HOME


 

 

 

JAZZZOLDERBLAD  

 OVERD(H)ONDERD !  

GIGS 

 



INHOUD    ARCHIEF MUSIC ARCHIEF JAZZZOLDER          

 
 
DATE PIC    
ARTIKELS



17/10/2019


  BRAND/RAND JAZZFESTIVAL MECHELEN ,alle info - voorstelling
16/10/2019




  NΔBOU: 'HUBERT' - CD-recensie
10/10/2019






    voorstelling nieuw concert Mechelse JaZZZolder : "Ivan Paduart-Patrick Deltenre - "Hand in Hand" + recensie(s) vorig concert : "Guillaume Vierset - Harvest Group"  
9/10/2019


    Flat Earth Society : Celebrate ! - medegedeeld
5/10/2019


    Schrijf je in voor de Jazz Pitch ! #sharingiscaring - persbericht
4/10/2019




    Nieuwe EP voor N∆BOU : 'Hubert' - medegedeeld
26/09/2019


    Ambrose Akinmusire featuring Brussels Jazz Orchestra - persbericht
25/09/2019
 

    JazzatHome Mechelen, 15e editie, een eindverslag - festivalverslag
24/09/2019






    voorstelling nieuw concert Mechelse JaZZZolder : "Guillaume Vierset - Harvest Group  + recensie(s) vorig concert : "NΔBOU"
20/09/2019




    JULIEN TASSIN - 'MOMENTUM' - Album nu uit via Hypnote Records - persbericht
19/09/2019




    nieuwe release 'Richville' - persbericht
04/09/2019  


    JazzatHome Mechelen, 15e editie aan de start ! - persbericht
02/09/2019 
 

    Jazzwood 2019 was bostrippen ! - concertverslag
festivalitis
JUN-JUL
 



15/07
  GentJAZZ 2019 - festivalblad - alle nieuws  
+ concertverslagen    

 

AUG
 



22/08
   jazz middelheim 2019 fEstivalblad - alle nieuws  + concertverslagen  

 
NOV-DEC
 



  BRAND/RAND 2019 ! - Festivalblad  - alle nieuws  + concertverslagen   

                                                             
         



WEEKLY TWEETED IN THE WEEKEND


 


                                   CD NEW OKTOBER
   
   
N∆BOU  
   
 

'Hubert'
 

 
   
    
   
info  
   



   
N∆BOU rijmt een akoestisch bandgeluid met een vaag elektronisch randje. N∆BOU flirt met en zoekt naar krachtige, verhalen vertellende muziek met een vleugje groove.
Met de originele bezetting van trombone, elektrische gitaar, contrabas en drums zorgt dit kwartet voor een verfrissende geluid in het jazzlandschap. Claerhout's composities weerspiegelen de verschillende invloeden die ze meekreeg in haar opleiding aan Codarts in Rotterdam en the Royal Academy of Music in London, alsook invloeden uit haar jeugdjaren van R&B tot opera en franse chanson.
Deze eerste EP geeft een mooie staalkaart voor wat het kwartet N∆BOU voor ons in petto heeft: een verassend parcours met gedurfde muzikale keuzes. Een sterk samenspel waarin er voldoende aandacht blijft voor individuele accenten. Een up-tempo groove afgewisseld met contemplatieve melancholische melodieën.
Een eigen stem binnen het Belgische jazzlandschap, met originele bezetting en sterke eigen signatuur!




Release datum: 04/10/2019 

 
   
  JAZZEPOES RECENSIE VOLGT



 

CONCERTS

 
   

13.09.19 - Jazzzolder, Mechelen (BE) review

03.10.19 - De Nieuwe Vrede, Antwerpen (BE)

05.10.19 - Jazz Wilrijk, Wilrijk (BE)

09.10.19 - Pand A, Kortrijk (BE)

11.10.19 - Jazzontsporing, Harelbeke (BE)

08.12.19 - Jazzy Sunday, Deinze (BE)

 
   

 


                                   NIEUWSBLAD

     
 
   
 




 
     
 
16/10/2019: Jazz & The City, Salzburg, (A), Best Of
23/10/2019: Belgrade Jazz Festival (SRB), Best Of
29/10/2019: University of Calgary, (CA), Best Of
30/10/2019: University of Calgary, (CA), SS Belgenland + The Oyster Princess
01/11/2019: Earshot Jazz Festival, Seattle (US), Best Of
02/11/2019: Modulus Festival, Vancouver, (CA), The Oyster Princess
03/11/2019: Modulus Festival (CA), Best Of. In memory of Ken Pickering, Coastal Jazz
05/11/2019: Freight & Salvage, Berkeley, SF (US), Best Of
06/11/2019: REDCAT, Los Angeles (US), Hearsee + The Oyster Princess
08/11/2019: AFI Silver Theater, Washington (US), The Oyster Princess
16/11/2019: Vilnius Mama Jazz, (LT), Best Of
22/11/2019: Paradox i.s.m. De Nieuwe Vorst, Tilburg (NL), SS Belgenland + The Oyster Princess
29/11/2019: deSingel, Antwerp (B), SS Belgenland + The Oyster Princess
30/11/2019: De Grote Post, Ostend (B), The Oyster Princess (Fair Saturday, in favor of 0.666)
13/12/2019: Willem Twee toonzaal, ’s Hertogenbosch, (NL), SS Belgenland + The Oyster Princess
18/01/2020: De Handelsbeurs, Gent (B), The Oyster Princess

 
     
 
     
 
 
     
 
   
     
                                                                                        
     
 

- persbericht -


 
     
 

 
     
 


Hey Daar,

 
  Zoals elk jaar slaan Amplo en Poppunt de handen in elkaar voor de befaamde Pitch Sessies. Ben je beginnend muzikant? Dan is dit echt iets voor jou! Of ken je iemand die aan de beschrijving voldoet? #sharingiscaring


 
     
WHUT?

