concertverslagen

Tussen 10 en 18 juli op de Bijlokesite

- Persbericht (18.07.15) -

Recordeditie: 38.000 bezoekers en 5 uitverkochte dagen op Gent Jazz Festival

Niets dan lachende gezichten op Gent Jazz Festival, zowel bij bezoekers als bij de organisatie. Gent Jazz Festival (10-18 juli) klokte zaterdagavond onder een stralende zon af op 38.000 bezoekers, een absoluut publieksrecord. Ook uniek zijn de -voor het eerst- vijf uitverkochte dagen met als headliners: 12 juli (Tony Bennett & Lady Gaga), 15 juli (Zaz), 16 juli (Rodrigo & Gabriela), 17 juli (Van Morrison) en 18 juli (Gregory Porter).

Ademruimte en sfeer op Bijlokesite

Voor festivalorganisator Bertrand Flamang heeft het festival de grootste vooruitgang gemaakt sinds zijn ontstaan en dit op het vlak van sfeer. De troeven van de Bijlokesite konden dit jaar eindelijk helemaal geïntegreerd worden in het festivalconcept. Dank zij het gebruik van de tuinen achteraan kon de Garden Stage zo nog beter worden uitgebouwd als tweede festivalpodium, voor een optimale beleving in een uiterst gezellig kader. Op die manier was er ook voldoende ruimte voor de diverse cateringstanden in de buurt. “We wilden de Bijlokesite al lang laten ‘leven’. De nodige ademruimte waarover we nu eindelijk beschikken, belooft van de 15e editie volgend jaar een bijzonder feestelijke editie te maken”, aldus Bertrand Flamang.

Uitzonderlijke muzikale editie

Ook op muzikaal vlak was het volgens Flamang een uitzonderlijke editie. Door de thematische programmering stond er nu ook voor de eerste namiddagconcerten al heel wat publiek in de tent. Geen enkele groep ontgoochelde. Voor Flamang waren David Virelles, Flying Horseman en Bill Charlap Trio de revelaties, terwijl hij Charles Lloyd Quartet, Gary Clark Jr. en Van Morrison (“Van was opnieuw The Man”) tot zijn persoonlijke hoogtepunten rekent. De artiesten die het publiek alvast het meest in vervoering brachten, waren headliners Tony Bennett & Lady Gaga, Zaz, Rodrigo & Gabriela en Gregory Porter. De lunchconcerten in Restaurant Lof van het Sandton Grand Hotel Reylof Gent, met als uitschieter het duo De Groote-Faes, hebben inmiddels ook een vast publiek gewonnen.

Jong Jazztalent Gent 2015

Op Gent Jazz Festival werd ook de winnaar van Jong Jazztalent Gent 2015 bekend gemaakt, een initiatief van Brouwerij Duvel Moortgat en Gent Jazz Festival. Het Antwerpse Wout Gooris Trio mag met een budget van 10.000 euro een jaar lang werken op een project in nauw overleg met de festivalorganisatie. Daarna krijgt het trio een podium op de volgende feestelijke editie van Gent Jazz Festival 2016. Het Wout Gooris Trio bestaat naast pianist-componist Wout Gooris, uit bassist Nathan Wouters en slagwerker Stijn Cools. Zij gaan met de ervaren Noorse zangeres Sidsel Endresen aan een album werken, waarbij het spel van het trio op een creatieve manier gecombineerd wordt met de veelzijdige stem van de zangeres.

-PERSBERICHT (10.06.2015)-

Gent Jazz Festival programma nu volledig met twee straffe Belgische stemmen: Melanie De Biasio en Bony King

Gent Jazz Festival voegt de laatste namen toe aan zijn affiche voor deze zomer.

© Frank-Loriou

Woensdag 15 juli draait helemaal om vrouwen. Het Franse chanson van Zaz wordt geflankeerd door de Belgische Melanie De Biasio die vorig jaar op Gent Jazz Festival de al hooggespannen verwachtingen oversteeg met een adembenemend concert. De piepjonge Belgische belofte Alice On The Roof mag de dag openen voor de Londense Andreya Triana wiens nummers met urban en soul invloeden een thuis vonden bij het Ninja Tune label.
Op de Garden Stage, die een nieuwe plaats krijgt op het festival, staan die dag Isolde et les Bens XL en Little Dots.

