back to start !

 

 

ARCHIEF MUSIC 2025

                                                                                                               

click for index 

 

 

 

     
 



 
 
   
     
 

 ¾ Peace  : " Short stories "

              

 
 
     
     
 

 
     
 


 “Muziek spelen is het projecteren van liefde.”


 
     
 

3/4 Peace is een “kamer jazz-trio” opgericht door de Belgische saxofonist-fluitist Ben Sluijs met ook de Belgisch-Peruaanse pianist Christian Mendoza en de Fransman Brice Soniano op contrabas.

In een warme, intieme sfeer verenigen deze 3 verwante zielen via originele composities en improvisaties zowel jazz- als klassieke muziek elementen in een muzikale benadering die het technisch vaardige overstijgt, waardoor een rijk en smaakvol geluid ontstaat dat bijna aanvoelt als een exquise diner, een omhelzing van een oude vriend of verloren liefde. De synergie tussen deze 3 vrienden, zorgt voor een diep gemeenschapsgevoel met de luisteraar, waarbij de muzikanten de ruimte nemen om muzikale verhalen te delen die zowel persoonlijk als collectief zijn.

Op de vraag de band te omschrijven citeert Sluijs Sting: “Muziek spelen is het projecteren van liefde.” Met hun muziek duiken deze 3 muzikanten  in de essentie van wat ze zijn, en delen deze met al hun worstelingen en vreugden.

 
     
 



Ben Sluijs saxen, dwarsfluit
Christian Mendoza piano
Brice Soniano contrabas

 
     
     
 

 
 
Track Listing

 
 
1: Vienna
2: Out of The Dark
3: No Matter
4: Short Stories (Soniano)
5: Short Stories (Sluijs)
6: Another Inside
7: Ganesh
8: Mr. Motian To You
9: Stuk Piano
10: Stuk Trio

 
     
   

Album release (ATI 2503)  : 9 Mei 2025


 
 
Live 

 
 
• May 7, Wed 8pm 3/4 Peace in Jazz Station Brussel

Jazz Station Leuvensesteenweg 193/A, 1210 Sint-Joost-ten-Node, Belgium

Phone: +32 2 733 13 78. Email: info@jazzstation.be Website: jazzstation.be


• May 9, FriDuo Soniano/Sluijs in De Singer Rijkevorsel Concertzaal
De Singer Bavelstraat 35, 2310 Rijkevorsel, Belgium - Website: desinger.be


• May 11, Sun 8pm 3/4 Peace in Boekowski Café Antwerpen

Café Boekowski Bolivarplaats 4, 2000 Antwerpen, Belgium

Phone: +32 487 65 00 47 - Email: info@boekowski.be - Website: boekowski.be


• May 15, Thu 8pm Duo Soniano/Sluijs at Sint-Antoniuskerk Loonbeek

Sint-AntoniuskerkJan Van der Vorstlaan z/n, 3040 Loonbeek-Huldenberg, Belgium

Phone: +32 2 302 43 57 - Email: toerisme@huldenberg.be - Website: huldenberg.be


• May 17, Sat 8:30pm 3/4 Peace in L’An Vert Liège
L'An VertRue Mathieu Polain 4, 4020 Liège, Belgium

Phone: +32 494 420 495 - Email: info@lanvert.be - Website: lanvert.be

• May 18, Sun 3pm 3/4 Peace Huisconcert bij Bruno Van Dyck Atelier
Bruno Van DijckJacobslaan 85, 2980 Zoersel, Belgium

Phone: +32 3 384 36 18 - Email: brunovandijck@telenet.be - Website: brunovandijck.be
 
 
     
     
     
     
     
 
     
   
     
 
     
 

 IBIYEWA : "Vendredi Magnifique"

          

 
 
     
     
   
 
© Propulse


 
     
 


IBIYEWA is het geesteskind van de Beninese drummer Angelo Moustapha, een protegé van Philip Catherine, en brengt een aantal sterke persoonlijkheden uit de Belgische hoofdstad samen: gitarist Joel Rabesolo, een van de belangrijkste artiesten van de jongere generatie in Madagaskar, en Toine Thys, een Belgische saxofonist met een breed scala aan projecten.

 
  De naam IBIYEWA, “Ici nous ressemble / Hier lijken we op mekaar ” in het Yoruba, weerspiegelt hun verlangen om culturele barrières te overstijgen en muziek te creëren die verenigt. Hun muziek is een eclectische mix van Afrikaanse ritmes, grooves, electro, beklijvende melodieën en gedurfde improvisaties. Het resultaat is muziek die de luisteraar in vervoering brengt en meesleept in een wervelwind van geluiden en ritmes.

 
 

 
     
     
 

Hun debuutalbum 'Vendredi Magnifique' viert het feest, de vrijheid en de nacht. Het is een compilatie van tracks geschreven door de drie artiesten, die akoestische en electro werelden vermengen, met een compromisloze groove als rode draad. Stel je de ritmes voor van een meesterdrummer uit Benin, de dansbare harmonieën van een gitarist uit Madagaskar en de melodieuze improvisaties van een saxofonist die verliefd is op de evenaar. Waar ze ook spelen, van Brussel tot Ouagadougou, van Conakry tot Tananarive, van Luanda tot Parijs, hun publiek is vervuld van vreugde en glimlacht.