     
  De Jazz Pitch, dat is een soort blind date tussen muzikanten en muziekprofessionals. Je krijgt er coaching, feedback en de kans om een gig te scoren in de venue waar je te gast bent. De professionals van dienst zijn: Maaike Wuyts (Aubergine Artist Management), Wim Wabbes (programmator Handelsbeurs), team Popadvies van Poppunt en één van onze Amplo consulenten. Een dreamteam om al jouw artistieke en zakelijke vragen op af te vuren !  
     
  WHO?

 
     
  In 2006 besliste Maaike Wuyts haar eigen managementkantoor ‘Aubergine Artist Management’ op te richten. Het was het eerste alternatieve managementkantoor voor jazzmuziek & beyond. Fabrizio Cassol vroeg haar te werken voor zijn jazztrio Aka Moon en al snel kwamen ook Kris Defoort, Teun Verbruggen, De Beren Gieren, BRZZVLL, LABtrio, ESINAM, N∆BOU, Echoes of Zoo, Antoine Pierre, Jean-Paul Estiévenart, en Lynn Cassiers erbij.
Wim Wabbes is programmator en artistiek directeur van de Handelsbeurs. Na 25 jaar als muziekprogrammator bij Vooruit verhuisde hij in 2013 naar de Handelsbeurs waar hij de artistieke lijnen uittekent en een breed programma in klassiek en andere genres voorziet.


 
     
  INSCHRIJVEN?

 
     
  1. Schrijf je in voor deze Jazz Pitch via deze link.
2. Stuur je beste 3 songs in.
3. Op basis van je motivatie en muziek selecteren Maaike en Wim drie artiesten die worden uitgenodigd voor een kweetnieoewaardevolle coachingsessie op maandagavond 4 november om 19u in de Handelsbeurs (Gent).
4. Eén van de drie bands krijgt een door Amplo betaald optreden cadeau (op een datum in te plannen in samenspraak met de programmator)!

Succes en tot dan !


 
     
 
Lize Colson
Medewerker Folk, Jazz & Wereldmuziek

 
     
     
     
 
     
     
 
 
     
     
 
   
     
 
- persbericht -

 
                                                        
 
   
     
 

 
     
 
Van betoverende schoonheid tot hartstochtelijke kracht: Ambrose Akinmusire (US) wordt de nieuwe "Prince of Darkness" van de jazztrompet genoemd. Tussen 9 en 13 oktober 2019 speelt de beloftevolle Amerikaanse trompettist en componist een reeks concerten met Brussels Jazz Orchestra.

 
     
 

 
     
  Zijn bijzondere familienaam dankt Ambrose Akinmusire aan zijn Nigeriaanse ouders, de ontplooiing van zijn uitzonderlijk talent aan de Amerikaanse jazz scene waarin hij opgroeide. Ambrose werd geboren in Oakland, Californië en was als tiener al een beloftevolle muzikant. Hij speelde nog in het Berkeley High School Jazz Ensemble toen Steve Coleman hem na een workshop van achter de schoolbanken plukte. Vandaag is hij een van de toonaangevende vertegenwoordigers van de hedendaagse jazz.

Awards als de Thelonious Monk International Jazz Competition Award (2007) en het Downbeat Critics Survey (2012) bevestigen alleen maar: Akinmusire’s muziek getuigt van een virtuoze beheersing van instrument en materiaal, waarbij hij zich nooit verliest in oppervlakkige doeltreffendheid, maar steeds een artistieke visie van intellectuele hoogte en emotionele diepte formuleert. De trompettist staat bekend om zijn open kijk op muziek, van klassiek tot hiphop en alle stijlen daartussen. Hij ontpopt zich in vrijwel elke situatie tot zowel gedurfd leider als sympathieke sideman en is in staat is om de rol van zijn instrument binnen de jazz opnieuw uit te tekenen. Hij verlegt grenzen en slaagt erin zichzelf telkens opnieuw uit te vinden.

Brussels Jazz Orchestra inviteert deze nieuwe stem op trompet voor een korte reeks concerten. Het repertoire bestaat uit Akinmusire’s eigen composities, in arrangementen van Jim McNeely.



