back to start !

 

 

                                                                      Archief Music 2016     Archief JAZZ 2015

                                                                                                                Archief BLUES/ROOTS 2015

click for index 

 

 

 

     
 

 

 

 

 

OP ZATERDAG 16 APRIL 2016  




LOGAN RICHARDSON'S SHIFT (USA-GB-PL)



Logan Richardson (altsax)
Nir Felder (gitaar)
John Escreet (piano)
Max Mucha (contrabas)
Tommy Crane (drums)





 


De muzikanten van de plaat ‘Shift’ zijn uiteraard niet dezelfde die hier vandaag optreden: Pat Metheny, Jason Moran of Nasheet Waits enz treffen we niet aan in een erg volle Hnita Hoeve. Ook geen zangers of zangeressen maar een kwintet dat er staat. De geest van Pat Metheny is wel aanwezig in het sterk gitaarspel van Nir Felder (met roots uit Noorwegen).


Alles draait rond de zwarte jonge saxofonist Logan Richardson (°1980) uit Kansas maar die in Parijs woont. Zijn eerste project ‘Shift’ voor het befaamde Blue Note label presenteren ze hier vandaag. Gisteren speelden ze nog in Heidelberg (D) en morgen in ‘t Bimhuis van Amsterdam.
Richardson maakte indruk met zijn eerste soloalbum 'Celebral Flow' in 2007 en was één van de spraakmakende namen binnen NEXT Collective waarin ook pianist Gerald Clayton en trompettist Christian Scott deel van uit maakten. Richardson toert ook met hun tegenwoordig naast zijn Shift programma.

 

 



 


Ze spelen vandaag twee sets van telkens aan mekaar gevlochten nummers zodat we haast niet kunnen applaudisseren en overdonderd worden door de solo’s van vaak snelle gitaarriffs en vliegende piano toetsen en vettig drumwerk.
Ze spelen met verve en met behendige technieken tot een gevarieerd tonale verwerking. Strakke ritmesectie met soms dartele baslijntjes met een dubbelspel op toetsen en vaak met crescendo’s.

Richardson is duidelijk beïnvloed door zijn stedelijke omgeving, zijn jazz en blues wortels uit Kansas City (Missouri) waar ook Pat Metheny van afkomstig is. Het is moderne jazz, fris , niet te free maar melodisch en soms iets teveel van hetzelfde doch er zijn gelukkig ook intieme rustige momenten.

 

Michel Proesmans


 
 
 
     
 

 

- Miles Davis // Columbia / Sony Music Persbericht -

 

 

Om de 90e verjaardag van Miles Davis (° 27/05/1926 - †28/09 1991) te herdenken, releaset Columbia/Sony Music dit voorjaar 2 uitzonderlijke albums.


    

 

 Op 1 april verschijnt de soundtrack van ‘ MILES AHEAD ’, het film epos van acteur / regisseur   Don Cheadle, dat het leven en werk van het muzikaal genie en verniewer in kaart brengt.     De   film wordt onder andere op het SXSW festival voorgesteld en komt later dit jaar in de zalen (TBC). De soundtrack bevat een 11tal essentiele, originele  tracks van Miles (uit de Prestige en Columbia Records catalogi), aangevuld met een paar nieuwe composities van jazz/hip-hop artist Robert Glasper (Grammy Award-winnaar). Op deze nieuwe tracks zijn oa Herbie Hancock, Wayne Shorter, en rapper Pharoahe Monch te horen als guests. Het geheel is doorspect met fragmenten uit de dialogen uit de film.  

 

Daarnaast is er ‘EVERYTHING’S BEAUTIFUL’, dat verschijnt op 27 mei.  Deze productie van Robert Glasper verzamelt een aantal classic tracks en onuitgegeven masters uit de Columbia catalogus van Miles Davis, uitgevoerd  of herwerkt door een indrukwekkende cast van hedendaagse muzikanten en performers die elk op hun eigen manier – geheel in de geest van Miles - tot deze uitzonderlijke en aparte interpretaties van deze nummers bijdragen. Bij de guests zien we oa Bilal, Illa J, Erykah Badu, Phonte, Hiatus Kaiyote, Laura Mvula, KING, Georgia Ann Muldrow, John Scofield & Ledisi, en  Stevie Wonder.

