CONCERTVERSLAGEN HIER

maandag 8 Juli

dinsdag 9 Juli

Tussen 28 juni en 9 juli op de Bijlokesite

Maandag 8 Juli : ondanks de donkere wolk blijft het licht schijnen op GentJazz !

ESINAM

Esinam ('voice, keys,percussion,loopstation,electronics)

Deze nog jonge electro-jazzartieste is geboren en getogen in Brussel, maar heeft daarnaast ook Ghanese roots. Esinam Dogbatse is een klassiek geschoolde pianiste en fluitiste en op die manier creëert ze haar eigen unieke muziekgenre door de combinatie van beide instrumenten. We kunnen niet zeggen dat dit afrojazz pursang is maar misschien is ze wel pionier van een nieuwe, eigen vorm van elektronische muziek. Maar eerlijk gezegd het staat nog niet op punt en is nog niet volwassen en doorleefd genoeg om mij te blijven boeien.

Het geheel bestaat uit een versmelting van Afrikaanse en Europese invloeden, wat Esinam wel interessant maakt. Bovendien is de stem van Esinam bijzonder bedwelmend voor de oren met wat teveel zeemzoete meeslepende (klaag)zang. Het zijn pokkevolle luide beats uit de elektronicawinkel met zinderende etno-soul, wat avant-garde-elektronica erdoor heen. Je hoort ook r&b en veel polyritmiek. Ze is waanzinnig gepassioneerd en doet graag alles zelf. Het is zeker gewaagd om dit blaasinstrument met elektro te combineren hier voor zoveel volk. Misschien zien we haar nog eens ergens terug verschijnen maar dan liefst met een heuse liveband met echte drums.

STEF KAMIL CARLENS - NOVASTAR

hoofdpodium 18u30 -20u30

© Bruno Bollaert

Eerlijk gezegd: ik ken de man zijn werk niet zo goed en evenmin het Zita Swoon oeuvre. Met ‘Stuck in the Status Quo’ maakte Stef Kamil Carlens zijn rentree in het popcircuit. Hij is blijkbaar als zanger en gitarist ook nog producer, beeldend kunstenaar, componist van film- en theatermuziek. Dit najaar verschijnt zijn tweede soloalbum. Op het podium brengt hij nieuw en oud werk.
Hij heeft er erg zin in om voor zoveel volk te gaan spelen. Ze zetten meteen strak in met het bekende ‘Thinking about you all the time’uit zijn Zita Swoon periode van 2004. De toetsenman en harpiste fungeren ook als achtergrondzang. Ze brengen een dynamische energieke luide set met funky werk zoals ‘Hot Hotter Hottest’ en een ode aan de 10-jaar geleden overleden zangeres Yasmine ‘Empty World’.
Ondertussen gaat als een lopend vuurtje onder facebookers het gerucht dat Sting intussen heeft afgezegd. Enkele denken aan fake news maar neen helaas. Het slechte nieuws werd daarna omgeroepen door presentator Mark Lefever. Bij deze lastminute afzegging kon er geen vervanger meer voorzien worden. Het volgende optreden, dat van Novastar om 20u30, is dus meteen de afsluiter op de Main Stage. De sfeer op het terrein was er één van ontgoocheling, maar ook niet meer dan dat...

© Bruno Bollaert

Doordat hoofdattractie Sting zijn kat stuurde omdat de man geen stem had mocht hij van de dokter niet optreden. Pech hier voor zoveel opgekomen volk en een harde dobber voor de organisatie.
Joost Zweegers greep zijn kans met beide handen om solo in te zetten begeleid op zijn gitaar met ‘I can’t stand losing you’, een cover van The Police. Hij bracht het loepzuiver. Hij heeft toch vele fans bij die Novastar ook kunnen pruimen naast Sting.
Vervolgens verscheen zijn band mee op het podium en schoof Zweegers achter zijn piano voor ‘Never Back Down’ en ‘Because’. Hij smijt er zich ten volle in en brengt wat positivisme in de tent en zorgt voor vrolijke gezichten. We geven een pluim aan de gitarist Reinhard Vanbergen, ook bekend van Das Pop en ook aan onze Dré (Pallemaerts) op poppy drums.
Ook bekend is de lange versie van ‘Mars Needs Woman’ en ook oude nummers van bijna 20 jaar geleden komen ons langs de oren ‘ Lost and blown away’ en ‘Caramia’. Novastar maakt zijn live reputatie waar.

STING ‘MY SONGS’

hoofdpodium 22u30

©  JAZZEPOES 2019