HOME

 

 

 

GENT JAZZ

 

 




 

 


PROGRAMMA


 


 

 

 

CONCERTVERSLAGEN 


 



                    

 

 

 


 

 

 

   
 


- persbericht 03.07.2020 -

 
  Kom deze zomer naar... Gent Jazz 1.5 !  
 
 
     
 


     
  Omdat Gent Jazz deze zomer niet op de Bijlokesite mag neerstrijken met alles erop en eraan, doen we het van 8 tot 21 juli met alles eronder en eruit! Op de plek waar normaal de Garden Stage staat, vindt dan Gent Jazz 1.5 plaats – met (ruim) anderhalve meter afstand tussen de bezoekers.


Elke avond (17u30 – 01u) zorgen twee tot drie acts voor een gezellige, zomerse en vooral ook onvervalste festivalsfeer. Uiteraard strikt volgens de coronaregels: zittend, in bubbels tot vijftien personen en met een maximumcapaciteit van 400 personen.

Op de affiche: het kruim van de Belgische jazzscene, die op Gent Jazz 1.5 een volwaardige set zal spelen (+/- 75 minuten). En tussen de concerten door neemt een even straffe dj het van de muzikanten over. De eerste namen staan hierboven, maar er komen er nog!

Een ‘normale’ festivaleditie wordt dit geenszins, maar we willen er alles aandoen om onze trouwe bezoekers deze zomer toch een paar memorabele concerten voor te schotelen én enkele onvergetelijke avonden te bezorgen.

Maar wacht! Er is meer! Na de concerten wordt de Bijlokesite omgetoverd in een gratis toegankelijke zomerbar, waar notoire jazzfans het beste uit hun platencollectie zullen laten horen. En op 11, 12, 19 en 21 juli serveren we over de middag (10u30 – 14u) bovendien een paar jazzbrunchconcerten.

Nóg meer? Absoluut! Omdat er dit jaar ook geen (echte) Gentse Feesten zijn, biedt Gent Jazz 1.5 op 17 en 18 juli eveneens onderdak aan Mardi Gras 1.5. Verwacht hetzelfde spektakel van onder de Gentse Stadshal, maar dan in een iets exclusievere setting.

Het volledig programma wordt de komende dagen bekendgemaakt op de GentJazz website – meteen ook het enige (!) adres voor de ticketverkoop. Maar hou zeker ook de Facebook, Instagram en Twitter goed in de gaten om als eerste verwittigd te worden en snel tickets te kunnen kopen. Want op is op !

Tickets voor het avondluik kosten tussen 19 en 24 euro per persoon en moeten per bubbel (2 tot 15 personen) worden gekocht. Voor de brunchconcerten zijn afzonderlijk tickets te koop – eveneens per bubbel.

Naast mondmaskers, zullen festivalgangers ter plekke uiteraard ook drankjes kunnen kopen. En om de honger te stillen, zorgen we ’s avonds eveneens voor verschillende foodtrucks. Ook hier vanzelfsprekend strikt volgens de coronaregels.


 
     
  KOOP HIER JE TICKETS  
     
     
     
     

 


 

 

   
 

 

 
 
- persbericht 23.04.2020 -

 
     
 
Gent Jazz, Duvel, Jef Neve en Piano’s Maene bieden live concerten aan in UZ Gent


 
     
 

 
     
  Gent | Op vrijdag 24 april vinden drie lunchconcerten plaats in het Universitair Ziekenhuis Gent. Op die manier wil Gent Jazz, samen met zijn vaste festivalpartners Duvel en Piano’s Maene, de jazzmagie van de festivalzomer naar het ziekenhuis brengen. Jef Neve zal er plaatsnemen achter de piano – aangeboden door Piano’s Maene. Duvel zorgt dan weer voor de livestream, zodat niet alleen de zorgverleners, maar ook iedereen op zijn ziekenhuiskamer kan meegenieten. Thuis zul je de concerten eveneens kunnen volgen via de Facebook van Gent Jazz en Duvel.

 
     
  I don’t think of myself as a jazz musician but a medicine man”, zei de Zuid-Afrikaanse jazzlegende Abdullah Ibrahim ooit – lang voor verschillende wetenschappelijke studies aantoonden dat jazzmuziek effectief een helende werking heeft.

We zouden kunnen zeggen dat dat ons op het idee bracht om een aantal concerten in UZ Gent te organiseren”, zegt Gent Jazz-directeur Bertrand Flamang, “maar de waarheid is dat we gewoon zin hadden om íets te doen. En dan in het bijzonder voor onze zorgverleners.” Flamang en zijn team zaten op dit moment normaal in de laatste rechte lijn naar Gent Jazz, “maar dat zit er dit jaar dus niet in.” Hij geeft toe dat dat in eerste instantie erg vreemd aanvoelde, het idee dat Gent Jazz de komende maanden geen concerten zou kunnen organiseren. “Tot we met Jef Neve, Duvel en Piano’s Maene de koppen bij elkaar staken en besloten om kleine lunchconcerten op touw te zetten in UZ Gent.

Toen Bertrand me belde, heb ik geen seconde getwijfeld”, vertelt Jef Neve. “Gent Jazz en Jazz Middelheim volgen mijn carrière zo goed als van de eerste dag, en steeds weer krijg ik de kans om er mijn nieuwste project voor te stellen – iets waar ik hen enorm dankbaar voor ben. Ook dit jaar zou ik mijn nieuwe album voorstellen op Jazz Middelheim, het zusterfestival van Gent Jazz. Maar helaas: geen festivals deze zomer. Als we echter op zo’n mooie manier samen tóch iets kunnen doen, dan graag!

Ook voor Duvel was dit een evidentie. “Al jaren schenken we met veel passie onze Duveltjes aan het Gent Jazz-publiek”, zegt Jay Strubbe van Duvel. “Deze zomer zal dat helaas niet het geval zijn, maar dat wil niet zeggen dat mensen niet meer kunnen genieten van een jazzconcert samen met een Duvel – in hun kot uiteraard! Dus ondersteunen we met veel plezier dit hartverwarmend initiatief, en we hopen met die concerten ook echt een hart onder de riem te steken van al onze helden én een mooi, intens moment te bezorgen aan iedereen die via de live-stream meeluistert.

