen.

SABAM beklemtoont met deze prijzen haar betrokkenheid bij de Belgische jazzwereld. Ze wil een significante bijdrage leveren aan het verdere artistieke traject van de bekroonde muzikant(en).

Aan de SABAM AWARD voor de categorie ‘Gevestigde waarde’ is een geldprijs van 10.000 Euro verbonden.

De genomineerden zijn: Jozef Dumoulin, Peter Vermeersch, Ben Sluijs, Teun Verbruggen en Tuur Florizoone.

De SABAM AWARD voor de categorie ‘Jong talent’ wordt ondersteund met een bedrag van 5.000 Euro.

De genomineerden zijn: Thijs Troch, Niels Van Heertum, Mattias De Craene, Bram De Looze en Artan Buleshkaj.

Pro memorie, de winnaars van vorige jaren :

·         Gevestigde waarde : Kris Defoort, Fred Van Hove, Bart Maris, David Linx, Laurent Blondiau en Fabrice Alleman

·         Jong talent: Janos Bruneel, Seppe Gebruers, Lander Gyselinck, Guillaume Vierset, Igor Gehenot en Antoine Pierre

Gent Jazz Festival vindt dit jaar plaats van 7 t/m 16 juli op de Bijlokesite. De Sabam Jazz Awards worden op 8 juli omstreeks 20.20 uur uitgereikt.

Meer info over Gent Jazz Festival 2016 op www.gentjazz.com

- PERSBERICHT (11.05.2016) -

Programma Gent Jazz Festival nu volledig met Perfume Genius, BeraadGeslagen en Lyenn

Eerder kondigde het festival onder andere al Max Richter, John Cale, Kamasi Wahington, Pat Metheny & Ron Carter, John Scofield/Brad Mehldau/Mark Guiliana, St Germain, Balthazar, dEUS ‘Soft Electric’, Ibrahim Maalouf, Jill Scott, Lianne La Havas en Ibeyi aan.

Gent Jazz Festival voegt vandaag de laatste drie namen toe aan zijn affiche voor deze zomer. De meest opvallende daarvan is Perfume Genius. Op zaterdag 16 juli vult hij de dag aan met o.a. dEUS ‘Soft Electric’, Eefje de Visser en The Germans. De muziek van Perfume Genius slalomt behendig tussen synthpop en het soort breekbare ballads die we gewend zijn van mensen als James Blake en Antony & the Johnsons. Nog op 16 juli komt de experimentele klankenfabriek van BeraadGeslagen langs. Toetsenist Fulco Ottervanger en drummer Lander Gyselinck brengen muziek die moeilijk voor één gat te vangen is en die varieert van hiphop over funk tot trance. Op de Garden Stage spelen ze drie keer. Genoeg tijd dus om hun universum volledig te ontdekken.

©  Grégoire Verbeke

Op zaterdag 9 juli wordt Lyenn aan de affiche toegevoegd. Lyenn is het soloproject van Frederic Lyenn Jacques, bekend als bassist van o.a. Dans Dans en Mark Lanegan, waarin hij ook zingt. Zijn stem is dan ook de rode draad doorheen de melancholisch klinkende nummers, nu eens klinkt die engelachtig dan weer duivels. Lyenn speelt 3 sets op de Garden Stage.

©  Guillaume Kayacan

- PERSBERICHT (18.04.2016) -

Gent Jazz Festival lost nieuwe lading namen waaronder John Cale

De affiche van de 15de editie van Gent Jazz Festival is bijna compleet. De organisatie maakt vandaag de namen bekend van John Cale, Dave Harrington Group, Oaktree, Kamikaze, ALA.NI, Allen Stone, Day Fly en The Germans.

Eerder kondigde het festival al artiesten aan als Kamasi Wahington, Pat Metheny-Ron Carter, St Germain, dEUS ‘Soft Electric’, Ibrahim Maalouf, Jill Scott, Lianne La Havas, Balthazar, Ibeyi en Max Richter.  Zie schematisch overzicht per dag onderaan.

Op 9 juli vullen John Cale en de Dave Harrington Group het programma op het hoofdpodium verder aan. De Welshe muzikant, producer en songschrijver John Cale hoeft uiteraard weinig introductie. Van The Velvet Underground tot zijn Music For A New Society kan de man op een indrukwekkende carrière terugblikken. Dave Harrington is bij de meesten gekend als de helft van Darkside, zijn elektronicaproject met Nicolas Jaar. Op Gent Jazz Festival komt hij zijn nieuwe band en nieuw album voorstellen dat schippert tussen improvisatie, jazz en elektronica. Oaktree sluit af op 9 juli op de Garden Stage. Max Richter wijzigt nog licht het repertoire van zijn concert en kiest voor een combinatie van The Blue Notebooks en Infra, en niet voor Sleep zoals eerder aangekondigd.