©)Dries_Segers

De avond met onder meer Van Morrison en Ginger Baker Jazz Confusion, 17 juli, krijgt met Bony King een Gentse opener. De singer-songwriter stelt in deze thuismatch zijn vierde plaat voor.

In samenwerking met de HoGent School of Arts werd saxofonist Mark Turner door het festival uitgenodigd om een groep studenten van het conservatorium te coachen. De intense begeleiding van Turner resulteert in een concert op zaterdag 11 juli onder de groepsnaam FlikFlak feat. Mark Turner.

Het Gent Jazz Festival kondigde eerder onder anderen Gregory Porter, Rodrigo y Gabriela, Charles Lloyd, Abdullah Ibrahim, Tony Bennett & Lady Gaga, Gary Clark Jr., Neneh Cherry … aan.

Voor alle festivaldagen zijn nog tickets verkrijgbaar via www.gentjazz.com en Fnac.

Lunchconcerten in restaurant Lof

Gent Jazz Festival brengt ook muziek naar het stadscentrum met lunchconcerten in Lof, het restaurant van Sandton Grand Hotel Reylof Gent. In dit unieke decor zijn Woodworks, Wasserbauer en de duo’s Bart Maris & Lode Vercampt, Hans Van Oost & Bart Defoort, Mattias De Craene & Philipp Weies, Nils Vermeulen & Artan Buleshkaj en Bruno De Groote & Ben Faes te zien. Bij mooi weer worden lunch en muziek geserveerd in open lucht.

- PERSBERICHT (16.04.2015)
-

Ook Van Morrison, Neneh Cherry & Laura Mvula op Gent Jazz Festival

Gent Jazz Festival voegt een nieuwe reeks namen toe aan zijn affiche voor deze zomer.

Van Morrison is zonder de twijfel de opvallendste nieuwe naam. De legendarische Noord-Ier sluit op vrijdag 17 juli af als headliner. Diezelfde avond concerteert ook Ginger Baker Jazz Confusion. Baker werd eind jaren ’60 wereldberoemd met zijn band Cream. In het huidige kwartet Jazz Confusion komen alle invloeden uit zijn carrière samen, gaande van jazz, rock, latin en afro-beat. Flying Horseman, de band rond spilfiguur Bert Dockx (o.a. ook Dans Dans) bespeelt die dag de Garden Stage, het tweede podium van het festival.

Neneh Cherry vervolledigt het programma op 18 juli. De Zweedse is reeds decennialang een voorname figuur binnen de Britse urban scene en blijft zichzelf heruitvinden, ditmaal in samenwerking met het elektronica-duo RocketNumberNine. Eerder al werden Gregory Porter, Snarky Puppy, STUFF., GoGo Penguin en BRRZVLL aangekondigd voor deze dag.

De jonge Britse Laura Mvula, die een mix brengt van soul, jazz en gospel, vervoegt op donderdag 16 juli de reeds eerder aangekondigde groepen Rodrigo y Gabriela, Gary Clark Jr. en Nordmann. Ignatz, het alter ego van Bram Devens krijgt drie sets op de Garden Stage.

Het programma op woensdag 15 juli met de Française Zaz wordt aangevuld met de Belgische bands Little Dots en Isolde Lasoen haar Isolde et les Bens XL.

- PERSBERICHT (24.03.2015) -

Gent Jazz Festival vult affiche aan met Zaz, Charles Lloyd, Rodrigo y Gabriela, Abdullah Ibrahim, Gary Clark Jr. en veel meer

Het Gent Jazz Festival kondigt nieuwe namen aan voor zijn veertiende editie. Net zoals vorig jaar, biedt het festival een staalkaart van relevante muziek uit de jazz en aanverwante genres, met een uitgebalanceerde mix van jong talent en gevestigde waarden op het hoofdpodium en de Garden Stage.

Op vrijdag 10 juli, de eerste dag van het festival, gaat de aandacht uit naar jazz en experiment. Het is onder meer uitkijken naar Bill Laswell en zijn cultgroep Material, ditmaal geflankeerd door de legendarische Master Musicians of Jajouka. Met ‘Made in Chicago’ omringt de grote Jack DeJohnette zich met Muhal Richard Abrams, Larry Gray en Roscoe Mitchell, allen grondleggers uit de avant-garde jazz. De Canadese pianiste Kris Davis, onlangs nog te gast in Gent Jazz Club, stelt daarvoor haar Infrasound octet voor. Joachim Badenhorst speelt aan haar zijde. De Garden Stage geeft die dag een podium aan interessante namen als David Virelles en het Trio Reijseger-Fraanje-Sylla.

