back to start !

 

 

                                                                      Archief Music 2016     Archief JAZZ 2015

                                                                                                                Archief BLUES/ROOTS 2015

click for index 

 

 

 

     
     
     
   
 
 
...uit een vroege zak van Sinterklaas komt nog een  ouder concertverslag ...
 
 
 
 
 
 

In oktober was er ook nog De Werf Label Night, een feest van de Belgische jazz, zoals de organisatoren zelf  meegaven.

Kris Defoort’s Diving Poet Society

Kris Defoort, piano; Nic Thys, bas; Lander Gyselinck, drums; Guillaume Orti, altsax; Veronika Harcsa, zang

Die zaterdag 8 oktober mocht Kris Defoort het gebeuren openen met zijn project Diving Poet Society, waarvoor hij op internationale steun en medewerking kon rekenen. Die had hij meer bepaald gevonden in  Boedapest, met als belichaming van de samenwerking zangeres Veronika Harcsa. De poëzie haalde hij dan weer bij Peter Verhelst en die kwam in het Engels vertaald naar voor in de eerste vier stukken die we te horen kregen. De jonge zangeres leek eerst vooral te gaan imponeren als ze goochelde met klanken, maar gaandeweg gingen ook de woorden overtuigen. Zij en saxofonist  Guillaume Orti, de tweede gast van het Kris Defoort Trio in dit project, tekenden voor uiterst soepel lijnenspel centraal in de composities. Zij met een indrukwekkend stembereik, samen op elkaar inspelend in een waaier van registers. Piano, bas en drums schiepen meermaals het speelse kader voor hun voordracht.

Drummer Lander Gyselinck injecteerde her en der zijn groovy kant in de poëzie, die zo aan warmte en vleselijkheid won. Daarmee sprak hij ook de danslust van de zangeres aan, wat ook tot soepele uitwisselingen van ideeën leidde tussen zang en instrumentatie, met de drums en percussie voorop. De set verloor een beetje aan overtuigingskracht tijdens een kleine ode van de pianist aan Billie Holiday die de essentie van de tragische diva wou opzoeken, maar haar wat weinig eer aandeed. Gelukkig volgde nog een nieuwe arrangement van het oude ‘Sound Plaza’ van Kris Defoort, uit de tijd toen de invloed van Steve Coleman op heel wat jonge muzikanten heel sterk was. Met een alive and kicking update van jewelste kende het feest van de jazz een eerste hoogtepunt.

SCHNTZL

Hendrik Lasure, piano;  Casper Van de Velde, drums

Van de Concertzaal kon je dan richting, Inkomhal (Estiévenart – Delannoye Quartet), Studio 1 (Bart Defoort Quintet) of Kamermuziekzaal want tussen de optredens in de concertzaal had je te kiezen. Uitgenodigd door SCHNTZL koos ondergetekende voor de Kamermuziekzaal. Daar stelde het duo hun eerste cd voor.

Met zijn tweeën vormen deze jongens een uiterst hecht en sterk muzikaal duo, dat prijzen pakt en harten verovert alsof ze voorbestemd zijn tot grootse dingen. De pianist heeft de looks om een Bent Van Looy onder de jazzmuzikanten te worden en als je de drummer bezig ziet en hoort, kan je je verbazen dat je alweer een supergetalenteerde, jonge drummer ontdekt. Al is het woord ontdekken  misschien voor een slinkend aantal mensen op zijn plaats, want de twee deden al flink wat podiumervaring op sinds Lasure gelanceerd werd op Jazz Brugge 2014.

Samen lijken Lasure en Van de Velde een hang te delen naar duidelijkheid die hen misschien wel in de kaart zal spelen om populairder te worden dan menig ander gedreven talent. Hoe zij met een vlotte mengeling van speelsheid en ernst in hun muziek een mix maken van invloeden uit jazz, rock en pop is vaak niet vergezocht, maar meestal wel heel fris. Op deze Werf-avond kozen zij naar eigen zeggen eenmalig voor de volgorde van de nummers op de cd. Sommige stukjes leken weinig meer dan fijne schetsen, een samenbrengen van een paar lagen of een sober uitwerken van een goed idee. Toch kwam het over als afgewerkt en stond elk stuk of stukje er, het ene (nog) overtuigender dan het andere. In de aanwending van elektrische piano en elektronische snufjes en een klein klokkenspel legden ze ook voldoende inventiviteit aan de dag om op een geslaagde manier gevarieerd voor de dag te komen. In de kamermuziekzaal hadden zij bovendien de geweldige akoestiek mee. Dat maakte dus benieuwd naar het meermaals beluisteren van de cd en de komende JazzLab Series tournee.