 

 

Columbia/Legacy Celebrates the 90th Birthday of Miles Davis

with Two Special New Releases :

 

MILES AHEAD - Original Motion Picture Soundtrack - Available Friday, April 1

 

EVERYTHING'S BEAUTIFUL, The Recordings of Miles Davis Reimagined by Grammy Award Winning Musician Robert Glasper with Guest Artists Erykah Badu, KING, John Scofield, Phonte, Bilal, Ledisi, Stevie Wonder, Laura Mvula, Hiatus Kaiyote & Others -
Available Friday, May 27

 

New Track “Ghetto Walkin” Premieres Today During Zane Lowe’s Beats 1 show only on Apple Music. Both albums are available for pre-order today on iTunes.

 

March 9, 2016 – New York, NY - Columbia/Legacy will commemorate the 90th birthday of globally renowned music innovator Miles Davis with the release of two very special new Miles Davis album projects:

 

MILES AHEAD - Original Motion Picture Soundtrack will be available Friday, April 1. A cinematic exploration of the life and music of Miles Davis, the movie feature “MILES AHEAD” marks the directorial debut of Don Cheadle, who co-wrote the screenplay (with Steven Baigelman) and stars as the legendary musician in the film. MILES AHEAD - Original Motion Picture Soundtrack is available now for digital pre-orders via iTunes - http://smarturl.it/Miles_Ahead_iTunes.

 

 

EVERYTHING'S BEAUTIFUL, reimagined interpretations of Miles Davis' music produced by Grammy Award winner Robert Glasper (who also served as coproducer of the MILES AHEAD soundtrack) with musical guest artists including Bilal, Illa J, Erykah Badu, Phonte, Hiatus Kaiyote, Laura Mvula, KING, Georgia Ann Muldrow, John Scofield and Ledisi, and Stevie Wonder. A visionary exploration of the music of Miles Davis, EVERYTHING'S BEAUTIFUL incorporates Davis' original recordings into new collaborative soundscapes and will be available Friday, May 27 (the day after Miles' 90th birthday). The Miles Davis track featuring Bilal “Ghetto Walkin”, from the upcoming release EVERYTHING'S BEAUTIFUL, premieres today for the first time during Zane Lowe's Beats 1 show on Apple Music. EVERYTHING'S BEAUTIFUL is also available now for digital pre-orders via iTunes - http://smarturl.it/Davis_Glasper_iTunes

 

Both releases are also available for pre-order at the official Miles Davis store on milesdavis.com.

 

MILES AHEAD - Original Motion Picture Soundtrack explores the breadth and depth of Miles Davis' musical innovations, combining 11 highlights from the legendary trumpeter/composer/bandleader's Prestige and Columbia Records catalogs with original new compositions written and performed by Grammy Award-winning jazz/hip-hop artist Robert Glasper. Select new tracks on the soundtrack album include guest appearances by Herbie Hancock, Wayne Shorter, rapper Pharoahe Monch and more. Both the CD and LP packages for MILES AHEAD - Original Motion Picture Soundtrack feature revelatory new liner notes penned by Don Cheadle.

 

"We culled the library for every style Miles touched…looking for cues to bridge key moments, bring others into focus. The stuff a good score is supposed to do. Miles made it easier. His music is multi-faceted and score friendly," wrote Cheadle in his notes.

 

For new and future fans, MILES AHEAD - Original Motion Soundtrack provides an ideal introduction to the music of Miles Davis. For seasoned aficionados of the influential 20th century musical pioneer, the album and film provide fresh perspectives and new insights into Miles' transformative musical and cultural genius.

 

MILES AHEAD - Original Motion Soundtrack features 11 essential tracks spanning 1956 to 1981, select dialogue from the film featuring Cheadle in character, and five original compositions written, co-written, produced or performed exclusively for MILES AHEAD by Robert Glasper. These include "What's Wrong with That?" (a jam that closes the movie imagining Cheadle as Miles playing in the present day with guest performers Glasper, Herbie Hancock, Wayne Shorter, Gary Clark, Jr. and Esperanza Spalding and Antonio Sanchez) and "Gone 2015," an end-credits song featuring guest verses from rapper Pharoahe Monch.

 

The 2016 SXSW Festival in Austin, TX will premiere the long-awaited, critically acclaimed feature film “MILES AHEAD on Wednesday, March 16th at 8:00pm at The Paramount Theatre.

 

A special “MILES AHEAD” panel led by Don Cheadle, with NPR’s Felix Contreras onboard as Moderator, will discuss the making of the film, along with the music, with intimate behind-the-scenes anecdotes provided by Erin Davis (son of Miles) and Vince Wilburn, Jr. (nephew of Miles). Additional panelists include Robert Glasper, who scored the film’s soundtrack; Oscar-winning supervising sound editor, re-recording mixer and sound designer Skip Lievsay; and Keyon Harrold, a sought out trumpeter/producer/arranger/songwriter who performs with GRAMMY-winning group D’Angelo and The Vanguard, and is featured as the trumpet sound of Don Cheadle playing Miles Davis. The panel will take place on Thursday, March 17 at 12:30pm in ACC Room 18ABC, and will be open to Music, Film, Platinum and Gold badges, as well as Showcasing Artist wristbands.

