back to start !

 

 

                                                                      Archief Music 2016     Archief JAZZ 2015

                                                                                                                Archief BLUES/ROOTS 2015

click for index 

 

 

 

     
     
 

 



 

- persbericht -

 

 
     
 
   
 

 

Festivalprimeur: webapplicatie Conversation Starter

Hospitality-arrangement voor start-ups paart het nuttige aan het aangename op Gent Jazz Festival & Jazz Middelheim

 

 

Gent Jazz Festival (07/07-16./07/2016) & Jazz Middelheim (12/08-15/08/2016) introduceren voor het eerst een uniek en betaalbaar hospitality-arrangement voor jonge ondernemers en start-ups, gekoppeld aan private netwerkmomenten met prominente figuren en gevestigde waarden uit het bedrijfsleven. De unieke netwerking applicatie van de Vlaamse start-up Conversation Starter zorgt ervoor dat de deelnemers relevante nieuwe connecties leggen. Het concept slaat alvast aan. Zowel voor Gent Jazz Festival als voor Jazz Middelheim mikt de organisatie op een 100-tal start-ups.

Dit initiatief kadert in het creëren van een nieuwe vorm van netwerk-boosten in de informele, ongedwongen sfeer van een jazzfestival.  “We halen de start-ups uit de comfortzone van hun normale netwerkevents waar ze op een vaste locatie en volgens een vast stramien steeds dezelfde mensen ontmoeten. Wij breken dat concept open en verleiden hen op het festivalterrein met een aantrekkelijk Vip-pakket en een grotere pool van business opportuniteiten. We brengen m.a.w. business & pleasure samen op onze festivals, met een platform van vraag en aanbod waar jeugdige ondernemingsgeest en beproefde expertise elkaar ontmoeten”, aldus festivaldirecteur Bertrand Flamang.

De formule is ook een win-win voor het festival zelf. Tim De Smet, Business Development Manager van beide festivals, vult aan: “Start-ups zijn creatief, dynamisch, innoverend. We zijn ervan overtuigd dat ze onze festivals naar een hoger niveau tillen met hun aparte kijk op de bedrijfswereld en op evenementen. We gaan hen nadien niet alleen polsen hoe ze het initiatief ervaren hebben, maar ook met welke ideeën ze ons als festival kunnen doen groeien.” Daarom ook dat we voor dit project samenwerken met Unizo, VOKA, Start it @KBC, Student Ghentrepreneur en Startups.be. Deze partners zullen ons voor de editie 2017 alvast een start-up mogen voorstellen met wie we een samenwerkingsverband kunnen aangaan dat ons festival een verdere upgrade verzekert.“

Vip-arrangementen voor bedrijven had Gent Jazz Festival & Jazz Middelheim al in zijn Vip-dorp; nu komt er dus ook een aparte Vip-zone voor student-ondernemers, start-ups, scale-ups… Met dezelfde voordelen als de business Vips, maar aan een zeer betaalbare prijs: Vip-parking, Vip-platform, Vip-tribune, driegangenmenu, een open bar. In hun eigen Vip-zone drinken ze een glas met hun collega-ondernemers. Maar veel belangrijker zijn de contacten die ze kunnen leggen met de genodigden uit het Vip-dorp: captains of industry, CEO’s, CFO’s, COO’s, CIO’s, Sales, Digital & Marketing managers, vrije beroepen, consultants, investeerders….

Die contacten worden gelegd via Conversation Starter, een webapplicatie waarmee concrete verzoeken en aanbiedingen worden gedeeld en meetings ingepland. Bijvoorbeeld: je bent designer en zoekt iemand om je prototype te produceren. Andere deelnemers lezen dit en met één klik kunnen ze je uitnodigen om te ontmoeten. Gent Jazz & Jazz Middelheim zijn de eerste Belgische festivals waar Conversation Starter wordt gebruikt, een primeur. Eerder wel het wel al ingezet op tientallen reguliere netwerkevenementen.


Praktisch

Inschrijven voor het hospitality-arrangement kan nog steeds via www.gentjazz.com & www.jazzmiddelheim.be

 

Visuals:

     Conversation Starter on mobile  

     Conversation Starter on laptop  

 

Hoe werkt Conversation Starter concreet?

Conversation Starter is een netwerking applicatie voor evenementen. Je deelt er in korte gespreksopeners met wie je graag een ‘connectie’ wil realiseren omdat ze je verder kunnen helpen, of omgekeerd, omdat jij hen kan adviseren. Vraag en aanbod worden dus samengebracht. Bijvoorbeeld: je bent designer en zoekt iemand om je prototype te produceren; je bent een start-up op zoek naar investeerders; je wil crowdfunding voor je project opstarten of een pop-up, maar hoe begin je eraan; je zoekt iemand die je kan helpen een businessplan op te maken of die je mentor wil zijn…

 

Aan de aanbodzijde zijn er de VIP-genodigden van Gent Jazz Festival en Jazz Middelheim, met de meest diverse profielen uit het Vlaamse bedrijfsleven: Captains of industry, CEO’s, CFO’s, COO’s, CIO’s, Sales, Digital & Marketing managers, vrije beroepen, consultants, investeerders… Zij krijgen de vraag om in korte gespreksopeners hun expertise en knowhow te delen op Conversation Starter.

 

Een week voor het event treedt het hoogtechnologische algoritme van Conversation Starter in werking en krijgt iedereen een persoonlijk overzicht van relevante personen om te ontmoeten. Vanaf dan kan men meetings beginnen plannen. Bij de start van het event krijgt men via SMS een overzicht van zijn/haar geplande meetings. Als het eerste gesprek ‘klikt’, kunnen er verdere afspraken gemaakt worden buiten de festivalperiode.

 

Conversation Starter is opgericht door Niels Peetermans en Rutger Bevers en wordt ondertussen gebruikt op netwerking events van onder andere ING, Voka, UNIZO, Flanders Fashion Institute en Ernst & Young. Ze maken deel uit van het iStart incubatie programma van iMinds en zijn lid van Start it@KBC. Gent Jazz & Jazz Middelheim zijn de eerste festivals waarmee ze samenwerken.


Info: www.conversationstarter.net

 

 

 

 

 

 
     
 
     
     
 
 
     
     
 
   
 

 

- Persbericht 13/6 -



Mardi Gras brengt carnaval naar de Gentse Feesten

 

 

 

ZOMERBAR MET LIVE MUZIEK, ETEN EN COCKTAILS

Waan u ’s middags al in de bayou, op de balkons van de French Quarter: een stukje New Orleans op het grootste zomerterras van de Kuip. Om 12u30 en 16u00 betoeteren live bands de schoonheid van de Southern States. Tussendoor is de funk in handen van Night Shop FM, draaiers van creools getinte krolse platen, en nodigt Brouwerij Moortgat bevriende meesterbrouwers uit om te komen vertellen tijdens dagelijkse egustatiesessies. Laat u meevoeren, de Mississippi af, naar het land van de Dixie jazz!

 

UITBUNDIG CARNAVALSFEEST MET INTERNATIONALE ARTIESTEN

Om klokslag 20u30 trekt de parade over het plein en schakelt de soundtrack naar cajun getinte soul en funk in de vaardige handen van dj’s als Grazzhoppa, Groove Merchant en Rakesh. We spelen met vuur, en dat mag u gerust letterlijk nemen: naast vuurspuwers en acrobaten krijgt u nog gepeperde gogo-danseressen en live muzikanten voorgeschoteld. “Gent Jazz Festival bracht de jazzmuziek samen met allerhande ‘black music’ terug dichter bij het grote publiek. Mardi Gras zal de Gentse Feesten terugbrengen naar haar roots, voor alle Gentenaars en andere feestende wereldburgers”, aldus Bertrand Flamang van Gent Jazz Festival.  Opgelet voor de alligators !


 

HERTEKEND PLEIN

 

Het Braunplein en de Stadshal worden aan de hand van tien containers van 40 voet, speciaal voor deze Mardi Gras gebouwd, herschapen tot de folie van het straatcarnaval. Het feest speelt zich niet langer af op één podium: de 17 artiesten bevinden zich overal tegelijkertijd, op de podia en in het publiek. Dat publiek krijgt bovendien meer speelruimte en kan dansen op de podia en de grote dakterrassen in verschillende niveaus.

 

“Door het nieuwe concept leggen we de lat hoog voor onszelf, maar ook voor de andere pleinen. We moeten met de Gentse Feesten weer aansluiting vinden met stadsfestivals die we tegenkomen in New York, Londen en Berlijn. Ik ben blij dat de pleinorganisator onze visie deelt en durft te investeren”, vertelt Hannes Dewit van Radio Modern over de nieuwe richting die het Braunplein inslaat.

 





TOEKOMSTPLANNEN

Mardi Gras is een concept van Bertrand Flamang (Gent Jazz Festival) en Hannes Dewit (Radio Modern). Het gaat dit jaar in première op de Gentse Feesten, trekt vervolgens naar De Haan en heeft internationale plannen voor de komende jaren.


 

 

 

 

 
     
 
     
 
 
     
     
 

 

 


 

Don Braden - Joris Teepe Quartet in de Lokerse Jazzklub 4 Juni 2016



   
 



Don Braden (saxofoon), David Berkman (piano), Joris Teepe (contrabas) en Lieven Venken (drums)

 

 

De Amerikaanse saxofonist Don Braden leerde bassist Joris Teepe kennen kort nadat Teepe van Nederland naar de States verhuisde, ondertussen meer dan 20 jaar geleden. Ze laten zich omringen door een wisselende groep musici uit de bruisende New York-scene. Na al die jaren klinkt hun muziek nog altijd fris. Ze brengen actuele post bop van uitzonderlijk niveau. Je herkent hier dat gevoel met die Blue Note platen van weleer en gedreven ritmiek. Wat is het hier toch gezellig in deze Jazzclub.