Ontbraken tenslotte nog in dit verhaal: drie piano’s voor evenveel ziekenhuisafdelingen! “De piano op een positieve manier naar de mensen brengen is sowieso één van onze grote drijfveren”, aldus Stefaan Vanfleteren van Piano’s Maene. “Als jarenlange pianopartner van zowel Gent Jazz als Jazz Middelheim was het dan ook maar vanzelfsprekend om met onze vleugelpiano’s naar UZ Gent te trekken, waar de strijd tegen het coronavirus elke dag wordt gevoerd. Voor ons is dit slechts een zeer nederige, symbolische wederdienst voor de ongelofelijke inzet en toewijding van het verplegend en medisch personeel in deze voor hen zeer moeilijke tijden. Muziek heelt en verbindt – nu meer dan ooit!

De lunchconcerten vinden plaats op vrijdag 24 april op drie verschillende tijdstippen en locaties – 11u (afdeling longziekten), 12u (intensieve zorg) en 13u (spoed) – om zoveel mogelijk artsen, verpleegkundigen en ander ziekenhuispersoneel de kans te geven één van de concerten bij te wonen. De concerten zullen bovendien worden gestreamd naar alle ziekenhuiskamers toe en via de Facebook van Gent Jazz en Duvel, zodat ook de patiënten, de bezoekers van het jazzfestival en Duvel-liefhebbers de kans krijgen om mee te genieten.



 
     

 

 


 

 

   
 


- persbericht  16.04.2020 -

 
     
 
GENT JAZZ KIJKT UIT NAAR 2021

 
     
 

 
     
  “De klap was bijzonder groot gisteren”, vertelt Gent Jazz-directeur Bertrand Flamang. “Voor iedereen. Met een heel team werk je een jaar lang naar het festival toe – we hadden ook echt weer een topaffiche samengesteld – en plots is het er niet meer. Dat komt hard aan, en lang niet alleen bij dat team. De artiesten, ons publiek, alle leveranciers, niemand wordt hier vrolijk van. Ook al verstaat iedereen de beslissing en toont het publiek enorm veel begrip. Dat doet deugd.”
De festivaldirecteur wil nu echter niet bij de pakken blijven zitten. “De reactie van het publiek op de affiche van dit jaar was overweldigend”, aldus Flamang. “Mensen keken er echt naar uit. We willen hen niet teleurstellen en zijn daarom nu alweer met de meeste headliners in gesprek voor 2021. De gesprekken lopen nog, maar het enthousiasme is ook bij hen bijzonder groot – even groot als de goesting bij ons om er volgend jaar de meest memorabele festivalzomer ooit van te maken!”
Intussen zijn ook de data van Gent 2021 bekend: 8 tot 18 juli. Maar de komende weken wordt nu eerst rechtstreeks contact opgenomen met al wie een ticket kocht voor deze zomer. En daarnaast komt er ook een cadeaubon voor de volgende edities – voor mensen die het festival in de tussentijd willen steunen of gewoon nu al weten dat hun dorst naar zomerfestivals volgende zomer niet te stillen zal zijn.
Tot slot, leeft bij Gent Jazz ook nog altijd de hoop dat de situatie gunstig evolueert en er eventueel nog deze zomer kleinere initiatieven mogelijk zijn. “Mensen hebben nu meer dan ooit nood aan muziek,” zegt Bertrand Flamang, “en voor muzikanten is er niets ergers dan hun instrument een halfjaar te moeten opbergen. Dus als er íets mogelijk is – hoe klein ook – dan willen we daar absoluut voor gaan.”

 
     
     

 

 

 




   
     
 
- persbericht 11.03.2020 -

 
 

 

 
 
Ook Shabaka and the Ancestors, TaxiWars, Portico Quartet, Brihang, Jaimie Branch, John Ghost, Rhiannon Giddens with Francesco Turrisi, Dijf Sanders, Nérija, Nordmann, Portland & Steven De bruyn op Gent Jazz

 
     
  Er blijven nog genoeg gaten in het schema over én we houden nog genoeg straffe acts achter de hand, maar met de reeds aangekondigde headliners – Van Morrison! Ibrahim Maalouf! Kate Tempest! Nils Frahm! Jazz at Lincoln Center Orchestra with Wynton Marsalis! Sting! – en de namen die er vandaag bij komen, krijgt de affiche van Gent Jazz 2020 stilaan vorm.

De Amerikaanse folkmuzikant Rhiannon Giddens komt erbij op de dag van Van Morrison (12/7) en ze brengt de Italiaanse jazzpianist Francesco Turrisi mee, met wie ze zopas het uitmuntende album There Is No Other heeft gemaakt. Ook nieuw die dag: de Belgische mondharmonicaspeler Steven De bruyn, die net zijn eerste soloplaat heeft afgeleverd (en het is een pareltje).

Op 17/7 stond Kate Tempest voorlopig nog moederziel alleen, maar daar komt nu (zwaar) verandering in. Met Shabaka and the Ancestors krijgt die dag er in feite nog een headliner bij, en vallen uiteindelijk ook TaxiWars en Brihang niet onder die noemer? Om nog maar te zwijgen over Nordmann en de Amerikaanse trompettist Jaimie Branch. (Oké, oké, het is misschien nog iets te vroeg om die twee al als headliner te catalogeren, maar geef nog het wat boterhammen en een album of twee, en dat komt in orde.)

Op 18/7 verkeert nu ook Nils Frahm officieel in goed gezelschap: Portico Quartet is die dag vast van plan om laten horen dat het nog gelijke tred kan houden met de nieuwe generatie Londense jazzmuzikanten, en met Dijf Sanders en John Ghost worden ook twee Belgische acquired smaakmakers aan de affiche toegevoegd.

Tot slot komt het vurige Britse jazzcollectief Nérija erbij op 9/7, terwijl Portland wordt toegevoegd aan de dag van Sting (14/7).

De ticketverkoop van de bovenvermelde dagen is reeds gestart via gentjazz.com – het enige officiële verkoopkanaal. Gent Jazz vindt dit jaar plaats van 8 tot 18 juli.

Hieronder vindt u meer info over de artiesten.

