-  onze concertverslagen  HIER ! -

Donderdag 13 Augustus

aan de start : 'Eigen Volk Eerst'

LABTRIO ‘NY Project’ feat. Michaël Attias & Christopher Hoffman

main stage 15u30

Bram De Looze (piano), Anneleen Boehme (bas), Lander Gyselinck (drums), Michaël Attias (rieten), Christopher Hoffman (cello/multi-instrumentalist).

© Eddy Westveer

Eerst aan de beurt zijn de jonge bejubelde helden van het LABTrio in extended version. Sinds Lander en Bram in New York studeerden, groeide bij hen het verlangen om een project te ontwikkelen met muzikanten uit die scene. Voor hun NY Project nodigen ze rietblazer Michaël Attias (Paul Motian, Anthony Braxton,...) en cellist/multi-instrumentalist Christopher Hoffman (Henry Threadgill's Zooid, Marc Ribot,...) uit.

© Eddy Westveer

Het LabTrio is toch al 8 jaar samen en ze zien er nog altijd jong en fris uit als in het begin. We hebben ze al gezien afgelopen seizoen bij het  Brand! Festival in Mechelen en zijn benieuwd naar wat ze vandaag gaan doen met dit New York Project.
De kern is nog altijd 'het labo' zeg maar bestaande uit een hecht trio van een drietal getalenteerde muzikanten die hun eigen weg gaan en houden van spanning en experiment. In hun zoektocht naar meer blenden ze mooi met hun twee gastmuzikanten. Een mooi geheel en kamerjazz als het ware bij momenten door die cello. Het vijftal brengt ons mooie composities, dan weer melodisch en dan weer heel vrij, beetje hoekig vantijds maar zonder daarbij te bezeren. Nummers als ‘ Avondlijke rust’ of ‘Michelangelo’ en ‘Sandman’ komen daarbij voorbij. Alle stukken zijn nieuw en schreven ze samen tijdens een maand werken. De intussen langverwachte plaat komt uit in December en daarna gaan ze toeren, vanaf Januari 2016 vind je ze op allerlei podia in België en daarbuiten. De set is een mooi geheel, het klopt allemaal en ze vullen mekaar mooi aan. Soms concerteren ze daarbij  in tweeverband, als duo, en dan weer tezamen als groep. Het publiek luistert aandachtig en net als toen , in Februari te Mechelen, vinden wij dit een sterk concert om mee van start te gaan ... Een mooi begin van een erg warme dag...

Michel Proesmans & Winus

Fulco Ottervanger

Club Stage 16u50 -18u50 - 20u50 - 23u00

DE BEREN GIEREN & SUSANA SANTOS SILVA

Fulco Ottervanger (piano), Lieven Van Pee (bas), Simon Segers (drums), Susana Santos Silva (trompet)

We trekken snel naar de Club Stage voor Fulco Ottervanger (piano) die in verschillende bezettingen ons zal komen te verrassen. Wat de Garden Stage is op Gent Jazz, is de Club Stage op Middelheim. De afstanden op Middelheim zijn beduidend korter dan in Gent Jazz.
De jonge Nederlandse pianist, woonachtig in Gent, brengt vandaag de charmante Portugese trompettiste Susana Santos Silva mee. Ze pakken het publiek met gemak in. De Beren Gieren dus ook met trompet nu, en dat  resulteerde al in de CD 'The Detour Fish, Live At Ljubljana' in 2014, zo’n zes maand geleden. Ze hebben elkaar leren kennen in Porto bij het eten van forel luidt het en ze hebben dan ook nummers gemaakt over forellen die strijd leveren om naar boven te klimmen tegen de stroom in met metaforen van vissers en dammen bouwen. Ze hebben daarbij stukken klassiek geleend van het Trout Quintet van Schubert. Het is toch een beetje andere muziek dan wat de Beren Gieren in Trio brengen, maar het publiek lust dit ook wel. Fulco vindt het een enorme eer hier 4x te mogen optreden vandaag en zijn ding te kunnen doen. Het is  een droom die werkelijkheid wordt en gaandeweg gaan wij deze, bij uitbreiding 'De Beren Gieren' steeds meer waarderen naarmate de dag vordert...

Michel Proesmans & Winus

ERIC LEGNINI What’d I Say ft. Kellylee Evans & Sandra Nkaké

main stage 17u30

Eric Legnini (piano), Dan Romeo (bas), Franck Agulhon drums), Quentin Ghomari (trompet), Jerry Edwards (trombone), Boris Pokora (saxofoon), Sandra Nkaké (stem), Kellylee Evans (stem), Mariana Tootsie (stem)

Pianist Eric Legnini , eigenlijk hier op Fender Rhodes, zet het Ray Charles nummer ‘What’d I Say’ in de verf. We krijgen een bijna Amerikaanse show van ietwat platte interpretaties van Ray Charles nummers in een mix van R&B, blues, lichte gospel maar vooral van funk en veel groovy stuff. Het publiek lust er pap van.