Chris Joris Home Project feat. Naima Joris

Chris Joris, percussie, drums; Naima Joris, zang; Yassin Joris, gitaar, zang; Saskia Joris, backing vocals; Free Desmyter, piano; Bart Borremans, tenorsax; Lara Rosseel, contrabas; Christophe Millet, percussie

Met het tweede concert in de grote zaal kregen we een tweede cd-voorstelling te horen en te zien. Hier trad een grotere groep aan, bij wie het een komen en gaan was van muzikanten. De veelgeprezen percussionist Chris Joris kwam het podium op samen met de veelzijdige Lara Rosseel. Hij met een duimpiano om heel Afrikaans van wal te steken, zij met haar contrabas om naderhand met soepele swing in te vallen. Na de opener mochten meer vrienden en familie het podium op en brachten zij een song waarmee Naima Joris liet horen dat zij Melanie De Biasio concurrentie kan aandoen. Met een stemgeluid en een tekst in de lijn van De Biasio, maar met haar vader en deze groep meer in een Westerse ontmoeting met Afrikaanse invloeden. Het leek de zangeres wel aan een strenge structuur te ontbreken toen er wat gesoleerd werd… En na dat nummer dunde de podiumbezetting weer uit.

De hele set was er eigenlijk één van meer en minder, van bij elkaar brengen en laten gaan, van ontmoetingen en van bruggen slaan – en dat in verscheidene opzichten. Er was het samenbrengen van stijlen, van verschillende generaties, van veel ervaring en beduidend minder, van houden van improviseren en van nood aan structuur, van overtuiging en twijfel, van verschillende manieren van zoeken… Daarbij kwam de samenhang soms evident en verrassend sterk over, terwijl die op andere momenten heel broos leek tot ver te zoeken was. Zowel tussen de muzikanten als de muzikale werelden die werden aangeraakt. Het vernuft van Chris Joris zit hem in dit project misschien wel in de toegankelijkheid van dit amalgaam. Op één of andere manier slaagt de muziek erin gaten te dichten of minstens de illusie te wekken van gaten te dichten. Misschien wordt dit wel een nieuwe zegetocht voor hem, een heruitvinden van wat mainstream kan zijn, van wat intergenerationeel leren kan zijn.

Sluijs – Vermeulen

Ben Sluijs, altsax; Erik Vermeulen, piano

Soms is het goed dat er zekerheden zijn, dat je weet waar je rustpunten kan vinden alsook de nodige prikkels om te herbronnen. Zo kunnen twee muzikanten elkaar telkens weer opzoeken, zo kan je als toeschouwer een duo opnieuw en opnieuw gaan beluisteren.

De Kamermuziekzaal was een ideale plek en Sluijs – Vermeulen vormen het ideale duo om dergelijke zekerheid te bieden. Als je hen gaat beluisteren, is er de fluisterende ruis die de saxofonist bij zijn noten blaast, de luisterbereidheid van de twee muzikanten, de helderheid die zij afwisselen met kronkels en grillige lijnen die telkens weer helemaal in het moment gekozen en volledig verantwoord en overtuigend worden, met altijd het toucher van de ervaren muzikant. Een set is steeds een opeenvolging van eigen nummers, met hier of daar een standard, zo één die Thelonious Monk ook heeft gespeeld, of Dizzy Gillespie, zo’n naam die al van decennia terug stamt.

Hier kregen we ‘Broken’, hier hoorden we ‘Parity’ en tot onze verrassing ééntje van Monk zelf – ‘Epistrophy’ als ons geheugen ons niet bedriegt. En dat speelden ze op eigen wijze in de lijn van de heerlijk eigenwijze hogepriester van de bebop. Hun set was er één van gevestigde waarden, sterk en zacht, zoals we dat van hen gewend zijn.

Door voor hen te kiezen, zagen wij Sander De Winne – Bram De Looze Duo niet en evenmin  het Ragini Trio.

MikMâäk

Laurent Blondiau, Bart Maris, Jean-Paul Estiévenart, trompet; Michel Massot, trombone, sousafoon; Pascal Rousseau, tuba; Niels Van Heertum, euphonium; Guillaume Orti, Jeroen Van Herzeele, Grégoire Tirtiaux, Bo Van der Werf, saxofoons; Perre Bernard, Quentin Manfroy, fluit; Yann Lecollaire, klarinet; Fabian Fiorini, piano; Claude Tchamitchian, contrabas; João Lobo, drums

Het feest was nog niet voorbij, het feest barstte in feite helemaal los toen in de Concertzaal MikMâäk optrad. Met 13 blazers, een bassist, een drummer en een pianist stond daar een 16-koppig monster van een orkest op het podium. Dat zou al gauw te veel geweld betekenen voor een aantal rijen in het publiek, maar wie de smaak te pakken had van het avontuur van een zéér uitgebreide Mâäk Spirit genoot dan weer tot die de laatste noot uitblies.

Hier stond een bijzonder gedisciplineerde bende vrijbuiters bij elkaar die luisterde naar de richtlijnen van de man die het leeuwendeel van de arrangementen toevertrouwd had gekregen, te weten Guillaume Orti. Die maakte zo voor de tweede keer présence, nadat hij in het begin van de avond centraal op het podium de zangeres had begeleid bij Kris Defoort zijn Diving Poet Society.

