Vrijdag 8 Juli
Een dag van uitersten
Pat Metheny &
Ron Carter
hoofdpodium 16u30
Pat Metheny (gitaar), Ron Carter
(contrabas)
© Bruno Bollaert
Dat is de truuk, om topartiesten als eerste in de
vooravond te plaatsen, zodat de echte muziekfanaten direct de tent
kunnen inpalmen. Een lange rij wachtenden aan de inkom is het logische
gevolg voor dit top duo Pat Metheny & Ron Carter.
Pat Metheny is nog altijd voor velen een gitaarheld en zoekt nu zijn
vertier met de al 79-jarige bassist Ron Carter die bekend werd in de
jaren ’60 bij de Miles Davis band. Deze jazz veteraan speelt op ruim
2000 platen mee en moet je eens in je leven gezien hebben. Hij heeft al
60 jaar jazzgeschiedenis meegemaakt. Met ‘Manhã de Carnaval’ openen ze
hun intieme set. We horen nog standards zoals ‘My Funny Valentine’,
‘Down Here On The Ground’ en ‘All blues’. Ze spelen rustig en beheerst
en mogelijk iets te rustig als je het mij vraagt. De meningen zijn
achteraf verdeeld, het mag wat voller, speelser of pittiger. Het doet me
denken aan die andere duo plaat ‘Missouri sky’ met bassist Charlie Haden
erbij. Dat was wel helemaal anders van sfeer. Pat Metheny speelt ook
herkenbare eigen werken als ‘James’ of ‘Question and Answer’ onder groot
jolijt van het publiek. Metheny last ook een solo moment in met zijn
dure speciale Picasso gitaar met een hele hoop snaren. Het heeft iets
weg van een harp geluid. Pas op het einde komt het feestje hier écht op
gang met de overbekende Sonny Rollins tune
‘St. Thomas’. Ook 'I fall in love too easily' is
smakelijk gebracht. Een minpuntje daarbij is dat ze het publiek niet
bespelen of hebben de heren een te groot ego om niet eens goedendag te
zeggen in Gent ?
Michel Proesmans
Steven Delannoye
garden stage 17u50 -19u50 - 21u50
Steven
Delannoye (sax), Nicola Andrioli (piano), Lode Vercampt
(cello),Jean-Paul estiévenart (trompet), Reinier Baas (gitaar), Mark
Schilders (drums)
SET 1: DUO ANDRIOLI-DELANNOYE
Wat werd het tijd dat Steven (°1983) eens in de schijnwerpers komt,
weliswaar in de Garden Stage en nu in drie aparte sets.
Set 1 start met een 'A Mood' (uit 'Small World', 2013), een swingend
nummer om de vingers wat los te maken. Pianist Nicola Andrioli tovert
een mooie zalige ballad uit zijn toetsen net zoals 'Dining in the dark'
dat ook te vinden is op hun vandaag verschenen duo-cd. Een aanrader hoor
dit duo en ik ben al jaren fan van Steven en dat in de meest
diverse bezettingen. Hij is erop vooruitgegaan sinds hij een tijd heeft
doorgebracht in NYC.
SET 2: GIANT'S TALK (VERCAMPT, DELANNOYE, ANDRIOLI)
Set 2 is met Lode Vercampt erbij. Mooi zo die cello
erbij, dat geeft extra kleur . De gelegenheidsgroep ‘Giant’s talk’ opent
met een modern lyrisch nummer 'Longest day' (uit 'Here comes tomorrow,
2014 van de NY periode). Het nummer 'Greens' is nu rustiger gespeeld dan
in de eerste set en hier nu met een mooi samenspel tussen cello en sax.
Er volgen nog enkele nummers van Steven Delannoye, waarin Lode zijn
cello als een percussie-instrument gebruikt. Mooi om deze giants in spé
te kunnen bewonderen.
