back to start !

 

GENT JAZZ

 


 

 

-persteksten -

 

-  onze concertverslagen  HIER ! -


 



 

 

   Vrijdag 10 julI  -  Zaterdag 11 julI  -  Zondag 12 julI  -  Zaterdag 18 julI

 



 

 

Zondag 12 Juli


feestelijke jazz topdag

 

 

 

- Michel goes solo, dagverslag in a nutshell -



 

 

Alles begint veel vroeger dan gewoonlijk. We staan al present vóór 14u voor de sympathieke Limburger met Italiaanse roots Michel Bisceglia die solo aan de Steinway vleugel aantreedt voor klein publiek . Hij brengt iets van zijn eerste plaat uit 1997 en dan volgen stukken uit z'n  recente dubbel CD ‘Singularity’, zo bvb.  het rustige ‘Augmented Tree’ waarin vervlochten boomwortels zich een weg banen in bemoste ondergrond als het ware. Hij speelt strak in het pak zijn jazzy pianomeditaties.

 

 

 

© Bruno Bollaert



Het is toch genieten zo in de garden stage en we denken hierbij  aan een late night clubsfeertje. Hij speelt vandaag nog twee keer, de tweede keer in duo met de Parijse gitarist Olivier Louvel en daarna in trio. Ze brengen een aantal van zijn composities, aangevuld met wat standards.
Bisceglia is een intense pianist maar ook producer, docent, dirigent en wereldreiziger en speelt graag met zijn muziekvrienden van het eerste uur : bassist Werner Lauscher en drummer Marc Léhan. Ze spelen natuurlijk ‘Singularity’ en al een nieuw stuk ‘part 4 zonder titel’. Ze staan  al 20 jaar samen op het podium en genieten er nog altijd van. Hij staat hier waar hij moet staan :  in de kleine garden stage.

Na het solo optreden reppen we ons naar de Main Stage waar Stéphane Belmondo grote eer brengt aan de 30 jaar geleden overleden trompettist Chet Baker. Hij brengt gitaarkunstenaar Jesse van Ruller mee uit NL en Thomas Bramerie staat daarbij aan de bas. Een trio dus zonder piano en drums wat een intense toets geeft. De tent is helemaal niet gevuld maar het publiek luistert aandachtig. Er zijn vele trage nummers maar ook bekende swingende stukken zoals ‘I remember you’, ‘Line for Lyons’ of nog  ‘Love for sale’. Belmondo speelt vooral op zijn zoetgevooisde bugel. Hij doet dat  met respect voor de traditionele jazz. Jesse en Belmondo zitten op hoge stoel. Jesse behoort tot de top gitaristen van de wereld. Een mooie combinatie en mooie plaat ook is ‘Love for Chet’.




 

© Jos Knaepen



Bill Charlap daarna  is ook een man van de mainstream jazz van de jaren’40-‘50. Zijn -zal ik maar zeggen -'Village Vanguard trio' met bas en drum geven een staaltje van standards als ‘Rocker’, ‘In the still of the night’ of Somewhere’ van Bernstein en ook diens ‘Glitter and be Gay’. Ook spelen ze iets van Vernon Duke en vertolken zijn ‘Roundabout’. Volgens  traditie doen ze dat alle drie in maatpak. Ze brengen afwisselend swing en ballads. Dit alles vakkundig gebracht met veel franje. Gewoon goed zonder meer, die vintage jazz. Elke noot telt bij deze Amerikaanse pianist, bekend om zijn levendige, vloeiende stijl.  Bill Charlap groeide op in New York als zoon van zangeres Sandy Stewart en Broadway-componist Moose Charlap. Zijn vrouw René Rosnes is ook pianiste. Dus ten huize Charlap is het alle dagen feest. Hij maakte trouwens eerder al  naam als begeleider van beroemde vocalisten als Tony Bennett die we straks als afsluiter hier zien met Lady Gaga. Dat is goed voor de jazz dat er nieuw jong volk wordt aangetrokken. Jazz we can !



 

© Jos Knaepen



Ondertussen staat een erg lange rij fans van Lady Gaga aan te schuiven waaronder heel trouwe fans in speciale look gaande van trouwkleed, leren jekker of als travestiet. Da’s weer eens wat anders op Gent Jazz.
Ja, de tent is nu helemaal vol gelopen en de spanning is te snijden. Er zijn vermoedelijk 4000 personen aanwezig vandaag en dit is dus een uitverkochte jazz dag.
Een bandje met de stem van Frank Sinatra introduceert de crooner Tony Bennett en die verwelkomt dan op zijn beurt Lady Gaga. Het publiek juicht. Er staan twee combo’s on stage met ieder zijn piano en ritmesectie. Tony zijn quartet heeft de gitaar en Gaga de blazers. Met de paplepel krijgen we jazzstandards en crooner muziek in onze oren. Ze beginnen met ‘Anything Goes’. Hier en daar heeft Tony het een beetje moeilijk maar wat wil je op je 88ste ! Tony zingt veel zodat  Lady Gaga zich kan omkleden en daarbij wisselt zij wel 8 keer van outfit: veel glitterjurken en ook een opvallende doorzichtige rode jurk en boa en jawel rode tepelstickers. Het kwintet van Gaga gaat ook regelmatig apart spelen zodat Tony’s stem kan rusten want hij klinkt soms hees en kan de noten niet meer lang aanhouden op het einde van een song. Op de tonen van ‘La vie en Rose’ veert het publiek recht en joelt. En zo ook voor Tony. Ja het publiek is uitgelaten en wil méér.
Op het einde brengen ze een zinderende 'It don’t mean a thing' (if it ain’t got that swing). Tussendoor horen we ook nog ‘Bang bang’ of ook nog ‘Lush life’ met een sterke vertolking door la Gaga. Jawel ze kan echt goed zingen en performen. De muzikanten en dan vooral de blazers en de gitarist zijn wonderful. Inderdaad ‘The lady is a tramp’ is daarbij wel erg toepasselijk. Ja zeg, bijna 60 jaar verschil tussen beide zangers, da's een gezegende combinatie en terecht een waardige afsluiter van deze jazz dag Gent. De komende dagen zijn Bennett en Gaga op podia in Italië en Spanje te zien. Daarna keren ze naar de VS terug waar ze hun tournee met nog enkele concerten zullen afsluiten. We are so lucky in Gent !


 

© Jos Knaepen


 

Michel Proesmans

 
   

 


© JASSEPOES

 

  

up again !

 

back to start !