'What’d I Say'  was een bekend nummer en ook de gelijknamige succesplaat van Ray Charles uit 1959. Toen ook op Fender Rhodes drong Ray door in de blanke popcharts. We hebben vandaag niet de Raelettes als backing vocals maar wel twee pittige zangeressen op de voorgrond, de magere spring in het veld Kellylee Evans en de veel betere bij stem en iets gezette zangeres Sandra Nkaké.
Kellylee Evans was één van de revelaties van Gent Jazz Festival in 2014, waar ze met haar charisma en sterke songs het publiek helemaal mee kreeg. Het is leuk om haar nu terug te zien, deze keer in een strak groen kleedje. Sandra in spannende zwarte legging zingt rechts op het podium toch veel overtuigender en minder 'gemaakt' dan Kellylee.
Legnini speelde in zijn beginperiode zoals Bill Evans qua sfeer, daarna gooide hij het roer om en bracht blues en soul. Nu kiest hij voor een populaire vorm van 'totaaljazz', inclusief entertainment en plezier maken. We krijgen dan ook een aanstekelijke vreugdevolle set met die twee vocalisten die het publiek opjutten (hetgeen eerst niet zo goed lukt maar verderop in de show wel). Op het einde komt ineens nog de Brusselse Mariana Tootsie op de proppen om hier het feestje compleet te maken ! Dat was verrassend !

Michel Proesmans & Winus

Fulco Ottervanger

Club Stage 16u50 -18u50 - 20u50 - 23u00

BERAADGESLAGEN

Fulco Ottervanger (piano), Lander Gyselinck (drums)

Ook 'BeraadGeslagen', het duoproject van Fulco met drummer Lander Gyselinck is een plezier om naar te kijken en te luisteren. Van alles gebeurt er daar: noise, grooves, rare synthesizers, kerkorgel geluid, hiphop drumwerk … Het is een berekende chaos denk ik. Die Fulco barst van de energie. Hij is tegelijk een denker en een hyper kinetische pianist.(De eerste pianoleraar van Fulco was trouwens Jozef Dumoulin en die kan ook flink met de knoppen en elektronica spelen). Lander en Fulco zijn aan mekaar gewaagd en beiden zeer avontuurlijk. Fulco durft daar ook even de gitaar ter hand nemen. Er is veel applaus in die overvolle tent.

BRUSSELS JAZZ ORCHESTRA feat. Darcy James Argue

main stage 19u30

Darcy James Argue (bandleider), Frank Vaganée, Dieter Limbourg, Kurt Van Herck, Bart Defoort, Bo Van der Werf (saxofoons), Marc Godfroid, Lode Mertens, Frederik Heirman, Laurent Hendrick (trombones), Serge Plume, Nico Schepers, Pierre Drevet, Jeroen Van Malderen, Carlo Nardozza (trompetten), Hendrik Braeckman (gitaar), Nathalie Loriers (piano), Jos Machtel (bas), Jens Düppe (drums)

Het fantastische Brussels Jazz Orchestra (BJO) is met klem één van de beste big bands in Europa en laat vandaag weer een ander facet zien van hun kunnen. Speciaal voor Jazz Middelheim 2015 nodigt het Brussels Jazz Orchestra de jonge, Canadese componist Darcy James Argue uit. De man maakte al indruk met zijn eigen band op Gent Jazz 2014 en nu laat hij het BJO schitteren met nieuw werk dat bijzonder in de smaak valt bij het publiek.

Darcy komt in feite uit Brooklyn waar ook interessante jonge klassieke componisten bezig zijn en die ook fel andere muziek waarderen. Hij maakt complexe muziek en put uit diverse genres als filmmuziek, rock, jazz en klassiek.
Hij presenteert vandaag zijn muziek en neemt uitgebreid de tijd om de nummers bijkomend van achtergrondinfo te voorzien zoals ondergewaardeerde personages als wetenschapper Alan Turing en trompettiste Laurie Frink. Op het einde volgt een lange ode aan Duke Ellington waarbij buiten een hevig onweer losbarst. De wind stuurt wat verfrissende nevel door de tent.

Darcy wil muziek maken, technisch moeilijk die gelijk vlot en vloeibaar overkomt en daarbij ook nog es natuurlijk klinkt. Het is en blijven moeilijke harmonische structuren die muzikaal wel goed zitten maar soms ook wat doorwegen. Frank Vaganée en de zijnen zitten daarbij op het puntje van hun stoel. Het is mooi om te zien dat nu Jens Düppe de ingewikkelde drumpartijen op zich neemt. Ook de aparte leden van het BJO komen bijna allemaal solistisch aan de beurt.
Ze spelen o.a. 'Ferromagnetic', 'Codebreaker' 'Best friends forever', 'All in',  'Tensile curves'....