 
     
  9 juli  
     
 

 
     
  Nérija

 
     
  “In de jazzwereld moet je als vrouw tien keer meer je best doen om te worden serieus genomen”, vertelde de Britse gitarist Shirley Tetteh een dik jaar geleden aan The Guardian. Wat kan verklaren waarom haar vrouwelijk jazzcollectief Nérija doorgaans tien keer betere recensies krijgt dan de mannelijke concurrentie, die ze er steeds vlotter afrijden. Inmiddels wordt Nérija zelfs al geregeld een supergroep genoemd – enerzijds omdat er altijd zoveel talent op het podium staat, anderzijds omdat ze vaak klinken als een rock-‘n-rollband die op zinderende wijze jazz, funk, reggae en surf tot een bijzonder appetijtelijk geheel kneedt. (Waarmee we NIET willen zeggen dat ze vast ook goed kunnen koken.) Oh, en wat Tetteh betreft, hoe fijn is het om haar gitaar zo’n prominente plaats te horen innemen in één van de vurigste Londense jazzbands van het moment? De scene kon nog een gitarist gebruiken.


 
     
 

 
     
  12 juli  
     
  Rhiannon Giddens with Francesco Turris

 
     
  Na haar passage op Gent Jazz in 2015 schreef Knack Focus: “Geef Rhiannon Giddens nog een plaat of twee, en ze mag hier op een hoger schavotje gaan staan.” Zowaar profetische woorden! In 2017 bracht Giddens het album Freedom Highway uit, dat door Pitchfork werd omschreven als het bewijs dat Amerikaanse folk nog relevant en complex kan zijn, en in 2019 was er There Is No Other, dat van The Guardian liefst vijf sterren kreeg. “Giddens is going supernova,” schreef de Britse krant, “and it’s a blistering thing.” Voor die laatste plaat riep ze overigens de hulp in van de Italiaanse jazzpianist Francesco Turrisi, die er ook op Gent Jazz bij is, en met de hulp van topproducer Joe Henry gingen de twee op zoek naar de overlap tussen Westerse, Afrikaanse én Arabische folkmuziek. Het resultaat? ‘Blistering’ komt in de buurt, ja. ‘Excquisite’ zeker ook. En waarom niet: ‘Amazing!’


 
     
  Steven De bruyn

 
     
  “Spannend, stads, gelouterd: Steven De bruyn heeft het beste album van zijn carrière afgeleverd”, schreef Knack Focus onlangs over de eerste soloplaat van “één van ’s werelds beste harmonicaspelers”. Dat was nog geen klein compliment, als je weet dat De bruyn de man is achter de legendarische Belgische blues/rootsbands El Fish en The Rhythm Junks, en dat hij de superlatieven dus wel gewoon is. Maar met het heerlijk schurende album The Eternal Perhaps, dat vlot van jazz richting blues schiet, heeft De bruyn zich effectief overtuigd op de kaart gezet als solomuzikant. De plaat is zo avontuurlijk, verrassend en gelaagd dat je hem – na drie keer op play te hebben gedrukt – gewoon op repeat zet. Of zoals Het Nieuwsblad zijn viersterrenrecensie besloot: “Een pareltje.”

 
     
  14 juli  
     
  Portland

 
     
  Er lopen in dit land tegenwoordig meer popbands rond dan dat er mensen rondrijden met een gepersonaliseerde nummerplaat – GENTJAZZ is naar verluidt nog beschikbaar, ja. Maar er zijn er maar een handvol in staat om verrukkelijk melancholische popsongs te schrijven én die ook nog eens door tienduizend mensen enthousiast te laten meezingen. Zoals de band rond Sarah Pepels en Jente Pironet – veelal nog tot hun eigen verbazing – vorige zomer verschillende keren demonstreerde. Met Your Colours Will Stain hebben ze nu ook een eerste album uit, en daarmee moet intussen ook bij hen de twijfel weg zijn: catchy songs, sterke lyrics, lovende recensies.

 
     
  17 juli  
     
  Shabaka and the Ancestors

 
     
  Rond Shabaka Hutchings is het nooit echt stil: als de Londense jazzscene een universum is, dan is Hutchings de zon van dat universum. En zonnen of zonnegoden staan – we hebben dat voor u gedubbelcheckt op de website van NASA; doe geen moeite – niet stil. De Britse saxofonist maakte de afgelopen jaren het mooie weer met Sons of Kemet en The Comet Is Coming. Meer nog: tot twee keer toe werd hij genomineerd voor de prestigieuze Mercury Prize. Maar het is alweer vier jaar geleden dat hij op het label van Gilles Peterson een plaat uitbracht met zijn troep The Ancestors. Iets waar dit jaar verandering in komt met het puike album We Are Sent Here By History – opgenomen in Zuid-Afrika nota bene, want daar gebeurt het volgens de Brit tegenwoordig. “Ik gebruik de term ‘spirituele jazz’ niet graag,” aldus Hutchings, “maar dat is toch wel één van de dingen die Zuid-Afrikaanse muzikanten mij hebben geleerd: dat muziek een groter doel heeft, en dat het bij het publiek voor een openbaring moet zorgen.” U bent gewaarschuwd.

 
     
  TaxiWars

 
     
  Het derde album is voor de meeste bands naar verluidt de lastigste bevalling – de erop-of-eronder-plaat, zeg maar. Welaan dan, met Artificial Horizon sprong TaxiWars er vorig jaar niet gewoon op, de band van Tom Barman en Robin Verheyen sprong eróver! “Intelligent, accomplished and unpretentious”, schreef de Britse krant The Observer. “A welcome addition to the party.” De Morgen dacht dan weer niet “dat ze hun tweede, fantastische album Fever ooit zouden overtreffen.” Maar zie: “Boy, were we wrong!” En dan waren er nog de live-recensies. Zoals die van Humo: “TaxiWars blies in de AB genadeloos alle ramen en deuren uit hun stengels.” Een jazzband die de AB in de vernieling speelt!? Laat hier geen twijfel over bestaan: it’s jazz, Jim, but not as we know it.