 
 



ANGELO MOUSTAPHA (BJ): drums (Lionel Loueke, Philip Catherine, William Kentridge)
TOINE THYS (BE): saxofoons en elektronica (Sam Yahel, Hervé Samb)
JOEL RABESOLO (MG): gitaar (Linley Marthe, D'Gary)


 
     
 
De 10 nummers van het album


 
     
 

• Natural: Een opwindende compositie van de groep, geboren uit een ritmische cel van Angelo Moustapha. Dit boeiende nummer ontketent een woeste energie en culmineert in een verbluffende pyrotechnische finale.

 • Côté Lumière: Een driedelige compositie van Angelo Moustapha, die de essentie van helderheid en zonne-energie briljant vastlegt. Dit nummer ontvouwt zich elegant en culmineert in een laatste solo die de kenmerkende stijl van de artiest benadrukt. Het stuk biedt een zowel stralende als meeslepende geluidservaring en nodigt uit om een muzikaal landschap vol warmte en vitaliteit te verkennen. In het middendeel horen we de elektronische bijdrage van Toine Thys in de vorm van live opgenomen elektronische loops.

 • Variant Ibiyewa Intro: een solo-gedeelte van Toine Thys, met een geëlektrificeerde en gesamplede saxofoon.

 • Variant Ibiyewa: Een nummer van Toine Thys rechtstreeks uit de lockdown, en de eindeloze opeenvolging van varianten die de loop van de wereld maandenlang stopten. We vonden het nuttig om een meer muzikale 'variant' te brengen.

•Lydia: Een prachtig eerbetoon van Angelo Moustapha aan zijn moeder, waar de groep al zijn gevoeligheid en terughoudendheid toont. De noten verweven zich om een muzikaal moment vol liefde en dankbaarheid te creëren, dat ons allemaal herinnert aan het belang van het koesteren van onze dierbaren. Ook hier is de luisterende interactie tussen de muzikanten voelbaar.

 • Zejo Zejo: Dit nummer biedt een meer akoestische versie van de groep, met akoestische gitaar, basklarinet en sopraansaxofoon. Gecomponeerd door de Malagassische gitarist Joel Rabesolo, is het een compositie geïnspireerd door de Malagassische salegy, die een melodie in 7 tellen combineert met een traditioneel ternair ritme. Deze superpositie creëert een unieke ritmische spanning, die het Malagassische muzikale erfgoed op vakkundige wijze combineert met moderne compositietechnieken.

• Maintsoahitra: Joel Rabesolo draagt opnieuw bij met een compositie die ogenschijnlijk ritmisch eenvoudig is, een prachtige speeltuin voor het trio. Er is een opvallend contrast: de Malagassiërs, zowel romantisch als psychedelisch, blinken uit in de kunst om hun lijden te verbergen achter een glimlach.

 • Ensemble: Angelo Moustapha stelt deze melodie voor die de groep zich onmiddellijk toe eigende. Het resultaat is een explosieve ritmische waanzin, onderbroken door een elektro geworden saxofoon en een spectaculaire drumsolo.

• Tomany Hanaraka Anao: Een titel gebaseerd op een populair Malagassisch lied, dat een diep gevoel van gehechtheid en loyaliteit uitdrukt. Het is ook een speeltuin voor een gesprek tussen de sopraansaxofoon enerzijds en de ritmesectie anderzijds.

• Mpamoria: Een akoestische finale van dit album met dit nummer van Joel Rabesolo, onderstreept door de perfect beheerste talking drums van Angelo Moustapha. Dit nummer vertelt ons dat "we allemaal vluchtige nomaden zijn. Niets is echt van ons; alleen herinneringen blijven bestaan.

 
     
     
   


 
 
 


Release single  ‘Natural’ : 11 april 2025 

Album release ‘Vendredi Magnifique’ : 25 april 2025

 
 
     
     
 


Tournée au Burkina Faso 20-27 février

Release concert Brussel , 27 aprilWans, 28 november 2025, Centre Culturel

Genappe, 5 december, Le Monty

Release concert Parijs : 7 februari 2026, Le Son de la Terre


 
     
     
   
     
     
 
     
   
     
 
   
     
 

 Thomas Decock : 'Cherokee Louise' "Erudite"

          

 
 
     
 

© TROY



 
     
 


een creatieve ode aan intrigerende literaire personages


 
     
 


Thomas Decock, een veelzijdige gitarist en componist, studeerde af aan de gerenommeerde Luca School of Arts (voormalig Lemmensinstituut) en het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Zijn artistieke reis is gekenmerkt door een constante zoektocht naar muzikale diepgang en diversiteit.

In 2016 bracht Thomas zijn debuutalbum 'Light Travelers' uit, een akoestisch jazzalbum dat tot stand kwam in samenwerking met topmuzikanten Alex Koo, Steven Delannoye, Martijn Vanbuel en de Duitse drummer Martin Krümmling. Het album werd geprezen om zijn verfijnde composities en de intense chemie tussen de muzikanten.