Michel Proesmans & Winus

Fulco Ottervanger

Club Stage 16u50 -18u50 - 20u50 - 23u00

DE BEREN GIEREN

Fulco Ottervanger (piano), Lieven Van Pee (bas), Simon Segers (drums)

Het trio ‘De Beren Gieren’ vormt de kern van de muzikale wereld van Fulco met een mengelmoes van jazz, rock, hip hop en klassiek. Ze spelen brutaal wild en dan weer rustig. Het is soms dartel en lichtvoetig en dan weer creatief met chaos. Je ziet toch dat die speelvogels de kleine tent snel vol krijgen en de reacties vanuit het publiek klinken steeds enthousiast en aanmoedigend .
De nieuwe cd van De Beren Gieren 'One Mirrors Many' komt uit in september, maar nu spelen ze graag nog dingen uit hun oudere werk zoals ‘vakantiebestemming’.

Michel Proesmans & Winus

TAXIWARS

main stage 21u30

Tom Barman (teksten & zang), Robin Verheyen (compositie & saxofoons), Nicolas Thys (bas), Antoine Pierre (drums)

Tom is een jazzcat maar dan één met rock allures. Thuis kreeg hij de jazz niet mee maar was wel als jonge gast aan het grasduinen in de bibliotheek tussen  platen van Don Cherry en Ornette Coleman en ging daarbij op zoek naar samples voor zijn beats. Op den duur was het volledig luisteren naar die platen bijna nog leuker voor hem.

De drie begeleiders kennen we erg goed in jazz kringen. Contrabassist Nicolas Thys, nu met dikke baard is de oudste van het gezelschap , saxofonist-componist Robin Verheyen scheert al jaren internationale hoge toppen en is altijd te vinden voor iets nieuws. De jongste, drummer Antoine Pierre mag al eens Philip Catherine te begeleiden en vandaag brengt Antoine stevig pop drumwerk.
Tom Barman zingt deels met elektronische effecten, hetgeen ook voorkomt op enkele van de dEUS platen. Robbie Robertsons 'Somewhere Down The Crazy River' op het einde is het enige rustige nummer waarin Tom eigenlijk echt zingt.

Robin neemt in een stuk de sopraansax ter hand, daarbij kan Tom uitrusten, wat drinken en cigaretje paffen opzij van het podium. Hij maakt altijd die bewegingen met zijn hoofd en geeft de ritmes aan. Hij schijnt er wel helemaal van te genieten en  toch komt hij wat zenuwachtig over. Ze hebben er al 20 tot 30 concerten op zitten met dit Taxiwars project. Tom en Robin hebben mekaar enkele jaren geleden op een Leuvens jazzfestival leren kennen. Er was meteen een muzikale click en ze smeedden plannen over een band tesamen. Robin schreef daar een 12-tal nummers  voor, Tom vulde in met snedige teksten. De plaat werd op een week opgenomen.

Het moet gezegd dat Robin Verheyen hier toch wel de meest virtuoze is van allemaal. Zo’n groovy spel, dat was lang geleden. Waar is de tijd dat we hem als jonge snaak nog zagen jammen in De Singel na Jazz Middelheim. Hij gooide zich toen in de strijd met de allergrootste artiesten . Taxiwars nu is tamelijk beperkte muziek, waarin de beat en dreun de bovenhand krijgen, een concept met beperkingen ? Het kon subtieler laten we zeggen. Het is niet makkelijk voor een zittend publiek en zo halverwege komt er meer schot in de zaak en zeker bij het nummer ‘Press one’. Ook ‘Death ride through wet snow’ en zeker ‘Colosseum’ brengen de vlam in de pijp. Een nieuwe opname ligt in het verschiet maar ze geven daarbij al aan dat het 'anders' gaat worden. Wij zijn alleszins benieuwd...

Michel Proesmans & Winus

Fulco Ottervanger

Club Stage 16u50 -18u50 - 20u50 - 23u00

STADT

Fulco Ottervanger (keyboards), Frederik Segers (gitaar), Joris Cool (bas) , Simon Segers (drums),

Spacy geluiden en een zware basbeat vanuit de Club Stage waar een deels ander kwartet aangetreden is rond de dynamische Ottervanger. Stadt is naar eigen zeggen 'Krautpop' , lijkt me vooral jong en deels te luid . Ik blijf dus graag op veilige afstand nu, herrinner me daarbij het  ook al uit Gent afkomstige 'Stuff'project vanop Gent Jazz en geef het met alle plezier alle slaagkans maar bekijk het graag afstandelijk en  later misschien nog wel  es maar geloof daarbij ook niet echt dat dit iets voor mijn oortjes is...

© JASSEPOES