 

    



Wat opvalt is de linkshandige bassist die al 24 jaar vertoeft in NY. Hij heeft deze keer Lieven Venken meegebracht en het is de eerste keer dan hij Don Braden mag begeleiden. Hij doet dat natuurlijk voortreffelijk zoals we dat van Lieven gewend zijn. Hij is de enigste muzikant die ik ken vandaag. Maar ze laten allemaal een diepe indruk na. Drie nationaliteiten vandaag voor ruim 70 man publiek, de Genkenaar Lieven Venken, een Nederlander en twee Amerikanen.
Don Braden, de tenorsaxspeler, komt uit Cincinnati (Ohio) en groeide op in Louisville, Kentucky en verhuisde in 1984 naar NYC. Infeite studeerde hij net ervoor engineering maar in NY speelde hij al met Lonnie Smith en Betty Carter. Al op prille leeftijd speelt hij namelijk jazz. In 1986-87 toerde hij met Wynton Marsalis, Roy Haynes, Tony Williams, Freddie Hubbard, J.J. Johnson, Tom Harrell, Art Farmer, en The Mingus Big Band. De andere Amerikaan David Berkman speelt met gemak aan een zwarte buffetpiano en die is net terug van Japan (Tokio) zo blijkt. Die kan ook een stukje spelen hoor.

    


De bassist voert het woord en praat de nummers aan mekaar. Ze spelen ook nummers van Joris zijn plaat ‘Workaholic’ die te koop is en dat is hij wel dat werkbeest want hij componeerde al 100 werkjes, nam al 12 cd’s op en speelt op 80 cd’s van anderen. Zoals een NL het betaamt legt hij folders over zichzelf aan de kassa. Van Lieven en David zien we geen cd’s liggen.
Joris speelt een eigen ‘song for Karin’, opgedragen aan zijn vrouw. En daarna spelen ze van drummer Victor Lewis het mooi ontluikende ‘here it’s me you’re talking to’. Het begint erg stil en ontplooit zich geleidelijk aan waarbij iedereen kan soleren. Joris Teepe geeft veel masterclasses en vertelt vaak een verhaaltje aan zijn leerlingen en gebruikt zijn lange nummer ‘the princess and the monster’. Hij begint mooi met een solo baspartij, intermezzo’s, lichte swing en tempowisselingen, gestreken baspartij en saxspel à la Coltrane en een kwieke drumsolo. Tijdens de uitgebreide pauze gaat Don Braden rond tussen het publiek om te signeren met zijn speciale stiften. Er worden heel wat cd’s verkocht. Ik kies voor zijn recentere plaat ‘Luminosity’.
Na de pauze krikken ze het tempo op en het publiek lust er duidelijk pap van. Ze eren saxofonist Eddie Harris. Daarna een leerling oefening zegt Joris met ‘The Baseman’ waarin een mooi intermezzo verwerkt is tussen bas en drums. Don Braden speelt één keer fluit in ‘candid camera’. Heel leuk is Herbie Hancock’s “Driftin’” met een ferme bassolo in het middenstuk. We krijgen een verdiende toegift met een stevige bebop uitsmijter van jewelste met howling sax en drumsolo’s. Het was negen jaar geleden dat ze hier nog speelden die Joris en Don. Ja het was geweldig en heb direct de cd in de wagen opgezet en in no-time was ik weer in Mechelen.




Michel proesmans

 
     

 

 
 
   
 
     
     
 
     
   
   
 

 



 

Met zo’n 90 man publiek hebben we genoten van twee concertjes in de loods net achter het GC Op-Weule op een boogscheut van het Woluwe shoppingcenter.

 



 

© Eddie Maes

 

 



© Eddie Maes



Als virtuoos duo treden eerst Carlo Nardozza (trompet) en Christophe Devisscher (contrabas) aan. Presentator Marc van den Hoof (al jaren een fan van het jazzgenootschap hier) geeft ons een gepaste inleiding en somt een waslijst op van jazzmuzikanten met Italiaanse roots.
Carlo is een natuurtalent en de beste trompettist van de jonge generatie mogen we stellen. Onder het motto -less is more- een heerlijk duo met bas vandaag. Het klinkt ontzettend goed en we horen alle details onder een stil luisterend publiek. De twee muzikanten serveren ons klassiekers en hebben onlangs een plaat ‘duology’ opgenomen en die brengen ze ons vandaag. Ze openen met ‘it could happen to you’ en daarbij geeft Carlo grappig commentaar als ‘shit could happen to you’ als Christophe zijn schoonmoeder moet bezoeken in het verre Australië want hij is getrouwd met zangeres Kristen Cornwell. Ook grappig is zijn verhaalje over slakken bij ‘Valse des escargots’. Hier open Carlo solo op trompet. ‘In walked Bud’ spelen ze als een bossa en de ballade ‘softly as in a morning sunrise’ blijft prachtig. Verder horen we nog ‘I fall in love too easily’ en ‘I’ll remember April’. Allemaal goed gebracht

en ook Christophe is in zijn element tijdens het soleren.

 

 



© Eddie Maes

 

Als tweede zet komt een nieuw trio aan de beurt. Deze drie muzikanten verdienden zowel internationaal als op de Belgische scène hun sporen. Nu gaan ze een muzikale uitdaging aan in een nieuwe combinatie. We herkennen direct de immer sympathieke Lionel Beuvens aan de drums. Hij mag de gevoelige accordeon van Philippe Thuriot begeleiden met super bassist Kristof Roseeuw. Dit is andere muziek maar blijft boeien van begin tot einde.
Philippe Thuriot (Brussel °1968) leeft verschillende accordeonlevens. Na zijn studies in Antwerpen en Kopenhagen debuteert hij met solorecitals (J.S. Bach, V. Solotarjov, S. Gubaidulina....) en sleept verschillende internationale prijzen in de wacht. Hij leerde collega Roseeuw kennen aan het RadioKUKAorkest.
Kristof Roseeuw (°1967) is bekend van Flat Earth Society, RadioKUKAorkest, Too Noisy Fish en dus ook van vele markten thuis in jazz, wereldmuziek en hedendaags. De twee muzikanten worden wonderwel subliem ondersteund door het zachte drumwerk en percussie van Lionel en hij schittert in zijn eigen stuk ‘Earth Song’. Ook Richard Galliano komt aan bod in ‘walz for Nicky’ en we wanen ons in Parijs aan een terrasje. Ook Astor Piazolla is van de partij. Ze spelen nog eigen werk zoals ‘C’était là’ of iets van FES en ook ‘Loss’ van de tweede scheiding van Thuriot en ‘Piece of Heart’ voor zijn derde huwelijk. Ze spelen het ganse rijtje en ook Louis Clavis mag niet ontbreken in ‘le Verbe’.

 

 



 

© Eddie Maes

 


Dit was genieten van begin tot einde.

 

 

 

Michel Proesmans

 

 

 

 
     
 
     
     
     
 
 
     
     
     
 
     
     
   
 

 

…we lagen al weken op vinkeslag want Ivo Opdebeeck, drummer bij o.a. The Guitar Collection en (mede) initiatiefnemer van de eerste editie van de Mini Proms te OLV Waver had daar ook aardig wat maanden op voorhand reclame voor gemaakt en dus waren wij en een hele hoop enthousiastelingen maar al te graag en tijdig er voor afgezakt naar de mooie zaal Graaf d’Elissem, ik schat bij aankomst zo’n 120-tal aanwezigen, een aantal dat naarmate het programma vorderde toch wel aangroeide tot zo’n 150 tal muziekliefhebbers.. volgende editie zullen er dat wellicht nog wel meer zijn !

 



 

 Een ‘proms’ waardig startten we omstreeks 19 hr. met een klassiek orkest, een bijzondere fanfare in dit geval olv een gemotiveerde Bente Pauwels met een verleden in diverse concertbands en nu vaste dirigent van dit gezelschap sinds 2011. Zij loodst het publiek door een erg gesmaakt lichtvoetig programma, nummers gekozen uit het populaire genre. Het is niet het eerste concert van deze fanfare vandaag en het zal ook nog niet het laatste wezen ook, vertrouwt Bente ons toe want hierna rept de band zich naar een ander avondconcert…

 

        

 

 

Onder Bente’s leiding schitteren de muzikanten en daar achteraan, aan de drums vinden we eveneens ook Ivo terug. Die verbaasde ons in het verleden al door zich zowel thuis te voelen op een balorkest podium, bij rockbands ,evenals bij gevarieerde concertbands. Hij is vanavond bijzonder in z’n nopjes en ontpopt zich al gauw tot niet echt de presentator van de avond maar eerder de enthousiaste intervenant met z’n aankondigingen en weetjes. Fijn Ivo, we love it !

 

    

Danny Van Roosendael van de DVR studio is eigenlijk ook een beetje presentator hier, naast de PA regelaar, job die eigenlijk na de pauze om 20 hr. en tussen de verschillende programma-onderdelen teveel tijd zal in beslag nemen. Daardoor is het eigenlijk al kwartje voor de negen wanneer we eindelijk van start gaan met de band die vandaag de eer en het genoegen heeft om samen met Jerry Donahue te concerteren. Daarvoor staan hier vandaag dan ook niet de minsten op het podium.

 



 

 Een wat vreemde eend in de bijt in het gezelschap van R & B artiesten van vanavond is wel Sjarel van den Bergh, zelf hélemaal niet ongewoon in dit genre hoor maar Sjarel houdt het vandaag bij het brengen van wellicht z’n twee grootste hits, die met popgroep Bizjoe en dat zijn intussen de overbekende klassiekers ‘O, m’n Liefje’ en ‘Rijden’. Het past daarom ook in dit ‘Proms’ gegeven natuurlijk want die nummers zijn intussen klassiekers geworden, alltimers ..nu oldtimers ook… Aardige, Nederlandstalige songs ook zijn het in een verder grotendeels Engelstalig repertoire van vanavond nadat de (voor ons althans) totnogtoe onbekend gebleven Dani Caen het vuur hier aan de lont stak.