Thomas’ nieuwsgierigheid bracht hem ook buiten de grenzen van de jazz. Met de band Shoreline Collective maakte hij een uitstap naar hiphop en pop, wat resulteerde in de EP 'Conquest'. Tijdens de coronaperiode verschoof zijn focus naar muziekproductie. Hij werkte samen met singer-songwriter Nir Shemmer aan de EP 'Camarillo Rain', waarvoor hij de volledige productie voor zijn rekening nam. Deze samenwerking leidde tot een intieme en gelaagde muzikale ervaring die in 2024 verscheen.

In datzelfde jaar begon Thomas een bijzondere samenwerking met gitarist Artan Buleshkaj. Hun duoalbum 'Plain Songs', een mix van country en americana, werd enthousiast ontvangen en bekroond als een van de 10 beste jazzalbums van 2024 door Knack Focus magazine.

Sinds 2023 leidt Thomas opnieuw een quintet, waarmee hij het album 'Erudite' heeft gerealiseerd. Deze moderne jazzfusionplaat combineert akoestische en elektronische elementen om een eigentijdse en grensverleggende sound te creëren. Het project weerspiegelt Thomas’ liefde voor literatuur en is een creatieve ode aan intrigerende literaire personages. Release datum van full album 'Erudite': 11 april 2025.

Met zijn brede muzikale ervaring en voortdurende drang tot vernieuwing blijft Thomas Decock een belangrijke stem in de hedendaagse jazz- en muziekscene.


 
 



Thomas Decock - gitaar en composities
Steven Delannoy - tenor sax
Harrison Steingueldoir - keyboards
Frederico Pecoraro - basgitaar
Gert-Jan Dreessen - drums


 
     
     
     
 



 
 
 

 
 
update single 2 : 'Rodya'


 
 


Met krachtig samenspel en intense dynamiek brengen Thomas Decock en zijn medemuzikanten 'Rodya' tot leven in deze live video.

 
     
  Het stuk ontvouwt zich met hoekige thema’s, gelaagde interacties en explosieve solo’s. Een unieke blik op de energie en chemie van de band in een live-setting."

De live versie van 'Rodya' is opgenomen in De Werf in Brugge op 10 februari 2025.

 
 


 
     
 

 
     
     
 
 
 singles Released 16 MRT/4 APR 2025 release album 11 APR 2025

 
 
     
     
 
Thomas Decock Quintet live:
9 juni, Ham Sessions, Gent
Meer data tba

 
     
     
     
     
 
     
   
     
 
   
     
 

 Unfinished Business : 'Bright Spirits' "OPEN FOR BUSINESS"

          

 
 
     
 

© Press pic: amoz


 
 



Seba Colson: Trumpet
Jeroen Reggers: Guitar
Samuel Cooremans: Fender Rhodes & Synths
Jef Manderveld: Bass
Simon Van Brandt: Drums



 
 


HAVE NO FEAR, UNFINISHED BUSINESS IS HERE!

     
  UNFINISHED BUSINESS is de nieuwe hype in Antwerpen! 5 jongeren uit het niet zo hipster gedeelte van Antwerpen maar belachelijk getalenteerd met een nieuwe oude sound die je in de ballen raakt! Denk echt aan USA JAZZ 1940-1960 met namen als Donald Byrd, Billy Cobham, Lee Morgan, Dizzy Gillespie, Miles Davis & Led Zeppelin! Het echte werk! Ook hun spin off bands schoppen het al in de underground scene, zoals LUCID LUCIA of THE FELA KUTI CELEBRATION BAND met hun funky afrobeat vibes vooruit !
 
 

5 jaar geleden bracht het Antwerpse avant-garde label WasteMyRecords zijn laatste LP uit (LYENN -ADRIFT / 2020) met GRANDEUR ontvangen door nationale & internationale pers als een laatste GRANDE overwinning voor WasteMyRecords Antwerp Label! Maar we zijn terug met een andere GRANDE ambitie, het debuutalbum van het Antwerpse jazz kwintet Unfinished Business! Unfinished Business is een collectief van 5 amigos die studeren aan hetzelfde Conservatorium van Antwerpen & ze mixen een ouderwetse mix van jazz & rock. Eindelijk Jazz zoals het hoort te zijn! Een mix van Miles Davis, Freddie Hubbard, Billy Cobham, Pharaoh Sanders, Art ensemble of Chicago, Weather Report, maar ook rockinvloeden zoals Led Zeppelin en Frank Zappa! Unfinished Business heeft in 2 jaar tijd al meer dan 200 shows gespeeld waaronder GENT JAZZ 2024 (w/ VRT JOURNAAL) / BROSELLA JAZZ BXL 2024 & JAZZ MIDDELHEIM 2024! De toekomst ziet er rooskleurig uit, de toekomst is onaf !

 
 


 
     
     
 
single 'Bright Spirits' released  16 Maart 2025
album release 4 April 2025

 
   


Just announced: 11th juni, Het Depot, Leuven
More dates tba



 
 


Eerste single 'Bananas' van album 'Open For Business' dat op 4 april 2025 wordt uitgebracht door WasteMyRecords !