 
     
  OVER AMBROSE AKINMUSIRE


 
  Ambrose Akinmusire werd door ontmoetingen met grootheden als saxofonist Joe Henderson en Steve Coleman al vroeg gestimuleerd in zijn muzikale ontwikkeling. Hij studeerde aan de Manhattan School of Music en behaalde zijn Masterdiploma aan de University of Southern California. Op 19-jarige leeftijd tourt hij als lid van Steve Coleman and the Five Elements, op zijn 28ste brengt hij zijn 2de album uit bij Blue Note, waarmee hij volgens velen post-bop naar een ongekend territorium brengt. Hij speelde als sideman op vele albums, van o.a. Vijay Iyer, Steve Coleman en Esperanza Spalding.

 
     
  Speelperiode: 9 tot 13/10/2019  
     
 
concerten

 
     
 
09 okt 2019 20:15
Muziekgebouw, Eindhoven (NL)

10 okt 2019 20:00
30CC, Leuven (B)

11 okt 2019 20:30
De Oosterpoort, Groningen (NL)

12 okt 2019 20:00
Cultureel Centrum Opderschmelz, Dudelange (LU)

13 okt 2019 20:30
BOZAR, Brussel (B)



 
     
     
 
     
     
 
 
     
     
 
     
   
 


 
     
     
     
  JazzatHome Mechelen, 15e editie, een eindverslag

 
     
 
De avondconcerten

 
     
   
     
     
  JazzatHome, 15e editie, een feesteditie dus, is er ook alweer een paar weken door en had verschillende primeurs in petto. Zo keek de organisatie voor een eerste keer wat verder dan de binnenstad voor de avondconcerten die voor de rondgang op zondag 8 September plaatsvonden en zo zaten we alweer op donderdag 5 September in het Brughuis te Muizen voor het Piet Verbist Trio dat eigenlijk dit JazzatHome gebeuren open speelde bij wijze van spreken. ‘Alweer’ schrijf ik nu maar da’s omdat de primeur van de ‘Brughuis Jazz Nights’ onlangs al plaats vond, begin zomer, op 21 Juni was dat met het Dieter & Frank Vaganée Quartet én dat betekende meteen een succes ter plaatse ! Het concert nu vanavond vindt niet in het café zelf plaats maar kreeg een aparte ruimte, het kleine zaaltje dat anders ingenomen wordt door tafels en stoelen voor de stamgasten van het café en dat betekende dan misschien niet zóveel plaats voor belangstellenden maar de goed 50 zitjes waren wél meteen uitverkocht. Hadden het er 100 geweest , dan nog ware het uitverkocht geweest, net als nu.

 
 

 
   
  Een eerste succes betrekent dit aan de start van deze editie JAH en kan het ook anders als je een trio toppers samenbrengt; het Piet Verbist Trio met naast de succesvolle bassist een al even gerenommeerde saxplayer, Bart Borremans, in diverse gezelschappen thuis en die mocht heel wat nummers brengen uit eigen werk ook. Aan drums zat sympa Toon Van Dionant, ons ook al geen onbekende en samen concerteerden zij hier voor een enthousiast publiek dat Piet en z’n compagnons met een uitbundig applaus beloonde voor een optreden dat méér dan moois liet horen van ‘The Beauty in the Beast’ !

 
     
   
     
   Donderdag was dat en het ijs meteen gebroken voor de JAH vierdaagse waar we op vrijdag alweer wat primeurs mochten meemaken. Want gelijk met deze editie mocht JaZZZolder ook de sleutels ontvangen van de nieuwe JaZZZolderse locatie en dus werd het uitkijken of JaZZZolder ook z’n publiek zou vinden op het gelijkvloers deze keer, in de vroegere Blauwe Zaal van Het Predikheren, nu de ‘Mandela Zaal’ en daar bleek het goed vertoeven. ‘Droog’ weliswaar want gezien de andere primeur vanavond : de samenwerking met Brij Het Anker, was hier de bar niet open…alle volk was immers aan dek op de cité van Het Anker, in een gelegenheidstent voor de aftrap van Anker Jazz vanavond ism JazzatHome ! Het belooft dus ook vanavond een ‘doorstappen’ want na het optreden hier van de winnaars van het JazzContest verleden jaar, het innemende BAZ Trio, is het , voor diegenen die dat wensen, nog even doorgaan daarna naar Het Anker voor de manouche jazz van de Basily Gipsy Band… Alles op z’n tijd en dus was het eerst de beurt aan Basile Rahola en de zijnen om een méér dan zeventigkoppig publiek te verblijden met hun innemende composities die je ook kon terug vinden op hun debuutalbum ‘Live at Jamboree’, hier vanavond te verkrijgen.

 
     
 

 
     
  Je hoorde nadien stemmen uit het enthousiaste publiek die het trio vergeleek met bvb het piano trio ‘The Bad Plus’, dus dat kan tellen ! Ook al omdat het hier allemaal eigen composities betrof en Wajdi Riahi naar het einde toe nog meeslepend begon mee te zingen ook. Een fel gesmaakt concert en deze nieuwe JaZZZolder kon écht niet mooier geopend worden , bravo !..

 
     
 

 
     
  10 minuten stappen betekende het daarna, van Het Predikheren naar de in de buurt gelegen Anker site alwaar Popy Basily en de zijnen nog aan een eerste lange set bezig waren. Ik moet eerlijk toegeven da’k niet zo’n groot liefhebber ben van het genre of van de Basily Gipsy Band die we vanavond al een vierde keer op een JaZZZolders event te horen krijgen maar toegegeven, Popy bespeelt de gipsy gitaar op bijzonder virtuoze wijze en de band zet een aanstekelijke sfeer neer waar zo’n 120 tal bezoekers zich graag in onderdompelen, mét of zonder de smakelijke bieren van de uitnodigende brouwerij !
 