 
     
 

 
     
  Brihang

 
     
  Oké, hij woont nu tegenwoordig ook al in Brussel, maar zelfs al was hij in West-Vlaanderen blijven bivakkeren, dan nog had de verder zo ongelofelijk dominante Brusselse hiphopscene het afgelopen jaar met open mond naar de demarche van Brihang staan kijken. De rapper leverde met Casco één van de albums van het jaar af, parkeerde zijn liedje ‘Steentje’ in één vloeiende beweging op de zevende plaats in de Belpop 100 van Radio 1, en verkocht alles uit wat er uit te verkopen viel (inclusief de vorige editie van Pukkelpop, al deed hij dat nu wel niet op zijn eentje). Maar het opmerkelijkst van al blijft de integriteit van zijn raps. Of zoals Brihang zelf zegt: “Ik rap nie op de maat, ik rap uit mijn ziel.” Reactie van Knack Focus: “Het had evengoed van Kate Tempest kunnen, mocht ze Katrien Storme hebben geheten.” Awel, ja!

 
     
  Jaimie Branch ‘Fly or Die’

 
     
  Als je denkt dat Jaimie Branch eruitziet alsof ze onderweg is naar een punkoptreden, een hiphopconcert of de voetbal: kan allemaal goed zijn. De Amerikaanse trompettist vertoeft evenveel in jazz- als in punk- en rapmilieus, en haar recente plaat Fly or Die II: Bird Dogs of Paradise is in Londen opgenomen in het Total Refreshment Centre – meer voetbalkantine dan fancy jazzclub. In zekere zin stopt Branch al die dingen ook in haar muziek, maar dan op de onvoorspelbaarste of zelfs meest avant-gardistische manier denkbaar. De albums van de invloedrijke trompettist – voorganger Fly or Die is niet minder briljant – hebben doornen, ze steken, maar ze kunnen ook als geen ander funken en grooven. Nee, echt, wie verrast wil worden, mist deze zomer geen enkele van haar drie sets op Gent Jazz.


 
     
  Nordmann

 
     
  Juicht! De Gentse jazz-maar-ook-weer-niet-echt-jazzband Nordmann werkt aan een derde album dat – nog heuglijker nieuws – af moet zijn tegen de passage van de vier op Gent Jazz. “Meer rock-‘n-roll dan de gemiddelde gitaarband op Rock Werchter”, liet Humo optekenen, toen ze zo’n anderhalf jaar geleden de Vooruit met een paar geluidsboetes opzadelden. Zowaar een nog groter compliment: “De sax klonk soms als een gitaar, de bas als een sax en de gitaar als een grasmaaier.” Anders gezegd: de vier bandleden vullen elkaar niet louter aan: eens op dreef is Nordmann een soort Mad Max-vehikel dat op enigmatische wijze aan elkaar blijft hangen, terwijl het alles op zijn pad verbrijzelt. Enfin, zoiets.

 
     
 

 
     
  18 juli  
     
  Portico Quartet

 
     
  Met de recente explosie van jonge, Londense jazzmuzikanten dreigt Portico Quartet stilaan in de gouwe ouwe-bakken van de platenwinkel verzeild te geraken. Al is de verhuis onlangs toch nog maar een keer uitgesteld met de release van het voortreffelijke album Memory Streams, waarop de vier andermaal (dubbel) onderstrepen dat ze wonderlijk goed blijven in het creëren van koortsachtige jazz op een zalvend bedje van elektronische klanktapijten. Meer nog: de plaat is in essentie een terugkeer naar hun sublieme doorbraakalbum Isla, maar dan met tien jaar ervaring op de teller. Klinkt saai? Think again, kiddo!

 
     
  Dijf Sanders

 
     
  Er valt over te discussiëren of Dijf Sanders nu het best of slechtst bewaarde geheim van de Belgische muziekscene is. Al wie met muziek opstaat en gaat slapen, staat intussen voor de man op de barricade. Helaas blijft de rest die barricade maar negeren, want anders zat Dijf Sanders al lang naast Angèle op de troon van dit muzikaal koninkrijk. Met het uitmuntende album Puja heeft hij in elk geval zopas een hattrick gescoord (lees: de voorgangers Moonlit Planetarium en Java waren even verbluffend). Sanders reisde ervoor naar Nepal, maakte er zoveel mogelijk opnames van lokale muzikanten én mubblerappende priesters, smokkelde vervolgens een hoop inheemse instrumenten mee naar België, stofte zijn samplecomputer af, bracht toppers als Simon Segers, Mattias De Craene en sitarspeler Nicolas Mortelmans mee aan boord, et voilà: de bezwerend elektronische jazztrip Puja – door sommigen ook omschreven als ‘mantra-achtige techno’ – was een feit.

 
     
  John Ghost

 
     
  Airships Are Organisms, het tweede album van de Gentse jazzband John Ghost, kreeg vorig jaar zó veel lof toegeworpen dat je had kunnen zweren dat Michael Bloomberg er een campagne van een half miljard dollar had tegen gesmeten. Temeer omdat zelfs de Financial Times overstag ging. “Een album met percussiepatronen die doen denken aan Steve Reich en solo’s uit een vervlogen fusiontijdperk”, kopte de zakenkrant, die er meteen vier sterren aan toevoegde – ongevéér gelijk aan 67 Apple-aandelen. Ook The Guardian liet zich niet onbetuigd: “Een merkwaardige mix van minimalisme, krautrock-geïnspireerde post-rock en de elektrische jazz van Herbie Hancocks Mwandishi Sextet.” Aantal sterren? Vier! Neem het – kortom – van de Britten aan: John Ghost is spookachtig goed!


 
     
 
Woensdag 8 Juli
MAIN STAGE
Jazz at Lincoln Center Orchestra with Wynton Marsalis
Darcy James Argue's Secret Society
YES! Trio

Donderdag 9 Juli
MAIN STAGE
Nérija
Antoine Pierre URBEX Electric 'Suspended'

Vrijdag 10 Juli
MAIN STAGE
Ibrahim Maalouf
Gary Bartz & Maisha
Tigran Hamasyan
Zondag 12 Juli
MAIN STAGE
Van Morrison
Marc Cohn & The Blind Boys of Alabama
Rhiannon Giddens with Francesco Turrisi
Steven De bruyn
GARDEN STAGE
Compro Oro

Dinsdag 14 Juli
MAIN STAGE
Sting
Novastar (solo)
Stef Kamil Carlens
GARDEN STAGE
Portland