 

 

MILES AHEAD Film Trailer

 

EVERYTHING'S BEAUTIFUL is beautifully crafted collection produced by Robert Glasper, blending a diverse group of master takes and outtakes from across the incomparable Miles Davis Columbia catalog with an impressive lineup of contemporary artists and musicians to create original interpretations.

 

"I didn't want to do just a remix record," Glasper noted when discussing the 11-song set. "My idea was to show how Miles inspired people to make new art." Realizing that "Miles didn't have one audience," Glasper recruited a legion of diverse guest artists to add to the magic of the project including familiar collaborators like R&B musicians Erykah Badu, Ledisi, Bilal and KING. They are joined by British soul singer-songwriter Laura Mvula; hip-hop producer Rashad Smith; Grammy-nominated Australian neo-soul quartet Hiatus Kaiyote, rapper/singer Phonte, rapper/producer Illa J; jazz guitarist John Scofield, who was in Miles Davis' band; and the legendary Stevie Wonder.

 

"I am living in the spirit of Miles when I am doing what I'm doing because I am documenting my time period. I'm documenting what's around me. I'm documenting who I am now, where music is now," notes Glasper. "That's what this project is about. I wanted to do something where we can take some of Miles' ideas, shake them up, and try to show the influence of Miles and make new things. And that's the beauty of this whole album. The whole project is based on Miles, but it is based on Miles' vision, it's based on Miles' trumpet, it's based on Miles' voice, it's based on Miles' composition, it's based on Miles' influence, it's based on Miles' swag."

 

Miles Davis is a rarity: a pioneering superstar who was constantly voyaging into new directions and genres with an ever changing cast of collaborators. Throughout his discography, sweeping change and innovation could happen based on who was in the studio and what they brought to his stunning musical vision. Few American artists have impacted popular music and culture in as broad and long-lasting a way as he did.

 

By similar design, pianist/producer Robert Glasper has built a career out of a vibrant fusion of R&B, jazz and hip-hop. As the leader of the acoustic Robert Glasper Trio and the electronic Robert Glasper Experiment, he's pushed the boundaries of each genre he works in to their breaking point. This is the artist whose album, In My Element (2007), featured mashups of Herbie Hancock and Radiohead and tributes to rapper/producer J Dilla. 2013's acclaimed Black Radio featured collaborations with Erykah Badu, Ledisi, Lupe Fiasco, Yasiin Bey and other artists. Black Radio was also capped by a sprawling cover of Nirvana's "Smells Like Teen Spirit" and won a Grammy Award for Best R&B Album. Most recently, Glasper scored for MILES AHEAD, the Miles Davis film directed by and starring Don Cheadle.

 

EVERYTHING'S BEAUTIFUL is unlike any other in Davis' discography. From the familiar (riffs and passages within the catalog) to the obscure (samples of Miles' in-studio instructions spoken after false starts), Glasper has built something unique but still unquestionably Miles. The cover art was created by Francine Turk and integrates elements of Miles Davis' artwork. With the cover, Turk creates a visual that is similar to the idea of Robert Glasper taking fragments of Miles music and reinterpreting in a unique and modern way. 


About Miles Davis

Born Miles Dewey Davis III on May 26, 1926 in Alton, Illinois, Miles grew up in East St. Louis, first learning trumpet at age 13. Graduating high school, he moved to New York in 1944 to study at the Juilliard School of Music, developing chops in technique and music theory before leaving Juilliard to become a full-time player on the New York jazz circuit, cutting his first records in 1945. One of the most revolutionary and influential musicians and recording artists of the 20th century, Miles Davis was in the vanguard of virtually every phase of the evolution of post-WWII American jazz, from be-bop to cool jazz to hard-bop to modal to the radical rock-funk-fusion which got him inducted into the Rock and Roll Hall of Fame in 2006. Miles Davis died on September 28, 1991, leaving the world an extensive catalog of unprecedented music that's forever timeless and groundbreaking. Trumpeter, bandleader and composer Miles Davis fronted some of the most formidable and adroit ensembles in musical history. Miles was the rarest of artists: an uncompromising avant-garde visionary, and transformative cultural icon (with a larger-than-life persona), who achieved both critical and commercial success. In 2008, Davis's 1959 masterpiece, Kind of Blue, was certified 4x platinum, solidifying its position as the top-selling jazz album of all-time. In December 2009, the United States House of Representatives passed a resolution on Kind of Blue's 50th anniversary "honoring the masterpiece and reaffirming jazz as a national treasure."