 
     
     
   

 
     
     
 
     
   
     
 
   
     
 

 Anneleen Boehme : 'Lament For The Worried' ''Eunoia"

          

 
 
     
     
   
 
© Bruno Bollaert
 
     

 


Solo debuut single van lange tijd sleutelfiguur in Belgische jazzscene

 

Dat Anneleen Boehme een virtuoze contrabassiste is, konden we al meer dan tien jaar vaststellen in de iconische band LABtrio. Dat ze een volleerd componiste en bandleider is, zagen we in de 9-koppige klassiek-meets-jazz formatie Grand Picture Palace. Nu zien we haar in haar echte kwetsbaarheid: samen met haar vaste kompaan, de contrabas, kondigt ze een fris en uniek soloproject aan. Haar muziek is zalvend voor de ziel en haar spel laat niemand onberoerd.  Vooruitlopend op haar debuutalbum 'Eunoia' dat op 18 april 2025 verschijnt, onthult Anneleen vandaag, 12 maart, een eerste single. Lament For The Worried' is een betoverende compositie, waarin pizzicato loops en bijna huilende strijkstokken worden gelaagd tot een melancholisch verhaal op de contrabas. Ze concentreert zich op het akoestische geluid van het instrument en benadrukt, zonder al te veel extra's, die pure lage stem. Dit met een focus op muziek die haar hart verwarmt: zowel eigen composities speciaal geschreven voor deze contrabas, als solo arrangementen van bestaande muziek en improvisaties. Haar liefde voor zowel jazz als klassieke muziek komen hier tot uiting. Een diepe en eerlijke omarming van de contrabas, de lage klanken en pure muziek.

 
 
RELEASE SHOWS

27.04.25 | KAAP, Ostend (BE)

MORE TBA

 
     
     
 

 
     
     
 
     
 
 
 single Released 12 MRT 2025 release album 18 APR 2025

 
 
     
 

 
     
     
 
     
   
     
 
   
     
 
   
     
 

 Steven Troch Band : 'The Mountain' ''The Dawning"

          

 
 
     
 

© Dennis de Gier

 
     
 

"Een berg kan mooi en spookachtig tegelijk zijn. Gedreven door een pulserend ritme streeft een klimmer het onbereikbare na. Een nobel doel, maar het kan hem ook tot slachtoffer maken van onhaalbare verwachtingen." - Steven Troch



 
 

 
     
 

'The Mountain' is de eerste single van 'The Dawning', het nieuwe album van de Steven Troch Band.

Steven Troch is een gevestigde naam, een meester op de mondharmonica, een begenadigd zanger en een slimme songwriter. Hij heeft zijn sporen verdiend via uiteenlopende samenwerkingen met een indrukwekkende lijst van artiesten, waaronder Tiny Legs Tim, Gene Taylor, Ina Forsman, Lon Eldridge, Little Victor, Big Creek Slim, Gerald Clark, Roland Van Campenhout, Guy Verlinde en vele anderen.

 

'The Dawning', het vierde album van de Steven Troch Band, presenteert een veelzijdigheid aan invloeden, waaronder blues, country, swing en R&B, allemaal verweven in een eigen kenmerkende stijl. Het album toont de evolutie van de band, terwijl ze trouw blijven aan hun geluid. Ze verkennen nieuwe sonische landschappen, wat diepte toevoegt aan de nummers, waarbij de verhalen vaak centraal staan. De sterke chemie tussen de muzikanten is voelbaar en hun vermogen om genres te mengen is ronduit opmerkelijk. Sinds 2015 laat Troch zich omringen door drie uitzonderlijke muzikanten. Gitarist Matti De Rijcke speelt met onmiskenbare flair, altijd op het scherpst van de snee. Powerhouse Liesbeth Sprangers legt de vetste basgrooves neer en drummer Dennis de Gier schudt een variatie aan solide ritmes uit zijn polsen. Samen creëren ze een dynamische en energieke sound. Diep geworteld in Amerikaanse rootsmuziek maar met een eigen, originele draai. De band heeft een breder geluid dan voorheen en de nummers balanceren tussen ruw en gepolijst. 

 

De albumcover, een schilderij van Iris Van Der Kerken, vangt de dageraad en hint naar een band die nieuwe muzikale paden inslaat. Troch zijn licht verweerde vocalen en zijn huilende mondharmonica's, het straffe gitaarspel van Matt T. Mahony en de broeierige ritmetandem Sprangers & de Gier worden verrijkt met een breed scala aan instrumenten. Soms bedrieglijk luchtig of zelfs vrolijk, maar wie goed luistert, ontdekt al snel de knipogen naar diepere betekenissen. Pas op, 'The Dawning' geeft zich pas prijs na herhaaldelijke luisterbeurten. Release van het full album op 25 april 2025 via platenlabel Naked.