Vrijdag 17 Juli
MAIN STAGE
Kate Tempest
Brihang
Shabaka & the Ancestors
TaxiWars
GARDEN STAGE
Nordmann
Jaimie Branch ‘Fly or Die’

Zaterdag 18 Juli
MAIN STAGE
Nils Frahm
Portico Quartet
John Ghost
GARDEN STAGE
Dijf Sanders

 
     
 
 


 


www.gentjazz.com

 

 

 

Volg Gent Jazz Festival (@gentjazzfestival) op Facebook, Twitter, Instagram, YouTube & Spotify #gentjazz

 

 

 

 
 
     
     
     


   
 

 

 
 
- persbericht  26.02.2020 - 

 
 
Gent Jazz pakt deze zomer uit met Ibrahim Maalouf, Jazz at Lincoln Center Orchestra with Wynton Marsalis, Gary Bartz & Maisha, Darcy James Argue’s Secret Society, Yes! Trio, Antoine Pierre Urbex Electric ‘Suspended’ en Tigran Hamasyan  

 
     
  Gent Jazz pakt deze zomer uit met Ibrahim Maalouf, Jazz at Lincoln Center Orchestra with Wynton Marsalis, Gary Bartz & Maisha, Darcy James Argue’s Secret Society, Yes! Trio, Antoine Pierre Urbex Electric ‘Suspended’ en Tigran Hamasyan
We wisten u eerder al – met de nodige trots – te vertellen dat de popiconen Sting en Van Morrison deze zomer naar de Bijlokesite afzakken. Maar we zijn niet minder trots op de eerste lading jazzmuzikanten.

Op vrijdag 10 juli treedt Ibrahim Maalouf aan als headliner. De Frans-Libanese trompettist komt er zijn recente album S3NS – vol Latijns-Amerikaanse ritmes – voorstellen. Maar hij is lang niet de enige jazzlegende die die dag op Gent Jazz staat: het Britse jazzcollectief Maisha brengt de roemruchte Amerikaanse jazzsaxofonist Gary Bartz mee voor een hommage aan diens invloedrijke fusionplaten, terwijl het Tigran Hamasayan zal laten horen waarom de Armeense pianist als een legende in wording mag worden beschouwd.

Woensdag 8 juli trekt de kaart van de classic jazz – in nieuwe en oude jasjes. Wynton Marsalis strijkt in Gent neer met hét prestigeproject van de hedendaagse jazzscene: Jazz at Lincoln Center Orchestra. En met Secret Society brengt Darcy James Argue dan weer zijn eigenzinnige versie van de big bandmuziek, terwijl het Yes! Trio van Omar Avital een uitbundige, vooruitstrevende invulling geeft aan klassiekers uit het grote pianotriorepertoire. Leuk om weten: Ali Jackson, de drummer van Yes! Trio, verdiende zijn strepen bij het Jazz at Lincoln Center Orchestra.

Ten slotte krijgt ook donderdag 9 juli een eerste markante jazznaam: precies vijftig jaar na de release van Bitches Brew van Miles Davis laat de Belgische drummer Antoine Pierre die dag op eigenzinnige en toch herkenbare wijze verstaan dat de invloed van het album nog steeds immens is.

De ticketverkoop van woensdag 8, donderdag 9 en vrijdag 10 juli start vandaag via gentjazz.com – het enige officiële verkoopkanaal. Wilt u van meerdere dagen genieten? Je kan ook meerdere dagen combineren aan een goedkope prijs in een meerdagenpas. Gent Jazz vindt dit jaar plaats van 8 tot 18 juli.

Hieronder vindt u meer info over de artiesten. 

 
     
   

 
     
  8 juli   
   
 
  Jazz at Lincoln Center Orchestra with Wynton Marsalis 

 
     
  Wat John Zorn al vijf decennia betekent voor de New Yorkse underground, betekent Wynton Marsalis al minstens even lang voor de, welja, New Yorkse upperground. In het bijzonder die van de Upper West Side, waar de trompettist sinds 1987 aan het hoofd staat van het gerenommeerde Jazz at Lincoln Center én van de gelijknamige big band – het Jazz at Lincoln Center Orchestra. Dat heeft hem in al die jaren evenveel vrienden als vijanden opgeleverd – Marsalis is veeleer een Empire State Building in de jazzwereld dan een hoge boom. Maar als er van één iemand kan gezegd worden dat hij de schatmeester is van een dikke eeuw jazz, dan wel van Wynton Marsalis. De trompettist uit – werkelijk niets in zijn biografie ademt geen jazz – New Orleans was de eerste jazzcomponist die een prestigieuze Pulitzer Prize in ontvangst nam, en met zijn toonaangevende big band blijft hij ook nog altijd het oeuvre van de Grote Jazzmeesters vieren. Twijfel je of het enthousiasme nog steeeds torenhoog is als dertig jaar geleden? Het bewijs hoort u deze zomer op Gent Jazz. 

 
     
  Darcy James Argue’s Secret Society 

 
     
  Als Wynton Marsalis en het Jazz at Lincoln Center Orchestra het heden en verleden van de Amerikaanse big band zijn, dan is Darcy James Argue’s Secret Society de toekomst. (Ja, we weten dat Darcy James Argue van Canada afkomstig is, maar dat ligt óók in Amerika, betweter!) Het voorbije decennium heeft het achttienkoppige ensemble van Argue de grenzen van de big band zodanig verlegd dat The New York Times het gezelschap omschreef als “even verrukkelijk afwijkend als heftig verleidelijk”, terwijl de toonaangevende muziekblog Stereogum hun album 'Real Enemies' één van de beste jazzplaten van de jaren 10 noemde – naast 'The Epic' van Kamasi Washington, 'The Centennial Trilogy' van Christian Scott aTunde Adjuah en 'Your Queen Is a Reptile' van Sons of Kemet. Nóg niet overtuigd? Er is altijd Tomorrowland. 