 

Since 1960, the National Academy of Recording Arts and Sciences (NARAS) has honored Miles Davis with eight Grammy Awards, a Grammy Lifetime Achievement Award, and three Grammy Hall of Fame Awards.

 

Over the past twenty years, Miles and his music have been commemorated on a variety of critically-acclaimed box sets released through Columbia/Legacy, many of them winning Grammy Awards, charting in the Top 4 of the Billboard Jazz Album charts, and earning Jazz Reissue of the Year and other accolades in Down Beat magazine's Critics and Readers polls, among other accolades. 

 

In September 2011, Columbia/Legacy launched the Miles Davis Bootleg Series with the release of Live In Europe 1967: The Bootleg Series Vol. 1. Miles Davis At Newport 1955-1975: The Bootleg Series Vol. 4 won JazzTimes’ Readers Poll for 2015 Best Historical/Vault/Reissue, the fourth time that a box set in the critically-acclaimed, best-selling Bootleg Series topped the JazzTimes Readers Poll in this category. The set won the 2016 NAACP Image Award in the Outstanding Jazz Album category.

 

Each of the first three releases in the Bootleg Series--Miles Davis Quintet – Live In Europe 1967: The Bootleg Series Vol. 1, Miles Davis Quintet – Live In Europe 1969: The Bootleg Series Vol. 2, and Miles At The Fillmore – Miles Davis 1970: The Bootleg Series Vol. 3--took home Best Historical/Vault/Reissue from JazzTimes readers.

 

Miles Davis At Newport 1955-1975 was honored as the Reissues/Archive Album of the Year by the 2015 Jazzwise Albums of the Year Critics Poll. In previous years, the Miles Davis Bootleg Series Vol. 2 and Vol. 3 have won in this category.

 

 MILES AHEAD - ORIGINAL MOTION PICTURE SOUNDTRACK



1
. Miles Ahead                      

2. Dialogue: "It takes a long time…" (*)

3. So What

4. Taylor Made - Taylor Eigisti

5. Dialogue: "Listen, you talk too goddam much…" (*)

6. Solea (excerpt)

7. Seven Steps To Heaven (edit)

8. Dialogue: "If you gonna tell a story…"(*)

9. Nefertiti (edit)

10. Frelon Brun                     

11. Dialogue: "Sometimes you have these thoughts…"(*)

12. Duran (take 6) (edit)

13. Dialogue: "You own my music…"(*)

14. Go Ahead John (part two C)

15. Black Satin (edit)

16. Dialogue: "Be musical about this shit…"(*)

17. Prelude #II

18. Dialogue: "Y'all listening to them…?(*)

19. Junior's Jam – Robert Glasper, Keyon Harrold, Marcus Strickland

20. Francessence – Robert Glasper, Keyon Harrold, Elena Pinderhughes    

21. Back Seat Betty (excerpt)

22. Dialogue: "I don't like the word jazz…" (*)

23. What's Wrong With That? - Don Cheadle, Robert Glasper, Gary Clark, Jr., Herbie Hancock, Keyon Harrold, Antonio Sanchez, Esperanza Spaulding, Wayne Shorter 

24. Gone 2015 – Robert Glasper, Keyon Harrold, Pharoahe Monch                       

 

(*) from the soundtrack of the film, Don Cheadle as Miles Davis

All other tracks performed by Miles Davis, except where noted

 

Soundtrack album produced by

Don Cheadle, Steve Berkowitz, Ed Gerrard & Robert Glasper

 

Soundtrack Executive Producers:

Don Cheadle, Erin Davis, Darryl Porter &, Vince Wilburn

 

 

EVERYTHING'S BEAUTIFUL


1. "Talking Shit"

2. "Ghetto Walkin" featuring Bilal

3. "They Can't Hold Me Down" featuring Illa J

4. "Maiysha (So Long)" featuring Erykah Badu

5. "Violets" featuring Phonte

6. "Little Church" featuring Hiatus Kaiyote

7. "Silence Is The Way" featuring Laura Mvula

8. "Song For Selim" featuring KING

9. "Milestones" featuring Georgia Ann Muldrow

10. "I'm Leaving You" featuring John Scofield and Ledisi

11. "Right On Brotha" featuring Stevie Wonder

 

 

WWW.MILESAHEAD-MOVIE.COM

www.sonyclassics.com

www.milesdavis.com

www.legacyrecordings.com

 

 
     
 
 
     
 

 

 

 

 

Café Den Bromfiets 7 April : Lester T. Rawws’ Graveside Quartet & The Pine Box Boys  

 

 

 

 

 

 

Aardig op tijd was ik om gaandeweg het vele volk te zien toestromen voor The Pine Box Boys, het succesverhaal van Lester T. Raww (Guitar,uke and vocals), Possum Carvidi, (banjo , accordeon keys) , Col. Timothy Leather (upright bass) en Steven ‘Your Uncle’ Dodds (drums).





