JAZZ - WORLD MUSIC - BLUES - ROOTS



 









 



5411 49951022


 

     
 
Marc Matthys European Quartet with Ali Ryerson & Peter Verhoyen  : 'nine'


     



Ali Ryerson, dwarsfluit & alto, ooit genoemd als fluitiste van het jaar bij Down Beat.
Peter Verhoyen, dwarsfluit, piccolo & alto, gerenommeerd fluitist verbonden aan het Koninklijk Filharmonisch orkest van Vlaanderen.
Mark Matthys, als jong accordeonist via het Gentse conservatorium een gerenommeerd pianist en componist in diverse genres, maar dan vooral in de Jazz.
Werner Laucher, Double bass
Fred ”El Pulpo” Savinien, Percussie
Geert Roelofs, Drums
Vanessa Matthys, Vocal guest

 




 

 

(CD-voorstelling Conservatorium Gent)



Gent heeft net als elke andere stad zijn charmes, maar ook zijn verborgen charmes, zoals bijvoorbeeld de kleine concertzaal van het Conservatorium, optimale klankkwaliteit, prachtig orgel en een présance om ‘U’ tegen te zeggen. Een gedroomde locatie om een CD te releasen waarvan het basisidee vertrekt van de symbiose tussen Jazz en Klassiek. Best of Both Worlds en dan in een dubbele betekenis, Jazz & Klassiek en Europa & Amerika. Als je van dit idee vertrekt moet je geen beeldstormerij verwachten, kan het resultaat alleen nog gedijen in een harmonisch idee, waar dissonanten hoogstens technische hulpmiddeltjes zijn om de harmonische basis-idee extra te kleuren. De basis, ontstaan op een congres voor fluitisten in Las Vegas, sloeg daar erg aan, ook bij gereputeerde collega’s Jazzy fluitspelers. En van het één komt het ander, bijvoorbeeld een CD. Het beste van de twee werelden in dubbele betekenis. Peter Verhoyen komt uit de klassieke muziek en werkt voornamelijk met volledig uitgeschreven partituren en Ali Reyerson een doorwinterde jazzfluitiste die enkele wat summiere nota’s op haar pupiter heeft liggen, om toch zonder problemen lustig door de partituur te meanderen, laat ons zeggen, tweede stem? Ho! Tweede stem? Waarom niet eerste stem? Laat het ons een open vraag blijven, die er niet toe doet, als de vraag betreffende de kip en het ei. Of ik het mooi vond? … ik vond het prachtig! Vroeger bestond er in de conservatoria de clash tussen Klassiek en Jazz, waar enkel een meewarige herinnering aan overblijft, de nieuwe maturiteit in het muzikale denken kan er alleen toe bijdragen de verworven openheid te optimaliseren. Deze CD en de bijhorende voorstelling zijn daar een levend bewijs van, eenmaal dat het absolutisme van het eigen gelijk afgezworen wordt, ontstaat er daardoor een ruimte waar deze prachtige symbiose mogelijk is. Peter Verhoyen is zuiver klassiek geschoold, hij speelt van de partituur en Ali Reyerson is gepokt en gemazeld in de Jazz en heeft aan wat nota’s voldoende, So What? Als ik het resultaat beluister kan ik alleen zeggen: geslaagd cum laude. Ook in de composities en arrangementen van Marc Matthys heerste een gelijkaardige opvatting, thema’s zo uit de barok geplukt, vermengt met swing, ‘Gigue con Swing’ en ‘Swinging Sarabande’ gaven hierbij duidelijk de insteek aan. De ritme sectie, bas, drums en conga’s duiden dan weer op de Zuid-Amerikaanse sfeertje aan waarin het geheel in ondergedompeld werd.

Met de introductie van de releasepresentatie komt de CD mij natuurlijk als overbekend over, Live zijn de dingen steeds sterker dan enige opname ooit kan benaderen. Maar dat is geen toeval, als je diverse elementen als Jazz & Klassiek, samenbrengt, zonder de bedoeling keet te schoppen, is herkenbaarheid en toegankelijkheid een surplus die de openheid als bonus meekrijgt. En dit alles los van de complexiteit van de composities, interventies en solistische improvisaties, eenmaal de som van het geheel klopt worden de alleenstaande elementen van ondergeschikt belang. Bijzonder aan het geheel is dat de solisten steeds identieke instrumenten gebruikten, fluit in duo en altofluit eveneens in duo (buiten enkele kleine kleurversterkende interventies van Peter op piccolo), steeds in gelijkklinkende instrumenten, wat een eigenaardig unisono effect gaf, Peter klassiek volgens partituur en Ali swingend en improviserend in de typische “blue-key” eigen aan de jazz. Wat kleine verfijnde dissonante plagerijtjes gaf, een soort van extra verfijning, op het randje van het argeloze, waar Klassiek en Jazz op de randjes van de melodie kleur bekenden dat niet alle mosterd van dezelfde Abraham kwam. En natuurlijk de composities van Marc niet te vergeten waarin de vermenging van beide idiomen al was ingebakken en de Zuid-Amerikaanse toetsen aangebracht door de percussie alles verder afrondden. Uitzondering is ‘Echoes of Silent Voices’ (main theme) dat door Dirk Brossé werd gecomponeerd. Op de CD krijgen de percussionisten meer ruimte dan bij de presentatie zodat de kleur voller en het swingidioom warmer overkomt. Een kleine vermelding voor Vanessa Matthys die met enkele backing-vocals de klank nog voller en soepeler maakte. Een mooie evenwichtige cross-over CD om in de galerij van opnames die tussen Klassiek en Jazz een brug willen slaan zondermeer kan schitteren.

 




 


 



Luque





 



 
       

 


2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013

2014 2015 2016 2017 2018

 

 

 ©  JAZZEPOES 2018

 

 

HOME