Zoals eerder bekendgemaakt, staat zondag 10 juli volledig in het teken van Gentse bands. Hier komt de band Kamikaze (met Bart Maris, Filip Wauters, Kristof Roseeuw en Tom Wouters) eenmalig (?) terug samen om deze festival dag af te sluiten.

De festivaldag van 14 juli, met onder anderen Jill Scott en Lianne La Havas, wordt aangevuld met de Londense ALA.NI en de soul van Allen Stone op de Garden Stage. Een dag later vindt het Nederlandse Day Fly, dat schippert tussen soul en hiphop, zijn weg naar De Bijloke.

De laatste dag van het festival mogen The Germans het slotakkoord plaatsen van de vijftiende editie van Gent Jazz Festival.

Gent Jazz Festival steunt jong talent

Gent Jazz Festival levert ook actieve inspanningen om jonge muzikanten te stimuleren en helpen groeien. Zo is er Jong Jazztalent Gent, een gezamenlijk initiatief met Brouwerij Duvel Moortgat. In 2015 won het Wout Gooris Trio de wedstrijd en kreeg de band een jaar de tijd om een bijzonder project te realiseren. Het resultaat zal tijdens deze editie van Gent Jazz Festival voor het eerst live te zien en uiteraard te beluisteren. Ook dit jaar gaat Jong Jazztalent Gent opnieuw op zoek naar een laureaat. De inschrijving voor de wedstrijd verloopt via het populaire VI.BE-platform van Poppunt. De uiteindelijke winnaar wordt gekozen door een groep professionelen uit de sector.

Daarnaast wordt binnen een samenwerkingsproject met HoGent Conservatorium jaarlijks een gastmuzikant gevraagd om met een groep studenten van het conservatorium een coaching project uit te werken. Dit jaar gaan maar liefst drie gastmuzikanten aan de slag met 3 verschillende projecten.

Op 8 juli deelt SABAM ook opnieuw de SABAM JAZZ AWARDS uit. Op basis van zijn/haar parcours wordt een artiest met een beloftevolle toekomst beloond met 10.000 euro. Vijfduizend euro gaat dan weer naar een jong toptalent.

- PERSBERICHT (23.03.2016) -

Gent Jazz Festival vult affiche aan met Pat Metheny & Ron Carter, John Scofield/Brad Mehldau/Mark Guiliana, Max Richter, Jill Scott, Lianne La Havas, dEUS ‘Soft Electric’ en veel meer

Gent Jazz Festival kondigt nieuwe namen aan voor zijn vijftiende editie die loopt van 7 t/m 16 juli. Op vrijdag 8 juli komen Pat Metheny & Ron Carter, John Scofield/Brad Mehldau/Mark Guiliana, en De Beren Gieren naar de Bijlokesite te Gent. Op zaterdag 9 juli concerteren Max Richter: from Sleep & The Blue Notebook en Matthew Halsall & The Gondwana Orchestra, en op donderdag 14 juli Jill Scott, Lianne La Havas en The James Hunter Six. Op zaterdag 16 juli sluit het festival o.a. af met dEUS ‘Soft Electric’.
Eerder al werden o.a. Ibrahim Maalouf “Kalthoum”, Kamasi Washington, Balthazar, St Germain, Flat Earth Society feat. Mauro Pawlowski, Moondog by Roland & Friends en Ibeyi aangekondigd. Gent Jazz Festival is dit jaar aan zijn 15e editie toe en dat wordt gevierd met een resem Gentse bands op 10 juli.

©  John Peden

Vrijdag 8 juli, de tweede dag van het festival, staat in het teken van het betere gitaarwerk. Eerst gaan Pat Metheny en basveteraan Ron Carter aan de slag. Metheny staat bekend om zijn veelzijdigheid en improvisatietalent. Hij was ook een van de eersten die met gitaarsynths en elektronica aan de slag ging om zijn gitaargeluid te modificeren. Carter is een nog levende legende van het Blue Note-label die op contrabas aan de zijde stond van o.a. Miles Davis, Herbie Hancock, Wayne Shorter en Tony Williams. Op het einde van de dag staat een ander gitaarfenomeen op de Main Stage. John Scofield speelt al van in het begin van zijn carrière mee met groten als Chet Baker, Charles Mingus en Miles Davis, en heeft een lijst soloprojecten waar menig muzikant ontmoedigd van zou worden. Op Gent Jazz Festival vormt hij een “powertrio” met twee andere legendes: Brad Mehldau en Mark Guiliana. Op 8 juli brengt zanger Hugh Coltman ook een ode aan Nat King Cole en zijn de Gentenaars van De Beren Gieren opnieuw van de partij. Met Steven Delannoye op de Garden Stage haalt Gent Jazz Festival dan weer een van dé Belgische ambassadeurs van de saxofoon binnen. Hij speelt drie sets in verschillende bezettingen. Het Franse Airelle Besson Quartet sluit die dag de Garden Stage af.