Half negen ongeveer kondigt organisator Erwin Bocklandt het voorprogramma dan aan : ‘Lester T. Rawws’ Graveside Quartet’, jawel een afgeleide van de bluegrass band van straks en da’s voor een stuk op eenzelfde leest geschoeid, qua inhoud en verhaal dan.

 



 

Muzikaal gaan de jongens deze keer voor honky tonk ragtime en daarbij maakt Jimmy Hadley het New Orleans jazzverhaal compleet door toevoeging van zijn trompet.

 



 

 Een totale verrassing hier want dit Graveside Quartet   gaat nog maar enkele jaartjes mee ook !, was mij trouwens nog niet bekend… Verdeelde reacties alom, bij sommigen hier valt dit niet zo in de smaak maar mij kan het alleszins bekoren. Possum hanteert de accordeon en het duurt even voor het klankbeeld langs alle kanten goed zit. De natuurlijke schwung die de jongens er aan geven maakt veel goed, Belgische sterke bieren, Triple van ’t Anker en Duvel lijkt in de smaak te vallen daarbij…. Gezien de mooie weersomstandigheden staat de deur gans open zodat de eerste steaming warmte hier gauw buiten kan (gelijk natuurlijk met de vele sigarettenrook want da’s alom bekend : den Bromfiets is voorvechter van ‘roken moet kunnen!’ Wat mij betreft lijkt dit eerste deel een mooi voorspel dat zich allicht mooi gaat laten aansluiten met de hoofdmoot: The Pine Box Boys zelve, voor de gelegenheid uitgebreid met dus Jimmy Hadley die naast de trompet ook het gitaarwerk en vocals niet schuwt en zelfs later in de show wat songs voor eigen rekening neemt.

 



 

Verder, en da’s bekend van vorige shows hier , treffen we Marvin Cuvelier (The Moonshine Playboys, uit het Brusselse) aan de mandoline en dat maakt dat het kleine opstappodium weer goed vol staat vandaag. Driewerf hoera want de sound zit vol en klinkt goed thanks to de alerte P.A-man. en d’er kan d’er nog altijd eentje bij als later, aan de finale , nog een gastmuzikant zich aan de smoelschuiver zal gewagen…helaas blijf ik hier de naam (voorlopig) van schuldig… Afin, in het bekende hoge, opzwepende tempo gaat het hier verder, muzikaal welingevuld al zien we een volgende keer misschien hier graag ook eens een fiddler bij ?...love it !...en bij dat al komt natuurlijk het wat macabere storytelling bij wat The Pine Box Boys zo typeert, de verhalen van liefdes die al eens durven gesmoord worden door doodslag, schietpartijen, zelfdoding en stab ! natuurlijk… (stab twice !) maar dat behoort intussen al bij de klassiekers… Ik hoor hier vanalles uit eerder werk voorbij komen ook, ‘Mr. Skeleton’ zit daar zeker bij…hoorde ik daar niet ‘The Tardy Hearse’ ?.... Ik meen ook ‘I kept her Heart’ gehoord te hebben’ Arkansas Killing Time’ ?...of is dat maar mijn wishful thinking dat mij hier parten speelt? Naar aanleiding van de kersverse release ‘The Feast of Three Arms’, nét nog maar uit, halen de jongens daar ook werk uit en, hoewel ik de CD hier lggen heb weet ik bij god niet meer wat ze daaruit speelden….’I killed the Band’ ja, dat wel…Spijtig genoeg blijkt de CD van The Graveside Quartet hier voorlopig uitgeput dus dat wordt iets om een andere keer  bij te kopen…T-shirtje nemen we wél mee….

 



 


Twee ruime sets krijgen we voorgeschoteld + een ruime surplus met daarin de ‘Grand Finale’ met o.a. Stab! ‘ , ja dat mocht natuurlijk ook niet té vroeg komen ! Dikke party hier, in de Bromfiets, tussen de velden , de Amerikanen, all of them love this place, zijn in hun nopjes… Heel toepasselijk  wordt omtrent het middernachtelijke uur de show afgesloten maar dan zijn we natuurlijk nog niet thuis ! ...Laatste busje is intussen al weg dus dat wordt zo’n drie kwartier naar huis toe want op een loopje zal dat niet meer lukken...
Volgende show hier ? Onze eigen steeds meer international Steven Troch mét band, zondag 15 Mei, 17 uur !