Alle blazers kwamen hier stevig aan hun trekken, in een set die immens veel kleurrijker was dan een regenboog, in composities die zowel hun wilde en uitbundigheid kanten toen als hun beheerste fijngevoeligheid en hun afgemeten rationaliteit. Zoveel blazerskracht kan verpletterend zijn en dan is het fijn als er ook nog enkele andere instrumenten meespelen. Zoals een drummer die van begin tot eind heerlijk was, nadat die op zijn eentje voor een intro had getekend waarbij hij zo polyritmisch uitpakte dat wellicht meer dan één toeschouwer zich afvroeg waar de tweede drummer zat. Dan was er een contrabassist die zo kon soleren dat je het woord contrabas zou willen scanderen. En dan was er nog een pianist die aan al dat vuur en zoveel schoons de meest prachtige toetsen toevoegde… De herfst moest nog beginnen, maar qua kleurenpracht was dit al een schitterende, zinderende ervaring.

 

 

 
 
Danny De Bock
 
 
 
 
     
     
 
 
     
 

 

   
 

 

 

 

PROGRAMMA JAZZ & WORLD TIJDENS NOVEMBER MUSIC 2016



STEVE COLEMAN AND THE COUNCIL OF BALANCE FT. DOELENENSEMBLE |
RABIH ABOU-KHALIL TRIO | YURI HONING QUARTET FT. MATHIAS EICK | JAMESZOO QUINTET | NIK BÄRTSCH MOBILE EXTENDED | GIRLS IN AIRPORTS | VINCENT PEIRANI LIVING BEING QUINTET | NILS ØKLAND BAND | REMBRANDT FRERICHS TRIO & CELLO8TET AMSTERDAM FT. HOSSEIN ALIZADEH | MICHAEL WOLLNY TRIO | JEROEN VAN VLIET & COLIN VALLON | PAUL VAN KEMENADE & CAPPELLA PRATENSIS



Binnen- en buitenlandse toppers uit de jazz- en wereldmuziek reizen in november af naar ’s-Hertogenbosch waar van 4 t/m 13 november op diverse locaties November Music plaatsvindt. Tijdens deze 24ste editie groeit November Music uit naar een tiendaags festival. Het volledige programma is bekend.

Van de Amerikaanse saxofonist Steve Coleman is voor het eerst in Nederland zijn alom geprezen suite Synovial Joints te horen die hij uitvoert met zijn groep The Council of Balance en het Nederlandse DoelenEnsemble. Jazz, wereldmuziek en gecomponeerde patronen vloeien hierin samen tot een heel eigen sound. Atmosferisch en ruimtelijk wordt de muzikale samenwerking van Yuri Honing Quartet met de populaire Noorse ECM-trompettist Mathias Eick. Een primeur is ook het concert van de Zwitserse minimaljazz-pianist Nik Bärtsch die voor het eerst in ons land optreedt met Mobile Extended, zijn vaste groep aangevuld met een strijkerssectie. Bärtsch gaat ook de samenwerking aan met de Nederlandse groep TEMKO.

Bijzonder is de komst van de Libanees Rabih Abou-Khalil. Hij wordt gezien als een van de belangrijkste moderne oed-spelers van dit moment. Voor het eerst sinds jaren komt hij weer naar Nederland voor een concert tijdens November Music 2016. De Nederlandse pianist Rembrandt Frerichs treedt zowel op met violiste Liza Ferschtman als met de Iraanse tar-speler Hossein Alizadeh. Andere groepen die tot dusver niet of nauwelijks in ons land te zien waren, zijn het Living Being Quintet van de Franse accordeon-virtuoos Vincent Peirani, het duistere Girls in Airports uit Denemarken, de verstilde Noorse jazz van Nils Økland Band en Duitslands’ grootste pianotalent Michael Wollny met zijn trio

 

 

 
     

 

 
     
 
 
     
     
 
   
 

 

- Persbericht -



Aziza – Holland, Potter, Loueke en Harland

Remembering Juul (i.h.k.v. Hello Jazz Festival)

 

 



 

Maandag 31 oktober 2016 om 20 uur

 

 

28 euro (basisprijs) / 24,50 euro (vriendenprijs & leden Hnita-Jazz Club)

 

TIP! Inleiding door Marc Van den Hoof om 19.15 uur

 

 








De namen van de nieuwe editie van het Hello Jazz Festival werden onlangs bekend gemaakt. Het festival ging op 1 oktober van start en duurt tot midden december. Er staan meer dan 60 concerten op het programma in talrijke grote en kleine zalen over heel België. Dit jaar flirt het thema van het festival met de noten van Miles Davis en zijn ‘Blue Moods’. Elk jaar verenigt het festival de grote namen en de ontdekkingen in de internationale jazzwereld, evenals projecten van Belgische musici waarvan de kwaliteit niet moet onderdoen voor de rest van de wereld. Het nieuwe kwartet ‘Aziza’, dat de legendarische bassist Dave Holland met Chris Potter, Lionel Loueke en Eric Harland verenigt, zal vorm krijgen voor de ogen en oren van de festivaltoeschouwers in Heist-op-den-Berg!

Bassist Dave Holland werd in 1968, op amper 20-jarige leeftijd, ontdekt door Miles Davis. Later werd hij op zijn beurt een groot mentor en inspiratiebron voor velen. Zijn beheersing van de groove, zijn precisie, zijn sound en zijn creatieve geest zijn haast legendarisch.