 
     
  Yes! Trio 

 
     
  “Met dit nieuw visitekaartje bewijst het dynamische Yes! Trio dat het zijn plek verdient op de podia van elk zichzelf respecterend jazzfestival”, schreef Jazz’halo eind vorig jaar, toen de drie met het uitmuntend album Groove du jour op de proppen kwamen. Niet dat we ze dáárom op de affiche hebben gezet, maar het jazztijdschrift heeft vanzelfsprekend overschot van gelijk. Yes! Trio verzet al meer dan een kwarteeuw jazzbakens – ze geven een uitbundige, vooruitstrevende invulling geeft aan klassiekers uit het grote pianotriorepertoire – en alleen al daarom hoort het thuis op Gent Jazz. Groove du jour is nu gewoon de perfecte aanleiding, net als het feit dat Ali Jackson, de heerlijk onorthodoxe drummer van de drie, zijn strepen verdiende bij … het Jazz at Lincoln Center Orchestra van Wynton Marsalis, die het festival op 8 juli afsluit. Voor mocht daar nog twijfel over bestaan: Gent Jazz is a family affair. 

 
  9 juli   
 
 
 
  Antoine Pierre Urbex Electric ‘Suspended’ 

 
     
  Het is dit jaar op de kop af vijftig jaar geleden dat Miles Davis het album Bitches Brew in de winkel legde en het jazzgenre een compléét andere richting uitstuurde. “I had seen the way to the future”, zei hij later over zijn aanstekelijk brouwsel van rock, funk, psychedelica en – uiteraard – jazz. Al waren verstokte jazzliefhebbers in die tijd vooral van mening dat hij de afslag naar de hel had genomen door gebruik te maken van elektrische instrumenten. Hoe dan ook: een halve eeuw later blijft Bitches Brew jazzmuzikanten inspireren. Zo ook de Belgische drummer Antoine Pierre, die met zijn band Urbex zopas de live-plaat Suspended heeft opgenomen in Flagey en daarvoor de mosterd haalde bij de ‘elektrische periode van Davis’. Denk Gentse Tierenteyn, want het is straf spul. 

 
     
  10 juli   
   
 
  Ibrahim Maalouf 

 
   

 
     
  Toen Sting in 2016 de Bataclan in Parijs opnieuw opende, kon hij maar één Franse muzikant bedenken met wie hij die avond het podium wou delen: Ibrahim Maalouf. Begrijpelijk, want de Frans-Libanese jazztrompettist staat voor passie, plezier, hoop en … diversiteit. De vierde (!) klep van zijn trompet laat hem al jaren toe om Arabische muziekinvloeden in zijn virtuoze jazzspel te introduceren, terwijl zijn recentste plaat S3NS dan weer vol Latijns-Amerikaanse ritmes staat. “Mijn fans gaan met mij op reis”, zei Maalouf ooit in De Volkskrant, en daar is in feite geen woord van gelogen. (Tenzij u nu een beeld krijgt van een cruise met Nicole & Hugo. Dat is níet wat hij bedoelt.) Vooralsnog ook niet overdreven: “Als ik een plaat maak die lijkt op een vorige, mag je mij vertellen dat ik moet stoppen met spelen.” S3NS is alweer zo anders en gedurfd dat u hem op 10 juli vast gewoon wil vertellen dat hij móet blijven verder spelen! 

 
     
  Gary Bartz & Maisha 

 
     
  Het spraakmakende Britse jazzcollectief Maisha streek ook vorige zomer neer op Gent Jazz – er valt moeilijk naast de troep te kijken die de carrière van Nubya Garcia mee in een baan rond de aarde heeft gebracht. Maar deze zomer hebben ze pas écht een goed excuus om te passeren: Maisha komt er het toonaangevende oeuvre van Gary Bart fêteren. Meer nog: ze brengen de Amerikaanse jazzsaxofonist, die zijn strepen verdiende bij Charles Mingus, Art Blakey, Miles Davis en Max Roach, zelf ook mee om het stof te blazen van zijn puike fusionplaten. Zoals Another Earth, bijvoorbeeld. Bart liet zich voor die laatste inspireren door A Love Supreme van John Coltrane, hij huurde Pharoah Sanders in om mee te spelen, en hij maakte er zich uiteindelijk op zijn beurt onsterfelijk mee. Dit concert wil u – nee, echt – niet missen. 

 
     
  Tigran Hamasyan  

 
     
  In tijden van, welja, het internet zijn er van die etiketten die jaren, soms zelfs decennia aan je blijven vastkleven. In het geval van Tigran Hamasyan is dat gelukkig niet zo heel erg. Typ in Google de naam van de Armeense pianist in, en je komt al snel uit bij het artikel in The Guardian waarin hij “the hottest pianist in jazz” wordt genoemd. Dat artikel is intussen zeven jaar oud, en die quote is al zoveel gecopy-pastet dat we er ons – in alle eerlijkheid – een béétje voor schamen om het nu ook doen. Maar Hamasyans pianocomposities blijven van zo’n torenhoog niveau, en de wijze waarop hij Armeense folk mengt met Amerikaanse jazz is nog steeds zo vurig en passioneel dat hij het etiket nog steeds vol trots mag dragen.


 
 
     
 
Gent Jazz pakt deze zomer uit met Ibrahim Maalouf, Jazz at Lincoln Center Orchestra with Wynton Marsalis, Gary Bartz & Maisha, Darcy James Argue’s Secret Society, Yes! Trio, Antoine Pierre Urbex Electric ‘Suspended’ en Tigran Hamasyan op 8, 9 en 10 juli. De ticketverkoop voor dagtickets en meerdagenpassen start vandaag op gentjazz.com. Gent Jazz vindt dit jaar plaats van 8 tot 18 juli.

 
   
 
 
Woensdag 8 Juli
MAIN STAGE
Jazz at Lincoln Center Orchestra with Wynton Marsalis
Darcy James Argue's Secret Society
YES! Trio

Donderdag 9 Juli
MAIN STAGE
Antoine Pierre URBEX Electric 'Suspended'

Vrijdag 10 Juli
MAIN STAGE
Ibrahim Maalouf
Gary Bartz & Maisha
Tigran Hamasyan
Zondag 12 Juli
MAIN STAGE
Van Morrison
Marc Cohn & The Blind Boys of Alabama
GARDEN STAGE
Compro Oro

Dinsdag 14 Juli
MAIN STAGE
Sting
Novastar (solo)
Stef Kamil Carlens

Vrijdag 17 Juli
MAIN STAGE
Kate Tempest

Zaterdag 18 Juli
MAIN STAGE
Nils Frahm

 
 
     
 
 


 


www.gentjazz.com

 

 

 

Volg Gent Jazz Festival (@gentjazzfestival) op Facebook, Twitter, Instagram, YouTube & Spotify #gentjazz

 

 

 

 
 
 
     
     
     


 


 

 

   
 

 

 
 
- persbericht 29.01.2020 -

 
     
 
Kate Tempest & Nils Frahm komen naar Gent Jazz!