 


 

 
     
  Winus

 
 
 
 
 
  click for slideshow  
 
 
 
 
 

 


- medegedeeld -


The Roy Mette Band top op geslaagd Delirium Blues Festival


 

 

 

Zaterdag 9 April werd in zaal 'De Nieuwe Deure' te Beveren de 23th editie gehouden van het Delirium Blues Festival.

Precies om 18u15 trapt presentator Philippe Havegheer het festival af met de officiële opening. Daarna blijkt Patt Mayeu de perfecte openingsact te zijn. Bij de eerste noten stond iedereen al aandachtig te luisteren in de zaal, na een half uur oude Mississippi blues spelens is het inmiddels al lekker volgelopen en zit de stemming er al goed in. Patt vroeg Frodo Mahieu mee op het podium om een nummer mee te spelen, wat aardig in de smaak viel bij de bluesliefhebbers .Toen was het tijd aan onze noorderbuur Tim Herrebrugh ofte Dead Cat Stimpy. Gewapend met een gitaar, een bassdrum en een snare die hij met zijn voeten bedient brengt hij zijn stevige bluesy rock ‘n’ roll ten gehore. Stimpy klinkt alsof hij zo uit de jaren 50′ komt. Mooi om horen deze one man band.

Het stand up bluesduo Mat Walklate & Paolo Fuschi uit Engelse Manchester was gewoonweg blues met de B van blues hoog niveau, subliem ronduit ! In de bio stond te lezen dat Mat de stem van Howlin' Wolf evenaart ! Neen,  Mat Walklate heeft de voice van Mat Walklate (akkoord die leunt de ‘Wolf’), en die is verdomd adembenemend. Wat Walklate en gitarist Paolo Fuschi in Beveren brachten was het eerste hoogtepunt van de avond, wie er niet bij was kan er nooit van meespreken (zie Back to the Roots & etc !!..( Bedankt friends om er ons toch maar weer eens fijntjes op te wijzen dat Britse blues – we waren het haast vergeten – écht wel bestaat...

Je hebt coverbands en coverbands maar al je als je én stem én band wil naspelen moet je het perfect doen! En met Roy Mette en band, samen met wijlen Rory Gallagher's drummer Brendan O'Neill stond jawel Rory Gallagher op het podium zo ‘Echt’ was het als de gekende songs van Rory  de revue passeerden... rock blues... ingetogen Mette greep de talrijke Gallagher fans bij de keel. Organsator Dominiek Hemeryck heeft geen brood gegeten van Coverbands maar die was naar eigen zeggen Top ! 'Sluit je ogen en Rory leeft' zei hij ons na afloop.

 

Ja en dan was het tijd voor Filip Casteels, een moeilijke zaak om Roy Mette te evenaren laat staan te overtreffen! Maar wat Casteels siert is dat hij z'n eigen ding doet ! ( ...tekst ingekort door redactie...)



Weer eens was Delirium BLUES geslaagd,  op naar april 2017


Jantje Vroman





 
     
 
 
 
 
   
 
 
   
 
 
 
 
     
 

- persbericht -


John Ghost laat debuut "For A Year They Slept" los op de wereld





© vi.be

John Ghost is de Gentse band rond gitarist/componist Jo De Geest. De band, die in 2010 werd opgericht, was zijn kinderschoenen nog niet ontgroeid, of hij wist zich al te selecteren voor Jong Jazztalent Gent, een concours van Gent Jazz Festival. Het doorgewinterde festivalpubliek kon hun optreden best smaken. Daarop volgde een reeks concerten, waaronder een op het International Jazz Festival Middelburg. Na een korte periode van bezinning vond de band in 2013 zijn tweede adem. Ze doken opnieuw de repetitieruimte in, ontwikkelden een eigen geluid en blikten hun eerste ep in.




