back to start !

 

 

ARCHIEF MUSIC 2021

                                                                                                               

click for index 

 

 

 

 
 
     
     
 
 
 

     
'Spoken' 
CD NEW


     




 
     
  Met trots presenteer ik mijn debuut solo album Spoken. Als trompettist en componist ben ik vooral bekend van mijn werk met de Amsterdam Klezmer Band en groepen als STriCat en
Spinifex. Op dit album laat ik een meer ingetogen, weemoedige, soms misschien wat donkere maar ook troostrijke kant van mezelf horen. Geïnspireerd door verschillende van mijn trompethelden (Miles Davis, Nils Petter Molvaer, Nicholas Payton, Roy Hargrove, Maurice Brown, Cuong Vu en Jon Hassell) besloot ik in 2017 een duik te nemen in de wondere wereld van de effectpedalen. Na een periode van
onderzoek en experiment deed ik er enkele incidentele samenwerkingsprojecten mee met kunstenaars uit verschillende disciplines. Hiervoor componeerde ik muziek, die ik in mijn thuisstudio opnam. Deze opnames lieten mij niet los – het zijn relaxte, persoonlijke, intieme stukken met een sterke eigen signatuur – en ik deel ze daarom graag. Ik heb voor deze stukken gebruik gemaakt van mijn trompet en een beperkte selectie effectpedalen. Per stuk bedacht ik een plan, bestaande uit vorm-, geluid- en materiaal-ideeën, waarna ik mijn opnameapparatuur aanzette en een versie improviseerde. Het betreffen allemaal complete one-takes, zonder overdubben, met veel spontaniteit en leven.

 
     
     
     
   

 
     
 
Gijs Levelt – trompet, effectpedalen en body percussion (#2)

 
     
     
 
Label: Level T Records
Cat. nr.: LTR 6711
Distributie digitaal wereldwijd: CD Baby
Distributie fysiek Benelux: Coast to Coast
Barcode: 8714 6911 35331 

 
   
 
 
Tracklist:
1. Also known as Sun 5:08
2. Nacht 4:38
3. Hemelstraat 4:19
4. Dizzy 4:03
5. Spoken 7:44
6. Sofia 6:22
7. Bangalore 7:40
8. Calling 4:36
9. Jon 3:26
10. Unanswered 5:47
11. Also known as Moon 5:53
Alle tracks gecomponeerd door Gijs Levelt 

 
     
     
 
release februari 26 2021

 
   
 
 



 


 
     
     
     
     
   
Rodrigo Faina and Change Ensemble ' Different Roots'

 
     
 
 
 


 
     
 



 
 

 
     
     
     
     
 


 
     
 

 
     
  'Paul Van Gijsegem Quintet : 'Square Talks'   
 
 
  Paul Van Gysegem heeft vanuit zijn veelzijdige persoonlijkheid een manier gevonden om de actuele jazzmuziek te verweven met zijn werk als kunstschilder/beeldhouwer. De vormentaal die hij hanteert staat dicht bij de geest en de structuur - de manier van denken - van de muziek die hij speelt. In de geïmproviseerde muziek vindt hij het belangrijk om een verwante ingesteldheid te ontdekken bij hen die samenkomen om muziek te maken. Hij geeft vanaf 1965 als bassist talrijke concerten in zowat heel België en richt in de loop der jaren ook meerdere groepen op met wisselende bezettingen. Hij is medebezieler van de Avant Garde Jazzfestivals in het Gentse Gravensteen eind jaren '60 en van vele Jazzconcerten. Hij musiceert samen met Belgische toonaangevende muzikanten alsook buitenlandse markante jazzmusici waarmee hij een nauwe band heeft (bv. Fred Van Hove) of had (bv. Mal Waldron).