In het kwartet Aziza slaat hij de handen ineen met drie jongere grootheden van de jazz, die hun sporen verdienden bij o.a. Herbie Hancock en Pat Metheny. Chris Potter is een van de indrukwekkendste saxofonisten op deze planeet. Bij gitarist Lionel Loueke intrigeert de mix van hedendaagse klanken met de echo’s van de traditionele muziek uit het Afrikaanse Benin, zijn vaderland. Eric Harlands dynamische en verfijnde drumspel is meteen herkenbaar.

Elk op zich zijn deze vier artiesten toppers, maar ze begrijpen ook de kunst om samen magie te creëren. Voor Holland en Potter wordt het concert een weerzien met Heist-op-den-Berg, waar ze in het verleden in de Hnita-Jazz Club speelden. Om 19.15 uur die avond geeft Marc Van den Hoof een introductie tot het concert.



De cd ‘Aziza’ kwam uit op 14 oktober 2016

 


 

 

 
     
 
     
     
 
 
     
     
 
 



i.s.m. CC Mechelen

 

 


Nona Jazz 22 Oktober 2016 Double bill
NORDIC SOUNDS



BMX

 

 

 




Njål Ølnes: tenorsax
Thomas T. Dahl: gitaar
Øyvind Skarbø: drums


info



BMX bestaat uit de drie veelzijdige jonge Noorse musici Øyvind Skarbø, Thomas T. Dahl en Njål Ølnes en is een goed voorbeeld van waar de jonge generatie Noorse muzikanten voor staat. Improvisatie is de enige constante in deze groep. BMX klinkt soms gecomponeerd, soms vrij en soms schaamteloos groovy.



   

 

 

 

concertverslag

 

 Nogal verrassend (want ik had onterecht maar gevoelsmatig eerst Linus ten tonele verwacht) start het BMX trio de avond hier. Eerlijk gezegd had ik daarbij immers meer Noors geweld verwacht want ja, 't zijn wel Noormannen hé :-) , maar de set blijft mooi tussen de lijnen kleuren al komt het tweede gebrachte thema vanavond wel meer oprukken en komt daar wat gepaste electronica bij. Afgetekend en karaktervol, dat is het allemaal wel, met vooral de sax van Njal op de voorgrond maar de gitaar van Thomas komt daarbij graag op de voorgrond ook, netjes op z'n beurt, niks opdringerigs... Uitbreken doen de verhalen daarbij haast niet, de songs blijken erg aardige en toegankelijke composities te zijn en uitbundige improvisaties of woeste uithalen zijn daarbij niet aan de orde. Oyvind aan de drums omringt beheerst en subtiel en krijgt op zijn beurt in het laatste nummer open gordijn voor een mooie inventieve solo met alternerende percussie. Het is eveneens aan Oyvind om de groepsleden voor te stellen en het werk bij te lichten. Je verwacht dan wel dat zulks in het Engels gebeurt ,dat zou alleszins de verstaanbaarheid bevorderd hebben maar nee hoor, we kregen het in het Noors te horen en da's zo direct mijn taaltje niet , hoe lekker dialectisch het allemaal ook mocht klinken. Compagnon Luque naast mij mag er dan wel als een Noorman uitzien, helaas... ook hij verstond het niet...Goed voor een glimlach dus en een héél erg mooie set vonden wij het wel maar 't was véél te gauw gedaan ook, 3 of 4 nummers of bewegingen en we haalden daarbij zeker de verwachte 45 minuten niet. Als 't eten smaakt wil je méér maar hier bleven we toch met iets te veel honger zitten, bij gelegenheid dus zeker nog es terug te zien !

 

 

 

Winus

 

 


LINUS FEAT. NILS ØKLAND & NIELS VAN HEERTUM


 


Ruben Machtelinckx: akoestische bariton gitaar, banjo
Thomas Jillings: C-melody sax, altclarinet
Nils Økland: hardanger fiddle
Niels Van Heertum: euphonium

 


info


    




LINUS zijn twee componisten en improvisatoren die de luisteraar in een sprankelende bubbel brengen. De intense melodieën van tenor saxofonist Thomas Jillings en bariton gitarist Ruben Machtelinckx nemen je mee op een trip van eenvoud, puurheid en verlangen.

Nils Økland (meester van de hardanger fiddle, een typisch folk instrument) is één van de grote namen binnen de Noorse jazzscene. Hij voelt zich echter vooral thuis in vrije geïmproviseerde muziek. Hij speelt in toonaangevende bands als Christian Wallumrød ensemble en de groep van Arve Henriksen.

De jonge euphoniumspeler Niels Van Heertum beschikt over een muzikale actieradius die reikt van jazz en vrije improvisatie tot pop en rock (Chantal Acda, Marble Sounds), en is door zijn betrokkenheid in projecten als Ifa Y Xango, Mount Meru en Keenroh XL een alomtegenwoordige verschijning op de Belgische podia.