©  Wolfman Borrs

Zaterdag 9 juli gooit Gent Jazz Festival het muzikaal over een volledig andere boeg. Niemand minder dan Max Richter komt dan langs. Richter is een klassiek geschoolde muzikant en componist wiens productionele overvloed niet lijkt in te boeten op kwaliteit, complexiteit en al zeker niet op durf. Als geen ander verstaat hij de kunst om hoogstaande klassiek muziek te componeren die gesmaakt wordt door een breed publiek. Op Gent Jazz Festival brengt hij werk uit twee legendarische albums: ‘Sleep’ en ‘The Blue Notebooks’. Ook al bekend voor 9 juli: Matthew Halsall & The Gondwana Orchestra. Met zijn open mind en eclectische energie is Halsall een vernieuwer binnen de Noordelijke new-music beweging. Hij runt een eigen platenlabel en levert regelmatig een muzikaal kleinood van eigen hand af. Met zijn Gondwana Orchestra verlegt hij nog maar eens zijn grenzen en sluipt er een vleugje ‘Verre Oosten’ in het geluid van zijn band.
Het tweede luik van het festival, donderdag 14 juli, opent Gent Jazz Festival met een dag gewijd aan soulvolle R&B. Na enkele jaren windstilte maakte Jill Scott vorig jaar haar comeback met het album ‘Woman’. Ze keert daarmee terug naar de roots van Soul, R&B en Blues zonder ook maar een tikkeltje kitscherig te klinken en mag dat ook op Gent Jazz Festival komen bewijzen. Bij de half Griekse, half Jamaicaans-Britse Lianne La Havas stroomt veelzijdigheid door het bloed. Een label plakken op de klanken van haar jongste album ‘Blood’ is onbegonnen werk. La Havas wordt dan ook door alle critici geprezen om haar grote vooruitgang en artistieke durf. Bij The James Hunter Six staat de stem van frontman Hunter centraal. Geïnspireerd door de collectie 78-toerenplaten van zijn grootmoeder brengt hij het soort soul dat behendig balanceert tussen zoete revival en de rauwheid waar Daptone-fans zo’n voorliefde voor hebben. Voor de Garden Stage wist Gent Jazz Festival al Con Brio te strikken, een band die eveneens grossiert in de betere funk en soul.

©  Alvaro G Montalvo

Zaterdag 16 juli is de slotdag van het festival en met dEUS ‘Soft Electric’ vond Gent Jazz Festival alvast een waardige afsluiter. ‘Soft Electric’ toont een heel andere kant van het pop/rockfenomeen dEUS. Tijdens een zittend luisterconcert komt namelijk de diepgang van de nummers van Tom Barman veel beter tot uiting. Ideaal luistervoer dus voor het steevast aandachtige publiek van Gent Jazz Festival.

- PERSBERICHT (03.03.2016) -

Gent Jazz Festival viert 15e editie met Gentse topbands

Balthazar, Flat Earth Society feat. Mauro Pawlowski, Moondog by Roland & Friends en Nordmann op Gent Jazz Festival

(c) -anton-coene

Op zondag 10 juli viert Gent Jazz Festival zijn 15e verjaardag met uitsluitend bands uit eigen stad. Balthazar, Flat Earth Society feat. Mauro Pawlowski, Moondog by Roland en friends en Nordmann zijn die dag de bands die de prachtige Bijlokesite in vuur en vlam zullen zetten. Vorige week maakte Gent Jazz Festival al de eerste namen bekend van Ibrahim Maalouf, Kamasi Washington, St Germain en Ibeyi.

10 jaar geleden in 2006 diende de Stad Gent het dossier in om erkend te worden door Unesco als Creative City of Music.  Op de Gentse dag van het Gent Jazz Festival zetten de Stad en het festival deze erkenning van Gent als Muziekstad nog eens extra in de verf.