 
     
  Album credits

 
 
Cel Overberghe - tenor- & sopraansaxofoon Patrick De Groote - trompet & Flugelhorn Erik Vermeulen - piano
Paul Van Gysegem - contrabas
Marek Patrman - percussie


 
 
Recording: Piet Vermonden, live recorded op JazzCase te Pelt, België op 19 September 2019
Mixing: Rudy De Keyser, Paul Van Gysegem en Patrick De Groote in de DK Recording Studio, Destelbergen, Belgium Mastering: Rudy De Keyser in de DK Recording Studio, Destelbergen, Belgium
Artwork cover: Paul Van Gysegem, mixed media op doek, deel van de serie "scores" 2016

 
     
 

Normaal was de release gepland als deel van de tentoonstelling 'Landmarks' van Paul Van Gysegem in de Bernaerts Gallery te Antwerpen van 16 tot 31 januari 2021

 
     
 
release  8 februari  2021

 
     
     
 

 
     
 

 
     
  JAZZEPOESRECENSIE HIER

 
     
   
     
     
   
 
 
     
  Saxkartel : 'The Chromatic Gardener'   
   
 
 
 
 
     
  Fresh air. Deep breath. Fine musicianship. Groove. Humor. Optimism. Mirth. Authentic compositional content. Surprise. Party! Watch - Listen
A new breath for Saxkartel ! 

 
     
  Saxkartel always occupied a special place in the ‘Belgian house of jazz’. Chamber music, an uncommon line-up, Jazz that grooves without a rhythm section … Does that sound like a contradiction? Saxkartel already proved in the past that the answer to that question is ‘no’.

Today Tom takes the quartet a step further: (organized) atonality and asymmetrical grooves have become important ingredients in the new repertoire. And let it be clear: there's a lot of composition to it, but these compositions only start a real life when spiced with solo's from the four of them. 

 
     
 
Matthias Van den Brande: soprano saxophone.

Thomas Jillings: alto saxophone.

Bart Borremans: tenor saxophone.

Tom Van Dyck: baritone saxophone and compositions 

 
     
     
 

Corona eist z'n deel ! Nadat eerder de release al uitgesteld werd van Mei naar  September 2020 en de releaseconcerten dit voorjaar zouden volgen wordt dit nu ook verhinderd door de blijvende lockdown. Releaseconcert gebeurt dan ook streaming op 19 FEB op het web en JAZZEPOES commentaar volgt in de dagen erna op de 'Blijven Drijven-Stay Afloat' pagina's 


 

 
     
 

 

 
     
     
     
     
 
 

 
     
  Brussels Jazz Orchestra 'Two Places'  
 

 
     
     
     
 

 
     
 

 
     
 





 
 
Brussels Jazz Orchestra kijkt de vernieuwende kracht van jazz uitdagend in de ogen en doet dat in goed gezelschap !

 
     
  'Two Places' is een uniek project. Het glorieuze geluid van het orkest wordt gecombineerd met mijn stem, Zediam’s rhymes en DJ Grazzhoppa’s turntablism. Er is jazz én soul én funk. Het is een cocktail waarvan je niet zou verwachten dat hij zo goed smaakt. – Monique Harcum.

 
     
 
Met : Zediam, Monique Harcum & DJ Grazzhoppa.
Arrangementen : Dieter Limbourg.
Two Places kwam tot stand onder de noemer We Orchestrate Words, een project in samenwerking met KVS Brussel.

 
     
  Zediam

 
     
  Zediam, ook bekend als Zed, is een Belgisch zanger, rapper en poëet. Hij maakt deel uit van de hiphop groep Soul'art, de funk band Selder en is actief als producer en schrijver. Zediam brengt muziek niet alleen naar podia: in 2019 organiseerde hij met de gevangenis van Mechelen een project waarbij gedetineerden aan muziekworkshops konden deelnemen.

 
     
  Monique Harcum

 
     
  De in Philadelphia (US) geboren zangeres Monique Harcum toerde met het R&B duo Les Nubians, het wereldwijd gerespecteerde Zap Mama en met Grammy Award winnende R&B artiest Jill Scott. Ze is te horen op het live-album Experience Jill Scott + 360. In 2006 vormde Monique samen met DJ Grazzhoppa het duo Mo & Grazz en brachten ze hun debuutalbum Fallin’ Upon Def Ears uit. In 2010 kwam hun tweede album Gemini uit, begin 2019 volgde het derde, Defiant. Daarnaast werkt(e) Monique als backing vocalist voor heel wat Belgische artiesten en televisieprogramma’s.