 



 

 Dani heeft een krachtige, mooie rock ’n blues stem en dat blijkt de rest van het artiestenwereldje dus wél te weten. Backing vocals deed/doet ze bij Clouseau, The Scabbs, BJ Scott en zovele anderen maar zo in de front hebben we haar meteen ook graag. Ja hoor,een absolute ontdekking voor mij en spijtig dan ook dat de monitors vooraan op het podium bij de start van het programma het allemaal nog niet naar wens doen, dat zal veranderen naarmate de avond vordert hier.

 

 

Ja, en die avond staat in het teken natuurlijk van de ster uit het UK (voorheen US) en da’s natuurlijk Jerry Donahue (Fairport Convention, The Hellcasters en met zovelen, volgens Sjarel ‘met wie niet’ gespeeld) maar die houdt zich daarbij eerder op de achtergrond, die kan je alvast géén starstatus noch dikke nek  verwijten en die brengt tussendoor wat nummers uit zowel z’n beginperiode ,als songs uit recent werk waar die nog mee bezig is, heeft niet altijd al een titel maar wees daar maar zeker van : daar zijn vele fans vanavond voor afgezakt ! Wat mezelf betreft vind ik het niet onaardig wat ie doet en brengt, maar ga ik hierbij geen te grote woorden geven ook. Hij is een aardig gitarist, ontwikkelde een eigen stijl met bending those strings maar ’t lijkt me intussen, vergeeft U mij maar... ook wel wat gedateerd, beetje passé ?..

 

    

 

.Dat hier vandaag zo’n geweldige entourage staat , da’s daarbij dus absoluut een opsteker want wat te denken van een Chris Peeters, ook geen opvallende figuur maar wel een uitstekend gitarist die makkelijk ook het voortouw neemt ! Aan de andere kant nog zo’n primo: producer/gitarist/zanger Marty Townsend, ooit met de betreurde Luke Walter Jr in de front met Blue Blot en Marty brengt graag vandaag z’n eigen ‘IRS Blues’ uit die periode, sterk nummer en met The Guitar Collection staat dit ook steeds op het programma.

 

 

 

Bert Emberechts, samen met Ivo één der stuwende ‘rhythmkings’ van vanavond beweegt zich gans het programma door over de dansvloer, nee, vervelen doe je je niet als je’m bezig ziet ! …En dan, wat mij betreft ‘en ik denk, met mij, vélen, hét prijsbeest van de avond : de zeer getalenteerde multi-instrumentalist én singer Parick Riguelle !

 

 

 

 Man, man, kan die show geven. Ik herinner me van hem véél diverse concerten , zijn ‘On n’oublie rien’ van Brel, da’k verleden jaar nog zag was waarempel groots en aangrijpend !

 

 

Hier beweegt die zich soepel en professioneel tot en mét over de scène terwijl de mensen in de zaal al een tijdje aan het dansen zijn geslagen. Zijn versie van Muddy Waters’ Mannish Boy’ is weer erg doorleefd gebracht, de show trekt gans open en de ganse band geeft, Jerry Donahue incluis, het beste van zichzelf. Dat daar nog een paar bissen achteraan komen, ja dat kon écht niet anders en voor vélen hier mocht dat feestje nog een end doorgaan ook.

 

 

Alleszins droop de band zo tegen half twaalf zwaar bezweet af en ging ik samen met heel wat anderen …verzadigd zal ik maar zeggen, huiswaarts toe…


 

 

.Hoorde ik nadien niet vertellen dat voor anderen het feestje nog een stuk tot in de nacht doorliep ? De Mini-Proms van OLV Waver, daar wordt zeker nog lang over gesproken en die krijgt wellicht volgend jaar een vervolg ook. Graag, zeggen wij dan !


Winus

 

 

slideshow volgt nog !

 

 

 

 
     
 
     
     
     
 
 
     
     
 
   
 

 



 

 


Ripspiqué Lier: Do 26 mei 2016 “A Brazilian Voyage: Nilson Matta”


Vanavond is bassist Nilson Matta (67j) uit Brazilië te gast. Deze groep rond Matta is hier al in Ripspiqué twee jaar geleden geweest en had toen ook veel succes.
Helaas is er niet zo’n volle zaal vandaag. De akoestiek is in ieder geval uitmuntend en gezellig ook met een enthousiast publiek. Het is er zomers warm en we laten de rumba / samba / bossa nova over ons heengaan.

 



© Ripspiquelier


Matta laat zich omringen door sterke Belgische muzikanten als John Snauwaert (tenor en sopraansax), Hendrik Braekman (elektrische handgemaakte gitaar en sixties versterker) en Greg Houben (zang en trompet, bugel). Het is heerlijk om Greg (°1978) eens te horen zingen en hij doet me denken aan Chet Baker. Hij kan voortreffelijk Braziliaans-Portugees want hij heeft er twee jaar gewoond. Hij is de zoon van de bekende saxofonist Steve Houben.

 



© Ripspiquelier


Matta is al lang New Yorker (sinds 1985) maar heeft destijds gespeeld met saxofonist Joe Henderson, Paquito D'Rivera, Slide Hampton, Herbie Mann, Mark Murphy, Oscar Castro Neves, Don Friedman, Paul Winter en Gato Barbieri.

 



© Ripspiquelier


Ze openen met het Jobim nummer ‘Mojave’ over de woestijn van Californië in een ¾ wals gespeeld. Daarna kan Greg ons verblijden met zijn zachte zangpartijen met fijne handpercussie afgewisseld op bugel. Ook een duo van bas met sopraansax is plezierig. ‘Saudade’ is een droevige love song zo op de rand van liefde en een traan. Greg speelt meestal op bugel maar ook enkele keren op trompet. Natuurlijk hebben we ‘Berimbau’ of ‘Manha de Carnaval ‘als klassiekers. Ook ‘Black Orfeus’ van Luiz Bonfá wordt in medley gespeeld met ‘Lamentos’ van AC Jobim. Dit is echt Brazil ten voeten uit.
Na de pauze nog meer Jobim zoals ‘Waters of March’ en vooral van Mingus het heerlijke opzwepende ‘Boogie Stop Shuffle’ van zijn beroemde plaat "Mingus Ah Um". Dit gaat goed snel vooruit waarin Matta zich voortreffelijk kan uitleven. We horen ook nog ‘The autumn leaves’ en een oud nummer van de jaren ’40 nog voor de samba er was. Het is ‘Doce de Coco ‘ van Jacob Do Bandolim. Twee toegiften volgen waarin het overbekende ‘Corcovado’.

 

 



© Ripspiquelier

 

Michel Proesmans

 

P.S. de foto's blijken te dateren uit het concert van vorig jaar, waarvoor dan ook excuus (nvdr) ...

 

 
     
 
 

 

 

 
     
 
   
 

 
     
  Dear friends,

We are awfully excited about this, as you can imagine. Hope to see some of you around
 
     
  Gratefully  
     
  Klein  
     
 
     
     
 
 
     
     
 

 

 

 

 


Café Den Bromfiets 14  Mei : Steven Troch Band  





Het lijdt voor mij geen twijfel ! Steven Troch is vandaag de dag dé bluestopper hier in België en bij uitbreiding de Lage Landen ! Ik wist het 20 jaar terug al toen ik 'm voor het eerst zag aantreden met de 'Dirty Dogs' , ik meen dat dat was op de toenmalige 'Nacht van de Blues' te Wuustwezel. Het zat er toen al in, deze jongen zou het maken ! Met Fried Bourbon brak er nadien een mooie tijd aan die resulteerde in , ik dacht 4 CD's ? Ik heb ze hier allemaal nog maar ik ben de blues al een beetje uit het oog verloren dus daar kan best nog eentje gevolgd zijn ook... Afin, we liepen en lopen mekaar wel af en toe tegen 't lijf bij concerten , een onbekende is Steven al lang niet meer. Wanneer ik dan ook hoorde dat-ie op het programma stond van de 'Bromfiets'concerten ( en' den Brommer' is dan één van me stamkroegen)...wel, lang moest ik niet twijfelen om d'er bij gelegenheid van het aangekondigde 'Steven Troch Band' concert naar toe te gaan. Ook al omdat het project 'Fried Bourbon' voorlopig in de koelkast werd geschoven omdat Steven en gitarist Tim Ilegems nu aan eigen projecten gingen werken en ik wel benieuwd was naar de samenstelling van die band dan. Het weer zit mee, de banden van de fiets staan (voorlopig) nog hard ; dus was het zondag van : GO jongen !

    

Wel, het moet gezegd : ik heb er geen greintje spijt van ook want, zoals blijkt, levert Steven met recente 'Nice 'n' Grease  mogelijks al meteen de beste Belgische bluesplaat  van het jaar af !

Geruggesteund door een formidabele band, ik zal ze even voorstellen, 'k zal beginnen met de vrouwelijke bassiste : Liesbeth 'Lizz' Sprangers (Brock & The Brockettes), da's een dribbelende bas,' Little' Steve Van Der Nat (Little Steve & Big Beat) fijne gitarist, nooit opdringerig maar met mooie aansluitende soli en daarmee  heb je't Hollandse gezelschap hier in de band gehad, toffe mensen ook. Aan drums , en dat is ook lange gelejen dat ik 'm nog zag ( sinds het keigoeie 'Hound Dog Taylor' project van 'Lightnin' Guy Verlinde !) zit daar Erik 'King Berik' achter de drums, bescheiden maar to the point het ritme aanstuwend.




