-  onze concertverslagen  HIER ! -

Zondag 16 Augustus

De dag des Heren, een 'triologie'

JASON MORAN, ALICIA HALL MORAN, BILL FRISELL

main stage 12u30

Jason Moran (piano), Alicia Hall Moran (zang), Bill Frisell (gitaar)

© Jos Knaepen

Wat beginnen ze al vroeg deze zonnige zondag... om 12u30 nota bene. Dat is toch iets te vroeg. Maar goed, dit trio bestaat uit onze Artist in Residence Jason Moran met zijn vrouw Alicia Hall die een klassiek geschoolde sopraan is. Daarbij zien we ook Bill Frisell die deze avond mag afsluiten.

Het is toch weer helemaal iets anders dan we verwachten van dit aperitiefconcert op kerkelijke klassieke wijze. Het repertoire is divers met nummers van Jason of Bill aangevuld met Broadway songs en spirituals.
Jason speelt in duo met Bill de lichtvoetige blues 'Monroe' van Bill Frisell. De piano en gitaar doen daarbij denken aan muziek die ter plekke wordt ontworpen en in laagjes aangevuld of afgebouwd. Soms is het bluesy en wild met experimenteren zoals het tokkelen in de piano. Alicia is zeker geen jazzzangeres maar zingt eerder zwarte muziek van Porgy and Bess met psalmen zoals ‘Sometimes I feel like a motherless child’. Als ze alledrie tegelijk musiceren dan spelen ze vrij en discontinu en dan weer vredig naast mekaar met toch opwekkende songs en teksten. Een mooi begin van deze laatste dag Jazz Middelheim. We zien en horen tevreden reacties.

Dominik Wania

Club Stage 13u50

Dominik Wania (solo piano)

De Club Stage staat vandaag gans ter beschikking van het Noors-Poolse ‘Obara International’. Het jonge kwartet speelt voltallig op het einde en tussenin komt dan nog dan de bassist solo of is er een duo van pianist en drummer. Aan de start gaat de ons onbekende Poolse pianist Dominik Wania solo.

Dominik Wania speelt  en studeert al piano vanaf zijn derde jaar en studeerde af aan de muziekacademie van Krakau. Aan de New England Conservatory of Music in Boston kreeg hij lessen van Danilo Perez of Jerry Bergonzi.
Als jonge gast speelt hij mee op diverse platen van Tomasz Stańko, Marcus Miller, Dave Liebman, Lee Konitz, Joey Baron, Nguyen Le om er enkele te noemen.Geen kleine jongens dus om mee van start te gaan ! Hij is een druk baasje en zo ook aan de piano: intens, speels, melodisch , verwarrend. Je moet goed opletten om mee te zijn. Hij speelt daarbij sierlijk en vlug. De muziek is gebaseerd op poëzie en het zijn alle eigen nummers zoals daarbij een kleine interpretatie van ‘Nocturnal’.

Michel Proesmans en Winus

STEVE KUHN TRIO feat. Joey Baron & Steve Swallow

main stage 14u30

Steve Kuhn (piano), Steve Swallow  (bas), Joey Baron (drums)

Vandaag nog een klassiek trio : dat van pianist Steve Kuhn (al 77 jaar) met elektrische sterbassist en goede vriend Steve Swallow aan de zijde van meesterdrummer Joey Baron. Dat kan niet mislukken met drie meesters in hun vak.
In 1965 speelden beide Steve's al samen. Joey trekt ook al 20 jaar tussendoors op met Steve Kuhn. Steve Kuhn de onbekende bekende alhoewel hij al 60 jaar met de groten van de jazz samen optreedt. Deze heren zijn trouwens ook goed op mekaar ingespeeld en genieten net zoals het publiek van dit echt jazzy concert. Heb je't vorige concert gemist, dan blijkt dit eveneens een erg geslaagde opener van een jazzfestivalnamiddag..

Het trio brengt enkele nummers uit hun plaat ‘Wisteria’ uit 2012 zoals het bossanova-achtige ‘Adagio’. Ze swingen  in ‘My Shining Hour’ of genieten van de dromerige filmtune ‘Emily’ en iets van Henry Mancini ('Slow Hot Wind') waait ook voorbij. Ook standards ontbreken niet zoals ‘ I thought about you’.

Kuhn spreekt de nummers vakkundig aan mekaar en vertelt : “Thanks for supporting the music to which we have devoted our lives. Please enjoy quietly.” Ze spelen zo een overwegend rustig concert zonder gepeperde uitschieters. Het is jazz 'on a Summers day' zeg maar. Laid back en gezellig praten met de voorbijgangers en genieten van een frisse pint met een friet...

Michel Proesmans en Winus

Dominik Wania / Gard Nilssen

Club Stage 15u50

Dominik Wania (piano), Gard Nilssen (drums)

We krijgen een duo voorgeschoteld in de Club Stage van piano en drums. Het gaat er zacht tot hevig aan toe met vele noten. Ik ben niet altijd direct mee maar er zijn mooie passages en je moet er goed voor zitten ...ik ben dan ook maar redelijk vooraan gaan plaatsnemen...