 
     
  Grazzhoppa

 
     
  Grazzhoppa is DJ, turntablist en producer. In 1984 raakte hij besmet met het hiphop virus. In 1991 werd hij Europees Kampioen DMC, in 1998 Belgisch Kampioen I.T.F. (International Turntablist Federation) en 3de op het wereldkampioenschap I.T.F. Zijn eerste bekende band was Rhyme Cut Core, met rapper TLP. Sindsdien richtte hij verschillende projecten op, waaronder een dj-bigband. Hij werkt(e) met Aka Moon, Reggie Washington, Zap Mama, Anne Teresa De Keersmaeker, Marc Ribot, Greedy Fingers, Kris Defoort, Brazzaville, Blade en vele anderen. Met zijn vrouw Monique Harcum vormt hij het duo Mo & Grazz. Grazzhoppa wordt door velen beschouwd als de godfather van de Belgische hiphop, en bracht meer dan 100 platen met zijn signature sound uit op vinyl en CD.

 
     
  Brussels Jazz Orchestra

 
  Brussels Jazz Orchestra, kortweg BJO, brengt jazz met een dynamische, orkestrale sound, geworteld in de jazztraditie. Het enige professionele groot jazzorkest van België heeft een reputatie die reikt van Singapore tot New York en is een graag geziene gast op festivals en podia over de hele wereld. De opnames van het ensemble, 21 cd’s tot dusver, worden internationaal gewaardeerd en met prijzen beloond. In februari 2012 deelde het orkest in de Oscar-triomf van de stille film The Artist, als mede-uitvoerder van de filmmuziek. De cd Wild Beauty met Joe Lovano scoorde twee Grammy Award nominaties (2014). Het album BREL met David Linx won in 2017 een Edison Jazz/World Award. In februari 2020 deelde het orkest het podium van BOZAR met het wereldbefaamde Jazz at Lincoln Center Orchestra onder leiding van Wynton Marsalis. Brussels Jazz Orchestra werd opgericht in 1993 en staat onder de artistieke leiding van Frank Vaganée.


 
     
 
BJO Line-up

SAXOFOONS
Frank Vaganée: altsaxofoon, sopraansaxofoon, dwarsfluit
Dieter Limbourg: altsaxofoon, sopraansaxofoon, klarinet, dwarsfluit
Kurt Van Herck: tenorsaxofoon, sopraansaxofoon, klarinet, dwarsfluit
Bart Defoort: tenorsaxofoon, sopraansaxofoon, klarinet
Bo Van der Werf: baritonsaxofoon, basklarinet


TROMBONES
Marc Godfroid: trombone
Lode Mertens: trombone
Ben Fleerakkers/Frederik Heirman: trombone
Laurent Hendrick: bastrombone, bastuba


TROMPETTEN
Serge Plume: trompet, bugel
Nico Schepers/Carlo Nardozza: trompet, bugel
Pierre Drevet: trompet, bugel
Jeroen Van Malderen: trompet, bugel


RITMESECTIE
Nathalie Loriers: piano
Bart De Nolf: contrabas
Toni Vitacolonna: drums


TECHNIEK
Gyuri Spies: front of house engineer


ARTISTIEKE LEIDING
Frank Vaganée

 
     
 
release  5 februari  2021

 
     
 



 
     
 


JAZZEPOES recensie

 
     
 
 
     
     
 
 

 
 
   
     
 



Creative and Improvised Music from the Netherlands

 
     
 
new CD-releases - DECEMBER 2020 (and newer)

 
       



 
     
     
     
 
 

 
   
 

 

 
 


 
     
 

 

Net als het Bel Jazz Fest in 2020 speelt het evenement zich af in het  indrukwekkende Flagey gebouw te Elsene (fysisch voor de muzikanten ter plaatse, streaming voor de toeschouwers, thuis dus...We blijven nu, gezien de winterse kou, binnenkamers en  het festival beperkt zich tot 4 concerten én een DJ-set : opkomend talent, nooit geziene samenwerkingen en een première ! Boeiend genoeg om tijdens het verloop van de avond zo'n 5 tot 600 (betalende) liefhebbers te kunnen entertainen. Natuurlijk zijn we weer graag van de partij en hieronder vind je mijn korte concertcommentaren...