En dat gaat vele richtingen uit vandaag, net zoals op de recente plaat die dan wel met een ongelooflijk authentieke bluesgroten bezetting uit de States opgenomen werd. De band van vandaag mag er echter absoluut  en zekers ook wezen, dit is top en dat zal Ivo (Opdebeeck, drummer bij o.a. The Guitar Collection) ze vandaag meermaals megeven ook ! Da's al meteen een fan.

De lekkere band loodst ons vanmiddag door voornamelijk eigen werk van de nieuwe CD en slechts een paar covers waaronder het stevige 'Turn your Damper (down' ) passeren tijdens de revue... Verbaast het dat ik me weer es niet kon houen en graag weer de ass shakete ten vloere...de camera ging dan wel bijtijds weg....Man, man, dit is goed ! Instrumentals  'Grease me Up' of ook 'Alligator Fryolator  met een fenomenale Steven op de bluesharp wisselen een zeer gevarieerd programma af met shufflin' werk als Extra Extra' of het zwoele, sensuele 'Slow' ... jive ''Been Lookin'  of gewoon de plezantigheid van 'Footsteps of my Dad'



Hoeft het deze keer ook weer gezegd dat , als je 't mocht  gemist hebben (best mogelijk, want helaas toch weer wat weinig volk voor deze 'quality time) dat je dan aanbevolen wordt om dat gauw bij komende concerten  recht te zetten ! De CD kan ik je in ieder geval en direct al zwaar aanbevelen en een recensie volgt later nog op deze bladzijden...



Winus

  
 
     
     
 
 
     
     
 
 


 


Nona Jazz 14 Mei 2016 Double bill



Fabian Fiorini


 


Fabian Fiorini:  piano, composities

 

 


info



Met Fabian Fiorini opent zich het spannende, vrijgevochten en bij wijlen wilde avontuur van de piano solo. Fiorini kiest na zijn vele projecten voor theater, dans, hedendaags ensemble en het collectief dit keer voor de directe confrontatie met zijn publiek en zijn piano. Het publiek dichtbij, met open oren, Fiorini met gespannen lijf voor een instrument met een veelheid aan vormen en mogelijkheden. Het geeft hem naar eigen zeggen een zekere ‘thrill’ om te gaan creëren, op de golven van het concert eigen composities, vrije improvisaties en standards uit de jazz en pop aan elkaar te rijgen.

FioriniFabian Fiorini volgde een klassieke opleiding percussie, piano en klassieke harmonie. Al snel vindt hij aansluiting bij zijn instinctieve bakens via toneelwerk, improvisatie, de verbeelding en de rijkdom van het groepswerk. Fiorini begeleidde muzikanten zoals Guy Cabay, Marcia Maria en Fabrizio Cassol en werkte in het verleden reeds samen met grote namen onder wie Garrett List, Dick van der Harst en Anne Teresa De Keersmaeker. Hij speelt onder meer bij Ictus, Octurn en Aka Moon. Recent werd hem de opdracht toevertrouwd om het verplichte werk te componeren voor de Koningin Elisabethwedstrijd voor piano 2016.


 

 

concertverslag

 

 

 
In, ik denk zo'n vier, vijf bewegingen en als een rollende donder pakte Fabian ons in...Zelf was ik hier voor wat beeldjes en verder denk ik dat er zo'n zestigtal aanwezigen in het knusse zaaltje met de goeie akoestiek aanwezig waren.  Daar sta je dan te kijken en te luisteren, overrompeld als het ware door de gedrevenheid van deze grootse pianist en op een manier zoals ik 'm nog niet kende... Eerlijk is eerlijk, het was eigenlijk al véél te lang geleden da'k hem nog es zag en toen zat-ie bij in de Experience van Chris Joris en toen herinnerde ik me van hem een percussioneel pianospel, uiteraard aangepast blijkbaar aan het toenmalige programma en stijl. Nu echter ontbond de man alle duivels in zich en speelde krachtig de piano forte ! Het uurtje raasde daarom ook zó voorbij en de passie die hem dreef  jaagde daarbij ook mijn adrenalinespiegel een stuk de hoogte in ! een 'waauw-moment dus waar spijtig genoeg te gauw een einde aan kwam. De pianist moest blijkbaar nog spoedig elders naartoe en nam nauwelijks de tijd  om het applaus in ontvangst te nemen. Op weg naar de uitgang wou ik nog effe een kleine babbel met 'm maar daar was dus helaas ook geen tijd meer voor. Onlangs recenseerde Danny hier de CD 'De Papillons Noirs' en daar verwijs ik graag naartoe wat bertreft de inhoud van het concert. ...'Monk en Duke' gaf de pianist ons nog even mee in het naar buiten gaan...





 

Winus

 

 


David Thomaere Trio


 


David Thomaere : piano & keys, composities
Felix Zurstrassen : bass
Teun Verbrugge : drums

 

 


info




David Thomaere Trio is Davids speeltuin waarin hij op zoek gaat naar een eigen sound en de eigen composities in hun puurste vorm kan brengen. Samen met bassist Felix Zurstrassen (°1987) en drummer Antoine Pierre (°1992) vormt David Thomaere (°1988) een energiek trio dat door de vlotte, melodische lijnen en de opzwepende ritmes zowel de eerste jazzproever als de getrainde luisteraar vlot binnengidst in de muziek. Eigen nummers wisselen af met standards en arrangementen van popnummers. Invloeden van hedendaagse jazz, klassieke muziek, pop en hiphop sluipen speels binnen in het unieke klankuniversum van dit trio.

 

 

 

concertverslag



 

 

 



Het David Thomaere Trio, da's een ander verhaal. Een verhaal van vlotte, melodische jazz, doorspekt met diverse invloeden (zie ook info boven, alleen ontgaat het hiphop gedeelte me hier, ben ik ook niet zo in thuis...  Teun Verbrugge, net al zo'n hoogvlieger als Antoine Pierre waar die vanavond voor invalt, zit op het drumkrukje. Teun beweegt zich immers schijnbaar moeiteloos doorheen diverse jazzstijlen en ik bewonder 'em steeds voor de opvallend moeiteloze maar gedreven manier waarop die dat doet, hey, da's een grote ! David Thomaere mag best content zijn met de puike begeleiders die 'em vanavond bij zich heeft want ook Felix Zurstrassen bewijst zich vanavond, zowel op de elektrische bas als op het staande instrument. Met David Thomaere is het vanavond kennismaken maar dat valt meteen mee. De Schotenaar praat vlot en is heel toegankelijk. Eerstdaags volgt hier de CD-recensie van 'Crossing Lines', de debuut CD waar David en zijn Trio ons vanavond mee inpakt want zo is het inderdaad ook. Volkomen ontspannen loodst David ons doorheen die CD songs, soms erg gedreven , anderzijds gevoelig en vol lyriek. Ik vermeld graag want da's meteen een enorm toegevoegde waarde,  dat het haast allemaal eigen composities betreft die we vanavond hier te horen krijgen plus 'Lions Mouth, een cover van 'Atoms For Peace', mij eerder niet bekend, zelfs als trouw Studio Brussel luisteraar, al durf ik bijtijds wel es afhaken ook... Ook volgt 'Default' van 'Balthazar' en die ken je zeker ook als 'meteen naar de top' popgroep uit ons eigenste Vlaanderen. Een héél mooi concert is dit, zonder moelijk doenderij, iets wat velen de (hedendaagse) jazz durven te verwijten en daar kan ik een end in mee gaan. David speelt uitstekend piano, niks verraadt dat het een programma rond een debuut-CD gaat, zo lekker en vlot gaat het...

Een schitterend concert is dit dat ik je eveneens met veel plezier aanraad. Deze dubbelconcerten van de JAZZ LAB Series zijn dan ook een uitstekende gelegenheid om dat te ontdekken !

 

 

 



 

Winus

 

 
     
     
 
 
     
     
 


- mededeling -



Bram Weijters - Chad McCullough Quartet on tour




©  Eric Malfait


Bram Weijters - Chad McCullough Quartet (USA-B)



Bio :


" McCullough’s trumpet and Weijters’ piano have a symbiosis that should be the envy of others", emusic.com




Internationaal topkwartet geleid door twee opkomende talenten van beide kanten van de oceaan. De groep is het resultaat van een ontmoeting tussen de Belgische pianist Bram Weijters, en de Amerikaanse trompettist Chad McCullough. Beiden opkomend talent in eigen land.

In de band's zesjarige bestaan hebben ze niet alleen geslaagde tournees in België, de Verenigde Staten en Rusland achter de rug, maar brachten ze ook drie goed ontvangen albums uit : hun fel gesmaakt debuut ‘Imaginary Sketches’, de opvolger ‘Urban Nightingale’ en het vorig jaar verschenen ‘Abstract Quantities’. Deze drie albums kwamen uit op het Belgische W.E.R.F-label èn het Amerikaanse Origin Records. De band wordt regelmatig bewierookt om zijn mooie, lyrische en complexloze muziek . en hun kenmerkende combinatie van melancholie, hoop en drive is doorheen de jaren enkel gegroeid.

De twee co-leaders en componisten van de groep worden bijgestaan door een Belgische-Amerikaanse ritmesectie met twee doorwinterde muzikanten. Zij vormen de aanstekelijke, subtiel uitdagende motor van de groep, steeds stuwend zonder in clichés te vervallen.
Op contrabas hebben we de Belgische contrabassist Piet Verbist, die reeds ruimschoots zijn muzikale strepen verdiende bij oa Jef Neve Trio en het Ben Sluis Quartet. Drummer van dienst is John Bishop, één van dé drummers aan de Amerikaanse West Coast, die met een diversiteit aan artiesten speelde, gaande van Lee Konitz tot Bobby McFerrin. Sinds jaren is hij lid van het Hal Galper Trio. Tevens is hij de oprichter van Origin Records dat sinds 1997 meer dan 300 albums uitbracht.