 
     
 
    




 
     
 
'God Pulls The Strings' , tweede single

 
     
 

"'God Pulls The Strings' ademt een mystieke grensstadsfeer uit en stelt de vraag of ons lot voorbestemd is. De verteller focust zich en probeert een antwoord te vinden." - Steven Troch

 
 
     
 

 
 



Steven Troch: vocals, harmonica
Matt T. Mahony: gitaar
Liesbeth Sprangers: bas, backing vocals
Dennis de Gier: drums, percussie


 
     
     
     
 
singles released  7 Februari/2 April 2025
album release 25 April 2025

 
 


25 april, CC Mechelen

27 april, MUZEcafé, Heusden-Zolder

9 mei, Muziekpodium DJS, Dordrecht (NL)

10 mei, Djingel Djangel, Antwerpen

17 mei, Pallieter, Herselt

22 mei Missy Sippy Blues & Roots Club, Gent

 
     
     
 
     
 
   
     
 
   
    Brussels Jazz Orchestra & Naima Joris : 'Some Other Time' Saudade   "                   
 
     
    

© BJOPRESS


 
 
Some Other Time 

 
   

 
     
 

Op vrijdag 13 december 2024 werd de single 'Some Other Time' van Brussels Jazz Orchestra & Naima Joris de wereld ingestuurd, een voorsmaakje op de EP "Saudade" die in maart 2025 verschijnt bij BJO Records. Daags nadien (14 december 2024) werd de kersverse muziek voor de allereerste keer live gespeeld tijdens een uitverkochte try-out in Hnita Jazz Club (Heist-op-den-Berg). In maart 2025 staat een releasetour gepland.

 
 
 


Naima Joris over 'Some Other Time'

 
 


‘Het was 2016 toen mijn vader me thuis hoorde zingen en me vroeg om als gast mee te zingen in zijn jazzkwartet. Van het een kwam het ander. Uiteindelijk zong ik Some Other Time voor het eerst live met de Waalse pianist Pascal Mohy. Die ervaring heeft een sterke indruk op me nagelaten omdat ik plots een professionele omgeving werd ingetrokken. Doorgaans werkt zingen voor mij als therapie maar met Some Other Time is mijn leven als zangeres eigenlijk stilletjesaan begonnen. Toen Frank Vaganée me later voorstelde om samen te werken met Brussels Jazz Orchestra, was deze song een logische keuze. En hoewel ik me niet wil vastpinnen op één stijl, voelt het heel fijn om mijn jazzy stem te gebruiken. Ik kijk er echt naar uit om deze versie van Some Other Time live te brengen, in het gezelschap van BJO’, vertelt Naima.


Some Other Time is een cover van de song die in 1944 werd gecomponeerd door Leonard Bernstein, met lyrics van Betty Comden en Adolphe Green. Pierre Drevet (BJO-trompettist en doorgewinterd arrangeur) schreef een arrangement dat ruimte laat voor de verschillende dieptes van Naima’s stem en een muzikale intimiteit creëert die niemand onberoerd zal laten.

 
 


Een sfeervolle reis

 
 
 

Voor Naima Joris is melancholie nooit ver weg. Zelfs een vrolijke song wordt onvermijdelijk doordrenkt met de diepe blues van haar stem. Samen met de evenwichtige kracht en het muzikale vernuft van BJO, onderneemt de zangeres met Saudade een sfeervolle reis langs het repertoire van o.a. Amália Rodrigues, Leonard Bernstein, Cesária Évora, Abbey Lincoln en Stromae. Hoewel de projecttitel "Saudade" meestal vertaald wordt als een

emotionele mix van verlies, gemis en liefde, wordt het begrip door BJO en Naima Joris benaderd met een levendige muzikale energie.

 
 
 


Releasetour

 
 
 
Na de try-out in de Hnita Jazz Club (Heist-op-den-Berg, 14 dec 2024),
wordt de EP Saudade gereleased op vrijdag 7 maart 2025 (BJO Records).
De feestelijke première vindt enkele dagen voordien plaats (4 maart) in De
Grote Post (Oostende)
en de releasetour trekt nadien langs CC Het
Bolwerk (Vilvoorde, 9 maart, laatste tickets), HA Concerts (Gent, 21 maart,
uitverkocht) en De Warande (Turnhout, 22 maart) 

 
     
     
   

 
 
- alle verdere info

 
     
     
 
     
   
     
 
   
     
   Guy Verlinde & Tom Eylenbosch  : 'Promised Land Blues'                 
     
         
     
     
 

 
 
© TomenGuybywebTomEylenbosch
 
     
 


In 2024 werden Guy Verlinde en Tom Eylenbosch geëerd met de Belgian Blues Award voor Beste Duo. Deze erkenning is een belangrijke mijlpaal in hun muzikale reis. Hun samenwerking begon in het hart van de Gentse bluesscene, waar ze met hun krachtige performance en mix van Blues, Roots, Americana & Bluegrass zich snel onderscheidden .