 

Naïma Joris






Naima Joris, vocals, saxophone, piano
Niels Van Heertum, euphonium, trumpet
Vitja Pauwels, guitar
Lara Rosseel, double bass
Tijl Piryns, drums


 
  

 
Starten doen we met een ons niet onbekend natuurtalent : Naïma Joris, de dochter van .. .maar sinds haar aantreden in de ‘Schemersessies’ verleden jaar en de erg mooie ‘Bellybutton’ video (met tekst van haar overleden zus Saskia) én verdere promotie op KLARA, naambekendheid , mede door de haast adoratie van enthousiaste fans op de digitale media én haar verschijnen in de magazines is ze echt een rising star die steeds harder gaat schijnen. Nu, haar openingsconcert van vanavond met haar kersverse band is wel niet het beste da’k ooit van haar zag. Aan de start geeft ze zelf mee nogal nerveus te zijn en dat uit zich af en toe ook in haar gelaatsuitdrukkingen. Zingen kan ze daarbij zeer wel hoor maar het concert vanavond dompelt zich vooral in donkere weemoed en ze blijft daarbij nogal binnensmonds ook. Ik hoor haar graag meer voluit gaan maar een wolkje melancholie zal d’er steeds wel weer blijven rondhangen vermoed ik, da’s de historie van het leven en ook de aard van het beestje wel..denk ik... Zij brengt nieuw, eigen werk uit de te verschijnen EP ‘Soon’ (geproduceerd door broer Yassin Joris en jawel, als je’t nog niet wist : Naïma komt uit een muzikaal nest)…Evengoed zit er een pakkende Elvis Costello song in de set waarbij ik de titel moet schuldig blijven, ik ken alleen maar zijn hoogtepunten vanop de radio. Ik meen dat er verder ook een paar Portugese dingetjes bijzaten en als dat uit de doos zou komen met werk van Cesaria Evora, dan zou me dat niks verbazen. Zie ook in het nabije verleden nog de bijzondere vertolking van Evora’s ‘Sodade’ door Naïma, solo aan het loopstation, aangrijpend mooi was dat ! en intussen op het web op veel plaatsen te vinden, youtube link vind je hierbij... Ook zit er een standard in de set en mogelijks was dat ‘Solitude’, daar ben ik niet echt zeker van…Wat haar band betreft lijkt het euphonium, aangeblazen door Niels Van Heertum, zich zeer in te passen in de algemene sfeer van het concert en ook strijkt Vitja (Pauwels) op gitaar de snaren vantijds zeer gepast aan. De andere ‘strijker’ kennen we maar al te goed : da’s Lara Rosseel op bas en die kent het klappen van de zweep. Naïma zelf is daarbij en bovenal een bekwame multi-instrumentaliste die vanavond niet enkel achter de keys zit maar evengoed de gitaar en de sopraansax bespeelt ( wat ik haar graag hoor doen) en zelfs in dissonanten uitbreekt op de tenor ! Het einde van het concert deint uit in uitstervend geroffel van drummer Tijl Piryns, mij niet eerder bekend maar dat leek mij ook wel heel gepast. Zoals voordien gezegd vond ik dit niet meteen een zeer goed concert maar het beloofd wel naar de toekomst toe met een Naïma die werkelijk héél innemend kan zingen, dat weten we, maar zich vandaag naar mijn gevoel wat té zwaar geladen in een té donkere sfeer baadde. Ik hoop (maar weet intussen ook wel ) dat de blues niet forever is...

 

Alex Koo presents: Identified Flying Object feat. Ralph Alessi




 

Alex Koo, comp., piano
Attila Gyárfás, drums
Ralph Alessi, trumpet 

 
  