 

De luisteraar wordt aanvankelijk wat in de mist gezet, om deze dan onverwachts en bij vlagen met pure schoonheid bij het nekvel te grijpen. De poëtische kern van Linus is in dit door vrije improvisatie gedomineerde oeuvre dus nog wel degelijk aanwezig, alleen zit het deze keer in een wat ruwere bolster vervat. En dat kan nu eenmaal een beetje prikken.  (Enola, over 'Felt like old Folks' van LINUS)


concertverslag

 

 

 

In de bar van Nona zaten we dus onvermoed veel te gauw na een korte eerste set maar de Mechelse Trippel maakte dat even later goed. Linus daarna in een iets uitgebreidere bezetting, met naast de gitaren van Ruben en de altklarinet en sax van Thomas (die verder ook subtiel wat soundscapes aanstuurde), de Noorse fiddle van Nils Okland en het euphonium en bijtijds de trompet van Niels Van Heertum, een graag geziene gast in vele gezelschappen,  maakte de avond verder goed en àf.


   

Het was écht goed toeven in het voormalige filmzaaltje , sferig en poëtisch en Danny (De Bock) had voordien al vermoed dat deze set louterend zou werken ook en da's precies wat deze songs hadden, vond ik : een zuiverende invloed had het op je gestel, rustgevend en zich zachtjes nestelend in je gemoed. Nils hardanger fiddle, tegen de borst gespeeld zat meteen bij in het geheel dat mij bijtijds wat tegen het middeleeuwse leek aan te leunen, ondanks het moderne instrumentarium voor de rest met percussieve en andere loops en stemmige electronische bijgeluiden. Dat Euphonium van Niels kleurde daar warm bij en het was als zitten bij een kampvuur. Wij warmden ons aan deze vredigheid. Je zou vermoeden dat de viool er een folky toon zou aan toevoegen maar nee hoor, folk zat vandaag wellicht in een andere zaal. Ruben straalde want het publiek gaf een warm applaus ook en daarna kwam ook BMX bij in de kring zitten voor een laatste finale nummer om deze 'Nordic Sounds' evening compleet te maken. Niet allen onbekend voor mekaar blijkt want drummer Oyvind Skarbo speelde al es eerder mee op een CD van Linus.





 

Een stemmige avond in totaliteit dus en we kijken hier al uit naar volgende double bill en andere jazzconcerten later in de herfst en winter. Meer info op de NONA site !

 

 

 

Winus

 

 
     
     
 
 
     
     
 
     
  - mededeling -  
     
   
 

 

Dany Caen try-out concert


maandag 7 november aanvang 20 uur

 

 

 GCC Blikveld te Bonheiden

 

 



DANY CAEN ( zang )



Werkelijk iedereen denk ik heeft ooit kennis gemaakt met het fenomenale zangtalent Dany Caen ….; zonder het eigenlijk te beseffen . Dany is een typisch voorbeeld van een nachtegaal die net achter “the spotlight “ jarenlang anderen heeft laten schitteren . En om iedereen duidelijk te maken dat ik niet overdrijf hier een greep uit haar indrukwekkende palmares als backing vocaliste .
Met Sandra Kim naar het songfestival , Rob De Nijs , BJ Scott , The Scabs , Clouseau , Mama’s jasje , Belle Perez , 7 jaar 'swingpaleis' op VRT , 2 jaar 'het gevoel' op VTM , 3 seizoenen 'sterren op de dansvloer' op VTM, de Laatste show band VRT , Nieuw wereldorkest Radio 1 VRT , LSP band , Songs from the Brill building tour en Tin Pan Alley tour telkens met Patrick Riguelle en John Terra . Tel daarbij nog hopen studio werk voor zowat iedereen in België need I say more  ?

 

 

Om  Dany  nu te laten schitteren zijn volgende 4 virtuoze klasse bakken aangetrokken

 


Chris Peeters ( guitar & zang )

 

Moet ik hem nog voorstellen ? ...één van de meest gekende namen op muzikaal vlak in Vlaanderen .
In de jaren 60 studeert hij klassieke gitaar op verschillende muziekscholen . Richt zelf een aantal bands op en speelt ook in verschillende lokale bands .
In de jaren 70 speelt hij voornamelijk bij dans- en balorkesten , maar speelt in 1971 ook op Jazz Bilzen . In deze periode doet hij zijn eerste ervaringen op als studio muzikant .
In de jaren 80 talrijke sessies als studiomuzikant voor “ bijna iedereen “ . Chris speelt ook bij de BRT orkesten : Jazz orkest o.l.v E. Verschueren , Big Band o.l.v F. Sunder , Symfonisch orkest o.l.v F. Terby .
In de jaren 90 is Chris voornamelijk actief als sessiemuzikant. Hij speelt live bij o.a Clouseau , Will Tura , Zjeff Vanuytsel en Kris De Bruyne waarvoor hij ook als producer een paar albums opneemt .
Vanaf 1999 tot 2012 is Chris de gitarist van de Laatste Show Band van het gelijknamige TV- programma op de VRT . In die hoedanigheid samenwerkingen met o.a Emmylou Harris , Joe Cocker , Sting , Bryan Ferry , Henri Salvador ...
Chris is momenteel nog steeds een veel gevraagd producer en studio muzikant .




Pieter Akkermans ( piano /Keyboard )



Pieter komt uit een muzikaal nest. Reeds op 4 jarige leeftijd treedt hij in de voetsporen van zijn vader Johan Akkermans (pianist & musicoloog). Hij zal later zijn master behalen aan het Lemmensinstituut .
Pieter is een klassiek geschoolde pianist, maar dat belet hem niet om fulltime bezig te zijn in allerhande pop-, blues-, en jazz-ensembles .

