CONCERTVERSLAGEN

Woensdag 4 DEC

Vrijdag 6 DEC

Events in de RAND !

Vrijdag 6 DEC

Winus, in BRAND !

…Vrijdag is het al als we weer in KC NONA zitten en dat betekent inderdaad dat Dag 2 van het festival ons voorbij ging maar dat was voor een stuk door het lot bepaald. Het Eric Boeren Kwartet was zeker wat voor medewerker Luque geweest maar die raakte niet meer ter plaatse , geveld door het noodlot…helaas Luque , onze ‘onverkort korte’ schrijver is intussen niet meer, al zijn de omstandigheden omtrent z’n onverwachte overlijden heden, bij dit schrijven mij nog steeds niet bekend.

Vrijdag is het dus en The Milk Factory gunt lijf en geest ruimte en rust om het bord lekkere wintersoep die geschonken/geschept werd in de bar tijdens het festival op het gemakje te verteren. The Milk Factory breidt immers muziek waar je als in wolkjes bij wegzakt. Nikske baldadigheid maar peace, my friend en dat mag ook al es vandaag de dag ! Vergeef me als ik daarbij ook denk aan geitenwollen sokken en brave folk…Anders wordt het als we voor het volgende concert in de Gouden Zaal van Nona belanden want Teun Verbruggen en de zijnen rammen het er met BOAT meteen explosief en meedogenloos in ! Niks om je over te verbazen als je ziet wie hier allemaal samen op het podium staat en Jozef Dumoulin voor de composities tekent. Groovy dwars door de bochten, geen berijdbare wegen nodig voor dit gezelschap want zij komen eenvoudig los van de grond…duidelijk géén ‘Marie-Louise’ deze boot en wees vooral wat zeeziek bestand ook maar gelukkig is de soep van daarstraks al verteerd want zitten we, na het optreden van daarnet, nu wel duidelijk van ons melk. Niet iedereen lust dit, neem ik aan maar ’t is avontuurlijk en in de geest van wat jazzavonturiers altijd al beoogden. Soms lijken de stukken te berusten maar dat blijkt dan maar schijn, even later breekt de onrust gauw weer los. Hadden we het daarnet over ‘Peace’, dan gaat het nu over ‘Freedom' en dat betekent : no limits ! Héél anders wordt het  dan weer voor de afsluiter van vanavond en meteen ook van dit driedaagse festival met Kim Myhr’s You | me , duidelijk ook weer uit het Noorden… Tribal vind ik het vantijds maar dat heeft dan vooral met die percussie te maken in het tweede stuk...onwerkelijk sprookjesachtig is het verder vooral met die elfenendertig (rand)geluidjes want ‘t is ook geen gewone opstelling hoor, met twee drummers, een reuzetrom en drie gitaristen ! Lange nummers die zich naar een climax leiden en uitdijnen..dijnen.. en. Gezien het concert ongeveer een uur duurde en het eerste nummer al een klein half uur in beslag nam , neem ik aan dat we 2 nummers hoorden?...En daarmee kwam deze editie van BRAND! rond den elven ook weer aan z’n einde zonder te moeten spreken daarbij over een massale publieksbelangstelling want ik meen dat er vandaag telkens zo ongeveer 60 man in de zaal zat bij elk concert ?..Ach, ’t is  alternatieve muziek natuurlijk en niet zo toegankelijk voor wie er geen oor wil voor hebben, daar bereik je dus ook geen groot publiek mee. Aardig dan toch dat KC NONA zich gemotiveerd blijft inzetten in deze scène daar waar de overheidskraan steeds meer toe gaat ook !

Bravo daarvoor !

Winus,
nasmeulend

The Milk Factory(BE)

19:00 | KC NONA

Edmund Lauret – gitaar; Thijs Troch – piano en gitaar; Viktor Perdieus – tenorsaxofoon;  Jan Daelman – dwarsfluit; Kobe Boon – bas; Benjamin Elegheert – drums

Met de plaat ‘Aula’ stelt The Milk Factory nu zijn eerste volledige album voor na die eerste EP. Ze spelen voor de eerste keer hier op Brand alles en in dezelfde volgorde als op de plaat. Ze brengen ingetogen en dromerige muziek waar de melodie centraal staat. Ze spelen met een intense interactie en gedrevenheid en vervaardigen fijn en indringend werk. Ze weten een bepaalde sfeer aan te houden met zes instrumenten die bedachtzaam alles in elkaar passen. Geen acrobatisch vernuft, maar collectieve lyriek op de tast, met binnendruppelend cimbaalgetik. Het zet de toon van eenvoud. Dit is al vast een mooi begin van de derde dag Brand en voor mij de eerste avond dat ik hier ben of kon zijn. Een cd schaf ik me graag aan voor nog verder na te genieten. De meeste nummers zijn van Eddy en Thijs maar ook de andere muzikanten doen hun inbreng.

Ook heel knap op het einde is Thijs Trochs “Dof” (dat niet op de plaat staat), waarin een geinig ideetje voor Perdieus (een percussief element van tongue slapping en ontsnappende lucht aan de sax), de rode draad vormt.