     
      
     
  Ook de tweede set van de Basily tapt uit hetzelfde Sinti zigeunervaatje en wordt een bevredigend succes, het gezongen ‘J’attendrais toujours’ moest er voor mij evenwel niet meer bij, die lolligheid waar Basily soms in baadt doet wat afbreuk aan de verder uitstekende songkeuze waaruit ze graaien, Django nummers maar evengoed eigen en authentieke composities…geen volledige tent gevuld of drukte hier maar 2 uiteenlopende concerten op 2 afzonderlijke podia vanavond in de stad, wat wil je dan?...

 
     
 

 
     
  Na vrijdag komt er gewoonlijk zaterdag en zo is het nu niet anders, al volgen de dagen zich al te gauw op, zo lijkt het wel…Zo start zaterdagavond 7 September ook hier weer in de Ankertent en gelukkig maar dat de doorzichtige huid van de tent ons droog houdt want het is vanavond een oprecht zijkweer met felle buien en je zou er geen hond doorjagen…die beesten blijven gelukkig thuis ook en zo kunnen we later dan het voorziene aanvangsuur (om laatkomers wegens het slechte weer de kans te geven om tot hier te komen), genieten van het Julien Tassin Trio, een Belgisch jazzgitarist, mij totnogtoe niet bekend maar wél met een nieuw CeeDeetje in aantocht. Steviger werk blijkt het vanavond dan op dat intiemere album ‘Momentum’ en als je rondkijkt dan is het fijn om vast te stellen dat hier vanavond duidelijk méér volk aanwezig is dan gisteren, al zal het concert van John Snauwaert straks met gaste Lien De Greef (Lady Linn) daar ook wel voor iets tussen zitten.

 
     
             

 
     
  Alleszins een ontdekking voor mij blijkt Julien Tassin, begeleid voor de gelegenheid door twee Mechelse toppers : Dré Pallemaerts aan drums en Lennart Heyndels op de contrabas en het wordt wel een heel erg bluesy set van zowat een uur, krachtig en opwekkend, géén koffie nodig om je wakker te houden !

 
     
           

 
     
  Omdat de time table dan wat overhoop lag werd er nogal plots afgebroken en even later was het dan aan het John Snauwaert Quintet met daarin een altijd welkome remplaçant voor de afwezige drummer Bruno Castelllucci en da’s graag geziene percussionist Chris Joris natuurlijk en da’s altijd een hit in het Mechelse ! (maar ook daarbuiten natuurlijk…   :-)  )

 
     
   

 
  Het ferme quintet met naast saxofonist John Snauwaert en reeds genoemde Chris Joris en met verder Hendrik Braeckman op gitaar en Filip Vandenbril aan contrabas, zal grotendeels een ruime hap van de set vullen met toegankelijke swingjazz waar verder een intussen duidelijk zwangere Lien De Greef slechts een paar keer zal bijtreden als featuring artist singer. 

 
     
   

 
     
  Méér dan behoorlijk doet ze dat trouwens en op het einde gaan we helemaal stomend door de sporen met Ellington’s ‘Take the A Train’. Het publiek staat intussen recht en swingt geanimeerd naar het einde van de avond toe. Ja, je mag hier werkelijk van een geslaagde gig spreken…. 

 
     
                     
     
 
Zondag 8 September, de namiddagconcertjes 

 
     
  En intussen zitten we aan zondagmiddag 8 September, 13 hr. en het loopt aardig vol aan de balie van het CultuurCentrum van Mechelen waar wat medewerkers zitten om ingeschrevenen en belangstellenden voor nog wat open plaatsen op de 26 locaties van de JAH rondgang verder te helpen met uitleg en een helpende zet in de goeie richting. Er is nu nog geen directe haast bij , de eerste set van de drie namiddagconcertjes begint pas om 14:15 hr maar als je Mechelen niet kent is het best wat zoeken toch dus je komt beter wat vroeger dan te laat… In de bar bij de broodjes en een drankje vind ik intussen de meewerkende fotografen aan deze editie en ’t is met sommigen een happy weerzien want die zitten d’er intussen al vele edities bij, niet alleen als fotograaf maar ook als persmedewerkers.  

 
 
De ploeg fotografen JazzatHome, editie 2019 

 
     
 


  
Freddy Vandervelpen

Johan Vanonckelen

Rudy Verrijt

Stef Boey

Erik Van Eycken

Annie Boedt

Hugo Lefevre

Eddy Westveer

Winus

 
 
     
  Even later is het uitzwermen naar de eerste locaties voor de ongetwijfeld weer bijzondere fotoshoots van een 15e editie JazzatHome concertjes. Foto-albums kon je daar al van zien op de JazzatHome FaceBook maar een selectie vind je achteraf zeker op de JazzatHome website, geef het even wat tijd… 


 
     
              

 
                 

 
     
 
En…, de JazzatHome toekomst ? 