 
Alex Koo leerden we een paar jaar terug kennen ter JaZZZolder, 2017 was het als ik mij niet vergis…of was het vroeger al ? Want het album ‘Dance of Hope’ uit 2014 kon mij toen al zeer bekoren. Toen die later via crowdfunding aan het ‘Appleblueseagreen’ album bouwde leverde ik een bescheiden bijdrage en telkens ik ‘m zie in één of andere formatie (in 2019 nog met het ‘LG Jazz Collective’ ) blijf ik ‘m een bijzondere pianist vinden. Soms behoedzaam, dan weer vingervlug…Lyrisch en kunstzinnig, dan weer uitgelaten…Vandaag tekent het drietal op de scène voor een vrijer verhaal en Alex wordt daarbij bijgestaan door een paar reeds bekende companen. Attila Gyárfás werkte eerder reeds mee aan het daarnet geciteerde ‘Dance of Hope’ en trompettist Ralph Alessi stond hem bij op het appelblauwzeegroene album waarop ook Mark Turner meespeelde. Soite ! Een nieuw verhaal deze keer, onbewandelde paden, al is het album ‘Identified Flying Object’ intussen ook al uit.
Zoals Alex dat kan , gaat-ie soms behoedzaam aftastend, ja zelfs statig zijn gang zoals op ‘Levitate!’ aan de start. Dan weer gaat het met een behoorlijke insteek van de percussionist en Ralph Alessi die ‘superviseert’ z’n gang vooruit ! Het drietal waart op het kunstzinnige pad van improvisatie en ritmisch minimalisme. Op ‘Ready,Set, Go’ voert Ralph de boventoon , gevolgd/bijgestaan door monotone keyloops terwijl Alex een beetje dramatisch, dan weer vingervlug op de pianotoetsen bezig is. De drummer zet het daarbij ook al op een loopje...Hoor ik hier en daar een soundscape ook? Een mooie finale zet er dan een krachtig punt achter ! Dan volgt ‘Nebula’, weer een heroïsch verhaal dat zich situeert ergens tussen de sterren van de galaxy. Bij het einde van de set komt dan nog met wat elektronica spielerei er bij een moeilijk afscheid nemen. Een spiraal, een draaikolk is het die verder gaat dan de grens van het concert, een voyage into deep space van een ‘Identified Flying Object’ denk ik daar dan weer bij….


 
 


Catherine - Loueke - Moustapha



 

Philip Catherine, guitar
Lionel Loueke, guitar, vocals
Angelo Moustapha, percussion 

 
  

 

We verlaten het geïmproviseerde, wat experimentele toneel voor de meer smooth-heid van het conventionele part van de avond en daarvoor zorgt alweer een nieuw trio : Philip Catherine met aan zijn zijde gitarist/zanger Lionel Loueke uit Benin en op diverse percussie is er de recente ontdekking van Philip : de percussionist Angelo Moustapha van wie hij op een masterclass in het Afrikaanse Cotonou in Benin zodanig onder de indruk was dat-ie hem verzocht tot samenwerken ! Dat dat loont bleek zeker vanavond waar Angelo meerdere keren kon schitteren naast de snarenkunstenaars. Het concert begon zelfs met een compositie van zijn hand, droeg de titel ‘Lydia’ en dat bleek de naam van de moeder van dit 27-jarig talent. Er zaten nog wat songtitels met vrouwen hetzij meisjesnamen doorheen het programma waarbij Philip verwees naar z’n kleindochters ‘Louisa’ en Meline’ Dat de songs niet in de ‘logische’volgorde van hun leeftijd werden gebracht, daar excuseerde deze sympathiekeling zich dan weer voor. Het was vanavond ook de eerste keer dat het drietal samenspeelde en naar ik meen was er duidelijk verlangen naar méér ook ! We kijken dus benieuwd naar de toekomst van dit verhaal. Voor nu drukte Philip met z’n aangename, lyrische speelstijl vooral zijn stempel op het concert en dat stempel was er ééntje van een keurmerk ! Prachtig en onmiskenbaar ‘de Catherine way’ zoals de mooie partijen langs kwamen maar evengoed zorgde Lionel tussendoor voor de Afro feel en aanvullende soli. Loueke was duidelijk vereerd voor de invitatie om met Philip Catherine samen te spelen, roemde hem meermaals, noemde Philip de master of zelfs de maestro ! Philip vond het allemaal erg ‘vivi’ (sweet) en  vanuit het virtuele publiek in de chatbox kwam er de  ‘superbe groove’ shout en  je merkte het wel, de sfeer zat bijzonder goed ! Zeker te vermelden is de vrolijke ‘For Meline’ tune waarbij Lionel Loueke een aparte feel toevoegde bij het soleren met de gitaarsynth…. Die gitaar van hem was trouwens een zevensnarige. Héél mooi allemaal en Lionel ging daarbij slechts een paar keer even aan het zingen. Op het einde volgde dan nog ‘Women’, weer duidelijk iets van Philip maar ‘k weet bij god niet vanuit welke CD dit nu weer komt,  Philip heeft er intussen tientallen en zo loop ik tussen het zoeken ook op een samenwerking van hem met Nicolas Fiszman, voor het ‘Vivious Women’ project ! (Nicolas zien we straks nog terug bij de Gallands)… Een warm concert was dit en ik meen dat eenieder intussen wel in hemdsmouwen of zelfs minder klaar zit voor de Gallands ! Wat maakt het trouwens uit, in je eigen kot ?!