 


Bram Weijters (B) - Piano
Chad McCullough (US) - Trumpet
Piet Verbist (B) - Bass
John Bishop (US) - Drums



Beluister hier hun drie albums:



video ?  :




Websites :



cmbwquartet.com
http://www.bramweijters.com
http://www.chadmccullough.com



Tour :



wed 18 may: Bar Vormingscentrum Destelheide
21h, Destelheide straat 66,1653  Dworp

thursday 19 may : De Muze - Antwerp  
21h Melkmarkt 10, 2000 Antwerpen



Friday 20 may : Flagey Studio 1 - Brussels (Brussels Jazz Marathon)
Place Sainte-Croix/Heilig Kruisplein, 1050 Bruxelles

sat 21 may: Malle Jazz - Gemeenschapscentrum Malle
20h30 Sint Jozeflei 26, 2390 Malle

sun 22 may: Heptone - Ittre
17h rue haute 7, 1460 Ittre

mon 23 may : Hopper - Antwerp
21h Leopold De Waelstraat 2, 2000 Antwerpen

tuesd 24 may: Hot Club Gent - Ghent (IN DUO !)
21h schuddevissersstraatje-groentemarkt 15b, Gent

wed 25 may: Sounds - Brussels
21h30 rue de la tulipe/tulpstraat 28, 1050 Bruxelles

thursday 26 may: CC Muze - Heusden-Zolder
20h15 Dekenstraat 40, 3550 Heusden-Zolder

friday 27 may: CC De Ververij - Ronse
20h Wolvestraat 37, 9600 Ronse

sunday 29 may: Mombasa - Antwerp
17h30 Moorkensplein 37, 2140 Borgerhout

 

  
 
     
     
 
 
     
 


   
 

- persbericht -


 

 

DIXIEFROG 8791

 

Met heel veel genoegen kondigen we de nieuwe release aan
van België’s #1 Blues & Roots artiest



GUY VERLINDE

 


ROOTED IN THE BLUES


 

 

(DIXIEFROG 8791 - barcode 3149028097825)
(BLUE STING 051LP – 204277105219)



Met deze verzameling van 13 originele ‘old school’ blues opnames gaat Guy Verlinde als ‘#1 Belgian blues artist’ terug naar zijn roots. Hij inspireerde zich hierbij op de iconen van het
rijke Blues-verleden maar verwerkte die met zijn eigen muzikale Blues-geschiedenis.





Track List :



1. I’ve Got You 2:33
2. Soul Jivin’ 3:48
3. Drivin’ Home To You 2:52
4. Thinkin’ About My Baby 3:45
5. Goin’ Down To Missy Sippy 3:01
6. Jump & Jive 2:37
7. I’d Rather Feel Lonely Tonight 4:06
8. Nite Trippin’ 2:22
9. Winter Blues 3:31
10. A Whole Lot Of Lovin’ 4:03
11. Take Your Time 3:20
12. Let’s Have A Party 3:25
13. Treat Me Right 4:27

 

All songs written by Guy Verlinde
Except 5 - GuyVerlinde / Tiny Legs Tim
(all songs published by T&B Music)





Line Up



Guy Verlinde: vocals & guitars
Richard van Bergen: guitars & backing vocals
Patrick Cuyvers: piano, hammond & backing vocals
Steven Troch: harps
René Stock: electric & double bass
Frederik Van den Berghe: drums & percussion
Tiny Legs Tim: vocals & guitars on track 5



Sommige songs dateren uit de beginjaren toen hij speelde in zijn eerste bands maar staan vandaag nog altijd op de playlist bij de concerten met de Mighty Gators. Dat ze nooit werden opgepikt tijdens de opnamesessies van zijn vorige albums is louter toeval. Natuurlijk zijn er ook nummers bij die reeds een enige tijd in de kast lagen maar die hij nog nooit live heeft gebracht. Daarom kan iedereen nu tevreden zijn want we horen alleen door hem gekoesterde nummers die nu in de ideale opnamevoorwaarden eindelijk een volwaardige plaats hebben gekregen.

Het opnameproces van een cd kan soms heel lang aanslepen. Men spreekt dan van een moeilijke pre-productie of van een artistieke black-out. Niets van dit voor deze cd. Alle elementen nodig voor het optimaal inblikken van deze 13 tracks kwamen wonderbaarlijk samen.
De songs waren tot rijpheid gekomen, de muzikanten –die elkaar beter hadden leren kennen tijdens een toernee met Ina Forsman- waren op dat moment lekker op elkaar ingespeeld en Guy had er duidelijk zin in.
Toen na wederzijdse telefoontjes bleek dat er in januari nog twee dagen waren waarop iedereen vrij was heeft Guy snel de beslissing genomen om de opnamestudio vast te leggen.
Op twee koude winterdagen in januari 2016 werden dan ook deze opnames gemaakt in de ‘old school way’, zonder repetities, alle muzikanten in één ruimte en maximaal drie takes per nummer.

Guy Verlinde bracht op het juiste moment de juiste muzikanten samen om deze hommage aan zijn bluesroots vast te leggen. Bekijk eens wie er meespeelt, allemaal toppers van de Belgische en Nederlandse blueswereld, die hier nogmaals bewijzen dat Blues Live and Kickin’ is.

“ROOTED IN THE BLUES” is zijn vierde release die verschijnt op het gereputeerde Franse DIXIEFROG-label.

Vanaf 30 mei is ook de LP 180 gr. Vinyl beschikbaar.




'The Party Is Going On’ met Guy Verlinde

 

Bekijk alvast de videoclip van ‘Goin’ Down To Missy Sippy’

 

 

 

 
     

 
     
 
 
 


CONCERT IN BLIK XL: LUCA JAZZ NIGHT


   
 

 



 

Maandag 9 mei 2016 - vanaf 19.30 u.






Afsluiter van de reeks ‘Concert in Blik’ werd gepresenteerd onder de noemer ‘LUCA JAZZ NIGHT’ een uitgebreide formule met verschillende concerten van LUCA School of Arts (departement Lemmensinstituut - Jazz). Naast 2 jazz combo’s vanuit die opleiding komt ook de gereputeerde Big Band van Luca School of Arts o.l.v. docent & altsaxofonist Frank Vaganée als afsluiter !



CONCREET PROGRAMMA & TIMING :



* Combo o.l.v. docent Peter Hertmans (gitaar) - ‘The music of Pat Metheny’


podiumzaal / 19.30 u.



Dit ensemble heeft een repertoire voorbereid uit de hoogdagen van de befaamde 'Pat Metheny Group', lijvige stukken van de albums als 'The First Circle', 'Still Live Talking' en 'Letter from Home' (allemaal met Grammy Awards bekroonde albums!). De prachtige composities zijn rijkelijk georkestreerd met zang, vibrafoon en kleine percussie. Het ritmische aspect is zeer belangrijk: een exploratie van allerlei claves uit de Latin en Brazilian muziek, die Pat Metheny magistraal heeft geactualiseerd en geïntegreerd in deze composities. Een ambitieus project dat een bijzondere didactische waarde heeft bijgebracht bij de opleiding Jazz in Luca.

Ze speelden zes nummers en werden goed onthaald door het aanwezige publiek. Er waren enkele pittige nummers bij zoals mentor Peter Hertmans het zelf vertelde. We horen o.a. 'James', 'Minuano', 'First Circle' (met de handclaps) en de zang van een jongeheer en jonge dame.
Wat opviel zijn de jonge gitarist en de vibrafonist. Deze zien we later nog terug in de Big Band bezetting.




* Combo o.l.v. docent Jos Machtel (bas) - ‘The music of Bert Joris’


foyer / 20.30 u.



Dit combo brengt werk van Bert Joris. Deze befaamde trompettist verwierf niet alleen een ijzersterke reputatie als uitvoerder en improvisator, maar ook als componist, arrangeur en lesgever. Hij heeft zijn grote reputatie mee te danken aan zijn openheid naar andere kunstuitingen (o.a. film). In al zijn genres blijft hij wel steeds zichzelf, herkenbaar en persoonlijk. En altijd gekruid met een ‘blue note’.

We horen bekende nummers zoals 'It is my time’ een ballad gezongen door een Brusselse met wijd breed kroezelhaar zoals een oud Michael Jackson kapsel. Wat opvalt zijn hier de Fender Rhodes en saxofonist. Ze spelen ‘Spaces’ van een recentere plaat van Bert Joris ‘ Only for the Honest’.





* Big Band o.l.v. docent Frank Vaganée (altsax) - ‘McCoy Tyner en Herbie Hancock’


podiumzaal / 21.30 u.



De avond wordt in stijl afgesloten door de Big Band van Luca School of Arts o.l.v. Frank Vaganée (altsaxofonist en artistiek leider van Brussels Jazz Orchestra). Zij brengen werk van McCoy Tyner en Herbie Hancock, twee van de invloedrijkste jazzpianisten van hun generatie. Beiden kwamen op het juiste moment in het juiste gezelschap terecht. Tyner werd in 1960 de pianist van wat het ‘klassieke’ John Coltrane kwartet zou worden. Hancock maakte vanaf 1963 deel uit van wat de jazzgeschiedenis zou ingaan als ‘het tweede grote Miles Davis kwintet’ (met ook saxofonist Wayne Shorter).

Mooie arrangementen door een top band dat veel applaus ontvangt. De toekomst voor de big band is weer verzekerd door enkele jonge snaken : een trompettist en saxofonist en ook credits voor de motor drummer van de band gedirigeerd door Frank Vaganée. In de band mochten ook docenten soleren zoals Carlo Nardozza, Dree Peremans en Jos Machtel aan de ventieltrombone.FWe horen o.a.het rustige ‘Dolphin dance’ of het snelle en pittige ‘One finger Snap’ van Herbie Hancock. Van McCoy Tyner horen we o.a. 'Passion dance' en het swingende 'Impressions'.

