JAZZ - WORLD MUSIC - BLUES - ROOTS



 









 

 

 



W.E.R.F. 062





 

     
 
RadioKUKAorkest : 'Songs for Broadcast'




     



Kristof Roseeuw - bass, vocals
Lode Vercampt - cello, vocals
Tom Wouters - klarinetten, percussie, vocals
Philippe Thuriot - accordeon, vocals)


 





Het verhaal is bekend en staat zo ook op de bijsluiter van een CD die meer leuke muziek bevat dan dat de sombere hoes doet vermoeden : om het radio KLARA live programma ‘de kunstkaravaan’ muzikaal in te vullen werd Kristof Roseeuw (bass en vocals) van o.a. FES aangesproken. Die stelde een kwartet samen met musici waarmee hij reeds eerder het podium deelde : Tom Wouters (klarinetten, percussie en vocals) kende hij al van het maffe maar eveneens geniale Flat Earth Society. In Philippe Thuriot, intussen goed hersteld van de in 2004 opgelopen hersenbloeding, vond hij een gezel op de chromatische accordeon en vocalen, en buitenbeentje Lode Vercampt, klassieke cellist en bekend van o.a. Il Novecento en I Fiamminghi was eveneens bereid tot dit crossover project waar inderdaad jazz niet direct op het voorplan staat. Dit ‘acoustisch kamerorkest’ wordt echter in brede kring fel gesmaakt en de podia zijn erg verscheiden, van Paleis voor Schone Kunsten tot Gentse Feesten onlangs ! Elf eigen werkstukken en drie gearrangeerde muziekjes (van avant gardist–pianist Eric Satie, componist/pianist Fabian Fiorini en wereld bassist Michael Formanek.) Ruimte voor improvisatie en humor blijkbaar ook, te merken aan de songtitels. Laat ons eens luisteren om te zien wat dat geeft ‘on the groove’…Beginner ’hey honey it’s a twistin’ paper star’ is als een soundtrack voor een Tom en Jerry tekenfilmpje, plotse tempowissels en spanningsmomenten inbegrepen maar kat vangt muis dus niet, net zoals op de TV…’Salade nr. 3’ dient zichzelf speels aan op track nummer 2 en kan je al meer onder de noemer ‘luistermuziek’ plaatsen, licht en vrolijk. Een zelfde teneur heb je in ‘une vache caractérielle’. Het is verhaaltjes vertellen uit het luisterboek van Kristof Roseeuw maar jazz is op dit moment nog steeds ver weg. Je mag deze CD dan ook niet beluisteren als ware het een jazz CD, al krijgen we wat later toch nog wel stukken die daar kort bij komen. Ook dit koetjesverhaal eindigt niet echt, stopt eerder abrupt maar zó zijn deze deuntjes wel. Wens je het eerder klassieker opgebouwd, dan heb je bvb. ‘Carnivale’ van de hand van Fiorini en gearrangeerd door Kristof Roseeuw. Een salonwalsje, zo je wil, al sluipen hier ook ongewoontjes tussendoor en meezingen kan even later ook al, mooi ! Dan volgt ‘petite suite Satie’ van de gelijknamige componist, in een arrangement van Tom Wouters, en meteen zitten we weer in die tekenfilmsfeer, figuren denk je daar zelf maar bij. Mooi instrumentaal uitgetekend, dat wel. Net zoals ‘P#5’ dat zichzelf muzikaal wakker gaapt om dan meteen in diverse ochtendpannen te gaan staan roeren. De gezamenlijke vocals in een ‘lalaa lalaa’geven er onder tromgeroffel zowaar een dramatische wending aan !
‘Jiggle the handle’ van Michael Formanek is dan weer wat ernstiger, weegt wat zwaarder en hier leunt bijwijlen Mr.Jazz naar binnen al is het voor even maar…
In ’The Clown Infection’ van Tom Wouters speelt tegen de baslijn een hele mooie accordeon van Philippe Thuriot en wij voelen voorwaar de hete adem van Rony Verbiest in de nek ! ‘De Aerobaat’ heeft dan bijwijlen wat Oosters maar is toch vooral ‘een bas en strijkstuk’, al mag de basklarinet daar dan nog kwaad doorheen soleren. En zoniet met nog méér temperament, hangt de ‘sexy melodian’ daar achteraan. En dan plotseling komt ‘L air de rien’ daar wat jazzy achteraan huppelen, zijn de ‘jazzers’ nu kontent?, want ik meende da’k ze al hoorde klagen ! En dat was dan weer maar voor heel even want daarna mag Lode Vercampt ook nog met wat klassieks-experimenteels komen aandraven, de boottrekkers van de Wolga klinken door vanuit de kantine, ‘Ca va Mr.Lupain ?’…En ‘Cinderella’s Circus Doll’ jazzt daar mooi achteraan. Leading man is hier weer de man die dit ganse project opzette: Kristof Roseeuw aan de walkin’ bass. En van diezelfde man is even later ook ‘Tatta la chatte’ dat mooi mag afsluiten met een makkeijk verteerbare melodie, al mocht het einde niet zo snel uitgefade geweest zijn, schoonheidsfoutje…
Eindbeoordeling : boeiende stukjes luistermuziek waar je wat aandachtig moet voor wezen, amusant en speels maar wellicht véél te weinig jazz voor wie daar zat op te wachten. Voor al die anderen, slechts 1 adres: de betere platenhandel ! '


 

 


 



Winus





 



 
       

 


2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013

2014 2015 2016 2017 2018

 

 

 ©  JAZZEPOES 2020

 

 

HOME