Festivaldirecteur Bertrand Flamang: “Vijftien jaar Gent Jazz Festival, dat betekent vijftien jaar met veel goesting werken en wroeten om topmuzikanten naar Gent te halen, dat betekent elk jaar opnieuw met veel inzet een festival op poten zetten met honderden vrijwilligers, partners en sponsors, dat betekent vijftien jaar lang het beste geven van onszelf om het publiek te geven wat het verdient, een festival waar het goed toeven is, op een schitterende locatie en waar muziek nog steeds de hoofdrol speelt. Logisch ook dat we dat willen vieren. En hoe kunnen we dat beter doen dan door een fantastische affiche samen te stellen met alleen bands die een sterke band hebben met Gent, tegen een ticketprijs - 29 euro, excl. reservatiekosten - die bijna niet meer van deze tijd is.”

De bands

Balthazar is een fenomeen. De band rond frontmannen Maarten Devoldere en Jinte Deprez toert al jaren onafgebroken Europa rond. Daarbij lokken ze steevast volle zalen, slagen er tussendoor ook nog eens in om juwelen van platen op te nemen – ‘Thin Walls’ (2015) was hun laatste wapenfeit – en scoren ze hit na hit. De meest relevante Belgische popband van dit moment mocht dus zeker niet ontbreken op de 15e editie van Gent Jazz Festival.

Flat Earth Society feat. Mauro Pawlowski is een heel ander paar mouwen maar minstens even representatief voor het muzikale spectrum waarbinnen Gent Jazz Festival nu al jaren succesvol grossiert. De Gentse bandleider Peter Vermeersch zal deze keer met gitaargoden Pierre Vervloesem en Mauro Pawlowski een hommage brengen aan Frank Zappa. Verwacht geen covers maar een concert waarbij de legendarische snor in het graf nog eens kan glimmen.

Met Moondog brengt Gentenaar en blueslegende Roland samen met een select clubje inlandse topmuzikanten – o.a. Isolde Lasoen en Patrick Riguelle – een ode aan de gelijknamige blinde New Yorkse kunstenaar. Moondog ging door het leven als dichter, componist en muzikant, bouwde zijn eigen instrumenten, experimenteerde in zijn kenmerkende viking-outfit met geluiden uit de metro en grootstad en kwam zo tot een knotsgekke kruising tussen jazz, klassiek en spoken word.

De mannen van Nordmann vonden elkaar aan het Gentse conservatorium. Ze brengen een uitdagende mix van rock, jazz en improvisatie. Hun samenspel is gewaagd, soms explosief maar altijd oprecht. Topper uit eigen stad dus.

- PERSBERICHT (25.02.2016)
-

Ibrahim Maalouf, Kamasi Washington, St Germain en Ibeyi eerste namen voor Gent Jazz Festival

Gent Jazz Festival loopt van 7 t/m 16 juli en maakt vandaag de eerste namen bekend van zijn 15e zomereditie op de Bijlokesite. Op donderdag 7 juli treden Ibrahim Maalouf ‘Kalthoum’, Kamasi Washington, Wout Gooris Trio + Chisolm/Vann (winnaars Jong Jazztalent Gent) en Terence Blanchard feat. The E-Collective aan. Op de Garden Stage, het tweede festivalpodium, speelt Kneedelus (A Live Collaboration between Kneebody + Daedelus) drie sets. Op vrijdag 15 juli staan o.a. St Germain en Ibeyi op het programma en is er ook al één band bekend voor de Garden Stage: Pomrad.

Donderdag 7 juli

Main Stage

Onder de projecttitel ‘Kalthoum’ slaagt Ibrahim Malouf er als geen ander in om - met een ode aan een van de grote Egyptische diva’s - Oosterse en Westerse muziektradities met elkaar te verzoenen. Tegelijk geeft hij alweer een nieuwe gelaagdheid en een ander kleurenpallet aan het rijke jazzgenre. Op Gent Jazz Festival treedt hij aan met een resem topmuzikanten waaronder Scott Colley op contrabas en Mark Turner op saxofoon. Muzikale spijkers met koppen en meer dan ooit relevant en actueel.

(c) Denis-Rouvre

Met ‘The Epic’ maakte tenorsaxofonist Kamasi Washington een van dé absolute jazzplaten van 2015, een monumentaal en ambitieus werkstuk dat overloopt van goesting, intensiteit, virtuositeit en gedrevenheid. Ook live weet deze jonge jazzmeester meer dan ooit te overtuigen. Moet het nog gezegd dat Kamasi Washington ook een van de hoofdrolspelers is op dat andere meesterwerk van 2015: To Pimp a Butterfly van Kendrick Lamar. En dat hij onderdak heeft gevonden bij het befaamde Brainfeeder-label van Flying Lotus.