Nog op zijn palmares: in 2009 speelt hij piano bij singer- songwriter Levien, in 2012 Stella Nova, 2015 Channel Zero unplugged en in 2016 speelt hij met Chris Thompson, de ex-leadzanger van Manfred Mann’s Earth band .
Sinds 2012 werkt hij regelmatig als sessiemuzikant in studio Fandango. Tel daarbij zijn jarenlange begeleiding van koren, zangers en zangeressen in diverse opstellingen en het hoeft geen verdere uitleg dat we hier te maken hebben met een muzikale duizendpoot .





Ivo Opdebeek ( drums / percussie )



Autodidact en drie jaar les gevolgd bij Marcel Decauwer ( The Pebbles ) & telg uit de legendarische Mechelse drummers dynastie 'de Opdebeecks' ( een familie waar enkel de kat en de parkiet niet drummen )  Ook bekend als de Brown Sugar drummers... Kreeg dus de muzikale microbe te pakken van thuis uit. Speelde vanaf jonge leeftijd in verschillende bands , de Red River Band, Big Bill en toerde jarenlang Europees als vaste drummer met countryzanger Jimmy Lawton en guitar wizzard Stewart Barnes. , Met deze band hebben ze ook de begeleiding gedaan van guitar virtuoos Jerry Donahue. , In mei 2016 mocht hij dit nog eens over doen met the Guitar collection.

 



Marco Rosso ( Bass )



Marco zit al meer dan 40 jaar in’t vak . Heeft nog gespeeld bij Soul Sister en The Gonnabeez .
Marco is ook een veel gevraagd studio en sessie muzikant .

 

 

Duidelijk een try-out om niet te missen !

 

Hier heb je alvast een teaser van Dany met The Guitar Collection !

 

 

 

 
     
 
     
 
 
     
 

 

   
 

 




 


Wim Mertens - 'Dust of Truths'

 

(WMR-PIAS 30/09/'16)

 

Live Premiere @ Bozar 21/10




Het is onmogelijk om de verdiensten van Wim Mertens in enkele regels op te sommen. Deze Belgische componist, pianist, musicoloog, gitarist en zanger werd in 1953 geboren en groeide de afgelopen decennia uit tot een muzikant van formaat. Tot op vandaag brengt hij zijn muziek voor volle concertzalen in Europa, Noord- en Centraal-Amerika, Japan en Rusland.
Sinds 1980 componeert Mertens naast korte, toegankelijke nummers (‘Lieder’) ook complexere cycli. Bij de uitvoering van zijn werk houdt hij het liefst rekening met de omstandigheden waarin de muziek wordt gebracht. Zowel solo als met een klein ensemble, kamerorkest, symfonisch orkest of speciale bezetting (twaalf piccolo’s, tien bastrombones of dertien klarinetten) brengt hij zijn melodieuze en vaak repetitieve partituren in een levendige dialoog met het publiek.

 



 

 

In maart 2015 bracht Wim Mertens 'Charaktersketch' uit. Dit album is het eerste deel van de trilogie 'Cran aux Oeufs' waarbij hij het Europa van vandaag in vraag stelt. Het tweede deel 'What are we, locks, to do?' verscheen op 4 maart 2016. Het derde 'Dust of Truths' gaat in première in BOZAR op 21 oktober.


Wim Mertens Ensemble :

 


– Wim Mertens piano, voix –Tatiana Samouil violin – Bert Van Laethem violin – Liesbeth De Lombaert alto – Lode Vercampt cello – Ruben Appermont double-bass



 

 
     

 

 

 
 
 
     
     
 
   
 

 
Pasadena Roof Orchestra

 

 


De Roma, Borgerhout


Zo 9 okt 2016 16u



 

 

 

Al 40 jaar jaar raakt het publiek over de hele wereld in vervoering door het Engelse Pasadena Roof Orchestra met zijn mix van swing- en dansmuziek uit het begin van de vorige eeuw.
Swing is meer dan een muziekgenre: swing is levensvreugde met een aanstekelijke beat. Zijn wortels liggen bij de vooroorlogse dansorkesten uit de jaren 20, de zogenaamde 'Roaring Twenties', het tijdperk waar de swing-bigbands hun inspiratie vandaan haalden. Ze spelen ook klassiekers uit het jaren’30 repertoire. Ze spelen twee sets met een hoop korte nummers want dat was toen gebruikelijk want veel langer dan 3 minuten past niet op een 78 toeren plaat.
De 10 mans-band bestaat uit een ritme sectie met een bas/sousafoon, drums, gitaar afgewisseld met banjo en vleugelpiano. En dan zijn er twee keer drie man aan de blazers met trompet, schuiftrombone, sax en klarinet. En de meeste nummers worden gezongen door presentator en bandleider Duncan Galloway. Hij doet dit voortreffelijk met zijn pitteleer aan, vergezeld van de nodige Engelse humor.