 

 

Michel Proesmans

 

 

 

 
     



 
     
     
 
 

 

 

 

OP ZATERDAG 30 APRIL 2016 om 20.30 




JORIS ROELOFS & HAN BENNINK
(NL)

 


Joris Roelofs 
(klarinet, basklarinet)

Han Bennink (drums)

 


info



Na Peter Brötzmann eerder dit jaar is met slagwerker Han Bennink (°1942) opnieuw een van de grootheden van de vrije geïmproviseerde muziek in de Hnita-Hoeve te gast. En dit in duo met klarinettist Joris Roelofs (°1984), een voor België onuitgegeven combinatie.

Ook al wordt hij volgende maand 74 jaar, Han Bennink geldt nog steeds als de avontuurlijkste drummer van Nederland. Zijn veelzijdigheid en openheid hebben hem steeds getypeerd. In de jaren 1960 nam hij op met Amerikaanse grootheden als de saxofonisten Eric Dolphy en Dexter Gordon. Tegelijk ontwikkelde hij zich als een van de pioniers die de Europese vrije geïmproviseerde muziek haar eigen identiteit gaven. Zijn drumstijl weerspiegelt beide werelden: nu eens hard swingend, dan weer op een vrije, anarchistische manier gebruik makend van gevonden objecten die als percussie-instrument kunnen dienen.

In 1967 stichtte Bennink samen met saxofonist Willem Breuker en pianist Misha Mengelberg het muzikantencollectief Instant Composers Pool. Tot op heden maakt hij deel uit van het Instant Composers Pool Orchestra. Andere ensembles die zijn carrière markeerden, zijn zijn trio met Peter Brötzmann en Fred Van Hove, en het Trio Clusone. Sinds 2008 leidt hij zijn eigen trio, met onze landgenoot Joachim Badenhorst op sax en klarinet en de Deen Simon Toldam op piano. Daarnaast werkt hij graag solo en in duo, als met Mengelberg, trompettist Dave Douglas en saxofonist Ellery Eskelin. Ook in het theater en in de beeldende kunst is Bennink actief.

Benninks duo met Joris Roelofs is nieuw, en verenigt twee onderscheiden generaties Nederlandse musici. Het Nederlandse dagblad Trouw bestempelde Roelofs als een "weergaloze rietblazer". Reeds op jonge leeftijd liep Roelofs in de kijker door als eerste niet-Amerikaan een Stan Getz/Clifford Brown Fellowship te krijgen en de Deloitte Jazz Award 2004 te winnen. Sindsdien heeft hij de meest diverse hoeken van het muzikale spectrum verkend. Zo was hij lid van het Vienna Art Orchestra en maakt hij deel uit van het Jazz Orchestra of the Concertgebouw. Ook pianist Brad Mehldau doet regelmatig een beroep op hem. Sinds 2011 heeft Roelofs een trio met contrabassist Matt Penman en slagwerker Ted Poor, een band waarmee hij de afgelopen jaren vaker in België was. In dit trio geeft Roelofs de voorkeur aan de klarinet en de basklarinet, waar hij eerder vooral saxofoon speelde. Ook in het duo met Han Bennink staan de klarinet en de basklarinet centraal.

Roelofs was één keer eerder in Heist-op-den-Berg, nl. in 2008 in kwartet met onder anderen pianist Aaron Goldberg. Benninks vorige Hnita-optreden dateert van veel vroeger, nl... van 1968, toen hij met de legendarische saxofonist Hank Mobley op de Hnita-Zolder speelde. Het is dan ook een plezier om hem na 48 jaar (!) opnieuw in Heist-op-den-Berg te mogen ontvangen.


Meer info op o.a. www.hanbennink.com en www.jorisroelofs.com.

 

 

 



concertverslag


Hij ziet er nog altijd kwiek uit op zijn 74ste, die Han Bennink, de uitbundigste avontuurlijkste drummer van Nederland. Hij doet wel vaker duo concerten en soms met jonge gedreven muzikanten zoals Joris Roelofs vandaag. De Hnita jazzclub is redelijk gevuld en het had liever wat meer gemogen. Peter Anthonissen vertelt dat Joris hier al 8 jaar geleden maar Han stond er in 1968  al.

Joris Roelofs (°1984) blinkt uit op zowel altsaxofoon als basklarinet en wordt terecht geprezen als een ‘weergaloze rietblazer’ (Trouw). Saxofonist en basklarinettist Joris Roelofs woonde jaren in New York, waar hij hoge ogen gooide. Hij speelde met Lionel Loueke, Dee Dee Bridgewater en met Brad Mehldau in Carnegie Hall. Tegenwoordig woont hij weer in Amsterdam, waar hij onder andere eerste altsaxofonist is van het Jazzorchestra of the Concertgebouw. Naast jazz put hij inspiratie uit zowel klassieke muziek als hedendaagse geïmproviseerde muziek. Hij speelt vandaag enkel op klarinet en basklarinet.  Dus hij is een ideale partner voor Han Bennink die wel de meeste aandacht naar zich toetrekt met zijn drumwerk, stokjes en dergelijke. Hij heeft al een lange staat van dienst maar kan nog altijd zijn voet op de snaardrum leggen hoor.


  

©  Philippe Roegiers

Han Bennink zit op een  cajón (handtrommel) met een slagvlak van hout en verder speelt hij op een compleet drumstel. Die cajón zorgt voor een intieme zwevende sfeer met de basklarinet. Pas op ze spelen hevig en dan weer rustig, zelfs swingend. Af en toe geeft een Han een kreet dat het goed zit. Joris kan ook circulair blazen en ademen terwijl hij speelt. Joris doet zijn jasje uit en Han zet een mars in en samen spelen ze een bekende melodie , helaas,ik kom maar  niet op de naam. Ze eindigen de eerste set met een rotzooi onder de kerstboom van Misha Mengelberg in zijn nummer ‘Hypo Xmas Tree Fuzz’.

Na de pauze meen ik ‘Flight of the Humble Bee’ te herkennen gecombineerd met de klassieker ‘The Man I Love’, zeer mooi gedaan. We krijgen een aangeblazen basklarinet die klettert tot een climax samen met de drums en dan weer rustig wordt zoals de golven op zee. Een heel aangenaam rustpunt is een classic van Billy Strayhorn met het betere brushes werk en klarinet. De  toegift is meer dan verdiend.




©  Philippe Roegiers


Michel Proesmans

 

 

 
 

 

-mededeling -

 

 

 

Ivo Opdebeeck, Belgisch topdrummer tout court, kwam onlangs met dit interessante nieuws waar we de liefhebbers niet van willen onthouden :

 

 

 

JERRY DONAHUE

 

 

28 Mei op DuvelBlues

29 Mei In o.l.Vr.Waver, 19 uur



Met :  JERRY DONAHUE, MARTY TOWNSEND , CHRIS PEETERS, BERT EMBRECHTS ,IVO OPDEBEECK

 

 

 

Biography Jerry Donahue (24-9-1946, Manhattan, New York City)

 

 

 

 

 

 

Donahue was born in New York, the son of big band saxophonist Sam Donahue and actress Patricia Donahue and grew up in Los Angeles. Encouraged by his parents, Donahue took classical guitar lessons as a child, but it was Gerry McGee (who later joined The Ventures) who made the biggest impression on him, when the 14-year-old Donahue witnessed him playing a behind-the-nut bend at a performance at the Sea Witch, emulating Earl Scruggs' banjo technique. Donahue then took lessons from McGee. Regarding regular bends on the fretboard, Donahue cites Amos Garrett as a major influence. Other influences in his formative years were Chet Atkins, Duane Eddy, The Shadows and The Ventures; later influences were Clarence White, Danny Gatton, Albert Lee, Tommy Emmanuel and Robben Ford.

After moving to England, Donahue soon became a respected member of the developing British folk rock scene. As a band member, he played with Poet and the One Man Band, Fotheringay and Fairport Convention. Later he recorded and/or toured with artists such as Joan Armatrading, Gerry Rafferty, Robert Plant, Elton John, The Proclaimers, Mick Greenwood, Johnny Hallyday, Gary Wright, Cliff Richard, Chris Rea, Warren Zevon, Bonnie Raitt, Hank Marvin, Roy Orbison, Nanci Griffith, The Beach Boys and The Yardbirds. In 1990 he founded the guitar trio The Hellecasters with Will Ray and John Jorgenson. They recorded several instrumental albums and frequently toured in the 1990s and early 2000s. Donahue has released instructional videotapes and more recently has produced solo projects including Sandy Denny's Gold Dust (1998) and The Animals' Instinct (2004) as well as finishing the second album by his short-lived Folk rock band Fotheringay in 2008.

Recently, Donahue formed the band Gathering – Legends of Folk Rock with Clive Bunker, Rick Kemp, Ray Jackson, Doug Morter and daughter Kristina Donahue.

Jerry joined The Electric Revelators duo Gordon Wride & Simon Gregory in February 2011 for a UK tour of The Songs Of Robert Johnson in celebration of the king of delta blues birth in 1911.

During this period The Electric Revelators featuring Jerry Donahue, Gordon Wride and Simon Gregory headlined the Acoustic Stage Colne Blues Festival August 2011, once again performing the songs of Robert Johnson – this was a one off festival appearance !

 

 

 

 

 

 

 

 

Fijne gitarist met een fingerpicking style die we bvb. ook kennen van  Stewart Barnes waar Ivo jaren mee tourde en verder  begeleid door vaklui,muzikanten die hier al jaren op hoog niveau in diverse gezelschappen meedraaien; dat  kan niet anders dan vuurwerk geven !