 
     
 

15 edities al, nu met méér dan 850 bezoekers alleen al op zondag volgens niet bevestigde inside geruchten (maar concrete cijfers allerhande bleven helaas achter…), steeds succesvol en niks staat een vervolg zo direct in de weg. Toch hoor je hier en daar wat verzuchtingen, van medewerkers die telkens heel wat werk steken in de voorbereiding, tijdens het festival én daarna, lijkt het wat veel te worden na al die tijd . Ook bij sommige , al langer meewerkende locatiehouders, leek een 15e editie misschien wel een feestelijk slot ook ? Een ploeg fotografen vinden wordt trouwens ook steeds moeilijker …Anderen vinden het , samen met de Ankerjazz toevoeging, wat uit de hand lopen nu en zouden het liever terug tot de corebusiness zien komen, het ‘gewone’ JazzatHome, weet je wel ? Dient een bezinningsperiode zich dan aan? Gaan we JazzatHome verder zien evolueren, groeien nog, met een blijvende samenwerking met Brij Het Anker? Zijn de inkomsten voldoende om, samen met de sponsoring, te kunnen blijven doorgaan, want JaZZZolder, organisator van het JazzatHome Festival heeft nu minder inkomsten uit de bar in het nieuwe lokaal ?...allemaal vragen waar de toekomst wel weg mee weet…. 

 
 
   

 
     
 
Winus 

 
     
     
     
 
     
     
 
 
     
     
 
   
     
  - persbericht -

 
                                                        
 
 

 
     
  Jazzgitarist Julien Tassin releaset soloalbum "Momentum" en stelt het (oa) voor in Bozar op 29/09. Momentum kwam uit op 13/09

 
     
 

 
     
  Momentum, een album dat put uit road music en hedendaagse westernmuziek, verzamelt tien nieuwe composities waarvan het unieke visuele karakter uitnodigt om te reizen. Gitarist Julien Tassin is een veelzijdige, productieve muzikant, die zijn verrijkende invloeden en ervaringen samenbrengt in zijn muziek.
Voor deze nieuwe stukken, zocht Julien nieuwe structuren, beïnvloed door klassieke muziek, maar geïnjecteerd met improvisatie. Momentum is een spontane trip doorheen verschillende muzikale werelden. Het album verrast door z’n veelzijdigheid en verleidt met haar spontaniteit. Het is in de eerste plaats ook een oprecht album, een soundtrack voor het leven van Julien.

 
     
  Julien over 'Momentum'

 
     
 

 
     
  'Heat'

 
     
  "dans les films et dans la vie, j’aime les paysages désertiques, torrides et inhospitaliers. Ils inspirent le respect, on s’y sent tout petit et faible. Seuls les gens vraiment habitués peuvent y survivre. Heat en est entièrement inspiré."

 
     
 

 
     
  'Electricity'

 
     
  "la conclusion de l’album. Electricity fait référence à la ville, toutes les villes. Elles ont toutes quelque chose de fascinant. Ce qui me plait le plus dans la ville c’est la sérénité qu’on peut trouver au milieu du tumulte. La ville est par définition électrique dans tous les sens du terme. Mon instrument aussi. Une guitare électrique s’exprime de manière vraiment singulière et la mettre en avant à travers cet album solo était nécessaire pour moi."

 
     
 
AGENDA

 
     
 
29.09.2019 Bruxel, BOZAR
04.10.2019 Gent, Waterfront Festival
06.10.2019 Geel, Wolwinkel
27.10.2019 Antwerpen, Lifeisart
01.11.2019 Charleroi, Le Livre ou Verre
08.12. 2019 Gent, Opatuur
14.12.2019 Namur, Point Culture
 
     
     
 
     
     
 
 
     
     
 
     
   
  - persbericht -



 
     
 

 
     
     
    

 
     
 
nieuwe release 'Richville'

 
     
  Organisch, intuïtief en ongepolijst. Dit is in het kort de omschrijving van het album “Richville” van Richard van Bergen ( zang, gitaar ) en Jeroen JJ Goossens ( drums, percussie ) dat op 22 september uitkomt op Tub Thumper Records. Waar een CD opname over het algemeen tot in de puntjes wordt voorbereid koos Richville voor een heel andere aanpak: Vertrouwend op ruim 20 jaar vriendschap, hun liefde voor Rootsmuziek en slechts gewapend met een handvol ruwe schetsen, hooks en grooves werd een studio geboekt. De keuze voor de Tub Thumper studio van Bird Stevens bleek een schot in de roos ! Geïnspireerd door de sound van de analoge vintage apparatuur en Bird’s visie en inbreng ontstonden de songs grotendeels ter plekke door op elkaars spel te reageren. De muziek klinkt zeer spontaan, omdat die gemaakt is door mensen die niet alleen muzikaal maar ook persoonlijk op dezelfde golflengte zitten. Er is bewust gekozen voor een duo benadering van drums en gitaar, waardoor de songs hun specifieke sound en arrangement kregen. Voor de mastering werd er contact gezocht met Martin Pradler in LA, die mede verantwoordelijk was voor het fantastisch klinkende album “The Prodigal Son” van Ry Cooder. Na het maken van een proefmaster van de song “Home” bleek hij zo enthousiast dat hij bereid was in zijn volle agenda tijd vrij te maken om het volledige album te masteren. (“Love the rest of the album. Great vibe and great playing!”) De CD bevat 11 originals met als rode draad invloeden van Delta Blues, gospel en New Orleans second-line ritmes.