Het Wout Gooris Trio debuteerde in 2014 met ‘Current’, een album vol hedendaagse filmische jazzcomposities met een subtiele elektronische toets. In 2015 won het trio ‘Jong Jazztalent Gent’, de jaarlijkse wedstrijd van Gent Jazz Festival i.s.m. Brouwerij Duvel Moortgat. Hierbij krijgt een band de gelegenheid om een bijzonder project te realiseren. Dat werd in casu voor het Wout Gooris Trio een nieuwe reeks composities, geschreven door Gooris zelf. En dit voor een uitgebreide bezetting met saxofonisten Erwin Vann (B.) en Hayden Chisholm (N.Z.). Het resultaat is dit jaar voor het eerst live te zien en te beluisteren op Gent Jazz Festival.

Op Breathless exploreert Terence Blanchard samen met zijn E-Collective voor het eerst de wereld van de grooves en de funk. En dat doet de virtuoos en muzikale duizendpoot in de ‘African fusion’-stijl die hem als trompettist zo uniek en gelauwerd maakt. Composities, waaronder herwerkingen uit het oeuvre van Blanchard, een monumentaal werk van de hand van pianist Fabian Almazan en een aantal zorgvuldig uitgekozen covers laten alweer een andere muzikale kant zien van deze creatieve ziel. Op het podium van Gent Jazz Festival treedt hij bovendien aan met de volledige band die Breathless tot een uniek werkstuk maakte.

Garden Stage

Dat jazz en elektronica elkaar soms vinden, is niet nieuw. Vaak wordt de elektronica bij zulke samenwerkingen echter gezien als een louter sonische aanvulling dan als een integraal onderdeel van het muzikale opzet. Niet zo bij de instrumentalisten van Kneebody en elektronicawizard Alfred Darlington, aka Daedelus. Zij gingen samen actief op zoek naar een diepere synthese van akoestische muziek en elektronica en creëerden zo een veelkoppig muzikaal beest dat jazz, rock en elektronische muziek naadloos met elkaar vervlecht. Het straffe resultaat valt te beluisteren op het eclectische album ‘Kneedelus’ – in 2015 uitgebracht op het befaamde Brainfeeder-label van Flying Lotus – en dus binnenkort ook tijdens 3 ongetwijfeld intense sets op de Garden Stage van Gent Jazz Festival.

Vrijdag 15 juli

Main Stage

Ruim 15 jaar na het megasucces van ‘Tourist’, een plaat waarop zwoele deep house op een originele manier werd vermengd met jazz, gaat Ludovic Navarre, a.k.a. St Germain, nu de West-Afrikaanse toer op. Live doet hij dat met een zevenkoppige band met muzikanten uit Mali, Senegal, Martinique en Brazilië, wat naast de herkenbare hypnotische grooves, een volledig nieuw klankenpallet oplevert. ‘In Afro-jazz gedrenkte good time music’ heet dat dan. Speelplezier pur sang dus en muziek waarop de heupen moeilijk onverschillig kunnen blijven.

Ibeyi, dat zijn de Frans-Cubaanse tweelingzussen Naomi en Lisa-Kaindé Diaz, dochters van de helaas overleden Miguel ‘Anga’ Diaz, percussionist bij Buena Vista Social Club. De muziek van Ibeyi wortelt dan ook in de Cubaanse Yoruba-cultuur, maar klinkt toch hedendaags en is doorspekt met elementen uit de pop, hip-hop, elektronica en jazz. Slechts één album hebben de zusjes voorlopig op hun naam, 14 nummers, maar meer hebben ze echt niet nodig om het publiek live volledig in te pakken. Originele, eerlijke en inventieve muziek, gebracht met een haast tropische warmte.

Garden Stage

Pomrad, het alter ego van de Antwerpse keyboardspeler, producer en liveperformer Adriaan van de Velde, maakt onweerstaanbaar kleurrijke en dansbare muziek. Gedrenkt in de funk van de jaren 80, de hiphop en RnB van de jaren 90, en op smaak gebracht met vleugjes house, dub en trap klinkt Pomrad live stevig, funky en zwoel, zeker sinds van de Velde zich laat vergezellen door gitarist Bert en diens broer, drummer Stijn Cools. Pomrad bracht de afgelopen jaren twee EP’s uit, ‘Vlotjes’ en ‘This Day’, en in het voorjaar van 2016 mogen we de eerste langspeler van de band verwachten.

Meer namen voor het Gent Jazz Festival worden later bekend gemaakt.

Programma Gent Jazz Festival 2016

voor last minute changes & updates, kijk hier