 



Grappig is ook hun tenue, voor de pauze allemaal strak in het zwart en na de pauze allemaal in het wit. Er is veel volk komen opdagen op deze zondagnamiddag zoals veel oudere mensen vergezeld van hun kinderen. Beneden staan overal gezellige tafeltjes met kaarsen hetgeen de Cotton Club sfeer bevordert hier in Borgerhout. Kortom het is een van de mooiste zalen in Vlaanderen al willen we niet te Antwerps doen.
Ze spelen wat Hot Dance Music uit de musicals waarin Fred Astaire schittert met de mooie meeslepende muziek van Irving Berlin zoals in ‘Steppin’ out with my baby’ en zeker het populaire ‘Top hat white tie and tails’ hier zonder de hoed maar met tapdans van Duncan. Opmerkelijk is ook de snelle banjo solo van Tom ‘Spats’ Langham. Hij speelt helemaal solo vooraan in de spotlight tot jolijt van het publiek in het nummer ‘Frosted chocolate’ van banjo legende Harry Reser. Dat zien we niet meer zo vaak. Tijdens de nummers wisselt hij de banjo met de gitaar.

 





Af en toe koelen we wat af met een ballade zoals bijvoorbeeld uit 1940 ‘A nightingale sang in Berkeley Square’of ‘Happy go lucky you’. Vaak spelen ze snel en krachtig zoals de Duke Ellington tune ‘Cotton Club stomp’ of ‘East St Louis toodle oo’ met de dempers op de blazers. Wat opvalt is de grote basdrum zoals vroeger in die eerste big bands. Af en toe doet de drummer me denken aan Gene Krupa uit de band van Benny Goodman. Drummer Dominic Sales mag schitteren in het nummer ‘Drummin man’. Hij speelt vaak met hand gedempte cymbalen.
We horen ook wat New Orleans stijl in het bekende nummertje ‘Alexander’s ragtime band’ met daarin de sousafoon en schuiftrombone. Leuk is als ze met zeven man vooraan ‘Dina’ komen spelen als een kleine Hotsy Totsy Gang in complete New Orleans stijl. Hierin doet iedereen zijn solo. De dame met de sax als enige vrouw staat wel haar mannetje in de band.






Ze ronden de set af met een snelle ‘Tiger rag’ uit 1917 gevolgd door twee bissers: ‘Charming clap hands’ en ‘Home in Pasadena’ waaraan de groepsnaam zou zijn afgeleid.

 

 


Michel Proesmans

 

 

 
     
 
     
 
 

   
     
 
     
   
     
   
     
 

 


KRIS DEFOORT


‘DIVING POET SOCIETY’

 

 

 


Veronika Harcsa (zang - turquoise), Guillaume Orti (altsax - oranje)
Kris Defoort (piano - paars), Nicolas Thys (bas - donkerblauw),
Lander Gyselinck (drums - lichtblauw)

 


In KRIS DEFOORT’S DIVING POET SOCIETY vervoegen twee briljante muzikanten het hart van het Kris Defoort Trio voor een nieuw muzikaal verhaal. Samen creëren de vijf muzikanten nieuwe composities geïnjecteerd met inspirerende gedichten van Peter Verhelst - een unieke, koppige schrijver die het leven omarmt in al zijn donkere mysterieuze gedaantes . Balancerend tussen improvisatie, compositie en ‘instant orchestration’ bevindt zich de eeuwige zoektocht naar dat ene magische, nooit eerder beleefde moment.
Kortom: vijf muzikale poëten die communiceren over de vreugde van het duiken in een oceaan vol oneindige kleuren, woorden en geluiden.

 



MUZIKANTEN


 

Kris Defoort (BE) (componist, pianist - improvisator) heeft inmiddels een veelzijdige carrière van meer dan 30 jaar achter de rug als speler, improvisator, pianist en componist van originele, avontuurlijke, eigentijdse en eigenzinnige muziek: jazzcomposities en improvisaties, pianowerken, strijkkwartet, orkestwerk tot en met opera, theater- en dansmuziek. Kris Defoort kiest consequent voor een ontroerende taal die de communicatie met de luisteraar niet schuwt.
Deze internationaal zeer gewaardeerde artiest ziet zijn opera’s uitgevoerd doorheen Europa en Japan. Hij speelt als pianist/improvisator op talloze podia en festivals wereldwijd.Sedert 1996 is Kris Defoort ‘Artist in Residence’ bij LOD voor al zijn Opera & Muziektheater repertoire (www.lod.be).

Veronika Harcsa (HU) is een unieke, veelzijdige Hongaarse zangeres & songwriter. Haar heldere, betoverende stem gaat zonder omwegen van haar ziel naar het luisterend oor van het publiek. Deze helderheid komt voort uit de onmiskenbare combinatie van haar timbre, structuur en reactievermogen.
Zowel haar debuutalbum “Speak Low” (2007) met covers van bekende jazz standards als de opvolger “You Don’t Know It’s You” (2008) met haar eigen songs maakten van haar een grote ster in eigen land en in Japan. Haar tweede plaat schopte het zelfs tot Hongaarse ‘Platinum Jazz Album van het jaar’ en in Japan stond ze bovenaan de vocal jazz charts van Tower Records. Momenteel focust ze zich op haar akoestisch duo met gitarist Bálint Gyémánt en haar experimentele elektronische band Bin-Jip.