Jo De Geest - compositie/gitaar
Elias De Voldere - drums
Karel Ceulenaere - toetsen
Matthias De Craene - saxen
Wim Segers - vibrafoon
Lieven Van Pee - contrabas




 

Op 9 april komt het debuutalbum van John Ghost 'For A Year They Slept' uit. Guy Peters (Gonzo (circus) luisterde al even en opent zijn bespreking zo :



"Met zo’n bandnaam en albumtitel roep je meteen heel wat suggesties op. Over dromen, het ongrijpbare, het onderbewuste, de totale rust en de fantasie. En dat krijgt daadwerkelijk ook een invulling. Niet enkel via een handvol songtitels die ook aan die hints gekoppeld kunnen worden, maar ook door composities die behendig balanceren op de grens tussen enerzijds het dromerige, het repetitieve en het spelen met textuur, en anderzijds de vitale, wakkere tegenhanger ervan: de uithoek van ritme, energie en souplesse."



In april komt de plaat uit, en de volgende release-concerten staan alvast op het programma :




• 9 april - Rataplan (Borgerhout)
• 20 april - Bonnefooi (Brussel)
• 22 april - Bij' De Vieze Gasten (Gent)
• 23 april - Kraakpand (Handelsbeurs, Gent)
• 22 mei - Roskam (Brussels Jazz Marathon)

 
     
 
 
 
 
 

- persbericht -

Skordatura's "Empty the Headbin" komt uit op 28 april




   
 

Zoveel is duidelijk :  jazz  is weer hot tegenwoordig. Ook is jazz niet 'enkel jazz', maar meer dan ooit een ondefinieerbare mengeling van verschillende invloeden. Skordatura past zonder meer ook in dat plaatje, zeker nu hun tweede plaat met de welluidende titel 'Empty the Headbin' klaar is. (de vorige 'How to Chase a Minute in one Second' kwam er in 2014).

 

Wil je weten hoe Skordatura klinkt? Hier krijg je een idee van hun vorige op soundcloud: 


 




Om de band live aan het werk te zien, is het wachten tot 28 april. Dan stelt Skordatura het album voor in de Handelsbeurs (Gent). 

Meer informatie over het concert (een double bill met Yves Peeters Gumbo) vind je  op FB: 

 

 

 

 
     

 
 
 
 
 

 

- PERSBERICHT -




DelVita ft. Kurt Rosenwinkel, een unieke jazz samenwerking komt tot stand !

 

 

 



 

Jazz-virtuoos en meester in zijn vak Kurt Rosenwinkel (gitaar) zal voor de eerste keer optreden met een Belgische band, en bundelt hiervoor de krachten met DelVita! Samen creëren zij een avond vol inspiratie in de muzikale wereld van de hedendaagse jazz.
De concerten van DelVita lopen over van de passie die ze delen voor jazz. Zij creëren een vurige, intrigerende atmosfeer dat gesmaakt wordt door ieder! In het verleden speelden ze al samen met Stéphane Belmondo (FR) & Eric Vloeimans (NL).
Kurt Rosenwinkel, afkomstig uit Amerika – Philadelphia, is zonder twijfel één van de meest invloedrijkste muzikanten van de hedendaagse jazz (Mark Turner, Chris Cheek, Paul Motian, Chris Potter, Larry Goldings, Brain Blade, Marcy Playground, Joshua Redman, Charlie Peacock, Jakob Bro) . Hij geniet wereldwijde bekendheid door zijn unieke geluid en zal nu ook samen met DelVita optreden op 27 April 2016 te CC Bilzen.
Samen zullen zij een nog nooit eerder in België gezien/gehoord jazz-concert spelen.




Details :





Prijs: Voorverkoop € 14, Kassa €16
Datum: 27/04/2016
Uur: 20u15
Locatie: CC de Kimpel, Eikenlaan 25, 3740 Bilzen



Quotes K. Rosenwinkel

 

 


Rosenwinkel has come to be just as identifiable as Pat Metheny, Bill Frisell or any of the modern-school guitarists with whom he's usually compared.

- JazzTimes -



There’s this kind of fluidity and architecture in the lines that he plays that I don’t think I’ve heard anybody else do. There’s a mystery in it to me. It’s not obviously derived from some other player. He’s really developed his own language with the musical information and physically the way he’s playing the instrument.


- Bill Frisell -



‘Easily the most original guitar voice of the decade’

 

-Jazz Times-



At Crossroads last year, I was playing with [jazz guitarist] Kurt Rosenwinkel, trying to keep up with him and wondering what I could steal.


- Eric Clapton, Rolling Stone -



Schuddende hoofden, handen in het haar, verbazende kreten en wegwuifgebaren in het publiek. Er heerste een sfeer van verontwaardiging en ontsteltenis. Een desillusie? ‘Hoe is dit mogelijk?’ werd er geroepen. En dat terwijl de spanning voorafgaand aan het concert om te snijden was; de verwachtingen waren hoog. Kurt Rosenwinkel voldeed niet aan de verwachtingen; hij overtróf ze, met volle glorie.