The Bureau of Atomic Tourism
 (BE, NO, SW, US)

20:30 | KC NONA Gouden Zaal

Ingebrigt Håker Flaten – bas; Magnus Broo – trompet; Jon Irabagon – saxofoon; Jozef Dumoulin – Fender Rhodes; Julien Desprez – gitaar; Teun Verbruggen – drums

And then now for something completely different. Presentatrice Lies Steppe, al Jaren present hier op Brand, verwittigt ons op voorhand. The Bureau of Atomic Tourism of kortweg BOAT is de internationale supergroep van drummer Teun Verbruggen. De line-up bestaat dan ook uit enkele kleppers. De Noorse Bassist Ingebrigt Haker Flaten met zijn stomende elektrische bas zouden we moeten kennen uit The Thing. De Zweedse trompettist Mangus Broo kennen we van Atomic en Angles 9. De Amerikaanse saxofonist Jon Irabagon speelt o.a. bij het trio van drummer Barry Altschul. Jozef Dumoulin is al vele jaren de tovenaar op de synthesizer en heeft wel heel veel pedallekes en omvormers mee vandaag en tekent zelfs voor de composities. De Franse gitarist Julien Desprez is niet zo bekend maar speelt in groepen als Fire! Orchestra of in Nate Wooley’s Seven Storey Mountain.

De voorbije jaren bouwde BOAT een stevige live-reputatie op. Het is een overrompelend gezelschap dat boven de kosmos uitstijgt. Dit doet het met een unieke mix van jazz ? en –rock waarbij abstractere passages en stomende grooves elkaar afwisselen. Denk aan de elektrische periode van Miles Davis, avantgarde-rock van The Lounge Lizards of King Crimson maar ook aan de freejazz van Sun Ra en Albert Ayler. BOAT wil zich de titel van The New Wave of Belgian Jazz toe-eigenen. Ofwel ga je ervoor dit ongrijpbare geluid of je steekt propjes in je oren.
De nieuwe plaat ‘Eden’ is einde november bij RAT Records verschenen. Ze spelen enkele nummers uit deze plaat vergezeld van mooi artwork zegt Teun erbij.

We krijgen een intergalactische trip naar het onbekende met chaos en beroering. Het is niet voor velen weggelegd maar moeilijk in een vak te onderscheiden. Je moet het vooral live meemaken.
De band viert de release van zijn nieuwe album met een korte tournee: 4/12 in De Koer (Gent), 6/12 in kunstencentrum nona (BRAND! Festival, Mechelen), 7/12 in Walter (Brussel), 10/12 in Loft (Keulen) en 11/12 in JIN (Nijmegen).

Kim Myhr (NO
)

22:00 | KC NONA oude zaal

Kim Myhr – elektrische en akoestische gitaar
David Stackenäs – elektrische en akoestische gitaar
Håvard Volden – elektrische en akoestische gitaar
Adrian Myhr – gitaar, bas
Ingar Zach – percussie
Hans Hulbækmo – drums, percussie
Tony Buck – drums, percussie

De Noorse gitarist/componist Kim Myhr (Trondheim Jazz Orchestra) heeft met You|me een bijzonder creatief project gerealiseerd met vier gitaristen en drie percussionisten. Deze niet-alledaagse bezetting produceert gelaagde geluidscollages met veel percussieve pulsen, gemanipuleerde gitaargeluiden en een batterij geluidseffecten. Een unieke sound die tegelijk doet denken aan de psych-folk uit de jaren zestig, de vroege Steve Reich en zelfs de hypnotiserende sound van een band als The Necks. Dit laatste is geen toeval, gezien de prominente aanwezigheid van Tony Buck, de drummer van deze Australische cultband. Naast Buck zien we verder ook percussionisten Ingar Zach (Huntsville, Dans Les Arbres,...) en Hans Hulbaekmo (Moskus).

Live staat You/me garant voor een beklijvende muzikale trip die je best live kan zien, want er gebeurt zoveel dat het oog niet kan volgen. Heel geleidelijk aan gaan we naar een climax maar er volgt dan nog een climax op die climax. Je hoort het al, we krijgen lange uitgesponnen stukken die geleidelijk aan voortschrijden laagje per laagje. Het is overweldigende muziek die je meevoert en verleidt vol met tegenstellingen koud vs warm, binnen vs buiten, cultuur vs natuur en stad vs platteland vertelt Lies Steppe.

De muziek is meditatief en suggestief. Ook abstracte muziek à la Morton Feldman komt om de hoek piepen want hij paste in zijn vroege werk een nieuwe techniek toe waarbij de noten en rusten niet exact zijn aangegeven; het wordt aan de musicus overgelaten hoelang zij worden aangehouden. Indrukwekkend is die grote trom of pauk met aan de randen gongs en hij bespeelt de pauk al slaand en schuifelend met diverse voorwerpen. Toch een mooi geheel en toch weer iets gans anders wat we nog niet zagen in de nona. We hebben ervan genoten.

HOME