Guillaume Orti (FR) kennen we vooral als lid van Mâäk, een muzikaal collectief dat al jaren opereert vanuit Brussel onder leiding van Laurent Blondiau en vooral wereldse invloeden rijmt met sterke improvisatie. In twee transculturele projecten aan de Fondation Royaumont zien we opnieuw zijn wendbaarheid als muzikant die zich zonder moeite kan verplaatsen in verschillende muzikale culturen. Steve Coleman en Karnatische muziek hebben een sterke invloed op de ontwikkeling van zijn muzikale taal. Hij werkt vaak samen met dansers en heeft een fascinatie voor de wisselwerking tussen ruimtelijkheid, beweging en muziek. Dit zagen we ook toen hij in 2012 en 2013 de leiding nam van het European Saxophone Ensemble en de twaalf saxofonisten uit hun vertrouwde kader haalt en hen confronteert met nieuwe opstellingen en speciale locaties en diens akoestische condities.

Nicolas Thys (BE) is zo een van die bassisten die de elektronische bas even goed beheert als zijn akoestische variant. Tussen 1999 en 2007 leefde en werkte hij in New York en speelde daar dagelijks met de Amerikaanse jazzgrootheden zoals Lee Konitz & Mal Waldron. Terug in Europa is hij ook hier één van de meest actieve bassisten die door zijn veelzijdigheid in tal van boeiende bands en projecten wordt uitgenodigd. Het verbaast dan ook niet dat Thys in zowat alle belangrijke jazzclubs van New York en op alle interessante festivals van Europe speelde. Zelfs in Japan bouwde hij een stevige reputatie uit aan de zijde van het Walter Lang trio. Momenteel verovert hij met Tom Barman, Robin Verheyen & Antoinne Pierre de internationale podia met TaxiWars.

Wie Lander Gyselinck (BE) zegt, zegt in één adem veelzijdigheid, energie, eigenzinnigheid, nieuwsgierigheid, zelfs genialiteit & ‘revelatie’. De ambitieuze drummer, componist & improvisator groeide aan een ongezien tempo van jong supertalent uit tot gerespecteerde waarde binnen de Belgische jazz en improvisatie scene. Met piano trio LABtrio bijvoorbeeld viert hij volgend jaar hun tiende verjaardag. Zijn excentrieke muzikale smaak reikt echter veel verder dan jazz en speelt met de grenzen van elektronische muziek, pop, hip-hop, free-impro, Indische muziek, noise en meer. Zo ontwikkelde hij een brede en individuele sound, die van pas komt in een divers aantal muzikale projecten, zoals populaire glitch-hip hop band STUFF.
Zijn drumspel is explorerend, doortastend, inventief, virtuoos & spannend. De invloeden van zijn leermeesters Stéphane Galland, Kris Defoort, Dan Weiss & Reggie Workman zijn samen met de New Yorkse bedrijvigheid – waar hij aan de New School for Jazz and Contemporary Music studeerde – onmiskenbaar. 29 lentes jong, maar een palmares om U tegen te zeggen. Niet verwonderlijk dat hij meermaals in de prijzen viel. In 2010 won hij bijvoorbeeld de Toots Thielemans Jazz Award en begin dit jaar nog werd hij tijdens de MIA’s bekroond tot ‘Beste Muzikant van het jaar’.




 
     
   
     
 

 

SCHNTZL plays : 'SCHNTZL'

 

 

 



 

Een frisse nieuwe wind waait door muziekland, in de vorm van het duo SCHNTZL. Hendrik Lasure en Casper Van De Velde kleuren, gewapend met piano en drum, vrolijk buiten de lijntjes van de traditionele jazz. Deze twee jeugdige toptalenten experimenteren daarbij met minimalisme, elektronica en klassiek, in hun zoektocht naar het behouden van fragiliteit: hoe vallen strikte compositie en vrije improvisatie te combineren? Hoe passen akoestische en elektronische elementen in elkaar? Hun unieke antwoord op deze vragen laat genoeg open ruimte en neemt je mee naar de essentie van muziek.

In oktober brengen deze knapen hun eerste full album schntzl uit op W.E.R.F. De parel werd opgenomen onder de deskundige leiding van producer Koen Gisen (Dans Dans, An Pierlé, Robbing Millions...) en verschijnt meteen op cd én dubbel-LP! Fans van Nils Frahm, Radiohead en Keith Jarrett mogen alvast in de rij gaan staan.

Bij zo'n toprelease horen natuurlijk ook optredens. Na de prerelease op de W.E.R.F. Label Night op 8 oktober 2016 volgt er een tournee van maar liefst 25 concerten doorheen Vlaanderen, Wallonië en Nederland, in samenwerking met JazzLab Series, Les Lundis d'Hortence en De Brakke Grond. Alle data vind je op  hier .

Neem het van ons - en ondertussen al heel wat critici en publiek - aan, deze jongens gaan potten breken!


 ©  JAZZEPOES

 
     
     
 
     
     

 

 


 ©  JAZZEPOES

 

 

 

up again !

 

 

 

back to start !