 

GUY VERLINDE

     
 

De afgelopen twee decennia domineerde Guy Verlinde (°1976) de Belgische bluesscene. Hij nam 17 albums op en speelde in talloze clubs en festivals waar hij de affiche deelde met grootheden als B.B. King, John Fogerty, Tony Joe White, Santana, John Hiatt, Canned Heat, Jeff Beck ... Guy Verlinde is één van de weinige Belgische bluesartiesten die een solide live-reputatie in heel Europa opbouwde

 
     
 

TOM EYLENBOSCH

 
     
 

Guy treedt sinds al enkele jaren op in duo met de jonge talentvolle pianist Tom “Brittle Bones” Eylenbosch (°2000). Beïnvloed door artiesten als Jerry Lee Lewis, Dr. John en Otis Spann ontwikkelde hij zijn originele en meeslepende stijl. Vanwege zijn kwetsbare gezondheid tijdens zijn jeugd, vond Tom troost in de piano en werd door zijn toewijding op 16-jarige leeftijd één van de jongste pianoleraren in België.


 
     
 

PROMISED LAND BLUES



 
 

Elk nummer op dit album weerspiegelt hun gedeelde passie voor de blues. In Guy's gitaar en zang hoor je de geest van de bluesgrootheden, terwijl hij ook frisse, hedendaagse elementen introduceert. Tom's piano en banjo vormen het perfecte contrapunt waarmee hij elke song muzikaal inkleurt.

Je hoort een mix van nieuwe maatschappijkritische songs, zoals "Tears Over Gaza" en "World Goin' Wrong", naast traditionele bluespareltjes zoals "You Gotta Move" en "A Worried Man Blues". Sommige songs zoals "Heaven Inside My Head", "Do That Boogie", "Reckonin' Blues", "Gotta Let Go", "I've Got You" en "Pursuit of Happiness" groeiden tijdens de concerten uit tot publieksfavorieten. Hoewel ze eerder werden uitgebracht, kregen ze op dit album een nieuw akoestisch arrangement. In de ware bluestraditie is het herwerken van songs een kenmerk van het genre, waardoor artiesten in de loop van de tijd nieuw leven in hun muziek kunnen blazen. Geen enkel album zou compleet zijn zonder een Tiny Legs Tim-nummer, en "Hard to Admit" is een oprecht eerbetoon aan hun dierbare vriend, die enige tijd geleden overleed. 'Promised Land Blues' is een akoestisch bluesalbum dat diep geworteld is

in de traditie, maar niet bang is om nieuwe horizonten te verkennen.

 
 
     
 


-
Guy Verlinde: zang, gitaar, percussie &
bezem.
- Tom Eylenbosch: achtergrondzang,
piano, banjo & wasbord.


GASTEN


- Olivier Vander Bauwede:
harmonica on A6/06 & B/309.
- Steven Troch:
harmonica on A3/03, A4/04 & B2/08.
- René Stock:
double bass on A3/03, B1/07 & B2/08.
- Temmy J.:
backing on A1/01, A3/03, A6/06 & B1/07
- John Olus Gospel Choir:
backing on A5/05.

 
     
 

 
     
 
ReleaseD 6 JANuari 2025

 
   
     
 
 
     
   

 
     
 
     
   
     
 
 
- uitgesteld concertverslag tot na premiere in de Grote Post Oostende op 4 maart 2025 -

 
     
     
     
      
     
 
Hnita Hoeve, 14 DEC 2024 : Brussels Jazz Orchestra & Naima Joris : tryout ' Saudade'

 
     
 

 

 

commentaren - recensie(s)


 

 

 
 
 

…Ik ontmoet Naïma even  voor aanvang van het concert in de bar van de Hnita en we vinden beiden dat we geen spat veranderd zijn sinds we mekaar laatst zagen en wanneer was dat ook alweer?...zou dat kunnen op JazzatHome/Anker Jazz geweest zijn, bij de ‘gathering’ van de muzikanten en medewerkers op de site van Brij Het Anker toen in 2019 ?...Alleszins zag ik ze nog niet live sinds ze zo succesvol solo ging na eerdere jazz-uitstappen met pa, percussionist/componist Chris Joris.

Er was natuurlijk de Corona crisis tussendoor en tijdens mijn reeks ‘Blijven Drijven’ op JAZZEPOES waarin ik online streaming sessions doorheen het land becommentarieerde zag ik ze toch nog virtueel bezig vanuit de AB en schreef toen deze commentaar en had het toen al over haar soudades…Nadien zag ik ze nog enkel tijdens nieuwsflarden op TV terwijl haar ster steeds meer rijzende werd en zie nu : Naïma met het BJO !??   Toch even in het haar krabben dan want hoe verzoen je het intieme van haar zingen met het expressieve van een bigband ?...Wel , daar krijgen we vanavond een antwoord op en we zijn duidelijk niet alleen afgezakt naar Heist o/d Berg, de zaal zit na het openen van de deuren al gauw barstensvol, ook de weinige balkonplaatsen zijn allen bezet. Laat de try-out beginnen !  