SET 3: STEVEN DELANNOYE'S 'BRANDHAARD'
Twee Belgen op de blaasinstrumenten en twee Hollanders als
begeleiding en ze noemen zichzelf Brandhaard. Het wordt een pittige tot
eclectische set met vuur in de haard. We horen een thema terugkomen van
'Dining in the Dark' uit de eerste set maar het klinkt hier voller.
'Small World' en 'Fair play' van Steven krijgen ferme gitaarriffs mee en
snelle baslijntjes. 'Blade Runner' van de trompetist is zelfs funky met
die voortstuwende bas. Goed gedaan van dit kwartet. Ze hebben een goede
indruk achtergelaten op het aanwezige publiek.
Michel Proesmans
De Beren Gieren
hoofdpodium 18u30
Fulco Ottervanger (piano), Lieven Van
Pée (bas), Simon Segers (drums)
© Bruno Bollaert
Dit vastberaden trio onder leiding van de
inventieve Nederlandse Gentenaar Fulco Ottervanger mag hier scoren op de
Main Stage. Ze geven zich volledig vandaag en bewandelen paden,
zijkronkels en highways vol avontuur, verwondering, agressie en
trancemomenten. Vorig jaar nog op een zijpodium in Jazz Middelheim en nu
hier al op het grote podium bij deze feesteditie van Gent Jazz. Ze
worden opgehemeld door de jazz critici.Ze putten deze keer nummers uit
hun ganse repertoire van in het begin uit 2009 tot nu. Ze hebben zich
sedert hun oprichting in 2009 al erg in de kijker gewerkt en zijn allen
aan elkaar gewaagd. Ze worden beschouwd als de meest avontuurlijke
muziekgroep in de Benelux. Ik meen te horen ‘muziek weet niks’ en
‘koekjes ’s nachts’ en ‘schaduwleven’of zelfs "(De Zachte Jacht op de)
Volkswolf'. Dat zijn namen voor nummers waarin je veel kan verwachten.
Ofwel ga je mee in hun avontuur vol dynamiek en grooves ofwel zegt het
je niets. Het publiek ziet hun graag bezig en het verveelt niet. Op de
Ham sessies in Gent eerder dit jaar heb ik Fulco nog zien zingen en
gitaar spelen. We gaan nog veel verwachten van die Fulco in de toekomst
en misschien zien we hun wel ooit nog op internationale festivals? Wij
geloven d'er alleszins in !
© Bruno Bollaert
Michel Proesmans
& Winus
7e SABAM Jazz Awards uitreiking
lees hier
het persbericht
Hugh Coltman
hoofdpodium 20u30
Hugh Coltman (zang), Thomas
Naim (gitaar), Gael Rakotondrabe (piano), Christophe Mink (contrebas),
Raphael Chassin (drums)
© Bruno Bollaert
Deze Engelse zanger die in Parijs woont is me
onbekend doch de kennismaking viel goed mee. Strak in het pak staat hij
daar en hij zingt ook afgelijnd en brengt eer aan zijn held, de zanger
Nat King Cole die ook diep in de blues is geworteld. Het is immers
Coltmans bedoeling om te focussen op de onderliggende duistere kant van
Coles' leven als zwarte muzikant in een raciaal gesegregeerde
maatschappij.
Hugh haalt soms zijn mondharmonica boven, dat verwacht je niet van een
crooner zanger. De Britse zanger – met een achtergrond in de bluesband
The Hoax (! nvdr) – brengt Thomas Naïm op gitaar mee die vlot mag
schitteren en het geheel een rocky boost geeft zodat het niet te plat
wordt. Gael Rakotondrabe (piano) kennen we van Anthony & The Johnsons,
ook eens hier in Gent Jazz geweest in 2012. Bovendien doet zijn band
meer dan louter begeleiden. Het zijn individueel allemaal topmuzikanten
van de Parijse jazz scene.