Met Abdullah Ibrahim Mukashi Trio en Charles Lloyd Quartet (feat. Gerald Clayton, Joe Sanders & Kendrick Scott) staan op 11 juli twee grootheden uit de hedendaagse jazz geprogrammeerd. De New Yorkse rijzende ster Vijay Iyer, vorig jaar nog artist in residence op Jazz Middelheim, zien we deze zomer terug met zijn Trio. Yuri Honing Acoustic Quartet en Toine Thys Trio vullen de Garden Stage in.

Op 12 juli bevestigde het festival eerder al het unieke jazzconcert van Tony Bennett & Lady Gaga. Eveneens die dag spelen Bill Charlap Trio en Stéphane Belmondo Trio met zijn project ‘Love For Chet’. Twee nieuwe namen vervolledigen de dag: Michel Bisceglia treedt aan in meerdere sets en niemand minder dan Kurt Overbergh, artistiek directeur bij de AB, eert Billie Holiday met een dj-set n.a.v. haar 100ste verjaardag.

Na twee rustdagen vat het festival op woensdag 15 juli zijn tweede luik aan met de komst van de Franse superster Zaz. Op haar recentste album bezingt Zaz haar liefde voor Parijs, met een uitgelaten joie de vivre in een mix van jazz, chanson en swing. De rest van het programma voor deze dag wordt later aangevuld.

Donderdag 16 juli staat in het teken van de gitaar. Het festival kijkt uit naar een blij weerzien met de Cubanen Rodrigo y Gabriela. Dit bijzondere gitaarduo was enkele jaren terug nog te gast op Gent Jazz Festival. Meer gitaargeweld eerder die dag met jonge bluesgod Gary Clark Jr. en Rhiannon Giddens, die vooral bekendheid verwierf als frontvrouw van The Carolina Chocolate Drops en nu voor haar eigen project gaat. Op de Garden Stage een topper uit eigen stad: Nordmann.

Het programma voor vrijdag 17 juli wordt binnenkort bekendgemaakt.

Op de slotdag kondigde het festival eerder de komst van Gregory Porter, Snarky Puppy, GoGo Penguin, STUFF. en BRZZVLL feat. Antony Joseph aan.

Gent Jazz Festival levert ook actieve inspanningen om jonge muzikanten te stimuleren en helpen groeien. Zo is er Jong Jazztalent Gent, een gezamenlijk initiatief met Brouwerij Duvel Moortgat dat sinds vorig jaar de winnende groep ondersteunt om een project uit te werken. Keenroh overtuigde vorig jaar de jury en mag nu op de openingsdag op het hoofdpodium het publiek de resultaten van een jaar hard werken tonen met tal van gasten onder de noemer Keenroh XL.

Daarnaast wordt binnen de samenwerking met HoGent School of Arts jaarlijks een gastmuzikant gevraagd om met een groep studenten van het conservatorium een coaching project uit te werken. De coach voor dit jaar wordt later bekendgemaakt.

PERSBERICHT (05.03.2015) -

Ook Gregory Porter, Snarky Puppy & GoGo Penguin deze zomer op Gent Jazz Festival

(c)Shawn-Peters

Gent Jazz Festival kondigt vandaag nieuwe namen aan. Op 18 juli staan Gregory Porter, Snarky Puppy en GoGo Penguin op het programma. De Garden Stage, het tweede podium van het festival, wordt die dag ingevuld door BRRZVLL feat. Anthony Joseph en STUFF.

Gregory Porter geldt als een van de grootste hedendaagse vocalisten ter wereld en beheerst het songschrijverschap als geen ander. Porter maakt onmiskenbaar jazz, maar zijn muziek ademt evenzeer de doorleefde gospel en soul van legendes als Marvin Gaye en Bill Withers. Zijn passage op Gent Jazz Festival vormt de ideale aanloop naar de langverwachte release van zijn nieuwe album later dit jaar.