 
     

 
  Starten doet de Big band met 'O.U.T.', een compositie van Bert Joris, welbekend toptrompettist hier ten lande en vér daarbuiten en trouwens  helemaal geen familie van Naïma, mocht je dat al niet weten. Statig en een prelude, een instrumentale intro zo je wil voor de aankondiging van de zangeres met wie Frank Vaganée al wat muzikale plannen voorzag, ook al tijdens de corona periode en met een hartelijk applaus wordt ze hier ontvangen. Verwacht verder geen weidse gebaren of onderstrepend gesticuleer van deze innemende zangeres maar verwacht wel doorleefd vakmanschap en zingen met een zwoele tristesse en melancholie vooral in de nummers van Abbey Lincoln zoals het mooie ‘Down Here Below’(met verder die meeslepende solo van Frederik Heirman’s trombone.) Dat Naïma houdt van melancholische fado’s zoals die van Cesaria Evora, dat wisten we al van haar tuinvideo’s van in het verleden en zij brengt dat dan ook in de juiste teneur zoals ‘Gaivota’ of ook nog ‘Fido Maguado , later in het programma, zonder blazers deze  keer, maar in een uitgeklede soberheid van enkel de ritmesectie . 

 
    


 
  Evengoed zijn er de meer traditionele big band songs zoals de eerste , net verschenen single ‘Some Other Time’ (Leonard Bernstein) uit de  te verschijnen EP in Maart volgend jaar. ..erg aardig maar het draagt niet echt haar handelsmerk. Méér Naima is ze dan ook bvb. In ‘Le Sommeil’ van Barbara maar je begrijpt dat variatie welkom is tussen de vele, wat trieste liederen. Zo zorgt een andere song van Cesaria Evora, ‘Mar Azul’ voor een vrolijkere sfeer (ook al door de prettige solo van orkestleider Frank Vaganée al blijkt het lied ook een nostalgische achtergrond te hebben natuurlijk  dus we blijven wel in de sfeer….of we komen er terug in met iets dat naar Brel smaakt maar van Stromae blijkt te zijn’ Quand c’est’ is mij dan ook onbekend maar wél met die verstillende tristesse weerom… 

 
    


 

….Het is naar het einde toe dat Naïma terug grijpt naar één van haar lievelingen en da’s ( naast Joni Mitchell waar we vanavond niks van horen ?) dus Abbey Lincoln met twee songs : ‘Bird Alone’ (met de puike saxsolo van Bart Defoort  en  ‘Throw It Away’ met hier een swingende Lode Mertens op de trombone !  We naderen dan stilaan het einde van het concert dat toch goed anderhalf uur duurde maar geen ogenblik verveelde ! Naïma  sprokkelde wat humor tussenin  en eindigt nu met het nummer dat dit concert wel typeert : ‘Sodade’ van de Kaapverdische Armando Zeferino Soares  waar Kurt Van Herck dan weer een gevoelige solo doorweeft terwijl het orkest naar de finale toe werkt. Een uitbundig applaus volgt en wat kan je dan anders dan ook nog een bis te brengen. Een eigen nummer deze keer en wel het prachtige ‘My Home’ , met tekst van haar betreurde zuster Saskia, God hebbe haar ziel…Memorabel concert was dit waarbij als enige opmerking je kan stellen dat Naïma's vocalen wat dreigen weg te zinken in het machtige big band geluid…  Ervaar dit concert  volgend jaar dan ook graag in grotere zalen  dan de nu toch wat krappe Hnita zou ik zo zeggen...

    

 
 


Winus




 
 
     
 

Een lang relaas, maar lees het toch maar, indien je tot de vrienden of fans behoort. De namiddag in Hnita Jazz Club straalde werklust, maar ook ontspannenheid uit tijdens de repetitie en soundcheck. Een verrassend opgewekte Naima, die dansend op het podium haar krachtige metgezellen begeleidde wanneer ze passages niet moest zingen en van een zekere zelfzekerheid getuigde. Dat was 's avonds met een propvolle zaal van mensen heel dicht bij toch een graadje teruggenomen en ontwaarde ik (men) wel een iets behoedzamere Naima, wat op zich gezond is bij een try-out. Het gegeven dat het een try-out was werd zeer duidelijk medegedeeld door orkestleider Frank Vaganée: "Dat er altijd nog iets kan misgaan is een mogelijkheid en we zijn dan ook heel dankbaar voor jullie talrijke aanwezigheid om dit proces mee te beleven", sprak hij het publiek toe. Het werd een kleurrijke, spannende bloemlezing van wat er in 2025 op de planken zal gebeuren. Mooie arrangementen, waar nog hier en daar zal aan gesleuteld worden en een dochter, die hier even Billie Holiday werd, dan weer Abbey Lincoln of een Suzanne Vega, een dochter van Barbara of een zus van Nick Drake, maar vooral zichzelf was en zich moedig door het magistrale worstelde van een big band-sound. Natuurlijk kon je niet anders verwachten, dat in zo'n kleine zaal (club) de balans wat moeilijker ligt, dan in een grote zaal met een ruim podium, waarop de soliste afstand kan nemen van die reus, die een big band is, dat zal ook gebeuren in 2025. Tournee in maart en tot nu toe ook al in oktober '25 staat gepland. Ik zat uiteraard op de rand van mijn stoel en tenen gekruld met de constante gedachte: "komaan, meisje, ga ervoor". Ontroering was er, en dat bleek duidelijk bij het publiek en bijwijlen hanteerde de Joris madamme haar droge humor om al de kleine perikeltjes naar de verdoemenis te sturen met geslaagde stoute grappen, en dat was dik o.k. "Mon Sommeil" van Barbara was aangrijpend, "Quand c'est" van Stromae was intens, "Some Other Time" van Bernstein was een Frank Sinatra-sfeertje "at the Sands", De Cesaria Evora's waren leuk en kleurig, de Gaivota (fado) was innemend en de songs van Abbey Lincoln (jazzzangeres en alter-ego van Naima) waren op haar lijf geschreven, alleen moeten de koperblazers even een valium nemen voor het concert (grapje). Als bis kwam een verrassing, een eigen song van Naima: "My Home" in een prachtig sober arrangement. "Les absents ont toujours tort" zou men kunnen zeggen, maar er komen de echte zaalconcerten in '25 en ga dan maar kijken en luisteren naar "Lady David en de reus Goliath".