 
     
     
 
     
     
 
 
     
     
 
   
 
- persbericht -

 
     
 

 



 

  

 

Jazzathome 2019, 15de editie. Thema dit jaar: “Black & White” – Contrasten in de jazz

 
     
  Donderdag 5 september: JAZZ IN HET BRUGHUIS, Muizenhoekstraat 1, 2812 Muizen. UITVERKOCHT!

 
     
 
Aanvang: 20.00u
Tickets: 15 euro

 
     
 
Piet Verbist Trio

 
     
 
Bart Borremans: sax, Piet Verbist: contrabas, Toon Van Dionant: drums

 
     
  Het Piet Verbist Trio speelt een mix van eigen stukken en standard repertoire.
Interactie en dynamiek in het moment geven de stukken vorm, met expressie en groove als hoofdkenmerken.
De drie op elkaar ingespeelde muzikanten brengen begeesterde uitvoeringen met veel speelsheid, waar de trio line-up zich zo goed toe leent.

 
     
 
Vrijdag 6 september: JAZZ IN HET PREDIKHEREN, G. De Stassartstraat, Mechelen

 
     
 
Aanvang: 20.00u
Tickets: 10 euro

 
     
 
Baz Trio, winnaar JazzContestMechelen 2018

 
     
 
Wajdi Riahi (TN): piano, Basile Rahola (ES): contrabas, Oscar Georges (FR): drums

 
     
  Bassist Basile Rahola en pianist Wajdi Riahi hebben samen getoerd in Tunesië en daaruit is hun vriendschap ontstaan om samen verder muziek te gaan maken. In Frankrijk ontmoetten ze de Franse drummer Oscar Georges die ook les volgt in Brussel. Zo vormden ze het jazz trio Baz naar de leider Basile. Na een reeks concerten in Frankrijk, heeft de groep, door hun wederzijds gevoel van kameraadschap, besloten door te gaan met het opnemen van hun debuutalbum.

 
     
 
Vrijdag 6 september: ANKERJAZZ in brouwerij Het Anker, inkom langs Krankenstraat (Groot Begijnhof) Mechelen

 
     
 
19.00u-20.15u: Jazz DJ
20.45u-21.30u en 22.00u-22.45u: The Basily Gipsy Band (NL)

 
     
 
Tickets: 20 euro, 1 drankje inbegrepen

 
     
 
The Basily Gipsy Band (NL)

 
     
 
Popy Basily: solo gitaar, Gino Basily: ritme gitaar, Antal Steixner: cajon, Gabi Barbalau: contrabas

 
     
  De gipsy-jazz formatie Basily laat de tijden van Django Reinhardt en Stephane Grapelli herleven. Oorspronkelijk is Basily begonnen als pure vertolker van de hot club de France traditie. Heden ten dage heeft Basily een geheel eigen identiteit met traditionele en Spaanse zigeunerinvloeden ontwikkeld. Door de ontwapenende podiumpresence en de gedreven uitstraling weten de muzikanten hun publiek keer op keer in vervoering te brengen.
Met de originele Hot Club de France bezetting wordt The Basily Gipsy Band gezien als een van de beste en origineelste gipsy formaties van deze tijd. Een optreden van Basily staat altijd garant voor een daverend applaus en voor een spectaculair succesvol optreden!

 
     
 
Zaterdag 7 september: ANKERJAZZ in brouwerij Het Anker, inkom langs Krankenstraat (Groot Begijnhof) Mechelen

 
     
 
17.00u-19.00u: gratis jam
20.00u: Julien Tassin trio
21.15u: John Snauwaert Quintet feat. Lien De Greef (Lady Linn)

 
     
 
Tickets: 30 euro voor de 2 concerten, 1 drankje inbegrepen

 
     
 
Julien Tassin trio

 
     
 
Julien Tassin: gitaar, Lennart Heyndels: bas, Dré Pallemaerts: drums

 
     
  Begeleid door een solide ritmesectie, mengt Julien Tassin eigen composities en improvisaties tot energieke en expressieve muziek. Dol op sterke melodieën, ontwikkelde hij een origineel muzikaal universum waarbij hij invloeden uit de blues, rock en free jazz ontleent.
Zijn gitaar kan lyrisch en luchtig, maar ook wild klinken. Met dit explosieve trio probeert Julien Tassin volledig zijn muzikale persoonlijkheid uit te drukken.
 