Snarky Puppy timmerde wereldwijd een oersterke reputatie bij elkaar. Via clinics, workshops en masterclasses behouden de groepsleden het gevoel met de underground, dragen ze hun liefde voor de muziek intensief uit en inspireren ze een jonge generatie. Snarky Puppy heeft met een veelzijdige instrumentale mix van rauwe funk, soul, jazz en R&B in meerdere opzichten de ideale balans gevonden. Zelf houdt de band uit Brooklyn het op ‘music for the brain and booty’.

De Britten van GoGo Penguin staan bekend als rijzende sterren in de internationale jazz scene. Hun future jazz bewijst dat het genre er telkens in slaagt zichzelf heruit te vinden. Het drietal laat zich gretig beïnvloeden door zowel elektronica als minimalistische en klassieke composities.

Op de Garden Stage staan twee Belgische bands op het programma. BRZZVLL, in een verder verleden nog winnaar van de jongerenwedstrijd van Gent Jazz Festival, brengt samen met de Britse dichter/muzikant Anthony Joseph een aanstekelijke mix van grooves, jazz, fusion en afrobeat. STUFF, het jonge instrumentale improvisatiecollectief rond drummer Lander Gyselinck, laat in maart zijn langverwachte debuut op de wereld los en wordt alvast getipt als dé revelatie van 2015. Hun opwindende funk jazz met tal van elektronica- en hiphopreferenties mag op 18 juli de festivaldag afsluiten in stijl.

Gent Jazz Festival kondigde eerder al de komst aan van Tony Bennett & Lady Gaga. Zij spelen op 12 juli met verder die dag ook Stéphane Belmondo Trio en het Bill Charlap Trio. Meer namen voor het Gent Jazz Festival worden later bekend gemaakt.

- PERSBERICHT (09.12.2014) -

Gent Jazz Club presenteert programma voorjaar 2015

Gent Jazz Festival kondigde reeds Tony Bennett & Lady Gaga, Bill Charlap Trio en Stéphane Belmondo Trio als eerste namen aan voor zijn zomereditie 2015 op de Bijlokesite. In het voorjaar staan echter eerst nog vier concerten op het programma van de 'Gent Jazz Club' in het Belfort Restaurant onder het Emile Braunplein.

Deze clubwerking zorgt het hele jaar door voor aansluiting met de jazzliefhebbers die naar het zomerfestival komen en omgekeerd. Voorjaar 2015 kunnen jazzliefhebbers in de Gent Jazz Club terecht voor Guillaume Perret & The Electric Epic, Thomas Enhco Trio, Tom Rainey Obbligato en het Andy Sheppard Quartet.

Op 26 januari verkennen Guillaume Perret en zijn elektrisch kwartet The Electric Epic nieuwe geluiden in Gent Jazz Club. Met een vernieuwende mix van hedendaagse jazz, funky grooves en zelfs metal-invloeden creëert de Parisien een bijzonder muzikaal universum. “An emotional powerhouse!”, aldus niemand minder dan John Zorn.

Muziek zit ook Thomas Enhco (16 februari) in de genen. Viool begon hij te spelen toen hij drie was, piano op zijn zesde en een debuutalbum bracht hij uit op nauwelijks 18-jarige leeftijd. Wie vorige zomer Enhco’s passages op Jazz Middelheim gemist heeft, kon zichzelf wel voor het hoofd slaan. Dit aanstormend talent uit Frankrijk was er dé absolute ontdekking. Hoog tijd om hem terug te halen naar België. "Verbluffend" (Marc Van den Hoof, Cobra). "Een hartenbreker onder de jonge pianisten" (Guy Peters, Enola.be). "Wat een geweldig talent, die Enhco" (Dick Hovenga, Jazzism).

Vorig jaar was percussionist Tom Rainey nog te gast in Gent Jazz Club aan de zijde van pianiste Kris Davis. Deze keer worden de rollen omgedraaid. Op 16 maart brengt Rainey impro jazz van de betere soort met zijn eigen band Obbligato, een topbezetting uit The Big Apple. Rainey combineert avant-garde met een toegankelijke sound. “When Tom Rainey plays the smell of invention is in the air”. (LA Times)

Last but not least, komt de invloedrijke Britse saxofonist Andy Sheppard (27 april) langs in Gent Jazz Club. Sinds de jaren tachtig ging Sheppard reeds aan de slag met klinkende namen als Carla Bley, Gil Evans en Steve Swallow en won hij meerdere British Jazz Awards. De lyrische sound van Sheppard en het ECM-label lijken wel voor elkaar gemaakt. In het voorjaar van 2015 brengt hij er met zijn huidige kwartet een derde album uit.