 
 
 


Chris Joris


 
 
     
     
     
 
     
   
     


- persbericht -



 

 
 


BANDR MUSIC



RELEASE  1 MAART 2025


 

 

Met grote trots stellen wij de nieuwe single voor van

 

GUY VERLINDE &

GENT SAMEN SOLIDAIR

 

THE UNSUNG

Beschikbaar als Download & Stream

 

 

MUSIC

 

-               Guy Verlinde: vocals & acoustic guitar - Karl Zosel: fretless bass

-               Falk Schrauwen: percussion: 

-               Toon Vlerick: electric guitar

 

 

CREDITS:

 

-               Recorded & Mastered by Kristof Maes 

-               Produced by Guy Verlinde

 

 

VIDEO:

 

-               Filmed & Edited by Betrand De Bock 

-               Produced by Kathleen Torfs

 

LYRICS

 

This one goes out to the unsung whose love we take for granted  but miss when it’s gone.

While standing in the shadows of their light they lead us through the cracks,  where true beauty hides.

 

Always giving without regret, love freed from expectation  is a love without debt.

And when our restless hearts can’t be confined, they let us spread our wings  with both feet on the ground.

 

Somehow they can take on any fight when we’re so stubborn  and can’t see they got it right, and every brick that built our own space has their blood, sweat and tears  holding everything in place.

 

We all need someone along our way

who'll lead us to tomorrow  and away from yesterday.

The best things in life hide in plain sight. Oh, you're a lucky man,  if you can see them by your side.

 

So here’s a song I wanna dedicate to those who pray for us,  even when we’ve lost our faith.

There ain’t nothing patience won’t mend. They show time and time again  how to become a better man.

 

 

 

 

 

WEEK VAN DE VRIJWILLIGER  

   De Week van de Vrijwilliger, die dit jaar plaatsvindt van 1 tot en met 7 maart 2025, is een jaarlijkse campagne in België die vrijwilligerswerk in de schijnwerpers zet. Tijdens deze week worden vrijwilligers bedankt voor hun inzet en wordt het belang van vrijwilligerswerk benadrukt. 

 

GENT SAMEN SOLIDAIR  

   Gent Samen Solidair is een netwerk van 180 vrijwilligers uit De Rode Lotus, De Sloep, Erigent, Hand in Hand, Een Hart Voor Vluchtelingen en Sociaal 9050. Zij zetten zich wekelijks in voor mensen in nood. Met materiële hulp, voedselsteun, huiswerkbegeleiding en ondersteuning bij huisvesting en administratie maken ze een verschil. Nederlandse les, een luisterend oor en een sterke signaalfunctie zorgen ervoor dat niemand vergeten wordt. 

 

THE UNSUNG  

   Gentse singer-songwriter Guy Verlinde en Gent Samen Solidair willen deze vrijwilligers bedanken, door hen een prominente rol te geven in een nieuwe videoclip voor “The Unsung”. Dit is een song over “the unsung heroes” in ons leven, over hen die belangeloos een deel van hun tijd, energie en leven opofferen voor anderen. En zo zijn er veel meer dan we kunnen beseffen. Hij heeft het niet enkel over het georganiseerde vrijwilligerswerk, maar ook over familie, buren, vrienden, … Over zij die er keer op keer staan, wanneer we ze nodig hebben. Zij die ons door moeilijke momenten loodsen, zij die het warme deken zijn en licht brengen wanneer het kil en donker is.

GUY VERLINDE  

   De afgelopen twee decennia domineerde Guy Verlinde (°1976) de Belgische bluesscene. Hij nam 17 albums op en speelde in talloze clubs en festivals waar hij de affiche deelde met grootheden als B.B. King, John Fogerty, Tony Joe White, Santana, John Hiatt, Canned Heat, Jeff Beck ...

Guy Verlinde behoort tot de weinige Belgische bluesartiesten die een live-reputatie in heel Europa hebben opgebouwd. In 2024 won hij de Belgian Blues

Award voor “Best Solo/Duo”

 

 

  

 
 
     
NEW ALBUM !

 


  © 2025 JAZZEPOES

 

 

 

up again !

 

 

 

back to start !