     
 
John Snauwaert Quintet feat. Lien De Greef (Lady Linn)

 
     
 
Lien De Greef (Lady Linn): zang, John Snauwaert: sax, Hendrik Braeckman: gitaar, Filip Vandenbril: contrabas, Bruno Castellucci: drums

 
     
  “Een mix van Jazz, Pop, Bossa Nova en Soul”!
Zangeres Lien De Greef, beter bekend als Lady Linn, oogstte in 2009 veel bijval met haar nummer “I Don’t Wanna Dance”, dat ze samen met haar Magnificent Seven op binnen- en buitenlandse podia bracht.
In de eerste jaren dat ze optreedt met haar Magnificent Seven, brengt ze voornamelijk covers van jazz- en swingnummers uit de jaren 1930 tot 1950.
In 2009 en 2010 wint ze een paar keren een MIA.
Met Lien De Greef op het podium, omringd door 4 top muzikanten uit de Belgische jazzwereld, is een swingend en spetterend optreden verzekerd!
Saxofonist en componist John Snauwaert heeft een zeer brede reikwijdte en is een artistieke wereldreiziger. Zo maakte hij kennis met Petar Elmazof (Bulgarije), Chergio de Susa en Pipo Fernandes (Cuba, het laatste lid van de B V S C), Mahbub & Satar Khan (India). Hij speelde ook op het podium met jazzmasters als Lowell Fulson, Isaac Hurley, Gene Bertoncini, Bob Mover, Gary Smulyan, Nilson Matta, Dick Oats, Roni Ben-Hur, Jeff Gardner ...

 
     
 
Zondagnamiddag 8 september : Jazzathome in 26 locaties, binnenstad Mechelen

 
     
 


 
     
 
Optreden 1: 14u15 tot 15u00
Optreden 2: 15u45 tot 16u30
Optreden 3: 17u15 tot 18u00

 
     
 
Tickets zondagnamiddag: 20 euro (voor optredens 1+2+3)

 
     
  Alle informatie over de groepen, locaties en tickets is te vinden op www.jazzathome.be en via jazzathome@jazzzolder.be
Leg online drie namiddagconcerten vast nadat je een ticket hebt gekocht via UiTinMechelen (Vleeshouwersstraat 6, 2800 Mechelen), via het Cultuurcentrum (Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen) of bij de jazzzolder vzw, info@jazzzolder.be , 0497/02 93 61..

 
     
 
JAZZATHOME

 
     
     
     
 
     
     
 
 
     
     
 
   
 

 

 
 


 
     
                                                        

 
     
 


ZATERDAG 24 AUGUSTUS, da's  'bostrippen!'. . .

 
     
 


 
     
  Ik zak deze keer vergezeld van Winus en Mark voor mijn vijfde keer af naar het Chartreuzenbos in Linden tegen Holsbeek voor een portie Jazzwood dat al voor de negende keer daar doorgaat en alweer uitverkocht is. en parkeer vlot aan de rand van het bos. Na een kleine wandeling op een brede aardenweg komen we aan in het midden van het bos. Onderweg passeert er af en toe een wagen van de organisatie / vips en je kan intussen nog poëzie aflezen ook, van borden tegen de bomen. We hebben gelukkig droog en zonnig zomerweer.
Marc Van den Hoof (wonende in de buurt) praat het geheel aan mekaar. Hij is de vroegere radiopresentator, dichter, saxofonist, docent en columnist . Hij staat vooral bekend als specialist in het muziekgenre jazz als wandelende jazz encyclopedie. De programmatie is in handen van trompettist, zanger en entertainer Jan Muës en de organisatie is in handen van Guido Peers. We zien ook enkele muzikanten in het publiek zitten en we horen jazzmuziek door de luidsprekers van o.a. Chet Baker, Diana Krall, Ella Fitzgerald…. in afwachting van de 3 groepen.
Dus al voor het negende jaar op een rij slaagt IGCS – de Intergemeentelijke Culturele Samenwerking tussen Aarschot, Begijnendijk, Holsbeek, Rotselaar en Scherpenheuvel-Zichem –, het Agentschap Natuur en Bos en Check4 de handen in elkaar voor Jazzwood. En doen dat uitstekend en met een zeer goede klank, al zijn er veel bezoekers die liever praten en minder voor de muziek zelf lijken te  komen. We krijgen drie hoogstaande kwaliteitsgroepen voorgeschoteld: het Stefan Bracaval QU4RTET, daarna het Kristen Cornwell Trio en als afsluiter het Bert Joris Quartet.
We merken op dat de gemeenschappelijke deler hier Mechelen is: Stefan Bracaval is afkomstig van Mechelen en Kristen Cornwell woont in Mechelen en drummer Dré Pallemaerts van het Bert Joris Quartet woont ook in Mechelen. En ze spelen alle drie ook op Jazzahome 2019 in Mechelen.

 
     
 


 

 
 


Stefan Bracaval Qu4rtet 


19:00


 
     
 

 
     
 


Stefan Bracaval – dwarsfluit, basfluit & composities, Hans Van Oost – gitaar, Hendrik Vanattenhoven – contrabas, Daniel Jonkers – drums


 
     
 

 
     
  Stefan Bracaval is een meester fluitist en we kennen hem al jarenvan o.a in de Jazzzolder van Mechelen als een graag geziene en gewaardeerde muzikant. Hij staat hier op de planken met zijn eigen werk en ook nieuw repertoire. Hiervoor laat hij zich omringen door muzikanten die zich als een vis in het water voelen in deze muziek, waarbij de focus voornamelijk ligt op jazztraditie en swing.