Programma voorjaar 2015

26 januari: Guillaume Perret & The Electric Epic

Guillaume Perret (saxofoon, effecten, composities), Jim Grandcamp (gitaar & effecten), Philippe Bussonnet (basgitaar), Yoann Serra (drums & samples)

16 februari: Thomas Enhco Trio

Thomas Enhco (piano), Jérémy Bruyère (contrabas), Nicolas Charlier (drums)

16 maart: Tom Rainey Obbligato

Ralph Alessi (trompet), Ingrid Laubrock (saxofoons), Kris Davis (piano), Drew Gress (contrabas), Tom Rainey (drums)

27 april: Andy Sheppard Quartet

Andy Sheppard (saxofoons), Eivind Aarset (gitaar & effecten), Michel Benita (contrabas), Sebastian Rochford (drums)

Info Gent Jazz Club

Belfort Restaurant, Emile Braunplein, Gent. Info: www.gentjazz.com of facebook.com/gentjazzclub

Tickets Gent Jazz Club

• Ticket: VVK 8,00 euro – Kassa 12,00 euro
• Abonnement (geldig voor vier concerten): 25,00 euro
• Studenten: 5,00 euro – enkel aan de kassa op de avond zelf in functie van vrije plaatsen
Tickets zijn vanaf dinsdag 9 december 2014 verkrijgbaar via www.gentjazz.com, via facebook (www.facebook.com/GentJazzClub ) en via Fnac: in alle Fnac-winkels, telefonisch (0900/00 600) en telefonisch vanuit het buitenland (+32 700 9170 of +32 700 9171). De voorverkoopkanalen rekenen een reserveringskost van 2,5 Euro per ticket of pas.

- PERSBERICHT (02.12.2014) -

Nieuw: genummerde plaatsen op zittende festivaldagen
Special Night met Tony Bennett & Lady Gaga op Gent Jazz Festival

Met een uniek duo-concert van Tony Bennett & Lady Gaga op 12 juli kondigt Gent Jazz Festival vandaag de eerste namen aan voor de editie 2015 (10-19 juli).

De samenwerking tussen Tony Bennett & Lady Gaga is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Bennett, de legendarische jazz crooner, en Lady Gaga, een popicoon in de ware zin van het woord. Tony Bennett zag Lady Gaga aan het werk op een liefdadigheidsconcert. Bennett vroeg haar om een duet op te nemen voor zijn album ‘Duets II’. Ondanks een leeftijdsverschil van 60 jaar klikte het meteen tussen hen en het idee rijpte om samen een album op te nemen. Dit resulteerde in het eerder dit jaar verschenen album ‘Cheek To Cheek’ met jazz standards. Ter promotie van dat album stonden ze enkele maanden terug nog op de Brusselse Grote Markt voor een mini-concert, toen hun beide tourschema’s hen toevallig op dezelfde dag in Brussel brachten.

Behalve het duo Bennett-Gaga speelt op 12 juli ook de Amerikaanse pianist Bill Charlap met zijn trio. Charlap werkte in het verleden meermaals samen met Tony Bennett. Hij mag met zijn trio graag grossieren in de Amerikaanse mainstream jazz waarbij het American Songbook als leidraad geldt. Ook op 12 juli brengt het Stéphane Belmondo Trio een ode aan trompettist Chet Baker met zijn project ‘Love For Chet’. Belmondo’s eerbetoon aan Baker verschijnt in het voorjaar van 2015 op cd.

Al jaren zet Gent Jazz Festival in op het verhogen van het comfort en de concertbeleving van de bezoekers en op de kwaliteit van geluid, cateringaanbod, aankleding festivalterrein… Traditioneel bestaat het festival uit dagen met zittende concerten en dagen met staande concerten. Vanaf editie 2015 zal het festival voor de dagen met zittende concerten voorzien in gegarandeerde en genummerde zitplaatsen en werken met prijzen in verschillende categorieën.

Meer namen voor Gent Jazz Festival worden later aangekondigd. De ticketverkoop voor deze ‘special night’ zondag 12 juli start vrijdag 5 december om 10.00u.

Programma Gent Jazz Festival 2015

voor laatste updates, kijk hier