- Tim Sprangers, jazzenzo-



He is one of the most influential jazz guitarists of the last 20 years, with many admirers within jazz and beyond, most notably Eric Clapton, who made a visit to the Village Vanguard in 2012 to see and meet Rosenwinkel, extending an invitation to perform the following year at the rock legend's Crossroads festival in Madison Square Garden.


- LA-Weekly –




Background K. Rosenwinkel



Hij maakte naam en faam met zijn New Yorks kwartet met Mark Turner, Ben Street en Jeff Ballard. Tegenwoordig ook niet van de minsten...
• Quotes van allaboutjazz
• Lijst grote namen/bands samenwerkingen
• Guitar hero voor huidige generatie gitaristen.
• Eerste samenwerking met een Belgische band ooit?
• Stukken geschreven vanuit zijn invloedsfeer
• Geheel eigen en originele klank en vocabularium ontwikkeld
• Harmonische klemtoon
• Niet onverdienstelijk als producer




Kurt Rosenwinkel group with Joshua Redman – Jazz a Vienne (2004)
Kurt Rosenwinkel New Quartet con Aaron Parks, Orlando Le Fleming, Allan Mednard. –Tuscia in Jazz
Kurt Rosenwinkel – Stella by Starlight – H.O.G Improvisation



 

 

DelVitaGroup playlist zonder Kurt Rosenwinkel.

 

 
     
 


 


Een ,wat je kan noemen, 'laattijdige aankondiging' van onzentwege maar helaas, diverse omstandigheden draaiden hier in Februari alles zowat in de soep....wij nemen aan dat zij die 't moesten weten het wel zullen geweten hebben, aan alle anderen ons excuus...

 
     
     
     
 

 
 

 

 

 

De jazzzolder vzw richt voor de vierde keer een wedstrijd voor jonge jazzmuzikanten in.
We bieden jonge groepen een podium én een publiek om het beste van zichzelf te tonen. De wedstrijd staat open voor jonge muzikanten en studenten van muziekacademies en conservatoria uit binnen- en buitenland. De maximumleeftijd ligt op 25 jaar.

Inzenddatum demo’s: uiterlijk 29/02/2016.

Uit deze demo’s worden 8 groepen gekozen voor de halve finales die plaats zullen vinden op 23 en 24 april 2016 in Mechelen.
Een professionele jury zal dan 4 groepen selecteren, die op vrijdagavond 26 augustus 2016 de finale van de 4de JazzContest Mechelen zullen spelen op het podium in het Hof van Busleyden tijdens Maanrock.

De winnaar krijgt een geldprijs, geschonken door Tecro & Krea, verschillende optredens en een opnamedag in een professionele studio. Er zijn uiteraard ook de trofeeën voor de winnaar en de beste solist.

Zie www.jazzcontestmechelen.be voor info en reglement.



Met de steun van de stad Mechelen



 
 

 

- PERSBERICHT 15/04 -


 

HALVE FINALES 4de JAZZCONTEST MECHELEN



Na de succesvolle editie 2015 organiseert vzw De Jazzzolder in samenwerking met CC Mechelen en
mm Mechelen Feest haar vierde internationale wedstrijd voor jong (max 25 jaar) jazztalent.
Zoals vorig jaar vindt de finale plaats op het prachtige podium van Busleyden, als onderdeel van het
Maanrock-festival op vrijdag 26 augustus 2016.
Maar eerst de halve finales. Op zaterdag 23 en zondag 24 april strijden acht bands voor een van de
vier finaleplaatsen. Van solo-performances tot kwintetten, met en zonder blazers, het deelnemersveld
is dit jaar even verscheiden als internationaal met bands uit België, Nederland en Duitsland. Elk van
de halve finalisten speelt een set van 20 tot 30 minuten om het publiek en vooral de professionele
vakjury o.l.v Chris Joris te overtuigen.


Praktisch :



Jazzzolder, Sint-Romboutskerkhof 2, 2800 Mechelen



Zaterdag 23 april:


14u: Kardynal (B), 15u: Willem Heylen (B), 16u: JE Trio (De), 17u: Marie Fikry 5tet
(B)


Zondag 24 april :

 

14u: Donder (B), 15u: Base12 (B), 16u: Vortex 5tet (B), 17u: Fhree (Nl).
Inkom: 5 euro (daglidgeld)
Meer info over JazzContest Mechelen en halve finalisten: www.jazzcontestmechelen.be


 ©  JAZZEPOES

 

 
 
 
     
     

 

 


 ©  JAZZEPOES

 

 

 

up again !

 

 

 

back to start !