 

The Gallands 



 


Stéphane Galland, drums

Elvin Galland, keyboard

Nicolas Fiszman, bass guitar

 
  

 

De Gallands dan, vader en zoon. Stéphane, welbekend als drummer van o.a. Aka Moon en Elvin (genoemd naar de jazzdrummer Elvin Jones van o.a  Coltrane), de keyboardenist, die vooral bekend blijkt om zijn productiewerk, voor mij is die alsnog onbekend want … vandaag draait het ‘m hier om (en ik citeer :  hip-hop, jazz, r&b, electro, pop, breakbeat and funk … Vooral in dat laatste kan ik goed meekomen en  ik maakte daarbij trouwens onlangs nog de FB voorstelling mee van de ‘Underlying Truth’ video van het duo en dus had ik op voorhand toch al een beetje een idee van wat te verwachten was en… hey funk is my thing too ! Vanavond is het slechts hun tweede concert samen geeft Stéphane mee en spoedig komt na een eerste tune een bijzondere fusionmuzikant zich bij vervoegen op het podium : bassist Nicolas Fiszman die volgens Stéphane al zowat met iedereen speelde in binnen-én buitenland en dat zou best es waar kunnen wezen ook, sla er de man z’n  repertoire van samenwerkingen maar es op na ! Hij blijkt in elk geval een perfect fit te zijn in dit concept van groovy tunes, soundscapes en elektronica . Stéphane is daarbij natuurlijk weer groots als heel beweeglijke drummer en Elvin op zijn beurt stuurt catchy melodieën en bewegingen. Ook een surroundings-spoor loopt er bij met rumour, shouts, handgeklap en uitbundig applaus, net…bijna echt…Party time dus en great ! zou ik zo zeggen , alleen lijkt deze formule mij nogal begrensd, ongeacht de kwaliteiten van de spelers…Als afsluiter, tenminste van de concert-sessies, blijkt dit echter wél de ideale formule en ik meen dat er in menige woonkamer die virtueel verbonden is  nu het feestje pas écht start ! Spijtig dan ook dat rond den elven de techniek het wat laat afweten en het streamen onderbroken wordt…inderdaad, een eigen technisch probleem blijkt dat te zijn , je hoeft er zelf je machine niet voor weer op te starten… Dat akkefietje wordt dan ook betrekkelijk gauw opgelost en zo komen we nog op tijd weer op weg om nog wat van de enorme drumsolo mee te pakken en ook eindnummer ‘Groove 13’ pikken we nog mee…Trouwens, wil je ’t allemaal nog es zien, dan kon dat nog tot maandagnacht voor de abonnees, dus daar gaan we niet moeilijk over doen.

 


Dubbeldee aka Dick d'Alaise The grooviest in town


 
  


 

Het festival zou er nu opzitten ware het niet dat Dubbeldee, DJ Dick D’Alaise je verder de nacht inleidt met zéér aanstekelijke grooves. Zelf zat ik daar niet zo niet direct op te wachten maar ik meen dat er wél waren onder de toeschouwers die er wél zin in hadden. Wanneer ik dat een paar dagen nog es overloop aan de hand van de nog steeds beschikbare stream merk ik dat de formule best kon werken en hier en daar zat er  tussen het gespeelde zelfs nog een naam bij die ik kende !...Juan Pablo, Sons of Kemet, José James en zelfs een Clark Terry van in 1955…dat was zelfs nog voor mijn tijd ! Mooi voor wat moves op je eigen floor, yeah ! !

 

Winus 

 
 

 
 
 
 
     
 
 

 

 


 ©  JAZZEPOES 2021

 

 

 

up again !

 

 

 

back to start !