ROMANO / SCLAVIS / TEXIER

main stage 16u30

Louis Sclavis (sax), Henri Texier (bas), Aldo Romano (drums)

We krijgen nu een Europees Jazz trio met Afrikaanse inslag en een mediterraan gevoel. Hun baanbrekende plaat ‘Carnet de route’ is een reeks opnames van een concert reis door Afrika met mooie foto’s daarbij van Guy Le Querrec. Het was dé doorbraak van dit trio toen ruim 20 jaar geleden. Ze spelen nu weer samen, net als toen en zetten een mooi concert neer van grote perfectie.

Drummer Aldo Romano (°1941) kennen we van samenwerkingen met Philip Cathérine en is erg veelzijdig en denkt goed na over hetgeen hij doet. Hij speelt ook gitaar maar vandaag dus niet, het blijft hier bij het trio zoals we dat gewend zijn. Louis Sclavis is de jongere Franse rietblazer (°1953) en speelt op zijn mooie indringende basklarinet en af en toe neemt-ie de sopraansax ter hand. Henri Texier is de Franse bassist (°1945) en van vele markten thuis.

De muzikanten hebben ook ieder hun aparte, eigen projecten. In dit trio vandaag zijn ze echter op hun best.
Het is boeiend de momenten te beleven waar de muziek rust en emotionaliteit creëert met de basklarinet en vooral het a capella moment van de circulaire breathing waarbij Sclavis een grote spanningsboog vormt en de bevrijding komt als de twee andere muzikanten bas en drums inzetten tot jolijt van het goed luisterende publiek. ‘Annobon’ herinneren we ons, is eens het kenwijsje van een programma op Klara geweest...
We horen ‘Berbère’, ‘Look The Lobis’ en het poetische ‘Viso Di Dona’. Ze hebben veel geleerd van de improvisaties en veelzijdigheid van trompettist Don Cherry.Het trio brengt een mooie symbiose van diverse ritmes en alles vloeit daarbij fijntjes in mekaar. Alles is zo soepel en technisch hoogstaand. ..Wij denken dat ze rijp zijn nu voor een 'carnet de route' door Amerika.

Michel Proesmans en Winus

Ole Morten Vågan

Club Stage 17u50

Ole Morten Vågan (solo contrabas)

Ja,  je moet het maar doen daar, alleen met je contrabas in een kleine tent met veel geroezemoes. Ole Morten Vågan (°1979) is een Noorse bassist. Hij is lid van toetsenspeler Bugge Wesseltoft's project 'New Conceptions of Jazz' dat we al eens eerder gezien hebben hier.
In het begin is het wat te eendradig met zijn improvisatiestuk. Het gaat beter in ‘White Nogales’ van gitarist John Scofield.

BILL FRISELL TRIO ‘Music of Guitar in the Space Age & More’

main stage 18u30

Bill Frisell (gitaar), Tony Sherr (bas), Kenny Wollesen (drums)

Bill Frisell mag nu Jazz Middelheim afsluiten op het grote podium in Trio met bassist Tony Scherr en drummer Kenny Wollesen. Die muzikanten speelden ook op zijn recentste album uit 2014 : 'Guitar In The Space Age!' Het is een nostalgische plaat en een ode aan de radio muziek die hij hoorde in zijn jeugd tijdens de jaren ’60.

Het trio besluit deze editie met een lang concert ,een uitgesponnen versie van ‘Moon river’ en op het einde een lange medley van o.a. ‘Days of wine and roses’ of ‘What the world needs now’. Het is spannend en hier en daar doorspekt met thema’s van ‘Bonanza’ en ‘Telstar’ en oude hits uit die tijd zoals 'So Tired of Waiting' van The Kinks. Het gaat er goed in bij het publiek. Het is toch ook zomerse muziek. De drum staat mooi in het midden en de bassist en Bill kijken mekaar de hele tijd aan. Het ware daarbij beter dat Bill af en toe iets kon vertellen aan het publiek. Dit is misschien niet de gehoopte feestelijke afsluiter van een festival waarbij we meer vuur en glitter verwachten. Maar Bill frisell is natuurlijk wél een grote naam en daar komt het talrijke publiek ook voor om samen in het mooi Park den Brandt te genieten op deze luie zondag. Hij is een veelzijdig gitarist die jazz, rock en folk zo naadloos weet te verenigen zonder dat het ooit ook maar even dreigt te vervelen. Een lange set maar wel erg mooi !

Michel Proesmans en Winus

OBARA INTERNATIONAL

Club Stage 20u00

Maciej Obara (alt saxofoon), Dominik Wania (piano), Ole Morten Vågan (bas), Gard Nilssen (drums)

Dit jonge kwartet verenigt twee landen :  Polen en Noorwegen. De twee Noren uit de impro zijn bassist Ole Morten Vågan en drummer Gard Nilssen, die we eerder al zagen vanmiddag. De twee Polen zijn altsaxofonist Maciej Obara en pianist Dominik Wania. De groep is sterk beïnvloed door Tomasz Stańko, Pools trompettist en wereldmuzikant. We krijgen impressionistische ballades tot compleet vrij spel met veel basdrums. We onthouden  ‘Sausage Trilogy’. Het is een ontdekking deze band met vooral een opmerkelijk pianist !

Michel Proesmans en Winus

© JASSEPOES