De zanger wordt opgehitst door zijn muzikanten en dat hitst ons op zijn
beurt op. Hij brengt overtuigende versies en interpretaties van ‘Nature
Boy’ met lichte scatting vocals en ‘Born To Be Blue’. New Orleans komt
om de hoek kijken in ‘You Raskal You’. Ook het bekende ‘Mona Lisa’ weet
hij naar zich toe te trekken. Helemaal lekker is ‘Lovin' You’, een cover
van Johnny Guitar Watson waarbij hij zingt in de microfoon in de
vleugelpiano. ‘Smile’ is dan weer een nummer van Charlie Chaplin.
Hogh Coltman heeft klasse, presenteert alles vlot en heeft een
goede communicatie met het publiek. Hij vertolkt ook een eigen song
'Where Did the Day Go' die moeiteloos zou kunnen passen in 'the Great
American Songbook'. Een aangrijpend moment is ook het nummer 'Morning
Star' opgedragen aan zijn moeder.
Michel Proesmans
John Scofield/Brad Mehldau/Mark Guiliana
hoofdpodium 22u30
JJohn Scofield (gitaar), Brad Mehldau
(piano) & Mark Guiliana (drums)
© montreuxjazzfestival.com
Als afsluiter van de dag krijgen we drie klassebakken
op de Main Stage. Brad Mehldau kennen we van zijn befaamde triowerken en
andere samenwerkingen. John Scofield speelde zelfs bij Miles Davis... of
Charles Mingus... of Chet Baker en Mark Guiliana speelde bij Dave
Douglas en bassist Avishai Cohen. Mark speelt zelfs mee op de laatste
plaat Black star van David Bowie.
Ik ben verrast van de sound en het samenspel vandaag. Zo heb ik Brad nog
niet zien schitteren op piano, Fender, minimoog en andere elektronische
snufjes. Het is een pittige set met bits, bytes, beats en grooves.
Guiliana aan de drums is ook niet vies van wat elektronica. Hij houdt er
een pittig strak ritme op na. Dit wordt een goede afsluiter, dat voel je
meteen. ‘Wake Up’ van Mehldau is een feestelijke funky opener. Scofield
van zijn kant, is gewapend met een lichtblauwe gitaar en speelt af en
toe de elektrische bas die op een staander gereed staat. Ze spelen
afwisselend nummers van mekaar, dan weer Mehldau en dan weer Scofield.
John speelt zijn ‘Dub Dub’ met een reggae groove. ‘The Scoville Scale’
is een hoogtepunt qua dynamiek en mooi samenspel.
Brad heeft al twee jaar geleden een plaat gemaakt met Mark Guiliana en
dat resulteerde in een Grammy nominatie voor het album 'Mehliana: Taming
the Dragon'. Gitarist John Scofield vervoegt hen voor dit concert en dat
merk je soms. Omgekeerd spelen Brad en Mark stroever in de nummers van
John. Geleidelijk aan kan Scofield ook helemaal into gitaar gaan en
ferme solo’s genereren. De ballad ‘Love the Most’ is welgekomen. Pas op
het einde kan Mark Guiliana een solo geven want hij moest de hele set
lang zijn twee sparringpartners dienen van opzwepende ritmes.
Brad houdt van extremen en is in zijn sas. De 2 kanten van Mehldau, de
improvisator en de man van formele structuren komen in deze performance
aan bod. Hij wisselt de electronica af voor de akoestische piano. Mark
zorgt voor de ritmiek en is prominent aanwezig. Dit trio functioneert
goed. Brad voelt zich immers altijd goed in een trio bezetting.
Erg leuk en verfrissend om deze mannen aan het werk te zien tot en met
groot applaus en staande ovaties op het einde.
Michel Proesmans
Airelle Besson Quartet
garden stage 00u00
Airelle Besson (Trompet), Isabel
Sörling (zang), Fabrice Moreau (drums), Benjamin Moussay (piano)
geen recensie...
|