 

 

 
 
 

 

- persbericht -

 

 

 

Manu Katché – vrijdag 6 mei release concert “ Unstatic “ in Lantarenvenster


 6 mei 2016

 

 



© allaboutjazz.com

 

 

Manu Katché mag zich de meester van de ‘busy flow’ noemen. Een Mohammed Ali onder de drummers; lichtvoetig met een stevige groove. De Franse drummer komt voor de derde keer naar de Wilhelminapier. Nu om zijn nieuwe album Unstaticte presenteren, dat in april uitgekomen is op het Anteprima-label. Een verandering ten opzichte van het vorige concert van Manu Katché in LantarenVenster is de toevoeging van het veelbelovende Noorse bastalent Ellen Andrea Wang, die in januari nog bij ons te bewonderen was bij het concert van het Oslo Jazz Orchestra.
Emmanuel 'Manu' Katché werd geboren in Frankrijk. Hij studeerde piano vanaf zijn vijfde jaar, schakelde over op drums en studeerde klassieke percussie aan het nationale conservatorium in Parijs. In die tijd begon hij zijn eigen muziekschool en maakte hij onderdeel uit van de Franse versie van Idols. Katché mengt Afrikaanse ritmes met klassieke percussietechnieken. Midden jaren tachtig werd hij wereldwijd erkend als popdrummer. Zijn drijvende beat ondersteunde wereldberoemde musici. Hij speelde onder meer met Sting, Peter Gabriel, Tori Amos, Joni Mitchell, Black Eyed Peas en Dire Straits maar ook met de beste jazzmuzikanten zoals Jan Garbarek, Michel Petrucciani, Tomasz Stanko, Marcus Miller, Al Di Meola en Jeff Beck. ECM platenbaas Manfred Eicher hoorde hem in 1988 spelen op het titelloze Geffen-album van Robbie Robertson, en merkte meteen dat zijn impulsen en patronen - gelijktijdig modern en tribaal - gemakkelijk aangepast konden worden aan geïmproviseerde contexten. Een geheel nieuwe carrière als jazzmusicus lag open. In 2014 bracht het label ACT de cd 'Live in Concert'uit, opgenomen in de Parijse jazzclub New Morning. Daarvoor bracht Katché drie veelgeprezen albums uit op het ECM label: 'Neighbourhood', 'Playground' en 'Third Round'. Albums met toegankelijke jazz vol spannende ritmes en pakkende melodieën.




 

Bezetting :



Manu Katché - drums
Tore Brunborg - sax
Luca Aquino - trompet
Jim Watson - piano, keyboards
Ellen Andrea Wang - bas

 

 

 

 

 
 
 
 
     
     
     
 

- persbericht -


Roeselare Jazz Festival (28 & 29 mei 2016)

 

 




Let’s talk jazz. Again.


Vorig jaar zette RSL Jazz Roeselare in rep en roer. Het succes was overdonderd, de sfeer zo mogelijk nog meer. Reden genoeg voor vzw Comité van de Kop, De Spil, Gent Jazz Festival en Stad Roeselare om de krachten opnieuw te bundelen. Niet voor een kopie, maar voor een compleet nieuw festival, met nieuwe topnamen en beloftes, een nieuwe duurzame insteek vol beleving en vooral een nieuwe, unieke locatie. De buurt Krottegem wordt op zaterdag 28 & zondag 29 mei meer dan ooit een plek vol vrijheid en creativiteit.



Hanekop represent


Een uitdagende omgeving voor een uitdagend festival? Dan moet je op zoek naar een iconische plek. En voor Roeselarenaren is Hanekop zo’n plaats. De hoge toren is een landmark in de kanaalzone en kijkt goedkeurend uit over de wijk Krottegem. De veevoeders in het bedrijf maken voor één keer plaats voor onvervalste jazz en figuurlijke rock ’n roll.



Festival van de toekomst


Jazz een genre voor oude mannen met grijze baarden en klapstoeltjes? Vergeet het. RSL Jazz kiest voor jazz en toeschouwers van de nieuwe generatie. Optredens die swingen, waar muzikanten contact zoeken met het publiek en waar vooral ambiance en sfeer de scepter zwaait. Met fantastische muziek als orgelpunt. Niet voor de happy few, maar voor iedereen die houdt van muziek, Roeselare, Krottegem en elkaar.
Dat RSL Jazz meer is dan muziek bewijst de locatie en de omkadering. Tijdens het festival geniet je van plaatselijke slow food en tonen (sociale) organisaties hun kunnen op een duurzame en vernieuwende manier. Ook op energievlak levert RSL Jazz inspanningen. RSL Jazz is een totaalbeleving op alle domeinen.




Gent jazzt Roeselare


Voor het tweede jaar op rij is Gent Jazz Festival curator van RSL Jazz. Het grootste jazzfestival van het land zet de muzikale bakens uit in Roeselare. Met topnamen, nieuwe beloftevolle bands en lokaal talent. RSL Jazz is meer dan ooit de broedplek voor nieuwe nationale en internationale jazz in de ruimste zin van het woord. Geen hokjesdenken, maar jazz met zin voor experiment en invloeden uit alle muziekstijlen. Van hiphop tot elektronica.
Gent Jazz Festival levert de muziek. Het Comité van de Kop en De Spil zorgen voor het lokale traject waarbij lokaal talent het zijpodium “poort 1” volledig inneemt. Dat ze weten hoe dat moet, ondervond u vorig jaar. Toen was het allereerste Roeselaarse jazzfestival een schot in de roos. Maar ook heel wat andere initiatieven. Denk maar aan het streetartfestival Day One, de urban apero’s in de kanaalzone of andere culturele momenten. De expertise van De Spil, de Roeselaarse cultuurtempel, staat helemaal buiten kijf. Het trio vormt een stevige basis om van RSL Jazz een vaste waarde te maken in het culturele aanbod, en om Roeselare naast en hoofdstad van commerce, ook te lanceren als broeihaard van ideeën.


Artiesten

 

 

Compro Oro


Een ode aan de opzwepende ritmes van de Afro-Cubaanse muziek. Deze Belgische band doorspekt de ritmische composities met bezeten improvisaties


Azure Mortal


Wat begon als een avant-garde-experiment voor soundtracks voor films en installaties is uitgegroeid tot een volwaardige live band. Met een bekend gezicht: Dirk Swartenbroekx, alias Buscemi.


Guillaume Perret


Een tenorsaxofonist met de looks van Zlatan Ibrahimovic en de energie van een heel leger. Jazzmuziek met een hoger rock ’n roll-gehalte is amper te vinden.


The Herbaliser


Britse legenden in Roeselare. De mix van old school hiphop, funk en drum ’n bass zet al twintig jaar wereldwijd dansvloeren in lichterlaaie.


SCHNTZL


Een smakelijke mix van jazz, elektronica en hiphop. Pianist Hendrik Lasure en drummer Casper Van De Velde wonnen vorig jaar het jazzconcours Storm !


LABtrio


De jongste garde van de Belgische jazzmuziek. Door vriend en vijand gecatalogeerd in het vakje zeker in de gaten houden, die gaan het verdomme ver schoppen.


Tuur Florizoone & Eric Vloeimans


De reputatie van de Belgisch-Nederlandse connectie overstijgt de Benelux-grenzen. Zowel apart als samen. Hun stijl? Aantrekkelijk en aanstekelijk.


Yves Peeters Group / Gumbo


Combineer gospel en soul met pianolicks en blazerriffs: drummer Yves Peeters maakt met Gumbo een reis naar de muzikale smeltkroes genaamd New Orleans.


Cory Henry


Een beetje Marvin Gaye, een beetje Prince, maar vooral veel Cory Henry. De New Yorkse multi-instrumentalist en toetsenvirtuoos (bij o.a. Snarky Puppy) geeft fusion en funk een eigen invulling.

 

 
     




Programma

 

 




Wie is wie ?


RSL Jazz is een unieke samenwerking tussen organisaties met liefde voor muziek en liefde voor Roeselare. Vzw Comité van de Kop, De Spil en Gent Jazz Festival werken voor het tweede jaar op rij samen.
Comité van de Kop
Het doel van vzw Comité van de Kop is duidelijk: de Roeselaarse Kop van de Vaart en de wijk Krottegem omvormen tot een district of creativity. De volkswijk met haar open ruimtes en industriële look is het perfecte decor voor creatieve ontplooiingen. Dat toont RSL Jazz, maar ook eerdere acties zoals zomerse apero’s, Day One streetartfestival of muziekopnames in de Krottegemse bunker.


 

Gent Jazz Festival


Gent Jazz Festival klinkt als muziek in de oren van elke jazzliefhebber. Wat begon als het Blue Note Festival is vandaag het grootste jazzfestival van ons land. De organisatoren zijn ook verantwoordelijk voor Jazz Middelheim en Glimps Festival, en kozen RSL Jazz Festival als (half)broertje om muzikaal te begeleiden. Gent Jazz Festival brengt deze zomer alvast Terence Blanchard feat. The E-Collective naar de Arteveldestad.


De Spil Roeselare


Met een boeiende mix van genres bouwt De Spil aan het imago van culturele place-to-be in Roeselare en West-Vlaanderen. Door buiten de muren van het eigen huis te treden werkt De Spil samen met de stad aan het culturele aanzien van Roeselare en koesteren ze ambities als eigenzinnig cultuurhuis in Vlaanderen.


Praktisch

 


• RSL JAZZ, Zaterdag 28 en zondag 29 mei 2016, Hanekop, Trakelweg, 8800 Roeselare
• Tickets & info: www.rsljazz.be, www.facebook.com/roeselarejazzfestival. Tickets online: www.despil.be
• Ticketprijzen: za 15 euro vvk /17 euro add - zo 10 euro vvk / 12 euro add - weekend 18 euro vvk / 20 euro add


 
 
 
     
     
 

.