 
     
  Na de levende legendes Sting (uitverkocht) en Van Morrison, krijgt Gent Jazz deze zomer ook twee net iets jongere, maar geenszins minder opmerkelijke headliners: Kate Tempest (17/7) en Nils Frahm (18/7).


 
  De eerste bracht vorig jaar met het album The Book of Traps and Lessons haar zoveelste uppercut op rij uit, waardoor ze haar titel als de belangrijkste rappoëet van haar generatie veilig stelde. De tweede hoeft zijn pink nog maar over de toets van een piano te laten glijden of er komt al een compositie uit die even ingenieus als verleidelijk is.

Noteer: Tempest en Frahm tekenen deze zomer voor twee topconcerten! We zouden er zowaar zelfs geld op verwedden, mochten de odds niet zo ongunstig zijn.

Hieronder vindt u meer informatie over de twee nieuwe namen van Gent Jazz, dat dit jaar plaatsvindt van 8 tot 18 juli.

 
     
  Werden eerder reeds bevestigd:
12/7: Van Morrison, Marc Cohn & The Blind Boys of Alabama, Compro Oro
14/7: Sting, Novastar (solo), Stef Kamil Carlens – SOLD OUT

De voorverkoop van 17/7 (Kate Tempest) en 18/7 (Nils Frahm) start onmiddellijk via gentjazz.com – het enige officiële verkoopkanaal.


 
     
  Kate Tempest

 
     
 

 
     
  In haar relatief korte carrière wist Kate Tempest al twee nominaties bij elkaar te sprokkelen voor de Mercury Prize – de toonaangevendste Britse muziekprijs. Evenveel als Oasis, The xx en alt-J. Oké, in een ideale wereld had ze die nominaties ook verzilverd, maar geef toe dat dat al niet slecht is voor een eigenzinnige rapper uit een Londense buitenwijk die de helft van de tijd bezig is met literatuur, theater – Guy Cassiers baseerde zijn theatervoorstelling Tiresias op één van haar teksten – en poëzie. Het zal bijgevolg niemand verbazen dat Kate Tempest een mix brengt van hiphop en spoken word, maar wat gerust wél mag verbazen is dat ze daarmee zelfs al Jay-Z beïnvloedde. Nadat haar (super)producer Rick Rubin enkele demo’s van haar recentste album The Book of Traps and Lessons aan de rapper liet horen, zei die plots: “Okay, I’m going home. I know what I need to do now.” Een paar maanden later bracht Jay-Z 4:44 uit, veruit zijn beste en meest introspectieve plaat in jaren. Dát is het effect dat Kate Tempest heeft op mensen. En halfgoden.

 
     
  Nils Frahm

 
     
 

 
     
  U hebt ongetwijfeld al horen waaien dat de piano weer hot is, maar zelfs met een almaar groeiend aantal concurrenten is er nog altijd niemand zó hot als Nils Frahm. De Berlijnse pianist, componist en – niet in het minst – verbeten synthesizerliefhebber wordt vijftien jaar na zijn eerste plaat nog steeds op handen gedragen door zowel pianodeskundologen als ongeneselijke hipsters. Hij bracht inmiddels al bijna twintig albums en EP’s uit, werd in de recensie daarvan in één adem genoemd met Steve Reich, Keith Jarrett en elektronicapionier Thomas Fehlman, en werkte samen met iedereen van Ólafur Arnalds over DJ Shadow naar Woodkid, met wie hij muziek schreef voor de kortfilm ELLIS van de Franse straatkunstenaar JR met Robert De Niro. Maar de grootste indruk maakte Frahm de voorbije twee decennia nog veruit het meest met zijn concerten. Vergezeld door ‘niet meer’ dan een batterij piano’s, Moog-synthesizers, Fender Rhodes en ander vintage speelgoed snijdt de belachelijk getalenteerde muzikant elke keer weer zijn publiek de adem af. Een concert van Nils Frahm is in feite zelfs geen concert meer, maar een muzikale hoogmis met coolere orgels, hemelsere klanken en – daar zorgen wij voor! – betere wijn.


 
     
  Gent Jazz investeert in jong muzikaal talent – rappoeët Kate Tempest (17/7) en virtuoos Nils Frahm (18/7). Ook Van Morrison en Sting komen dit jaar naar Gent Jazz. De ticketverkoop is gestart en beschikbaar via gentjazz.com

 
     
 
Zondag 12 Juli
MAIN STAGE
Van Morrison
Marc Cohn & The Blind Boys of Alabama

GARDEN STAGE
Compro Oro

Dinsdag 14 Juli
MAIN STAGE
Sting
Novastar (solo)
Stef Kamil Carlens

Vrijdag 17 Juli
MAIN STAGE
Kate Tempest


Zaterdag 18 Juli
MAIN STAGE
Nils Frahm

 
     
 
 


 


www.gentjazz.com

 

 

 

Volg Gent Jazz Festival (@gentjazzfestival) op Facebook, Twitter, Instagram, YouTube & Spotify #gentjazz

 

 

 

 
 
     
     

 

 




   
     
 
- persbericht 24.01.2020

 
     
 
GENT JAZZ KOMT HUN BELOFTE NA BIJ HUN PUBLIEK

 
     
 

Gent Jazz komt hun belofte na bij hun publiek om een compensatie te voorzien nadat Sting vorig jaar zijn optreden last minute moest afzeggen. De annulatie op doktersbevel gebeurde drie uur voor het optreden waardoor de organisatie juridisch gezien niet verplicht was om het publiek te vergoeden. Maar deze heeft zich meteen geëngageerd voor hun trouw publiek. De organisatie voorzag een systeem waardoor bezoekers konden opteren voor een exclusieve voorverkoop of een contante terugbetaling.

