-persteksten -
- onze concertverslagen HIER ! -
|
hoofdpodium 15u30 Sylvain Rifflet (sax, klarinet), Verneri Pohjola (trompet, flugel), Franz von Chossy (piano), Jens Dueppe (drums), Pol Belardi (bas), Pascal Schumacher (vibrafoon, klokkenspel), Magic Malik (fluit)
Schumacher draait al geruime tijd mee in het
vertrouwde jazzcircuit, met mooie evenwichtige composities vooral
gebaseerd op een helderheid die dan weer een vertrouwde toegankelijkheid
garanderen. Zijn nieuwe project wijkt daar niet van af, geen
geëxperimenteer, maar erkenbare klassieke klasse. Evenwicht was de
boodschap, beredeneerde schoonheid door het volledige combo ondersteund,
waar bij de gasten af en toe een glansrol werd toebedeeld zoals bij het
duet Schumacher / Malik. Franz von Chossy aan de piano eigende zichzelf
ook een glansrol toe als fundamentenbouwer voor het geheel.
Luque
club stage 16u50 -18u50 -
20u50 - 23U00 Bert Cools (akoestische & elektrische gitaar), Dries Laheye (elektrische bas), Stijn Cools (drumS), Bert Cools (akoestische & elektrische gitaar), Dries Laheye (elektrische bas), Stijn Cools (drums), Andrew Claes (tenor sax & ewi) Stijn Cools (drum & compositie), Sep François (vibrafoon & percussie), Hendrik Vanattenhoven (contrabas), Nathan Wouters (contrabas), Laurens Smet (contrabas & basgitaar), Bert Cools (elektrische gitaar & compositie), Ruben Machtelinckx (elektrische gitaar) Benjamin Sauzereau (elektrische gitaar), Niels Van Heertum (euphonium), Viktor Perdieus (tenor sax), Thomas Jillings (tenor sax), Erik Bogaerts (alt sax & klarinet), Frans van Isacker (alt sax & klarinet), Mathieu Robert (sopraan sax), Stefan Bracaval (fluit), Indre Jurgeleviciuté (kankles), Fruz Tonteling (harmonium), Wout Gooris (rhodes)
De gebroeders Cools in alle mogelijke variabelen van
‘Hoera!’ tot ‘Book of Air vvolk’.
Wij stonden aan de rand van de tent onze
tussentijdse dorst te lessen en ondergingen de diverse sets, waarbij we
de laatste, om 23 uur moesten missen daar we zijn gevlucht voor
Einaudie.
Luque
hoofdpodium 17u30 Marcin Wasilewski (piano), Slawomir Kurkiewicz (contrabas), Michal Miskiewicz (drums)
Spark Of Life was de basis voor deze set, hun laatste
aanwinst op ECM. Hyper klassiek pianotrio dat al 23 jaar samen
functioneert, geen kleinigheid in een jazzwereld die meestal moet hebben
van eeuwige vernieuwing en steeds veranderlijke combinaties. Maar die
degelijkheid is ook de basis van hun succes, hun samenwerking met Tomasz
Stanko en anderen maakten de overlevingskansen van het trio alleen maar
sterker.
Luque
hoofdpodium 19u30
Avishai Cohen (trompet), Yonathan Avishai (piano), Barak Mori (contrabas), Nasheet Waits (drums)
Artist in residence van 2016, trompettist
Avishai Cohen baseerde deze set op 'Into The Silence', een vijfdelige
suite, zij het in een gewijzigde vorm. Deze suite ontstond na de dood
van zijn vader, als onderdeel van het rouwproces. In mineur dus. Voor
mij waren de diverse stijltjes opvallend, alsof hij wou aangeven wat er
in al die tussentijd allemaal met hem gebeurde, alsof hij al zijn oude
goden op trompet nog eens uit de kast wou halen en hen elk voor zich een
ode aan zijn vader liet spelen. Bevreemdend op het eerste gezicht, en
een ietsepietsie moeilijk te vatten op het moment zelf, waarom al die
stijlwisselingen, tot je het plaatje hebt en een aha-erlebnis je
overvalt en de set zijn volle waarde aan je overgeeft. Meewarig,
melancholisch, met de vrolijkheid enkel nog in verwijderende
herinneringen aanwezig werden door Yonathan, Barak en Nasheet met
evenveel ontzag vertolkt. Er was geen crescendo, geen echte wauw aan het
einde, het concert eindigde als een rouwproces op zich, licht vervagend.
Luque
hoofdpodium 21u30
Ludovico Einaudi (piano, rhodes,
disklavier), Federico Mecozzi (viool), Mauro Durante (viool en
percussie), Marco Decimo (cello), Redi Hasa (cello), Alberto Fabris
(lice electronics and elektrische bas), Francesco Arcuri (gitaren),
Riccardo Laganà (percussie)
Het beste zou zijn om over dit concert gewoon te
zwijgen. Sommige noemden het muzak? Voor mij eerder muzeik. Om 21u45’
waren wij op weg naar huis, weg van die toiletmuziek die in de verste
verte ook maar iets met jazz te maken had, het was ons gewoon iets te
pijnlijk zulk een toestand te moeten meemaken… Dit is een soort van
Gentse toestanden die blijkbaar ook jazz Middelheim aangetast hebben,
droevig, intriest. Als ik dit schrijf op zondag, is ondertussen ook
Patti Smith en Typhoon gepasseerd, niet echt een editie waar een
jazzliefhebber blij van wordt, hopelijk wordt de volgende editie iets
minder beschamend… hoop ik…
Luque
fotografie ©
|
© JAZZEPOES