 

 Zaterdag 23 en Zondag 24 April : Halve finale WE Jazzcontest Mechelen





Fhree uit Nederland, JE Trio uit Duitsland en het Belgische Marie Fikry 5tet en Vortex zijn de vier finalisten van het JazzContest Mechelen. De halve finales van de vierde internationale wedstrijd voor jong jazztalent vonden plaats op zaterdag 23 en zondag 24 april. JazzContest Mechelen is een initiatief van vzw Jazzzolder i.s.m. CC Mechelen en Mechelen Feest. De jury : Anne Wolf, Ondine Quackelbeen, Jacques Prouvost, Bernard Lefèvre, en voorzitter Chris Joris, koos uit de acht deelnemende bands vier die meedingen voor de finale op vrijdag 26 augustus op het grote podium van Busleyden, als onderdeel van het Maanrock festival.

Hieronder stellen wij graag in het kort nog even de winnende halve finalisten voor:

 

 



Zaterdag was dat groep 3: JE Trio (D)

 

Johannes Engelhardt (elektrische bas) Paul Janoschka (piano) Jonas Kaltenbach (drums)

 

 




Deze Duitse groep komt uit Mannheim. De groepsleider is Johannes Engelhardt aan de bas. Hij tekent voor drie nummers: ‘Lehmmann' dat lekker traag begint aan piano, 'Used to lead' met aanstekelijke melodie en bassolo en 'Regen fällt gewiss' . Tussenin spelen ze een klassieker, die we niet kennen: 'Coquette'. Een mooi nummer is dat die na  de bassolo aan het begin overgaat in een ballade met mooie opbouw, opzwepende drums tot een climax met enkele free elementen.
Deze Duitsers weten ons wel te bekoren en zetten een afwisselende evenwichtige set neer. Dat is te merken aan het applaus.

 

 



Zaterdag was dat ook groep 4: Marie Fikry 5tet

 

 

Marie Fikry (piano en composities), Arthur Hirtz(altsax), Over Caporali (dubbele bas), Lucas Vanderputten (drums), Pablo Carmona Di bonno (percussie op cajon)

 

 




 

De kleine pianiste van Marokkaanse oorsprong Marie Fikry weet ons wel te boeien met haar eigen composities. In het eerste nummer ‘Ocean’ gaat het rustig aan toe. Mooi sfeerscheppend is de pianosolo intro in ‘Jeanne’ voor haar grootmoeder. Ze wordt bijgestaan met de fijne percussie op cajon. Ze spelen een frisse standard ‘how deep is the ocean’ van Irving Berlin. Op het einde nog een suite van 'Dark trains' die gaat over het geweld in Israel: een gestreken bassolo intro die gevarieerd overgaat in een drumsolo. Allemaal mooi en meeslepend. We zullen zeker nog later van haar horen. Ze volgt les in Brussel bij Nathalie Loriers en Diederik Wissels. Dus dat komt zeker wel goed.

 


Zondag was dat groep 3 : Vortex


Aristide d'Agostino (trompet), Abel Jednak vervangen door Joos Vanduermen (altsaxofoon), Alan Van Rompuy (piano), Emanuel Van Mieghem (contrabas), Olivier Penu (drums)

 

 



 

©  Michel Proesmans

 

 

Dit Vortex kwintet is opgericht in september 2015 en zijn allen studenten conservatorium aan
Brussel . Zij brengen eigen composities die een lekkere mix maken van uiteenlopende stijlen en sferen. De presentatie is vakkundig en goed door de leider en trompettist in leren vest. Ze weten wat ze doen en maken er helemaal geen zootje van , maar een doordachte, goed voorbereide set. Ze spelen het mooie ‘Isfahan’ als standard uit de Far East Suite van Duke Elington met overtuiging. Mooie frontlinie met trompet en sax gesteund door mooie dwarrelende piano en ritme sectie. Deze groep horen we later zeker nog terug.

 

 

 

en Zondag besloten we met groep 4: Fhree



Jheynner Argote-Frias (elektrische gitaar), Fernan Mejuto Vazquez (piano en toetsen), Guillermo Martin Viana (drums)

 

 

 



Afsluiter op zondag was een Nederlandse groep met internationale bezetting want veel muzikanten van diverse regio’s studeren muziek in den Haag: een gitarist van Colombia, een pianist uit Galicië (Spanje) en de drummer is afkomstig van Sevilla (ook uit Spanje).

Deze hechte formatie speelt met veel gevoel en gedrevenheid. De getinte gitarist voert het woord in het Engels en stelt ons op ons gemak. Hij bedient een resem pedalen om zijn gitaar mooier te laten klinken, de pianist heeft ook een kleine synthesizer toegevoegd. Het geheel klinkt voller, hipper en funkier en dus poppy wat ook de bedoeling is.
Hun gekozen standard ‘Stella by Starlight’ wordt rustig en jazzy uitgevoerd tot ieders tevredenheid. Veel applaus ook voor deze beloftevolle band.

 




commentaren : Michel proesmans


 
     
     
 
 
     
     
     
 

 

The Blue Chevys - Rotselaar MENA ,  22 Mei !

 

   
 







 

The Blue Chevys, ja, dat doet hier natuurlijk méér dan 1 belletje rinkelen want daar stond ik in 2003 mee achter , bij de CD release van Birdcage Motel was dat en dat was meteen toen al een bekroning van een lange carrière die hen, sinds het ontstaan in 1989 op zowat alle podia in de Lage Landen bracht. Het idee om daar wat jaren later dan  Poplawski van te maken vond ik toen al geen goed idee, een goeie merknaam ga je nu eenmaal niet zitten te veranderen maar, zo herinner ik me, Frédéric was daar wég van, van het idee om stijlen te gaan mixen, als in een blender, ‘Americana’ weetjewel en daar had toch iedereen de mond van vol ? De CD voorstelling in De Blauwe Kater te Leuven was nog dampend en de CD ‘Moving on’ was best keurig hoor, trouwens geproduced door Teddy Morgan maar het klonk toch ook soms wat te gepolijst en de aandacht vanuit pers en publiek verslapte met de jaren. Natuurlijk had Moving on ook wel lekkers aan boord maar exciting, zoals in de beginjaren, nee , dat was het toch niet meer…

 



 

Plezierig nieuws begin dit jaar dan toen bleek dat ‘The Blue Chevys’ aan een comeback werkten en in uitgebreide bezetting nog wel ! Resultaat daarvan is de EP ‘turnitback’ (ja, kon dat maar…) en die werd op 23 Januari gereleased. Op Hageland Blues (ook al een comeback !) kon je ze reeds in goeden doen meemaken want dat bleek weer te stomen als weleer ! Natuurlijk was daar toen showbeest Jan Van Parijs bij en da’s bekend, die zijn beweeglijke bas heeft ruimte nodig ! Jan is nog steeds bereid tot invallen want zoveel is intussen wel duidelijk : Jan maakt intussen al jaren geen deel meer uit van de band. Bassen doet nu Jean-Luc Cremens en die staat hier in Rotselaar naast een ander, ons totnogtoe onbekend gezicht : Sven Smekens aan slaggitaar…Heb ik ‘m al es gezien? Oeps, dan moet ik terug scrollen naar toen ik laatst Poplawsky zag en dat was Duvel Blues, jaartal moet ik nog es opzoeken...

 



 

Dat was toen ook meteen kennismaken met iemand die al een hele tijd intussen mee bepalend is voor de nieuwe sound van de Chevys : Jan Ursi op keys en dat gaat van boogie piano tot rollend orgel, een talent hoor, die Jan. Ook ontpopt die zich tot another showbeast in dit gezelschap want , met het washboard om gaat-ie graag vooraan het podium op ook ! Zo ook Phillipe Martello, cool drummend tot-ie uit z'n sloffen schiet, dan is er geen houen meer aan !

 

 

Want was dit niet steeds de essentie al van The Blue Chevys ? ‘Having a party’ is dat en dat geldt zowel op als naast het podium. Zo ook vandaag in deze aardige zaal waar het gezellig vol zit met fans en aanhangers.

 



 

De nieuwe EP wordt daarbij gans voorgesteld en beginnen doen ze meteen met ‘Follow the Moon’ en dat die roadsong nooit écht een hit geworden is, da’s onbegrijpelijk, die heeft alles mee en ik zie d’er zo al meteen een videoclip bij ook….Een song trouwens die uit het eerste album ‘Birdcage Motel’ komt.

 



 

 In een dampende set waarbij ook de blazers die de band bijstaan en hen daarbij meteen ook achtkoppig maakt stoomt de band door zowel het nieuwe werk als door ‘de besten’ van CD1 en 2 …Koen Desloovere bespeelt de sax en Kim Vandeweyer geeft de trompet ervan langs, in de front ranselt-ie ook met wat percussie. Uit de Moving on CD komt ‘Get it Rolling’ en ‘Chasing Dinosaurs’ , da’s wel één beest meer dan op die Poplawski CD, toen was’t nog ‘Chasing Dinosaur…of ’t moet een tikfout geweest zijn…. Van de nieuwe EP onthou ik vooral ‘Burning Heart’ alwaar de blazers werkelijk een geslaagd surplus zijn en ‘Snakes’, da’s van een vettiger soort, het soort rock ’n roll dat je terugvoert naar de fifties. ‘Loving Fool’ , da’s er nog zo eentje.

 



 

Tussendoor wordt hier een dance contest gehouden wat twee enthousiastelingen op het podium brengt. Het sympa koppel verdient daarmee een fles Cava. En zo stormen we op het einde af , gans de EP en veel meer is er door en slechts een paar covers zitten daar tussendoor geweven. ‘My Babe’ van Little Walter en grote voorbeeld Fabulous Thunderbirds van Kim Wilson wordt hier ook eer aan gedaan. Bezweet maar voldaan, dat zal het gevoel hier wel zijn en er rest ons hier niet veel meer dan ze geluk te wensen met deze comeback. Hope to see you again guys ! Deze zomer wellicht op vele festivalpodia, hou ze in de gaten hier  !



Winus


click for slideshow

 

 
     
     

 

 
     
 
 
     
     
     
     
     

 

 


 ©  JAZZEPOES

 

 

 

up again !

 

 

 

back to start !