Degenen die van hun voorrang genoten voor 2020 hadden geluk want Sting komt dit jaar terug naar Gent Jazz! De pre-sale ging hard en de festivaldag was quasi meteen uitverkocht wanneer de ticketverkoop publiekelijk openging. Velen onder het publiek verkozen echter gewoon gehele terugbetaling. En daarvoor zijn de centen van onze verzekering nodig. Ondanks het feit dat we aan alle voorwaarden van de verzekeringsmaatschappij hebben voldaan hebben we ondertussen helaas toch een procedure moeten opstarten tegen de verzekeraar om betaling te kunnen bekomen. Een verloop dat ervoor zorgde dat we met tegenzin de terugbetaling aan ons publiek hebben moeten spreiden in de tijd.

Dit alles heeft er ook toe geleid dat de verzekeringsmaatschappij ondertussen wel is overgegaan tot het storten van enkele voorschotten.
Voorschotten die weliswaar op heden de nood van Gent Jazz om te kunnen terugbetalen niet geheel lenigen. Maar met de extra inspanningen van onze partners en subsidienten stelt het ons wel in staat om nu meteen iedereen (eindelijk) geheel te kunnen terugbetalen en de focus bij iedereen geheel op het onwaarschijnlijk sterke programma 2020 te kunnen zetten!

Enkele grote kleppers zoals Sting en Novastar op dinsdag 14 juli en Van Morrison en Marc Cohn and the Blind Boys of Alabama op zondag 12 juli zijn al aangekondigd. De organisatie is op dit moment volop bezig om de affiche voor Gent Jazz 2020 samen te stellen.

Meer headliners, jong talent en muziekvirtuozen worden om te beginnen volgende week (!!!) aangekondigd. Gent Jazz investeert jaar op jaar in creatieve muziek en zal zoals steeds verschillende scenes aanspreken. Noteer: Gent Jazz tekent deze zomer voor uitzonderlijk veel topconcerten!

 
     
 
 


 


www.gentjazz.com

 

 

 

Volg Gent Jazz Festival (@gentjazzfestival) op Facebook, Twitter, Instagram, YouTube & Spotify #gentjazz

 

 

 

 
 
     

 




 

   
     
 

- persbericht 04.12.2019 - 

 
     
 
VAN MORRISON IS COMING TO GENT JAZZ THIS SUMMER ! 

 
     
   

 
     
  Nu de concertdatum van Sting al bekend is, is het tijd om een ​​nieuwe headliner voor 2020 aan te kondigen: Van Morrison ! De legendarische singer-songwriter bezoekt Gent Jazz op zondag 12 juli.

Precies 55 jaar geleden lanceerden Van Morrison en zijn Noord-Ierse band Them de klassieke rock & roll 'Gloria' - op het B kantje! Zijn eerste solo-single, het tijdloze 'Brown Eyed Girl', dateert uit 1967. En een jaar later, met Astral Weeks, maakte Van Morrison één van de beste popplaten aller tijden (en één van de weinige albums die de belachelijk sceptische muziekbijbel Pitchfork ooit 10/10 heeft gegeven). Dus als je zegt dat er met Van Morrison een levende legende op het podium van Gent Jazz zal zijn, is dat eigenlijk een belachelijk eufemisme.

Wees voorzichtig, Van Morrison of - zoals zijn fans het noemen - 'Van the Man' is méér dan een bijna heilige relikwie. De 74-jarige icoon maakt nog steeds muziek en volgens de Britse krant The Guardian maakte hij dit jaar zelfs zijn beste album in meer dan twintig jaar, met 'Three Chords & The Truth'. En voor degenen die nu denken "nou ja, hij heeft waarschijnlijk slechts twee albums gemaakt in de afgelopen twintig jaar": het exacte aantal is vijftien, en bijna allemaal zijn ze zeer goed ontvangen.

Maar volgens The Guardian is 'Three Chords & The Truth' unieker, en de krant is niet de enige die dat denkt. Pitchfork merkte op dat Van Morrison altijd geweldig klinkt - "zijn stem verdiept en verrijkt met de leeftijd" - en dat er "voor hem, nog steeds mysteries zijn om uit te drukken."

Voeg hieraan toe dat de reputatie van Van Morrison groter is dan die van de Chinese muur, en je weet dat 12 juli nog lang herinnerd zal worden.

De voorverkoop van 12 juli begint vrijdag 6 december om 9 uur via gentjazz.com 

 
     
 
 


 


www.gentjazz.com

 

 

 

Volg Gent Jazz Festival (@gentjazzfestival) op Facebook, Twitter, Instagram, YouTube & Spotify #gentjazz

 

 

 

 
 
 
     
     




 

 

   
 

 

 
 
- persbericht 18.11.2019

 
     
 
STING: MY SONGS
CRITICALLY-ACCLAIMED WORLD TOUR
EXTENDED THROUGH 2020
GENT JAZZ – TUESDAY, JULY 14

 
     
 

 
     
  Cherrytree Management and Gent Jazz are delighted to announce that Sting: My Songs will return to Europe next summer – including a special performance at Gent Jazz on Tuesday, July 14!
Sting: My Songs is an exuberant and dynamic show featuring his most beloved songs, written throughout the British icon’s prolific career – both with The Police and as a solo artist. Hailed a “masterful performance from start to finish,” the concert takes fans on a musical journey through time, with hits like ‘Fields of Gold’, ‘Shape of My Heart’, ‘Roxanne’ and ‘Demolition Man’. Also expect to hear ‘Englishman in New York’, ‘Every Breath You Take’, ‘Message in a Bottle’ and many, many more.
Ticket sales start on Friday, November 22 at 10 am on www.gentjazz.com. Tickets cost 110 euro (golden circle) and 90 euro (standard).
If you bought a ticket for Sting’s cancelled concert this summer and asked for no or a partial refund, you will receive an e-mail for an exclusive presale before that date – from November 20 (9 am) to November 21 (11.59 pm). For questions about this exclusive presale: sting@jazz.be.
Members of Sting’s Fan Club will also have the opportunity to access exclusive pre-sale tickets prior to the general public at www.sting.com

 
     
 
For complete tour and ticket information: www.sting.com

 
     
     

 

 

 

 
     

 

     
   
 

Programma Gent Jazz Festival 2020

 

 

 

 

programma,last minute changes & updates, kijk hier


 
     
     

 

 

 ©  JAZZEPOES 2020

 

 

 

up again !

 

 

 

HOME