 
     
         

 
     
   We horen o.a. ‘Liner Notes’, ‘Indigo Blue’ en ‘Milton’ voor de Braziliaanse baritonfluittist Milton Nascimento en hier gebracht in een heel relaxte uitvoering. We krijgen ook de muzette ‘Pardon my French’ en daarna het swingende vrolijke ‘Blueprint’. Je moet hiervan zeker de teaserclip zien hieronder !

 
     
 

 

 
     
 

 
     
 


Kristen Cornwell Trio


21:00


 
     
 
Kristen Cornwell –zang, Christophe Devisscher –contrabas, Patrick Deltenre- gitaar

 
     
 


 
     
  Kristen en Christophe zijn een koppel en dus al jaren op mekaar ingespeeld. Ze voegen daarbij de veelzijdige gitarist Patrick Deltenre en brengen nummers van hun recente plaat uit einde 2017 ‘Spoonful – Back to the Blues.’ Dit album is een hommage aan de essentie van de blues en werd samengesteld en gedistilleerd uit zeer diverse bronnen. Kristen Cornwell zet hier vandaag een geweldig optreden neer met haar gekende soul, timing en eigen geluid.

 
     
           

 
     
  Kristen bewijst dat jazz en blues mekaar weervinden. We krijgen een les muziekgeschiedenis naar een hoger niveau getild door haar twee begeleiders, de ontketenende contrabassist Christophe Devisscher en meester gitarist Patrick Deltenre. Vanaf het eerste nummer is het er bonk op met Willie Dixons ‘Spoonful’. Dit drumloze trio maakt indruk op het publiek. Kristen zet blues- en andere klassiekers zo moeiteloos en naturel naar haar hand. Ze brengt een cover naar een hoger niveau zoals in ‘For what it’s worth’ van Buffalo Springfield of zeker ‘You can’t judge a book by its Cover’ (ook van Willie Dixon) en Mose Allisons' ‘Your mind is on Vacation’ vormen mee een organische set waarin ze ook heerlijk kan scatten.

 
     
 

 
     
  Ze stelt ook een liefdestrilogie samen in ‘Better than anything’ en ‘Gimme what you got’ van Keb Mo’ (met erg groovy gitaarwerk) en ‘Seems I’ m never tired of loving you’. Natuurlijk mag ‘Blue’ van haar geliefde singer songwriter Joni Mitchell niet ontbreken en evenmin als Billie Holiday’s ‘Who needs you’.
Kristen Cornwell kwam, zag en overwon. Het beste optreden van deze avond, vinden wij toch. De manier waarop de band elk nummer een extra inkleuring geeft door hun inventieve spel dwingt respect af. Of het nu de melodische contrabaslijnen zijn of een percussieve gitaar die plots opduikt, telkens krijgt het origineel een nieuwe wending door deze interventies.
Kristen zegt dat er soort van 'JazzWoodstock' sfeer hangt, hier in het bos. Intussen is Kristen, sinds ze zich in 2004 in Vlaanderen vestigde, niet meer weg te slaan van de Belgische podia en we zien haar o, zo graag terug ook. We hebben onze portie blues medicijn goed ontvangen.

 
     
 

 
     
 


Bert Joris Quartet


23:00


 
     
 
Bert Joris – Trompet, Nicola Andreoli – Piano, Philippe Aerts – Contrabas, Dre Pallemaerts - Drums


 
     
 

 
     
  Het zal moeilijk worden om die Kristen Cornwell te overklassen. Helaas mis ik een beetje punch bij dit Bert Joris Quartet. Allemaal steengoede begeleiders hoor, die Bert Joris vergezellen zoals Phlippe Aerts, die vers uit Parijs komt en natuurlijk Dré Pallemaerts, die volgens mij niet helemaal uit de startblokken kwam maar het is vooral de jonge pianist Nicola Andreoli, die enkele zeer mooie solo’s tovert uit de vleugelpiano en die ook vorig jaar hier al schitterde met Philip Cathérine.

 
     
           

 
     
  We zijn misschien al wat verwend en gewend geraakt aan de beste trompettist van België en daarbuiten. Bert speelt melodisch en doet dat loepzuiver als altijd en  brengt titelnummers uit zijn vorige platen ‘Magone’ en ‘Only for the Honest’, heel mooi op bugel.

 
     
   

 
     
  Joris is geen beeldenstormer, wel een stilist. Een stilist met fluwelen handschoenen. Nicola Andreoli’s speelt zijn prachtig eigenste ‘Mare di notte’ in een bebop swinging versie. Dré Pallemaerts komt pas op het einde los en kan de zaak nog een beetje aanzwengelen. Bij de zachte nummers hoor je de menigte achteraan teveel praten en dat is wat storend. Men wilde vooraan de PA niet te hard zetten waardoor het best genieten werd van de mooie sound.

 
     
   

 
     
  We kijken alvast uit naar editie 10 van Jazzwood. De poëziewandeling zal er eveneens opnieuw zijn en Jan Muës zal zeker zorgen voor topmuzikanten  op deze jubileumeditie. 

 
     
 

 
     
 



verslag Michel Proesmans

 
 
     
     
     
 
     
     
     

 

 

 

 ©  JAZZEPOES 2019

 

 

 

up again !

 

 

 

HOME